Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Automaatti vaihtaa 3:lta neutraalille?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Automaatti vaihtaa 3:lta neutraalille?

    Omistan -93 100S audin 2.8 V6 moottorilla ja automaatilla. Laatikko alkoi vaihtamaan ilman mitään aikaisempia oireiluja kolmoselta vapaalle. Vaihteet yhdestä kolmeen toimivat ihan ok. Mitään outoja ääniä ja rutinoita ei kuulu, joten ihmettelen jos kyseessä on mekaaninen vika. Laakkoselta suosittelivat laatikon vaihtamista (2600? + työt) ja väittivät, että nykyinen on sökö. Onko foorumin tietäjillä mitään ajatusta, mitä olisi tehtävissä?

  • #2
    Mulla oli joku aika sitten automaattilaatikon juuresta vaihteenvalitsimen kiinnike murtunut, joka aiheutti sitä että vaihteet löytyi eri kohdasta mitä vaihdekeppi näytti. Voisko olla tuollainen vika, kannattaa ainakin tarkistaa? Luulisi tosin, että olisivat tuollaisen huollossa huomanneet.

    Comment


    • #3
      nuo laatikot on sähköisesti ohjattuja osittain, joten kyseessä voi olla joku muukin vika. Toisaalta eräässä automaatteihin erikoistuneessa yrityksessä kerrottiin , että vajaa 200 tkm on rajoilla noilla laatikoilla, jolloin peruskorjaus voi olla järkevä vaihtoehto.
      Kokeile hakua.
      Missä päin asustat? Pekka Nätkin niminen hemmo Porissa on hyvässä maineessa tällä foorumilla. Mulla on myös aika kattavaa dokumentaatiota "CLP" jne laatikoihin, laita priva jos kiinnostaa

      Comment


      • #4
        Merkkiliike rahastaa euroja mielellään tutkimatta sen tarkemmin= älä usko aina merkkiliikettä. Vastaava tapaus ( ei sama vika) oli Lappeenrannassa yhdellä kaverilla. Merkkiliike suositteli lootan vaihtoa= sökö, mutta asia hoitui huomattavasti halvemmalla "aivolootan" vaihdolla. Laatikossa on (en muista tarkkaa nimeä) "aivolaatikko", johon tulee monta sähköistä liitintä. Vika voi olla siinä tai sen liittimien kosketuksissa? Ps Älä Juha pelottele: "200 tkm ja loota huoltoon":)

        Comment


        • #5
          Sattuneesta syystä on automaatin sielunelämä ollut viimeaikoina lähellä sydäntä. Ja veikkaukseni olisikin jotta: venttiilit tukossa paskasista öljyistä.

          Comment


            #6
            Eikös se ole paremmin 30/60/90tkm ja laatikko huoltoon eli öljyjen ja suodattimen vaihtoa :)

            Korjaus ja huolto on eri asia.

            Comment


              #7
              Itellä vähän samoja ongelmia. Ei mene ku pakki ja joko ykkönen tai kakkonen päälle. Joku arveli että jollain vara toiminnolla.. En tiiä. Ja mistähän mahtas niitä "aivoja" siihen laatikkoon kysellä? hinta? Miten se käyttäytyy kun/jos öljy vähissä tai likaset? Olisko kellään mitään hajua.. Niin koe taulusta mistä näkee mikä vaihde valittu niin palaa kaikkien vaihteiden kohdalla valo.. P,R,N,D,3,2,1

              Comment


                #8
                Jos kaikki palaa samaan aikaan, laatikko on vikamoodissa. Vikakoodeja lukemaan mars.

                Comment


                • #9
                  Anssille: jos tarkoitit, että kaikki valot palaa siinä mittariston sifterinäytöllä, niin silloin laatikko on häiriötilassa ja se on mennyt varaohjelmalle. Tällöin ei toimi kuin kakkonen ja pakki.

                  Comment


                  • #10
                    Haulla löytyy lisää (paljon) asiasta. Ps Petri tarkoitin, ettei korjausta tarvita 200 tkm jälkeen, jos lootaan on vaihdettu oikeat öljyt asianmukaisesti 60000 km välein:)

                    Comment


                      #11
                      Sainpa audin kuntoon.. käytin testerissä ja ne paino deletee.. Ei likaantunu kädet ja meni 5minuuttia. nykyään auton korjaaminen aika helppoo. vika koodissa oli vaihteen valitsimen kytkin ja olisko tuo menossa rikki kerta teki tommosen tenän..? kuulema vaide laatikon sisällä ja ei varmaan erityisen halpa vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        Hyvä juttu, että tuli helposti kuntoon. Vikakoodi on voinut (mutu) tulla vääränlaisen vaihteiston käytön seurauksena. Tärkeää on, että esim pakkia ei saa laittaa päälle auton liikkuessa= paina jarrua jne eli kannattaa lukea ohjekirja vaihteiston käytöstä. Tuontivehkeelle saa kotimaista ohjekirjaa (valokopio) merkkiliikkeen kautta tai maahantuojalta suoraan.

