Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100, jarrut jumittuvat ja kuumuvat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100, jarrut jumittuvat ja kuumuvat

    Yritin noista vanhemmista viesteistä bongata samanlaista vikaa, mutten löytänyt sellaista minkä kuvaus olisi sopinut tähän meikäläisen uuteen jarruongelmaan.

    Tänään siis lopultakin sain Audin pois tuolta laatikonvaihto remontista jossa se on ollut syksystä asti ja pääsin nauttimaan "uudesta" autosta. Tätä iloa ei valitettavasti kauaa kestänyt. Ehdin vaihtaa alle talvirenkaat, käydä tankilla ja suorittaa n. 30 kilometriä koeajoa kun uusi ja ilmeisesti vakava vika jo ilmeni.

    Koeajolla pyrin koko ajan testaamaan laatikon toimintaa, kuuntelin miten hyvin/huonosti se vaihtaa vaihteita. Alussa kaikki tuntui pelaavan ihan normaalisti. Maantienopeuksissa sitten rupesin ihmettelemään kun koneen lämmöt alkoivat nousta. Ajattelin että siellä vain joku "tukos" aukeni koneessa, eihän autolla kuitenkaan oltu ajettu useampaan kuukauteen. Vaikutti myös siltä ettei automaatti vaihtanut vaihdetta kakkoselta kolmoselle. Tämän havaitseminen oli maantiellä hankalaa kaiken ylimääräisen melun takia (tie ovat täällä juuri nyt järkyttävässä kunnossa ja rengasmelu/kolina on sen mukainen).

    No joka tapauksessa siinä ajellessani noin 80km/h auto sai yhtäkkiä "tehopiikin" tai niin ensin luulin, siis sellainen pieni nopeuden lisäys. Ihmettelin ilmiötä mutten vielä tässä vaiheessa osannut epäillä sen kummemin mitään. Kiinnitin myös huomiota kierroksiin jotka tuntuivat olevan turhan korkealla (ilmeisesti laatikko ei vaihtanut kolmoselle). Samassa yhteydessä yritin testata kickdownin toimintaa, mutta turhaa laatikko ei pykältänyt pienemmälle.

    Seuraavaksi huomasin että jarrupoljin oli alkanut kitistä ikäänkuin se olisi ruosteessa ja tarvitsisi voitelua. Tämäkin ihmetytti, sillä aiemmin poljin ei ollut kitissyt ollenkaan ja nyt se yhtäkkiä kuulosti ruosteiselta oven saranalta jota ei ole ikinä rasvattu. Poljin myös tuntui tavallaan jumiutuvan pohjaan siten että itse poljin kyllä palautui, mutta polkimeen tuli "löysää" kun sitä painoi.

    Tässä vaiheessa katsoin aiheelliseksi pysähtyä. Etsin pienen risteyksen ja käänsin autoni siihen. Menin ulos autosta tarkistamaan etujarruja. En meinannut uskoa silmiäni kun katsoin jarrulevyjä, ne hehkuivat tulipunaisina. Katuvalojen hämärässä tämä oli helppo havaita. Jarrut olivat siis täysin lokossa. Siinä sitä sitten oltiin keskellä metsää Audi ja minä.

    En keksinyt sitten muuta kuin sammuttaa moottorin, mennä autoon istumaan ja miettimään mitä tehdä. Kello oli jo melkein 24:00 kun tämä tapahtui. Tuo risteys jossa olin parkissa vietti hieman alaspäin ja Audissa istuessani jarrut yhtäkkiä napsahtivat auki - osittain. Samalla Audi nytkähti hieman eteenpäin. Keksin että annan jarrujen hieman jäähtyä ja ajan sitten kotiin. Näin sitten teinkin.

    Kun viime syksynä sain Audin, oli minulla tiedossani tämä jarruvika. Edellinen omistaja siitä minulle kertoi. En vain tajunnut suhtautua siihen tarpeeksi vakavasti.

    Tuota jarruvikaa oli korjattu useasti eräässä paikallisessa huoltamossa ja joka kerta se oli muka saatu kuntoon. Kuitenkin aina aika ajoin sama vika uusiutui ja uusiutui. Tässä vaiheessa oli edellinen omistaja vaihtanut korjaajaa. Tämä uusi korjaaja olikin sitten keksinyt missä vika oli. Vika oli kuulemma kulumisesta aiheutuva ja korjaaja oli korjannut sen viilaamalla jotain tappia.

