Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointikysymys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ilmastointikysymys

    Täytätin tänään ensimmäistä kertaa ässän ilmastoinnin. Tuli uusi kuivain ja 900g r413a:ta eli r12 korvausainetta. Olivat sitä mieltä että jos r12 suositusmäärä on 1050g niin tuo 900 tätä uudempaa on sopiva.

    Ilmastointilaitteita kovin paljon tuntematta tahtoisin kuitenkin kysyä onko normaalia että kompura ei käy jatkuvasti vaan jonkin ajan kuluttua se alkaa taukoilemaan. Huollossa sanoivat, että kuuluu asiaan, mutta jotenkin epäilyttää. Kaupunkiajossa tuntuu selvästi, koska kytkeytyy ja vapautuu - varsinkin, jos osuu rauhallisen kiihdytyksen kohdille.
    Itse täyttötapahtuma tehtiin niin että auto käyntiin, ilmastointi asentoon AUTO, LO, puhallus täysille. Ohjaus alkoi antamaan pidempiä ja pidempiä jaksoja kompuralle, kun kylmäaine lisääntyi ja lopuksi se kävi jatkuvasti joitakin minuutteja. Sitten alkoi taukoilemaan.

    ps. ainiin, ammattilaiset asialla. unohtivat aluksi öljyt...

    #2
    Kyllä tuo on aivan normaalia käytöstä ilmastoinnilta. Kompura pysäytetään kun järjestelmän paine saavuttaa ylärajan ja vastaavasti käynnistyy paineen alarajalla.

    Comment


    • #3
      Mistä ilmastointi täytetään kyseisessä rassissa?

      Comment


        #4
        Kiitos Teppo.

        Mika, kompuran päältä eli käytännössä lisäjäähdytin pitää purkaa ensin tieltä pois, jos sellainen vielä on kuten sinulla on.

        Comment


        • #5
          Onko toi r12 alkuperäinen kylmäeine mitä audi on käyttänyt tuohon aikaan? Ihan vaan silmälläpitäen mahdollisen lisätäytön suhteen.

          Comment


            #6
            Kyllä vaan.

            Comment


              #7
              olen kanssa menossa täyttämään ilmastoinnin ei merkkiliikkeeseen ja kyselivät tiedänkö paljonko ainetta laitetaan,no en tiedä?tietääkö joku?

              Comment


                #8
                Varmaan joku C4-omistaja tietää, mutta tehtaan jäljiltä pitäisi konepellin sisäpinnasta löytyä tarra jossa on täyttömäärät ja toleranssi.

                Comment


                • #9
                  Bentleyn manuaali tietää kertoa asiasta näin:

                  A/C refrigerant system (R-134a), capacities
                  Models: Audi 100/A6, S4/S6
                  Production: From 10/92
                  Quantity: 750 g + 50 g/-0 g (21.2 oz +1.8 oz/-0 oz)

                  Refrigerant (PAG) oil
                  Models: Audi 100/A6, S4/S6
                  Production: From 10/92
                  Refrigerant oil capacity: 250 +/- 50 cc (8.5 +/- 0.7 fl oz)
                  Oil quantity in replacement compressor: 250 +/- 20 cc (8.5 +/- 0.7 fl oz)

                  There is no difference in refrigerant capacity between systems with Zexel and Nippondenso A/C compressors.

                  Notes:
                  Different refrigerant (PAG) oils are required for systems with Zexel A/C compressors and systems with Nippondenso A/C compressors.

                  For systems with Zexel compressors, the refrigerant oil is Part No. G 052 154 A2. The refrigerant oil included in the 4A0 298 107 retrofit kit, Part No. G 052 200 A2, can also be used.

                  The PAG oil used in the refrigerant circuit for systems with Nippondenso compressors, Part No. G 052 300 A2, is also included in the retrofit kit, Part No. 4A0 298 107 A

                  Comment


                  • #10
                    Bentleyn manuaalin mukaan se olisi r134a? Onko kylmäaine muuttunut -92 eteenpäin r12:sta r134a:n?

                    Comment


                    • #11
                      10/92 näyttäis olevan tämänkin dokumentin mukaan käännekohta R-134a:n käyttöönotolle.

                      Comment


                        #12
                        Yleisesti vuonna -92 otettiin tuo uudempi r134 aine käyttöön melkein kaikissa merkeissä.

