Siitä ei pääse mihinkään, että B8:n vakio-MMI on hieman elähtänyt. Omassa autossani (2010-mallinen B8 Avant) oli asennettuna navigaatiolla varustettu MMI 3G Audi sound systemillä, eli MMI:n ohjausnamiskat olivat vaihdekepin vieressä, MMI:n yhteydestä löytyi pari muistikorttipaikkaa ja hansikaslokerosta löytyy CD-vaihtaja. En oikein pitänyt siitä, miltä MMI näyttö huonoine resoluutioineen ja 2D-navigaattoreineen näytti ja luettuani maailmalta, että 3G -> 3G+ -päivitys on mahdollinen ja että päivitys on lähes plug-n-play, päätin ryhtyä tuumasta toimeen.
Selvittelin, että hommaan tarvitsee seuraavat osat:
Työkaluiksi riittävät verhoilupaneelien irroittamiseen soveltuvat työkalut, MMI:tä varten tavalliset radioirroitusavaimet ja näytön irroittamiseen muistaakseni torx 27.
Työvaiheet (ei valitettavasti kuvia ja hommista on yli puoli vuotta aikaa, joten pieni disclaimer sille, että unohdin jonkun vaiheen):
Kun olet käynyt marmorilla poistattamassa komponenttisuojauksen, voit halutessasi päivittää MMI-yksikön ohjelmiston ja kartat. Tätä en neuvo erikseen, mutta itselläni kävi niin, että koska MMI-yksikkö oli Jenkeistä, niin yritin samalla tehdä regioonavaihdoksen, joka meni reisille. Lopputulemana MMI-yksikkö meni bootlooppiin ja jouduin lähettämään sen korjattavaksi jollekin asiansaosaavalle britille (250 £). Kun yksikkö tuli sieltä takaisin (matka kesti n. viikon päivät) kaikki toimi hyvin ja kasvoille tuli hymy :)
Plussat:
Miinukset:
Extra:
Samassa yhteydessä päivitin myös ilmastoinnin paneelin B8.5:stä (8K2820043AQ, 80 £), jolla punaisen näytön sai valkoiseksi. Tässä piti olla tarkkana, että tilattavassa osassa oli oikea määrä lämpötilasäätimiä ja myös ohjaus perseenlämmittimille. Tämän jälkeen riitti komponenttisuojauksen poisto / vikakoodien nollaus (paneeli oli jostain kolariautosta ja kolari oli aiheuttanut jonkinlaisen lukon paneeliin) sekä parin bitin vaihtamisen (katso ohjeet alemmasta viestistä), jotta facelift-paneeli keskusteli oikealla tavalla pre-faceliftin ilmastoinnin kanssa.
Selvittelin, että hommaan tarvitsee seuraavat osat:
- MMI-yksikkö, 8R1035746B, n. 300 $. Näitä on eri osanumeroilla montaa eri sukupolvea ja eri markkinoille tarkoitettu. Itselläni jenkkimarkkinoille tarkoitettu, joku aikaisemman sukupolven versio. Jälkiviisaana maksaisin vähän enemmän tuoreemmasta, joka tehty suoraan Eurooppaan (palataan syihin kohta).
- MMI:n ohjausnappulat, 8T0919611BWFX, 150 £. Tässä yhteydessä riippuu, että onko autossa ratti oikealla vai vasemmalla, onko autossa nappikäynnistys tai myös auto-hold, eli taas saa olla tarkkana. Itse päädyin rattivasemmalla-osaan, jossa ei starttinäppäintä, mutta jossa auto-hold -nappi (tarkoitus vaihtaa ABS-pumppu ja retrofitata myös auto-hold jossain vaiheessa).
- Isompi näyttö paremmalla resoluutiolla. Osanumero: 8R0919604. 115 £.
- Isompaa näyttöä varten uusi näytön reunus. Osanumero: 8K1857186F R66. 65 EUR, Tepolta.
- Uusi näyttökaapeli. Kufatecista, 59 e.
Työkaluiksi riittävät verhoilupaneelien irroittamiseen soveltuvat työkalut, MMI:tä varten tavalliset radioirroitusavaimet ja näytön irroittamiseen muistaakseni torx 27.
Työvaiheet (ei valitettavasti kuvia ja hommista on yli puoli vuotta aikaa, joten pieni disclaimer sille, että unohdin jonkun vaiheen):
- Hommaa osat (ks. lista ylempää)
- Istu autoon. Katkaise autosta virrat. Voi olla peliliike ottaa johto irti ihan akusta saakka. Itse en tätä tehnyt, mutta ei ollut haittaakaan.
- Irroita ilmastoinnin paneeli. Paneelin alla on kaksi reikää, joista voimakkaasti nykäisemällä paneeli irtoaa. Paneelin voi jättää roikkumaan johdosta, sillä paneeli otetaan irti vain sen vuoksi, että MMI-napit saa irti ja tuo ei onnistu ilmastoinnin paneelin ollessa kiinni.