    Tämän korjauksen jälkeen jarrut olivat toimineet noin vuoden päivät moitteettomasti kun sitten taas eräs kaunis päivä oli tämä sama vika ilmaantunut uudelleen. Näihin samoihin aukoihin oli pakki lakannut toimimasta ja auto jäänyt pihalle seisomaan.

    Osaako kukaan sanoa mistä tuossa jarrun jumiutumis/kuumumis hommassa on kyse? Ajattelin nimittäin että yrittäisin korjata nyt itse tätä tai ainakin siirtää korjausta kesään. Lyhyt matkat Audilla voi nimittäin ajaa (toivottavasti) ilman että jarrut jumiutuvat. Eli jos joku osaisi neuvoa/antaa vinkkejä tuon vian löytämiseen. Toivottavasti sain selvitettyä vian luonteen tuossa tekstissä edes jotenkin ymmärrettävästi.

    #2
    Satulat, levyt, palat edestä jarruletkut vaihtoon. Kannattaa vaihtaa ehdottomasti nesteetkin kun on noin pahasti päässyt kuumenemaan.

    Comment


      #3
      Mun ex-audissa oli ihan sama ongelma. Vika korjaantui pääsylinterin vaihdolla.

      Suosittelen, että korjaat/korjautat vian suhteellisen nopeasti. Ylikuumenevat jarrut kun tahtovat aiheuttaa kaikenlaista muutakin harmia. Esim. kuumenevat jarrut saattavat polttaa pyörälaakerien tiivisteet piloille ja sitten on kohta laakeriremppakin edessä.

      Comment


        #4
        Mun ex-audissa oli ihan sama ongelma. Vika korjaantui pääsylinterin vaihdolla.
        Pystytkö yhtään tarkemmin kertomaan mikä tuossa pääsylinterissä oli vikana ja miten vika löytyi? Onko pääsylinterin vaihto miten vaikea/helppo homma? Oliko Ilkka tuo sinun entinen Audi samaa mallia kuin tuo minun, Audi 100 Avant automatic?

        Kysyn siksi että voisin itse yrittää ensin mahdollisimman tutkia mikä jarruissa on vikana. Huoltoon tai korjaamoon minulla ei nyt juuri ole varaa autoa viedä, katsastuskin taitaa jäädä endi kuulle. Opiskelijanbudjetti kun ei oikein salli osien tilailua ellei osat sitten varmasti korjaa ongelma. Olen kohta muutenkin velkavankeudessa tuon laatikkoremontin takia. Ja kaikki tämän vain sen vuoksi että tarvitsen autoa liikkumiseen ja asioiden hoitamiseen.

        Comment


          #5
          Ex-audi ei ollut ihan sama, kuin sinun auto. Se oli -87 A100, etuvetoinen ja 2.0 KP koneella. Jarruvarustukselta nuo lienevät kuitenkin melkolailla samanlaiset.

          Pääsylinterin vika ei ole tiedossa, kun en ole jaksanut tehdä ruumiinavausta sille. Sylinteri on kuitenkin tallessa, kun meinaan joskus, kun ehtii/jaksaa/on inspiraatiota, kurkata sen sisälle ihan uteliaisuuden vuoksi. Veikkaan siellä olevan jonkun tukoksen/jumivan männän/katkenneen männän palautin jousen tms, jonka vuoksi paine ei pääse takaisin sylinteriin, kun jarrupoljin höllätään ja sen seurauksena jarrut jää vähän päälle. Tuota Audin sylinteriä ei kaiketi saa rikkomatta auki, joten vanhan sylinterin tarkistaminen ennen uuden sylinterin hankintaa lienee mahdotonta. Uusi sylinteri oli kuitenkin suht. halpa, muistaakseni se maksoi jotain 100e Motonetissa.

          Vika löytyi ihan poissulkevan loogisen päättelyn avulla. Auton etujarrut alkoivat yllättäen jumimaan. Olin hieman ennen ongelmatilannetta huoltanut etujarrusatulat ja vaihtanut jarruputket sekä -letkut ja olin kohtuu varma, ettei vika ole niissä osissa. Vaihdoin siis pääsylinterin ja ongelma poistui sillä.

