Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilin nakutus V6 AAH?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Venttiilin nakutus V6 AAH?

    Tänään kiinnitin huomiota käynnistyksen jälkeen kuuluvaan nakutukseen. Outoa asiassa on se, että olin juuri muutama minuutti aijemmin ajanut samaa autoa kuulematta mitään poikkeuksellista. Moottori oli siis käyntilämpöinen. Nakutus oli, kuin venttiilin nakutusta, joka lisääntyi kierroksia lisättäessä. Mielestäni ääni tuli vain yhdestä venttiilistä. Lisäsin varovasti kierroksia, jolloin nakutus vaimeni pikku hiljaa ja loppui lopulta kokonaan. Nyt se on juuri ja juuri kuultavissa. Kylmällä koneella tilanne voi olla toinen.....Koneeseen on noin 1000km sitten vaihdettu uudet Mobilin ykköset, samoin suodatin on vaihdettu. Viittaa mielestäni siihen, että venttiilinnostaja on jostain syystä nyt jumittanut. Likaa ehkä?? Mitä pitäisi nyt tehdä? Uudet pesevät öljytkö? Onko vastaavia kokemuksia? Ai niin koneella on ajettu n.150 000km.

    #2
    Oliko edelliset öljyt Mobilin ykköset? Jotkut pitävät mobilia vähän notkeana ja se saattais aiheuttaa tuollaista. Siitä huolimatta tosiasia on, että nostimet ovat kuluneet ja menevät ennen pitkää vaihtoon.

    Comment


    • #3
      Öljyt

      Ei ollut. Joku muu synteettinen öljy se oli. Jostain tarjouksesta se oli, merkkiä en muista. Onkohan niistä koneen sisäpesuista mitään hyötyä. Ajattelin lähinnä, että jos sen koneen pesis ja sitten vaihtais vähän paksummat öljyt tilalle. Mikä olisi hyvä merkki/viskositeetti?

      Comment


        #4
        Vähän kaks piippunen juttu nuo jäykemmät öljyt. Sitte se pysyy nostimissa ja pitää paineen, mutta ei ole siellä voitelemassa, missä pitäisi.

        Juttua fortesta, parempikin viestiketju on, mutten löytäny :(

        Comment


        • #5
          Lisätietoa oireista....

          Niin..Kävin kokeilemassa sitä taas. Nakuttaa edelleen...Koeajon aikana hiljeni taas. Kun tulin takaisin pihaan, auto pelasi normaalisti. Sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen noin 30 sek. kuluttua...Nakutus palasi takaisin. PE***LE! Se ei tosiaankaan tunnu pysyvän nostimissa, niinkuin sanoit. Se nakutus muuten kuullostaisi tulevan lähinnä rintapeltiä olevasta pytystä apukuskin puolelta. Onko se jotenkin yleensä ollut huonompi pääty saamaan voitelua? Onko yleensä muuten tapana uusia rehvakkaasti kerralla kaikki nostimet, vai uusitaanko niitä tarpeen mukaan. Onkohan kallis remppa tiedossa?

          Comment


          • #6
            kuuleman mukaan hieman enemmän ominaisuus kuin varsinainen vika. Ei tod näk vaarallista muuta kuin mielenrauhalle. Siellä koneessa on kyllä sellaiset venttiilit jotka pitävät öljyt koneen seistessä ja pienillä kierroksilla yläkerrassa, ne saattavat ruveta falskaamaan jolloin yläkerta käy kuivana käynnistyksen jälkeen ja mahd. pitemmän tyhjäkäynnin myötä, mikä EI ole hyvä juttu

            Comment


            • #7
              Ei siitä pikku nakutuksesta kannata huolestua, sillä siinä moottorissa on automaattiset venttiilinnostimet. Eli moottori säätää itse automaattisesti venttiilinsä se pieni nakutus kuuluu aina kun moottori ei ole tarpeeksi lämmin. Minulla on itsellä A6 Quattro 2.8 v6 ja siinä minullakin kuuluu se pieni venttiilin näkutus kun auto ei ole tarpeeksi lämmin.......

              Comment


                #8
                Kyllähän venttiilinnostajat voivat vanhimmiten pidellä ääntä. Mulla pitää kylmänä pientä niputusta, joka loppuu kuin seinään jahka lämmöt nousee hieman. Tuntuvat loppuvan aina samoissa valoissa kun meen töihin. Samaan syssyyn voidaan mainita, että kuhan kone on tarpeeks lämmin, saattaa tyhjäkäynnillä sillon tällön niputtaa. Se taas taitaa viitata ihan kuluneisiin nostajiin. Sille ei voine mitään muuta kuin vaihtaa nostajat.