- Irroita MMI-napit vaihdekepin ympäriltä. Aloita irroittamalla vaihdekepin ympärillä oleva reunus; ujuta verhoilutyökalu alle ja väännä/nosta. Älä riko mitään :) Nosta nahkapussi ylös vaihdekeppiä vasten, ujuta käsi aukkoon ja irroita vaihteen ilmaisimen valopaneeli nykäisemällä suoraan ylöspäin (oletuksena, että automaatti). Tämän jälkeen nykäise koko nappipaneeli irti. Älä vedä liikaa irti, koska siellä on johtosarja, joka pitää irroittaa - ota ne irti.
- Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä niin, että lopulta ilmastoinnin paneeli on taas paikoillaan.
- Irroita näyttöä reunustava muovi ujuttamalla verhoilutyökalu sinne alle. Koska sinulle on uusi osa kädessä, näet millä kohdin klipsut ovat ja se helpottaa hommaa.
- Irroita näyttö avaamalla neljä torx-ruuvia. Irroita näytöstä kaapelit.
- Irroita MMI-yksikkö radion irroitusavaimilla, jotka sinulla ovat.
- Vedä MMI-yksikkö ulos ja irroita kaikki johtosarjat
- Ujuta uusi näyttökaapeli (vanhan voi jättää paikoilleen kojelaudan uumeniin) näytön aukosta alas niin, että saat toisen pään vedettyä MMI-yksikön aukosta ulos.
- Kytke uusi näyttökaapeli ja virtakaapeli(?) uuteen näyttöön ja asenna näyttö paikoilleen. Voit asentaa myös reunuksen halutessasi.
- Kytke 3G+ -yksikköön kaikki johtosarjat ja uusi näyttökaapeli. Asenna MMI-yksikkö paikoilleen.
- Tämän jälkeen virrat päälle ja todennäköisesti saat heti herjan, että "Component protection active", mutta sinun pitäisi pystyä ainakin selailemaan valikkoja normaalisti. Jos homma rokkaa, niin sitten vaan marmorille komponenttisuojauksen poistoon (toivo, että MMI-yksikkö ei ole varastettu...)
Kun olet käynyt marmorilla poistattamassa komponenttisuojauksen, voit halutessasi päivittää MMI-yksikön ohjelmiston ja kartat. Tätä en neuvo erikseen, mutta itselläni kävi niin, että koska MMI-yksikkö oli Jenkeistä, niin yritin samalla tehdä regioonavaihdoksen, joka meni reisille. Lopputulemana MMI-yksikkö meni bootlooppiin ja jouduin lähettämään sen korjattavaksi jollekin asiansaosaavalle britille (250 £). Kun yksikkö tuli sieltä takaisin (matka kesti n. viikon päivät) kaikki toimi hyvin ja kasvoille tuli hymy :)
Plussat:
- Yleisesti huomattavasti piristynyt kabiinin ilme
- Selvästi parempi navigaattori
- Selvästi tyylikkäämmät valikot
- A2DP-tuki, eli bluetoothin yli tulee mm. esittäjän ja kappaleen nimet, ne näkyvät myös FIS-näytössä ja tietysti myös kappaleita voi vaihtaa vaikka puhelin taskussa
Miinukset:
- Tuli varsin kalliiksi. Vaikka etsiskelin komponentit eBayn kätköistä, niin kaikkinensa yhteishinta nousi aika korkeaksi, etenkin koska onnistuin MMI:n päivityksen aikana brickaamaan koko laatikon, jolloin se piti lähettää UK:n korjattavaksi.
- Peruutustutka piippaa normaalisti, mutta MMI-näkymää, jossa näkyisi kunkin tutkan etäisyys esteestä ei saa pysymään MMI:n näytöllä, vaan se vain vilahtaa ja katoaa. Ongelma on tunnistettu muissakin vastaavissa retrofittauksissa ja ainakaan itse en ole ratkaisua löytänyt.
- TMC:tä en pystynyt tässäkään saamaan päälle, eli ruuhkatiedot eivät valitettavasti tule naviin saakka ohjaamaan reititystä
Extra:
Samassa yhteydessä päivitin myös ilmastoinnin paneelin B8.5:stä (8K2820043AQ, 80 £), jolla punaisen näytön sai valkoiseksi. Tässä piti olla tarkkana, että tilattavassa osassa oli oikea määrä lämpötilasäätimiä ja myös ohjaus perseenlämmittimille. Tämän jälkeen riitti komponenttisuojauksen poisto / vikakoodien nollaus (paneeli oli jostain kolariautosta ja kolari oli aiheuttanut jonkinlaisen lukon paneeliin) sekä parin bitin vaihtamisen (katso ohjeet alemmasta viestistä), jotta facelift-paneeli keskusteli oikealla tavalla pre-faceliftin ilmastoinnin kanssa.
Comment