          Sinun tapauksessa vika voi kuitenkin olla muuallakin, esim. jarruletkuissa tai jarrusatuloissa. Mutta jos molemmat etujarrut jumittavat samalla lailla, niin kyllä veikkaisin tuota pääsylinteriä. Lienee aika epätodennäköistä, että molempiin etujarruihin, siis niiden letkuihin/satuloihin tulisi samaan aikaan samanlainen vika. Ei näistä kuitenkaan koskaan tiedä. Wanhan Audin sielunmaisema on aika-ajoin melko kompleksinen.

          Pääsylinterin vaihto on suht. helppo homma. Jarruputket irti sylinteristä, jarrunestesäiliö irti ja kahden pultin irroitus pääsylinterin juuresta. Työn isoin vaiva oli koko jarrupiirin ilmaaminen sylinterivaihdon jälkeen. Kun sinun auto on autoomaatti, niin hommaa käsittääkseni vielä helpottaa hydraulisen kytkimen uupuminen. Se kun käyttää samaa nestettä/nestesäiliötä, kun jarrupiiri. Ei siis tarvitse huolehtia siitä, että pääseekö ilmaa kytkinpiiriin jarrunestesäiliön irroituksen aikana.

          Comment


            #6
            Kerronpa tähän nyt ensin lisäkokemuksia noista jarruista. Tänä aamuna pääsin siis ajamaan tuolla Audilla jo 60 kilometrin yhtäkestoisen matkan matkan. Autoonhan on siis juuri saatu vaihdettua uusi automaattilaatikko, josta on juttua enemmän täällä:

            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...?p=41477#41477

            Edellisenä iltana jarrut olivat siis jumuituneet täysin eivätkä suostuneet "avautumaan" ollenkaan. Tänä aamuna, muutamaa tuntia edellistä tapahtumaa myöhemmin, jarrut tuntuivat toimivan täysin normaalisti. Siispä lähdin matkaan.

            Tuo matkanteko sujui aluksi täysin normaalisti. Jarrut toimivat ok. Pyrin kuitenkin, ehkä hieman alitajuisestikin, välttämään jarrujen käyttöä. Ensimmäinen 40 kilometriä sujui jarrujen puolesta normaalisti, laatikon puolella oli hieman ongelmia (ei vaihtanut heti kolmoselle, mutta tämä nyt ei liity tähän jarruhommaan joten ei siitä sen enempää tässä).

            Ajon aikana alkoi jarrupolkimen suunnalta kuulua taas sitä narinaa johon edellisenä iltana sain tutustua. Nyt tämä narina kuitenkin kuului vaikken koskenutkaan koko polkimeen. Se ei siis mitä ilmeisimminkään kuulunut itse polkimesta.

            Aloin aavistella että jarrut ovat taas menossa lukkoon. Seurasin lämpöjä ja tässä vaiheessa vältin jo täysin tietoisesti koskemasta jarrupolkimeen siinä pelossa että jarrut menevät täysin lukkoon. Onneksi risteyksiä oli vasta loppumatkasta eikä minun tarvinnut jarrutella.

            Risteyksiin saavuin mahdollisimman ennekoivasti siten että jarrupoljinta en käyttänyt ollenkaan. Hiljentämisen hoidin käsijarrulla. Jarrut kuitenkin selvästi laahasivat jo jonkin verran, myös lämmöt olivat aavistuksen koholla. Polkimen suunnalta kuului aika-ajoin tuota kummaa narinaa/nirskumista, ikäänkuin ruosteinen sarana jota nitkutetaan edestakaisin.

            Yhden kerran jouduin ihan loppumatkasta polkaisemaan jarruja kunnolla eräässä risteyksessä, muuten olisin ajanut toisen auton eteen. Perille päästyäni tutkin taas välittömästi jarrulevyt. Tälläkertaa ne eivät olleet punahehkuiset, mutta kuumat ne olivat joka tapauksessa, eikä vanteisiin uskaltanut paljain käsin koskea, sillä nahka olisi varmasti kärynnyt.

            Nyt auto ja jarrut ovat jäähtyneet pihalla n.40 minuuttia ja lähden sillä kohta kouluun. Katsotaan nyt toimivatko jarrut jäähdyttyään täysin normaalisti. Palaan asiaan noin 3 tunnin päästä.

            Vika löytyi ihan poissulkevan loogisen päättelyn avulla. Auton etujarrut alkoivat yllättäen jumimaan.
            Olivatko nuo jumimis oireet samanlaisia kuin minulla, eli jarrut jumivat vasta kun autolla oli ajettu jonkin matkaa, vai jumivatko ne heti kylmiltään?

