Yritin noista vanhemmista viesteistä bongata samanlaista vikaa, mutten löytänyt sellaista minkä kuvaus olisi sopinut tähän meikäläisen uuteen jarruongelmaan.
Tänään siis lopultakin sain Audin pois tuolta laatikonvaihto remontista jossa se on ollut syksystä asti ja pääsin nauttimaan "uudesta" autosta. Tätä iloa ei valitettavasti kauaa kestänyt. Ehdin vaihtaa alle talvirenkaat, käydä tankilla ja suorittaa n. 30 kilometriä koeajoa kun uusi ja ilmeisesti vakava vika jo ilmeni.
Koeajolla pyrin koko ajan testaamaan laatikon toimintaa, kuuntelin miten hyvin/huonosti se vaihtaa vaihteita. Alussa kaikki tuntui pelaavan ihan normaalisti. Maantienopeuksissa sitten rupesin ihmettelemään kun koneen lämmöt alkoivat nousta. Ajattelin että siellä vain joku "tukos" aukeni koneessa, eihän autolla kuitenkaan oltu ajettu useampaan kuukauteen. Vaikutti myös siltä ettei automaatti vaihtanut vaihdetta kakkoselta kolmoselle. Tämän havaitseminen oli maantiellä hankalaa kaiken ylimääräisen melun takia (tie ovat täällä juuri nyt järkyttävässä kunnossa ja rengasmelu/kolina on sen mukainen).
No joka tapauksessa siinä ajellessani noin 80km/h auto sai yhtäkkiä "tehopiikin" tai niin ensin luulin, siis sellainen pieni nopeuden lisäys. Ihmettelin ilmiötä mutten vielä tässä vaiheessa osannut epäillä sen kummemin mitään. Kiinnitin myös huomiota kierroksiin jotka tuntuivat olevan turhan korkealla (ilmeisesti laatikko ei vaihtanut kolmoselle). Samassa yhteydessä yritin testata kickdownin toimintaa, mutta turhaa laatikko ei pykältänyt pienemmälle.
Seuraavaksi huomasin että jarrupoljin oli alkanut kitistä ikäänkuin se olisi ruosteessa ja tarvitsisi voitelua. Tämäkin ihmetytti, sillä aiemmin poljin ei ollut kitissyt ollenkaan ja nyt se yhtäkkiä kuulosti ruosteiselta oven saranalta jota ei ole ikinä rasvattu. Poljin myös tuntui tavallaan jumiutuvan pohjaan siten että itse poljin kyllä palautui, mutta polkimeen tuli "löysää" kun sitä painoi.
Tässä vaiheessa katsoin aiheelliseksi pysähtyä. Etsin pienen risteyksen ja käänsin autoni siihen. Menin ulos autosta tarkistamaan etujarruja. En meinannut uskoa silmiäni kun katsoin jarrulevyjä, ne hehkuivat tulipunaisina. Katuvalojen hämärässä tämä oli helppo havaita. Jarrut olivat siis täysin lokossa. Siinä sitä sitten oltiin keskellä metsää Audi ja minä.
En keksinyt sitten muuta kuin sammuttaa moottorin, mennä autoon istumaan ja miettimään mitä tehdä. Kello oli jo melkein 24:00 kun tämä tapahtui. Tuo risteys jossa olin parkissa vietti hieman alaspäin ja Audissa istuessani jarrut yhtäkkiä napsahtivat auki - osittain. Samalla Audi nytkähti hieman eteenpäin. Keksin että annan jarrujen hieman jäähtyä ja ajan sitten kotiin. Näin sitten teinkin.
Kun viime syksynä sain Audin, oli minulla tiedossani tämä jarruvika. Edellinen omistaja siitä minulle kertoi. En vain tajunnut suhtautua siihen tarpeeksi vakavasti.
Tuota jarruvikaa oli korjattu useasti eräässä paikallisessa huoltamossa ja joka kerta se oli muka saatu kuntoon. Kuitenkin aina aika ajoin sama vika uusiutui ja uusiutui. Tässä vaiheessa oli edellinen omistaja vaihtanut korjaajaa. Tämä uusi korjaaja olikin sitten keksinyt missä vika oli. Vika oli kuulemma kulumisesta aiheutuva ja korjaaja oli korjannut sen viilaamalla jotain tappia.
Tämän korjauksen jälkeen jarrut olivat toimineet noin vuoden päivät moitteettomasti kun sitten taas eräs kaunis päivä oli tämä sama vika ilmaantunut uudelleen. Näihin samoihin aukoihin oli pakki lakannut toimimasta ja auto jäänyt pihalle seisomaan.
Osaako kukaan sanoa mistä tuossa jarrun jumiutumis/kuumumis hommassa on kyse? Ajattelin nimittäin että yrittäisin korjata nyt itse tätä tai ainakin siirtää korjausta kesään. Lyhyt matkat Audilla voi nimittäin ajaa (toivottavasti) ilman että jarrut jumiutuvat. Eli jos joku osaisi neuvoa/antaa vinkkejä tuon vian löytämiseen. Toivottavasti sain selvitettyä vian luonteen tuossa tekstissä edes jotenkin ymmärrettävästi.