                        Comment


                        • #13
                          Kohta kylmäaine on Hiilidioksidia! Miten mahtaa vanhat järjestelmät tykätä, tarvitsevat taas jonkin korvaavan aineen? Ainakin kaasua on sitten helppo ja edullista ostaa.

                          http://www.tekes.fi/ajankohtaista/uu...id=3186&paluu=

                          Comment


                            #14
                            Mulla on konehuoneen puolella lappu, että on korvattu vanha r12 tuolla uudella r134a mönjällä jossain vaiheessa ja hyvin toimii.

                            Comment


                              #15
                              No niin. Nyt se kompura sitten leipoi kiinni. Ensimmäisen viestin post scriptumiin vedoten ajattelin alkaa nostamaan haloota. Kompura kävi ilman öljyjä viitisen minuuttia.

                              Comment


                              • #16
                                Mikähän siinä on kun nykyisin on niin vaikeaa löytää oikeita ammattilaisia, ennen oli sentään ammattiylpeyttä nykyisin ollaan vain töissä. Usein törmää noihin oho-tyyppeihin, onneksi melkein kaiken pystyy tekemään itse jos vain on aikaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Enpä tiedä. Ikävä juttuhan tässä on se, että nyt on pakko olla saman firman kanssa tekemisissä uudelleen.

                                  Jos muka keksivät jonkun keinon kiemurrella vastuutstaan niin noin alustavasti saa tarjota Denso-kompuraa magneettikytkimellä 034 260 805 D (A100, A80, Coupe jne jne noin mallivuoden 87 alusta noin 92/93 mallivuoteen). YV tavoittaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nojuu. Taitaa mennä ns. helpon kaavan kautta.

                                    "Saatko toimitettua sen kompuran tyypin niin tilataan uusi..."

                                    Comment


                                      #19
                                      Melkein tekisi mieli sanoa että sulla kävi loppuviimein hyvä tuuri. Vanha kun on aina vanha ja uusi on uusi...

                                      Comment


                                        #20
                                        Mikä nyt on oikea r12:n korvaaja? Tuola puhutaan r413a:sta ja r134a:sta. Liekö jompikumpi kirjotusvirhe? Vaihdatin reilu viikko sitte aineet ja nyt on kompura ruvennu pitään ääntä. En tiä mikkä aineet se äijä sinne laitto. Pitäskö öljyt aina vaihtaa kylmäaineen mukana?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei ole kirjoitusvirhe. 413 = hyvä r12 korvaamiseen, 134 = nykyään uusissa käytössä oleva.

                                          Omalta kohdaltani voin raportoida että loppu hyvin, kaikki hyvin eli ko. firma käytti vastuuvakuutusta tms ja nyt on kiinni uusi kompura ja systeemit pelaa eikä laskua näkynyt.

                                          Comment


                                            #22
                                            Entä öljyt? Pitäskö uudet aina laittaa? Aattelin et onko vaihdon mukana tullu öljyt pois ja nyt pyöris kuivana..

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllähän sinne aina kylmäaineen lisäyksen yhteydessä kuuluu öljyäkin lisätä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei niitä öljyjä voi ´vaihtaa´. Ilmastoinnintäyttölaitteessa on öljynerotin, josta katsotaan kylmäaineen mukana ulos tullut öljymäärä. Tyhjiöimun jälkeen sinne lisätään vähintään ulostullut öljymäärä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Type 44 200:een
                                                  Täyttömäärät / Füllmengen:
                                                  Kältemittel R 134A = 900 - 950 Gramm
                                                  Kältemittel öl = 300 +/- 20 cm3 ; Ersatzteil Nr. G052300A2 (Flasche = 250 cm3 )
                                                  - uusi kuivain + O-renkaiden vaihto ja vanhan systeemin täydellinen tyhjennys/pesu

                                                  - pesuksi kelpaa myös täyttö 134:lla ja käyttöä hetken, että kiertää aineet joka paikkaan
                                                  - sitten tyhjennys ja uusi täyttö 134:lla
                                                  - ongelmana, että hidasta hommaa näin, mutta puhdasta tulee ja ei mene aineet hukkaan
                                                  vaan voidaan käyttää poistetut 134:t uudestaan
                                                  - ongelmana, että vanhat kumiletkut voivat "hieman vuotaa" kuoren läpi, mutta saahan tuota
                                                  134:sta tarvittaessa lisää.