            Lienee aika epätodennäköistä, että molempiin etujarruihin, siis niiden letkuihin/satuloihin tulisi samaan aikaan samanlainen vika.
            Olen samaa mieltä, koska vahvasti vaikuttaa siltä että molemmat jarrut kuumuvat ja jumivat, joten vika lienee jossakin muualla.

            Comment


              #7
              Itsellä oli vastaavantyyppistä ongelmaa volkkarissa sen jälkeen kun olin vaihtanut jarrupääsylinterin (isompaan). Ongelma ilmeni yleensä muutaman kilometrin ajon jälkeen ja paheni jarrujen lämmetessä. Syyksi ilmeni lopulta se että pääsylinterin akselitappi meni 2mm liian syvälle alipainetehostajan sisälle jolloin se oli aina hieman sisään painettuna -> paine ei päässyt palautumaan jarrupiireiltä. Vika korjattiin tekemällä 2mm alumiinista laippa tehostajan ja pääsylkän väliin. Sinulla saattaa kuitenkin olla hydraulisesti tehostetut jarrut joten tästä ei välttämättä ole apua.

              Comment


                #8
                Tuttu tauti vanhasta lötköstäni. (-88 100 2.0EAut). Automaattitoimiset jarrut vähentävät ylinopeusriskiä kun koneesta loppuu voima. Pieni mutta kiusallinen vika jonka aiheuttaja löytyi hydraulisesta jarrutehostimesta. Huulikumitiivisteen tunnit täynnä jonka myötä päästi hydraulipaineen sylinteriin vaikka jarrupoljinta ei painanutkaan. Jarrut sai irroittamaan vähäksi aikaa kun potkaisi poljinta pohjaan kuin luolamies. Vika poistui tehostinsylinterin vaihdolla.

                Laatikkomurhe voi johtua osin myös väärin säädetystä vaihteensiirtotangosta. Kokeile siirtää valitsinta hieman vapaalle päin josko kolmonen kytkeytyisi silloin, ellei sitten johdu yksin jarruvastuksesta.

                Comment


                  #9
                  Valitettavasti en osaa sanoa, miten jarrujen jumimisongelma alkoi ilmetä. Vähän ennen sitä, olin myynyt auton kaverille ja hänellä tuo ropleema vasta ilmeni. Jarrut kuitenkin menivät "takuun piikkiin" -> minun korjattavaksi :o| Ymmärsin kuitenkin niin, että jarrut vaan alkoivat jumimaan päivänä eräänä ja auto otettiin saman tien työn alle ja ongelman tarkempi ilmenemistajuus yms. jäi selvittämättä.

                  Comment


                    #10
                    Kiitoksia paljon kaikille vastanneille, näistä vastauksista sai taas paljon uusia ideoita, ajatuksia ja mahdollisia selityksiä ongelmille. Heti kärkeen pitää taas todeta, että kun auto sai "jäähtyä" pikkupakkasessa pari tuntia, toimivat jarrut taas aivan normaalisti.
                    Syyksi ilmeni lopulta se että pääsylinterin akselitappi meni 2mm liian syvälle alipainetehostajan sisälle jolloin se oli aina hieman sisään painettuna -> paine ei päässyt palautumaan jarrupiireiltä.
                    Jotain tappia tässäkin oli tosiaan viilattu, mutta en valitettavasti tiedä tarkemmin mikä tappi on ollut kyseessä. Tämä korjaaja joka tämän vian pari vuotta sitten keksi ja tuota tappia viilasi, oli sanonut että kyseessä on jonkin kulumisesta johtuva vika. Tämä vika siis korjaantui vuodeksi tuolla tapin viilaamisella, mutta on nyt siis palannut.

                    ellei sitten johdu yksin jarruvastuksesta.
                    Luulen että tässä tapauksessa tuo jarruvastus voisi olla se vian aiheuttaja, sillä alkumatkasta kun jarrut olivat vielä kylmät, toimivat vaihteet oikein. Vasta loppumatkasta kun jarrut alkoivat temppuilla niin tuon kolmosen kanssa tuli ongelmia.

                    Taitaa olla parasta repäistä jostain rahaa ja koettaa vaihtaa tuota pääsylinteriä. Tuolla viesteissä on mainittu "tehostinsylinteri" ja "jarrupääsylinteri", ovatko nämä kaksi sylinteriä nyt sama asia? Kun en noista termeistä ihan varma ole, siksi kysyn - eipähän tule väärinkäsityksiä tilausta tehdessäni.