                Comment


                • #9
                  Olen Anttonin kanssa samaa mieltä= ei kannata huolestua pienistä. Venttiilit naputtavat välillä ( varsinkin kylmänä, koska se on nostajien ominaisuus. Ohjekirjakin sanoo naputuksesta= normaal kylmänä) Tarvitaessa koita " revittää" ( pieni vaihde ja kierroksia) kunnolla, jotta karstat yms palavat pois. Nostimien vaihto tulee tarpeelliseksi vasta kun ne "naputtavat liian kauan". Kerhon kautta niitä saa edullisesti. Vaihto on sitten ammattilaisen hommaa.

                  Comment


                    #10
                    Tehtaan ohje sanoo muistaakseni että jos naputtavat vielä 20 min. ajon jälkeen niin vasta sitten kannattaa vaihdoin suunnittelun aloituksen harkinta aloittaa.
                    Sinällään tuo että lämpimänäkin hetkellisen sammutuksen jälkeen naputtavat taas saattaa viitata siihen että kannen öljynpaineventtiilien toiminnassa voi olla toivomisen varaa (mutu).

                    Comment


                    • #11
                      Sama juttu

                      myös mulla, mutta kolkutus kuuluu koko ajan tyhjäkäynnillä sekä kiihtyy kierrosten mukaan luonnollisesti. Ääni ei ole kilkutusta eikä kolkutusta, vaan melko häiritsevän kovaa kalkatusta..
                      Vaikea selittää. fortte ei auttanut pätk'ääkään, voi jopa sanoa että kovensi ääntä.

                      Alkaa olee ajatukset vähissä.

                      Comment


                      • #12
                        forte kyllä auttaa.. itellä oli 1.8 passat aj. 250tkm. ja nostajat äänti niin pirusti kylmänä. forte käsittelyn jälkeen kone kävi niinkuin 250tkm. moottorin kuuluisikin,ainakin itellä hyviä kokemuksia kys. aineesta.. niin ja edellinen omistaja ostanut kotilon uutena ja käyttänyt aina mobil rallye formulaa koneessa.

                        Comment


                        • #13
                          V-M, minäkin huolestuisin. Käytä vehjettä näyttämässä jollekin "viisaalle" ettei tule pahempia/ kalliita hommia myöhemmin. Forte- asiasta on puhuttu paljon- haulla. Mitkään "ihme-aineet" eivät voi olla hintansa väärti monessakaan tapauksessa. Muistettakoon vaikka televisiossa ( ostoskanava) ollut moottorin lisäaine:)

                          Comment


                          • #14
                            Suosittelen erittäin lämpimästi täydellistä Forte -käsittelyä ~300tkm ajetulle vehkeelle. Itse olen teettänyt kahteen viisimukiseen polttoainepuolen ja moottorin suolihuuhtelun ja vaikutus on ollut huomattava. Auton huoltotyöksi lähes kaksi tuntia kestävä toimenpide aineineen ja öljynvaihtoineen hinta-laatusuhde on ollut erinomainen.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään

                              lisäsin öljyä tikun maks rajan yläpuolelle hivenen, ja kappas tyhjäkäynnillä kalkatus loppui..kierroksia nostamalla ääni palaa, mutta jonkun verran vaimeampana.
                              Vois olla että yläpää ei saa vaan voitelua jos öljypinta alle puolenvälin (min/max)?
                              Samanlaisia kokemuksia?

                              Comment


                              • #16
                                Vaihdoin juuri tuoreet öljyt ja vanhoja öljyjä oli tallella vain alamerkkiin asti. Mitään kalkatuksia ei koneesta kuulunut, ihan normaalisti se kävi. Kone tosin on AAH, mutta ei liene suuria eroja rakenteessa.

                                Comment


                                • #17
                                  Tässäkin mielenkinntoinen linkki

                                  Kun nyt olen yrittänyt tätä nakutusasiaa selvitellä, törmäsin seuraavaan mielenkiintoiseen linkkiin.
                                  http://forums.audiworld.com/a6100/msgs/8262.phtml Taidan itsekin vaihtaa kyseiset venut. Mitenkä täältä foorumin kautta voi niitä osia tilata, vai olenko tajunnut asian jotenkin väärin? Tarviiko muuten joitain tiivisteitä uusia myös, jos uusin sen imusarjan alapuolella olevan check valven. Imusarjan tiiviste uusi ehkäpä, vai kuinka?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kohtapuoliin itsellä vaihtuu mm. nuo venttiilit muun rempan ohessa.Tosin kone ei vielä hirveästi raksuta mutta vaihdampahan samalla kun ne maksoi kerhon kautta jotain 50-60e jos oikein muistan. Jos pelkästään vaihdat nuo "return-valvet" tarvitset imusarjan tiivisteet ja "valley-panin" tiivisteen (se iso lätkä jonka alla nuo venttiilit on). Kun tuon peitekannen ottaa pois niin muista samalla tarkistaa sen suoruus niin ei ala heti vuotamaan. Jos epäilet hommaan ryhtyä niin odota pari viikkoa niin saat kuvalliset ohjeet... :)
                                    Uskoisin että säästät parin vuoden jäsenmaksut tilaamalla nuo pelkät venttiilit kerhon kautta verrattaessa "merkkiliikkeen" hintoihin...:)

                                    edit: Tarkastetut hinnat...Pelkät venttiilit n.40e(lohkoon)+25e(kanteen) ja tiivisteet pari kymppiä päälle...nämä siis jäsen-hintoja

                                    Comment


                                    • #19
                                      Veli-Matti, muistutan vain liiallisen öljyn vahingollisuudesta kuutos koneen katteihin. Siitä on varoituskin ohjekirjassa ja oikeanpuoleisen kannen päällä tarra ( ainakin minulla-ABC)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toki odotan..