                                                  R12 ---> r134a retrofit ohjeet (eri versioita) Hella diavia
                                                  http://www.ibiblio.org/tkan/audi/HC134A.pdf
                                                  http://www.airconservice.de/retrofit-handbuch.pdf
                                                  http://hella-online.code-x.de/upload...ingQty_FIN.pdf

                                                  Retrofit öljyistä
                                                  http://www.compressortech.com/downlo..._PAG_Flier.pdf
                                                  http://www.hella.com/produktion/Hell...quids_Oils.jsp
                                                  http://images.google.fi/images?hl=fi...-8&sa=N&tab=wi
                                                  Viimeksi muokannut Tommy200rs; 6.9.2011, 21:37.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pitäis varmaan lisätä kylmäainetta ilmastointiin!?

                                                    Kun laitan puhaltamaan mahdollisimman kylmää, niin minusta ei ilma ole juurikaan ulkoilmaa viileämpää.. Olisikohan freonit vähissä?? Kun painan hiutale- nappulaa, niin en kyllä huomaa käyntinopeudessa eroja (pitäisikö huomata?). Mistä täyttö -96 C4 a6 audiin?? Mitä ainetta laitetaan??
                                                    Osaavatko tehdä täytön normaalisti noissa kylmälaitehuoltamoissa?? Paljonko ainetta laitetaan?? Ja pitääkö ne öljyt, tai jotain vaihtaa, Onko jotain muuta huomioitavaa??

                                                    En viitsisi välttämättä noihin merkkihuoltamoisin mennä, kun usko niiden kykyihin ja ammattitaitoon on pitkäksi aikaa mennyt!! Eivät tunnu tietävän oikeastaan yhtään mitään ainakaan minun automallistani... ...Kyllähän sen vian nyt yleensä itsekkin löydän kun vaihdan kaikki käteen osuvat osat uusiin!! Tälläinen tuntuu olevan tyypillinen ilmiö Audi- huolloissa!!


                                                    ...Ainiin... ...onko Freonin määrän määrittämiseen mitään koodia ilmastoinnissa??

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kompuralähde:

                                                      Eli hinta 389€ + alv 22% ~475€
                                                      Kuivain 71€ +alv 22%

                                                      > KYLLÄ koska emme yleensä/periaatteessa myy yksityisille niin
                                                      > aina hinnat alv 0 %

                                                      > T. Kimmo Kraft
                                                      > kimmo.kraft@combicool.fi

                                                      > http://www.combicool.fi/

                                                      > > 389,00 nto, alv 0 %
                                                      > > 1 kpl Helsingin varastossa
                                                      > > ( vanhan kompressori vaihdossa)
                                                      > > Suosittelen ehdottomasti myös kuivaimen vaihdon samalla.
                                                      > > 31-1000A O.E 443271161 Hinta: 71,00 netto, alv 0 %

                                                      edit
                                                      myyjän pitäisi tietää, että kuivain on .... 161 A, jotta ei ole ylimääräisiä nippoja tiellä

                                                      > > Löytyy myös varastosta
                                                      > >
                                                      > > Yst. Terv. Oy Combi Cool Ab
                                                      > > Kimmo Kraft


                                                      > > > Auto: Audi 200TQ 20V
                                                      > > >
                                                      > > > AUDI Model number:034 260 805C --> avantia number:14-6245
                                                      > > >
                                                      > > > myös seuraavissa sama kompura 14-6245 KOMP NP 10P17C AUDI 80/100
                                                      > > >
                                                      >

                                                      edit:
                                                      kuivaimesta lisää:
                                                      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hlight=kuivain
                                                      Viimeksi muokannut Tommy200rs; 22.8.2009, 15:00.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kuuluuko tohon hintaan magneetti kytkin?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eipä taida kuulua.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itse kyseleskelin joskus keväällä neuvoja omaan kompuraongelmaan ja nyt (vasta) asia selvisi. Eli omasta kulkineesta on magneettikytkin sanonut sopparin irti. Mitään vikakoodeja ei ole ja ilmastoinnin diagnostiikkakin näyttää, että kaikki ok. Ohjaussähköt kompuralle tulee, mutta käämi näyttää olevan poikki. Ilmeisesti minun on hommattava uusi magneettikytkin? On vaan ikävä homma purkaa ja katsoa, pystyisikö rakentamaan pellepeloton-virityksen. Korjaamon setä kertoi uudeksi kompuran hinnaksi 900e ja pelkkä magneettikytkin 500e.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X