                    Comment


                      #11
                      Kannattaa nuo "well-done" jarrut kuitenkin purkaa, kumit ovat hyvinkin vainaat jos punaiseksi ovat levyt päässeet.

                      Comment


                      • #12
                        Edellisessä autossa oli pääsylinterin tiivisteissä vikaa ja oirehti juuri samalla tavalla että liikkeellelähtiessä jarrut olivat normaalit ja kun ajoi semmoiset 20 km, niin alkoivat pikkuhiljaa hirttää kiinni. Vika korjaantui pääsylinterin vaihdolla. Minulla oli pääsylinteri ollut jo senverran horo että tehostimessakin oli jo desi jarrunestettä. Alipainetehosteinen systeemi oli.

                        Comment


                          #13
                          Jos nyt ymmärsin oikein, niin tehostinsylinteri on se jarrupääsylinterin alla oleva systeemi, jolle tulee letkua pitkin "jarrutehostuspainetta" pommilta/hydraulipumpulta. Eli kyseessä on siis kaksi eri sylinteriä. Jarrupääsylinterin vaihto ei auta tehostussylinterin vaivoihin. Tuon tehostussylinterin hinnasta minulla ei ole mitään käsitystä, mutta pahoin pelkään sen maksavan vaaleanpunaisia metsämansikoita.

                          Comment


                            #14
                            Sain tänä iltana kuulla hieman lisää tuosta jarruviasta edelliseltä omistajalta. Kun auto oli ollut korjattavana jarrujen takia, oli korjaajan tietysti saatava vika "päälle" jotta hän osaisi sitä etsiä. Korjaaja oli siis ajanut auton ja jarrun lämpimiksi siten että jarrut olivat menneet lukkoon. Heti pajalle päästyään hän oli alkanut selvittämään vikaa. Jarrut olivat "napsahtaneet" saman tien auki, kun jarrujen pääsylinteriä oli löysännyt (siis se mikä on kahdella pultilla/mutterilla kiinni). Ja tämän sylinterin sisällä oli ollut jokin tappi jota viilaamalla tämä vika siis korjaantui vuoden päiviksi. Hankala tämän paremmin selittää kun en itse ole vielä tuota vehjettä purkanut.

                            Osaisiko joku tämän perusteella vetää jonkinlaista johtopäätöstä/arvausta kummassa osassa vika on, pääsylinterissä vai tehostinsylinterissä? Mahdotontahan se on ammattilaisenkaan tietysti näkemättä ja sen kummemmin tutkimatta mitään analyysiä vetää, mutta arvauksetkin olisivat nyt aika tervetulleita.

                            Comment


                              #15
                              Nyt pitää lisäksi vielä kysyä noista osien nimistä. Yritin tuolta motonetistä http://www.motonet.fi etsiä tähän hommaan nyt varaosia. Jarrunpääsylinterin löysinkin, niitä oli useampaakin sorttia, joku niistä varmaakin kävisi tuohon minunkin autooni. Mitään tehostussylinteriin viittaavaa en kuitenkaan löytänyt. Onkohan tuon tehostussylinterin virallinen nimi tosiaan tehostussylinteri?

                              Minulla on tuo Haynesin Service and Repait manual, mutta siinä kaikki osien nimet ovat englanniksi. Joten vaikka ko. kirjasta löytäisinkin oikean englanninkielisen termin, niin ei siitä minulle ainakaan suoraa mitään iloa olisi. Jonkin verran koetin tässä tutkailla noita termejä. Brake master cylinder on lienee juuri tämä pääsylinteri. Päättelin myös että Pressure accumulator, voisi tarkoittaa tätä "pommia". Tuota tehostesylinteriä en nyt kuitenkaan onnistunut tästä kirjasta paikantamaan (tosin kello alkaa taas olla jo aika paljon). Pitänee mennä nukkumaan ja huomenna tutkia tarkemmin levännein silmin.

                              Comment


                              • #16
                                Epäilisin, että tehostussylinteri on siinä pääsylinteriä ennen tehostamassa polkimen tekemää liikettä. Seuraa hydrauliputkea, niin löytyy. (putket menee muistaakseni vasemman eturunkopalkin päällä ja siitä sitten pääsylinterin taakse sinne "jarrutehostimelle")

                                Comment


                                  #17
                                  Tehostinsylinteri on jarrupääsylinterin ja rintapellin välissä oleva musta mötikkä johon tulee ja menee hydraulipaine ja vehkeen päällä on sähköinen painetunnistin

                                  Comment


                                    #18
                                    Herää kysymys, että jos ongelma on saatu korjattua jollain tavoin tätä tehostinsylinterin tappia viilaamalla, niin onkohan siellä ihan oikeat osat paikallaan?