                                        Tottahan minä maltan niitä kuvallisia ohjeita odottaa. Tuollaisia kuvallisia projekti kuvauksia on tosi kiinnostava lukea.
                                        Teetin muuten Forte hoidon. Lämmin kone on nyt todella hiljainen. Jotenkin menokin tuntuu tasaisemmalta ja kone pirteämmältä. Ajattelin, että taidan vain kuvitella näin, mutta yllätyin, kun vaimokin raportoi samanlaisista tuntemuksista. En siis ollut maininnut näistä omista huomioistani hänelle mitään. joten, on siellä koneessa jotain parannusta tapahtunut. Kuitenkin, jos koneen sammuttaa, vaikka vain minuutiksikin, rallatus alkaa taas ja kestää jonkin aikaa. Päätelmä= Check Valve on viallinen, tai vuotaa sinne takertuneen lian vuoksi, sekin vain oikealta puolelta autoa. Korjatkaa, jos olen väärässä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jari, kannattaa liittyä jäseneksi ja käyttää jäsenedut hyväksi. Jäsenmaksu tulee yhdessä tilauksessa takaisin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kuinka?

                                            Kuinka jäseneksi liitytään?

                                            Comment


                                              #23
                                              http://www.audiclub.fi/liity.php

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jari, ( kun olet jäsen) hommaa itsellesi romppu " perhealbumi" jolloin homma pelaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Perhealbumi??

                                                  Siis?? "Perhealbumi"?? Raota nyt vähän. Mikä se on? Aika jännältä kuulostaa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    klak,klak

                                                    Jorma: Kiitos vinkistä, kyllä olen todella varovaisesti lisännyt öljyä..
                                                    Tänään kuuntelin konetta lämpimäksi sen ajeltua, tyhjäkäynnillä nakutus hävinnyt(n.800kierr./min), mutta nostan kierroksia 1600kierr./min nii alkaa kalkatus kuulumaan. paikantelin ääntä ja huomasin sen tulevan kuskin puolelta koneen takaa.. perhana ku olis leikkiny enemmän näitten audiojuttujen kans vii vois pistää pienen ääninäytteen kehiin.[/list]

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vellumatti: Kyseessä on varmaan vioittunut tai tukkeutunut pressure relief valve, jonka tehtävänä on alentaa painetta venttiilin nostajissa muistaakseni 2,7 bariin. Näin oli jollain jenkkisivuilla asia kuvailtu. En tosin löytänyt linkkiä sinne enää. Jos taas nakutus katoaa, mutta palaa koneen sammuttamisen jälkeen, kyseessä on ns. Check valve imusarjan alla. Jotain asian tiimoilta oli sivulla: http://www.12v.org/engine/index.php?section=hw&sm=oil

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jari: eli meinaatkos että vois lähtee fortte huuhtelulla? kerran sen olen jo tehnyt, mutta silloin ei tosiaan mitään parannust asiaan tapahtunut. Vaiko oliskos joku parempi merkki jota immeiset suosittelee.. mistäs kyseiseen venttiiliin pääsee käsiksi? ja varmaan ammattilaisen vehkeillä vaihdettavissa? tietty jos vaihto tulee aiheelliseksi, niin tulee vaihtaa kaikki nämä kuluvat osat samalla uusiksi.. ja jos näin on, niin mitä vaihdetaan uutta? suosituksia?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kannen paineenrajoitusventtiilit vaihtuvat ihan tavallisilla työkaluilla. Tästä oli foorumilla jo aiemmin puhetta mutta ei searchilla sattunut (taaskaan) silmään. Jotta ne saisi vaihettua pitää venttiilikopat irroittaa. Itse venttiilit ovat kannen takaosassa.

                                                          Ei se fortekaan mekaanista vikaa pysty korjaamaan jos venttiili on fyysisesti rikki. Eli älä enää laita sitä rahaa siihen litkuun vaan osta venttiilit jotka saat sillä purkin hinnalla. Tosin venttiilikopan tiivisteet kannattaa samalla vaihtaa (n.20-30e)

                                                          Ja jos takaiskuventtiilit imusarjan alta haluat vaihtaa niin menee vähän enemmän roipetta ja aikaa. Mutta ompahan sitten ainakin varmistettu yläkerran öljynsaanti. Jos vielä naputtaa niin sitten on nostin kulunut ja sen vaihto taas hiukan isompi juttu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            minkä näköinen tuo venttili on?? entä materiaali??

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X