Tänään siis lopultakin sain Audin pois tuolta laatikonvaihto remontista jossa se on ollut syksystä asti ja pääsin nauttimaan "uudesta" autosta. Tätä iloa ei valitettavasti kauaa kestänyt. Ehdin vaihtaa alle talvirenkaat, käydä tankilla ja suorittaa n. 30 kilometriä koeajoa kun uusi ja ilmeisesti vakava vika jo ilmeni.
Koeajolla pyrin koko ajan testaamaan laatikon toimintaa, kuuntelin miten hyvin/huonosti se vaihtaa vaihteita. Alussa kaikki tuntui pelaavan ihan normaalisti. Maantienopeuksissa sitten rupesin ihmettelemään kun koneen lämmöt alkoivat nousta. Ajattelin että siellä vain joku "tukos" aukeni koneessa, eihän autolla kuitenkaan oltu ajettu useampaan kuukauteen. Vaikutti myös siltä ettei automaatti vaihtanut vaihdetta kakkoselta kolmoselle. Tämän havaitseminen oli maantiellä hankalaa kaiken ylimääräisen melun takia (tie ovat täällä juuri nyt järkyttävässä kunnossa ja rengasmelu/kolina on sen mukainen).
No joka tapauksessa siinä ajellessani noin 80km/h auto sai yhtäkkiä "tehopiikin" tai niin ensin luulin, siis sellainen pieni nopeuden lisäys. Ihmettelin ilmiötä mutten vielä tässä vaiheessa osannut epäillä sen kummemin mitään. Kiinnitin myös huomiota kierroksiin jotka tuntuivat olevan turhan korkealla (ilmeisesti laatikko ei vaihtanut kolmoselle). Samassa yhteydessä yritin testata kickdownin toimintaa, mutta turhaa laatikko ei pykältänyt pienemmälle.
Seuraavaksi huomasin että jarrupoljin oli alkanut kitistä ikäänkuin se olisi ruosteessa ja tarvitsisi voitelua. Tämäkin ihmetytti, sillä aiemmin poljin ei ollut kitissyt ollenkaan ja nyt se yhtäkkiä kuulosti ruosteiselta oven saranalta jota ei ole ikinä rasvattu. Poljin myös tuntui tavallaan jumiutuvan pohjaan siten että itse poljin kyllä palautui, mutta polkimeen tuli "löysää" kun sitä painoi.
Tässä vaiheessa katsoin aiheelliseksi pysähtyä. Etsin pienen risteyksen ja käänsin autoni siihen. Menin ulos autosta tarkistamaan etujarruja. En meinannut uskoa silmiäni kun katsoin jarrulevyjä, ne hehkuivat tulipunaisina. Katuvalojen hämärässä tämä oli helppo havaita. Jarrut olivat siis täysin lokossa. Siinä sitä sitten oltiin keskellä metsää Audi ja minä.
En keksinyt sitten muuta kuin sammuttaa moottorin, mennä autoon istumaan ja miettimään mitä tehdä. Kello oli jo melkein 24:00 kun tämä tapahtui. Tuo risteys jossa olin parkissa vietti hieman alaspäin ja Audissa istuessani jarrut yhtäkkiä napsahtivat auki - osittain. Samalla Audi nytkähti hieman eteenpäin. Keksin että annan jarrujen hieman jäähtyä ja ajan sitten kotiin. Näin sitten teinkin.
Kun viime syksynä sain Audin, oli minulla tiedossani tämä jarruvika. Edellinen omistaja siitä minulle kertoi. En vain tajunnut suhtautua siihen tarpeeksi vakavasti.
Tuota jarruvikaa oli korjattu useasti eräässä paikallisessa huoltamossa ja joka kerta se oli muka saatu kuntoon. Kuitenkin aina aika ajoin sama vika uusiutui ja uusiutui. Tässä vaiheessa oli edellinen omistaja vaihtanut korjaajaa. Tämä uusi korjaaja olikin sitten keksinyt missä vika oli. Vika oli kuulemma kulumisesta aiheutuva ja korjaaja oli korjannut sen viilaamalla jotain tappia.
Tämän korjauksen jälkeen jarrut olivat toimineet noin vuoden päivät moitteettomasti kun sitten taas eräs kaunis päivä oli tämä sama vika ilmaantunut uudelleen. Näihin samoihin aukoihin oli pakki lakannut toimimasta ja auto jäänyt pihalle seisomaan.
Osaako kukaan sanoa mistä tuossa jarrun jumiutumis/kuumumis hommassa on kyse? Ajattelin nimittäin että yrittäisin korjata nyt itse tätä tai ainakin siirtää korjausta kesään. Lyhyt matkat Audilla voi nimittäin ajaa (toivottavasti) ilman että jarrut jumiutuvat. Eli jos joku osaisi neuvoa/antaa vinkkejä tuon vian löytämiseen. Toivottavasti sain selvitettyä vian luonteen tuossa tekstissä edes jotenkin ymmärrettävästi.
Comment