                                    Vaikuttaisi siltä, että tehostinsylinteri ja pääsylinteri ei ole täysin yhteensopivia - jos siis osia pitää viilailla, jotta jarrut saadaan toimimaan. Vai onkohan niin, että tuo tappi on vaan kulunut aikojen saatossa ja sitä saatu viilaamalla elvytettyä?

                                    Tuon tehostinsylinterin nimi lienee englanniksi "brake pressure regulator" tjsp.

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaikuttaisi siltä, että tehostinsylinteri ja pääsylinteri ei ole täysin yhteensopivia - jos siis osia pitää viilailla, jotta jarrut saadaan toimimaan. Vai onkohan niin, että tuo tappi on vaan kulunut aikojen saatossa ja sitä saatu viilaamalla elvytettyä?
                                      Luulisin, että kulumisesta tämä ongelma johtuu, näin oli sanonut tämä jarrunkorjaajakin.
                                      Kun viime yönä kirjoitin tuota jarruselostusta jonka korjaaja oli siis kertonut, unohdin sellaisen yksityiskohdan mainita, että se alkuperäinen tappi on vielä tallessa. Siis tämä korjaaja ei mennyt fiilaamaan alkuperäistä osaa, vaan teki tilalle tapin jota viilasi TAI hankki toisen alkuperäisen jota viilasi. Tarkempaa tietoa kummin hän teki ei minulla ole.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tehostinsylinteri on jarrupääsylinterin ja rintapellin välissä oleva musta mötikkä johon tulee ja menee hydraulipaine ja vehkeen päällä on sähköinen painetunnistin
                                        Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa - sanotaan. Kävin nappaamassa digikameralla kuvan tuosta jarrunpääsylinteristä, itseasiassa kaksi kuvaa, toinen on hieman erikulmasta otettu.


                                        Ymmärsinkö nyt oikein että tuo jarrupääsylinteri on tuo punaisennuolen osoittama vehje tuossa kuvassa, siis jonka päällä on tuo jarrunestesäiliö? Jos näin on, niin missä se tehostesylinteri nyt sitten tarkalleen ottaen on? Onko tuo pääsylinteri suoraan kiinni tehostesylinterissä, sillä pääsylinteri on kiinni kahdella pultilla jossain ruosteisessa "mötikässä" (sininen nuoli) johon menee hydrauliletkuja (ei näy kuvassa tosin kovin selkeästi).

                                        Vai onko tehostesylinteri tuo molemmissa kuvissa vasemmalla näkyvä "säiliö"? Tuo, oliverin kuvaus nimittäin sopisi minusta paremmin juuri tuohon "säiliöön". Siihen menee ja tulee hydrauliletkuja sekä päällä on jonkinnäköinen anturi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sininen nuoli.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuon tehostinsylinterin nimi lienee englanniksi "brake pressure regulator" tjsp.
                                            Jatketaanpa vielä tätä termien pyörittelyä ja väännetään rautalangasta. Onko tämä tehostesylinteri (brake pressure regulator) kenties sama asia kuin jarrupaineen säädin? Jos on, niin miksi näille osille on näin monta suomenkielistä vastinetta, meinaa mennä tässä ihan sekaisin.

                                            Ja hämmennämpä vielä soppaa lisää ja kysyn mikä tämä Hydraulic servo unit on? Sen räjäytyskuva löytyy Haynesin korjausoppaan kohdasta 9-16. Minusta se on kovasti samannäköinen laite kuin tuo sinisen nuolen kuvassa osoittama mötikkä.

                                            Anteeksi nyt että vatvon näitä termejä ja osia, mutta haluaisin vain saada itselleni selvyyden tähän asiaan. Tämä kun ei ihan yhdellä vilkaisulla minulle avaudu. Tätä Haynesin opusta tutkiessani minulle tulee väkisinkin sellainen olo että jokin ei nyt täsmää näiden termien kanssa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sulla on hydraulinesteet alarajassa, se on se säiliö. Sininen nuoli on tehostinsylinteri ja punainen pääsylinteri. Tehostinsylinteriin tulee ne putket hydraulipumpulta (kuten myös ohjaustehostimelle), myös hydraulinestesäiliöltä menee putket hydraulipumpulle (siinä jäähdyttäjän vieressä).