                        Comment


                        • #13
                          Mielenkiintoisia automaattijuttuja täällä...: eilen matkalla lasten mummolaan risteyksessä lähdettäessä kun laatikko vaihtois suurimmalle vaihteelle tapahtui jonkinlaista empimistä ja kuului kuuluva "lonksahdus" ja auton ytkähti hieman, ikäänkuin jokin olisi lopullisesti tarrannut kiinni vetosysteemissä. muuten toimi hyvin , mutta samalla sisälle tunki palaneen kumin käryä, joka hävisi kuitenkin saman tien. Auto toimii kuitenkin ihan normaalisti, vaihtaa jopa hieman pehmeämmin tuon jälkeen.
                          selvää lienee, että jotain vikaa on... Ei näytä koodeja, vaihteiston näyttö mittaristossa on pimeä, muta se on kai vaan palanut polttimo.
                          Olen asennoitunut budjetoimaan vaihteistoremppaan tai UUDEN laatikon hankkimiseen, maksaa mutta tulis kai kerralla hyvä
                          Olis kai pitänyt pysyä niissä Alfoissa.....:-)

                          Comment


                          • #14
                            Minä taasen olen asennoitunut manuaalivaihteisen auton ostoon. Joka välissä menee maha kuralle ku lukee täältä näitä ~3000? automaattihuolia :) Omani pelaa vielä hyvin mutta "huipulla on hyvä lopettaa".

                            Comment


                              #15
                              Selvittelin asiaa parilta automaatteihin erikoistuneelta korjaamolta ja sain seuraavat vaihtoehdot:
                              1. Nelonen on todella mennyt sököksi (pyörii tyhjää?), muut toimii x-aikaa normaalisti, kunnes irronnut lika rikkoo loputkin vaihteet. -> laatikon vaihto (vaihto laatikko ~2500? + työt tai korjausyritys osat ~1500? + työt).
                              2. Joku magneettiventtiilli on todellakin jumissa ja ei vaihda neloselle. -> esiintyy VW:n boxeissa, en tiedä varmasti mikä itsellä on, huoltokirjassa merkintä CDT. Halvempi juttu korjata.
                              3. Epätodennäköinen sähkövika, koska vaihteenvalitsin toimii normaalisti ja 3-asennossa toimii normaalisti. Yleensä elektroniikka sekoaa kunnolla, jos sekoaa. -> halvempi juttu. Laakkosen testeissä elektroniikka oli kuulemma ok.

                              Itse olen tällä hetkellä taipumassa Laakkosen tarjoukseen (vaihtoloota, total ~3500? + 2v takuu).
                              2nd best, Powermatic tai vast niminen firma HKI:ssä (vaihtoloota, total <3500? + 1v takuu).
                              3rd, peruskorjaus, ei takuuta, ei varmuutta onnistuuko, jos hyvin menee total ~2500?.
                              Käyn ehkä kuitenkin vielä jossakin varmistamassa ton ohjausventtiilivian mahdollisuuden.

                              PS. Vaimo kertoi vikaa edeltäneiden oireiden olleen samankaltaiset, kuin eräällä tähän postiin vastanneella, eli nelosen vaihtuessa oli mennyt 'vapaalle' ja nykäissyt sitten reilusti kolmosen ottaessa taas kiinni nopeuden hidastuessa. 1-3 vaihtaa ehkä pehmämmän tuntuisesti kuin ennen?

                              Comment


                              • #16
                                Minä en automaattia vaihda manuaaliin. Ainoa vaihto on oikeat öljyt suodattimen kanssa määrä-ajoin tai hieman etuajassa, sekä oikeanlainen vaihtaminen = ei pakkia päälle liikkeessä jne. Luotan vielä Audin laatuun:)

                                Comment


                                • #17
                                  luulen itseasiassa "hajottaneeni" omani Jorman kuvaamalla tavalla duunin parkkihallisa kun auto oli ollut mulla pari viikkoa. Sähläsin epähuomiossa autoon ja automaattiin vielä tottumattomana pakilta eteen tai päinvastoin kun auto vielä liikkui... ja nyt liikkellelähdössä "luistaa". Muuten toimii täydellisesti, mutta nurkkapyörityksessä ja paikaltaan lähtiessä vaatii tavallista enemmän kierroksia. Ei haise ja öljyt pysyy kirkkaina.
                                  -sähkövika?
                                  -venttiilivika?
                                  täytyy viedä pajalle kun ehtii....

                                  Comment


                                  • #18
                                    200tbo / askiongelma kauansitten.

                                    Itselläni oli aikoinaan audin askin kanssa luisto / jumi ongelmia. Laakkonen olisi vaihtanut koko askin mut sitä löytyi kaveri joka tunsi laatikon sielunelämää.
                                    Ko kaveri vaihtoi planeetaqn sisälle jarrupannat ja lamellit, hintaa tuli parisataa.
                                    Aski pelasi sen jälkeen loistavasti.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X