                                              Jos vika olisi tehostuksessa, niin sitten varmaan vilkkuisi joku valo kojelaudassa ja jarrupolin olisi "kova".

                                              Comment


                                                #24
                                                Hydraulic servo unit on jarrutehostinsylinteri. Brake pressure regulator on jarrupaineen säädin joka sijaitsee taka-akselin lähimaastossa auton alla.

                                                Kun omastani hajosi tehostin se ei vaikuttanut poljintuntumaan eikä varoitusjärjestelmään mitään. Tehostimen männän huulikumi vain nöyrtyi sen verran että paine pääsi tehostuspuolelle poljinta painamatta ja johti "automaattijarruun".

                                                Tehostinsylkkä ja jarrusylkkä tapaavat olla usein erittäin hyvässä avioliitossa keskenään (alumiini+rauta+kosteus=liitto). Vaikka pultit avaa niin eivät toisistaan erkane ilman lämmittelyhoitoa jonka kanssa pitää olla varovainen ettei paista kumeja liikaa tai saa kiehuvaa jarrunestettä silmilleen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tehostinpiiri menee kyllä jarrujen kohdalla näin: säiliö -> pumppu -> pommi (->paluu säiliöön) ->jarrutehostin ->paluu säiliöön.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pääsylinteri taitaa olla vaihdettu, koska näyttää siistiltä tai sitten...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pääsylinteri taitaa olla vaihdettu, koska näyttää siistiltä tai sitten...
                                                      Se muuten on todella uuden näköinen... Pitää koettaa hieman selvitellä onko se vaihdettu jossain vaiheessa, sillä kuten taisin tuossa ylhäällä mainita, on noita jarruja korjattu jo useaan otteeseen. Tuo Audi oli siis paikallisessa huoltamossa useaan otteeseen korjattavana näiden jarrujen takia, mutta vikaa ei saatu korjattua (vaikka joka huollon jälkeen jarrujen piti olla muka kunnossa). En sitten tiedä tarkemmin mitä kaikkea noissa huolloissa on tehty, voi hyvinkin olla että tuo pääsylinteri on jo vaihdettu. Yritän viikonlopunaikana selventää tätä asiaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pääsylinteri taitaa olla vaihdettu, koska näyttää siistiltä tai sitten...
                                                        Ilmeisesti tuota pääsylinteriä ei ole vaihdettu, eli se on todennäköisesti alkuperäinen. Sen verran sain lisätietoa noista ensimmäisistä jarruhuolloista, että rahaa oli palanut noin 5000 markkaa, eikä mitään vikaa oltu löydetty. Tämä vian etsiminen oli siis maksanut tuon verran.

                                                        Sain nyt lisätietoa tuosta aiemmista jarruhuolloista. Tuohon Audiin on vaihdettu tuo jarrutehostinsylinteri. Eli tuo alemmassa kuvassa näkyvä sinisen nuolen osoittama ruosteinen "mötikkä". Sitä ei kuitenkaan ole vaihdettu uuteen vaan siihen on jostain kolariautosta repäisty tilalle tehostinsylinteri, josta tätä tappia oli sitten viilattu.

                                                        Sain tänä iltana käsiini tuo alkuperäisen tehostesylinterin ja se on itse asiassa päällisinpuolin jopa paremman näköinen kuin tuo tilalle vaihdettu, tosin eipä ulkonäöllä tässä nyt väliä ole eikä vaikutusta. Osaisiko joku kertoa voiko tuon tehostesylinterin toimivuutta mitenkään testata, siis voinko jotenkin todeta onko tuo alkuperäinen tehostesylinteri viallinen vai ei? En haluaisi uutta tilata vain aavistuksen vuoksi.

                                                        Asia mikä minua ihmetyttää on tuo tapin viilaaminen. Mikäli oikein ymmärsin, niin tämä jarrunkorjaaja oli viilannut tuota jarrutehoste sylinteristä pääsylinteriin menevää tappia hieman lyhyemmäksi ja tällä tavoin saanut tuon vian korjattua - vuoden päiviksi. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi tuota tappia on pitänyt viilata?

                                                        Koska tuo tehostesylinteri on jo kerran vaihdettu ja vika on sillä korjaantunut jopa vuodeksi, niin mieleeni tuli että koettaisin seuraavaksi ostaa uutta pääsylinteriä ja laittaa sen tuohon paikoilleen tuon alkuperäisen tehostesylinterin kanssa. Mitä luulette voisiko tämä olla oikea toimenpide?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          En myöskään ymmärrä välitintangon viilaamista. Pääsylinteri kannattanee levittää pöydälle ja kurkistaa sisälle syöpymien näkemiseksi. Jos ei näy, heitä uusi kumisarja - jos näkyy, heitä sorsalla ja osta uusi pääsylkkä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Pääsylinteri kannattanee levittää pöydälle ja kurkistaa sisälle syöpymien näkemiseksi. Jos ei näy, heitä uusi kumisarja - jos näkyy, heitä sorsalla ja osta uusi pääsylkkä.
                                                            Tutkin tuossa Haynesin kirjaa ja siellä pääsylinterin huoltamisesta sanottiin näin:

                                                            "The master cylinder is a sealed unit and cannot be dismentled for repair or overhault. In the event of master cylinder failure the unit must be renewed as a complete assembly."

                                                            Joka vapaasti suomennettuna menee suunnilleen näin:

                                                            "Jarrunpääsylinteri on suljettu laite ja sitä ei voida purkaa korjausta varten eikä huoltaa. Jos jarrunpääsylinteri hajoaa se pitää vaihtaa kokonaan."

                                                            Vanhemmissa Audeissa tämän pääsylinterin käsittääkseni pystyi purkamaan ja huoltamaan, mutta näissä uudemmissa se ei valitettavasti tunnu onnistuvan.

                                                            Sitten tarvitsisin vielä apua oikean jarrupääsylinterin tilaamisessa, mikä näistä alla olevista on nyt se pääsylinteri mikä tuohon minun Audiini sopii. Tuossa alla on suoralainaus motonetin sivulta:
                                                            JARRUPÄÄSYLINTERI AUDI 100
                                                            100 8.78--7.82 (ei '82 JÄÄHD levyillä). . . . . . . . . . . . . . . . 23-5084 184.67
                                                            100 1,8-2,0 8.82--87 Ø22,2 (ei hydr-vahv/Autom). . . . . . 23-5085 201.49
                                                            100 1,9-2,2 8.82--87 jos Ø23,81 (ei CS). . . . . . . . . . . . . 23-5086 69.72
                                                            100 5-sylint 88--7.88 jos 23,81 (ei hydr-vahv). . . . . . . . . 23-5086 69.72
                                                            100 2,23/Quattro 88--90 Ø23,81 (ei vahv jarrut). . . . . . . 23-5086 69.72
                                                            100 2,0/Dieselit 88--90 Ø22,2 (ei hydr-vahv/ABS). . . . . . 23-5083 58.00
                                                            100 hydr-vahvist 88--90 Ø23,81 (ei ABS). . . . . . . . . . . . . 23-5238 298.37
                                                            100 ABS-jarrut 8.89--90 jos Ø22,2 Girling. . . . . . . . . . . . 23-5239 108.31
                                                            100 91--94 Ø23,8 (ei ABS/Quattro). . . . . . . . . . . . . . . . . 23-5240 79.72
                                                            100 ABS-jarrut 91--94 (ei Quattro). . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-5344 99.18
                                                            Minun autoni on siis 5-sylinterinen Audi 100 Avant cd 2000, vuosimalli -86. Oman tulkinnan/arvauksen mukaan oikea jarrunpääsylinteri voisi olla:

                                                            100 1,9-2,2 8.82--87 jos Ø23,81 (ei CS). . . . . . . . . . . . . 23-5086 69.72
                                                            tai
                                                            100 5-sylint 88--7.88 jos 23,81 (ei hydr-vahv). . . . . . . . . 23-5086 69.72

                                                            Tilausnumero on molemmissa sama, joten kyseessä lienee sama laite. Tuossa sulkeissa kuitenkin sanotaan "ei hydr-vahv". Tarkoittaako tämä nyt sitä että se ei tuohon meikäläisen Audiin sovi, vuosimalli on tuossa alemmassa kuitenkin eri? Mitähän tuo toisissa sulkeissa oleva (ei CS) mahtaa tarkoittaa?

                                                            Eli jos tähän oikean jarrupääsylinterin valintaan saisin vielä apua, niin laitan tilauksen menemään, asennan uuden pääsylinterin ja kerron sitten miten hommassa kävi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X