Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Retrofit: Sähköinen takaluukku (A4 B8 Avant)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Retrofit: Sähköinen takaluukku (A4 B8 Avant)

    Sähköinen takaluukku on asia, jota ilmankin pärjää, mutta jonka kanssa on mukavampi olla. Omasta B8:sta moinen puuttui, joten päädyin tilaamaan kilkkeet joulun aikoihin ja viikko sitten ne tuli lopulta asennettua.

    Alla jonkinlaiset ohjeet homman hoitamiseksi maaliin. Kuvia ei tullut paljoa nappailtua, koska eniten aikaa tässä kului verhoilujen irroittamiseen ja kiroiluun siinä ohessa, mutta toivottavasti tästä on silti jollekin hyötyä omaan projektiinsa (tai kipinä sen aloittamiseen). Minulla asennukseen meni kaikkinensa n. 6 tuntia, mutta tuohon kuului lounastelu ja kahvittelu ja myös aika paljon kiroilua, kun oikea työkalu oli hukassa sotkuisessa tallissa tai kun pultti putosi jonnekin jemmapiiloon peräkontin uumeniin.

    ***

    Osat hankin seuraavanlaisesti:

    Ebay (hakutermiksi "A4 B8 elektrische heckklappe", niin löytyy hyvin osumia):
    • Kokonainen setti käytettyjä osia, jossa mukana tuli:
    • Molemmat moottorit + saranat (saranoita en itse asiassa tarvinnut), (vasen: 8K9827851 ja oikea: 8K9827852)
    • Motorisoitu lukitussalpa (4F9827383A)
    • Takaluukun sulkemispainike (3D0959831D)
    • Sähköiselle luukulle tarkoitetut hieman löysemmät kaasujouset (8K9827552A x2)
    • Setille tuli hintaa n. 350 e

    • Lisäksi minun autossani olleesta Central Convenience modulesta (löytyy takaluukusta, oikealta puolelta sulakerasian vierestä) puuttui tarvittava liitäntä ("Blau 32-pin") tai tarkemmin sanottuna paikka sille oli, mutta pinnit puuttuivat ja täten puuttui myös ohjaus takaluukulle, joten vakio piti vaihtaa parempaan: 8K0907064DQ. Hintaa tälle tuli 100 e.

    Speed-Autoteile:
    • Moottorien kiinnityksessä tarvittavat "kulmaraudat" ja vastaavat pultit
    • 8K9827603A x2
    • N90581804 x2
    • N91096703 x2
    • Ja sähköliitin: 1J0972977D x1
    • Näille hintaa reilut 15 e yhteensä

    Kufatec:
    • Johtosarja (Kufatecin osanumero: 37174)
    • Tälle hintaa 109 e



    ***
    Työkalut:

    Mitään erikoisempia työkaluja tähän ei tarvitse. Perussetti ruuvareita (torx-päillä), lenkkiavaimia ja hylsy-/räikkäsarja ja parit pihdit.

    Yleismittarista ei ole haittaa ja henkilöstä itsestään riippuu, että käyttääkö rosvoliittimiä vai juottaako johtoja. Työkalut ja tarvikkeet sen mukaan.

    ***
    Komponenttisuojauksen poisto:

    Ensiksi käytätin autoa Lohjan Autotalolla, jotta uudesta Central conv. modulesta saataisiin komponenttisuojaus pois ja jotta myös avaimet koodattaisiin sille. Samaan aikaan päivittelin MMI:tä (3G -> 3G+) ja ilmastoinnin ohjauspaneelia ja niistä piti myös saada suojaukset pois, joten liekö selitykseni tiskillä oli sen verran sekava, että pääsin ihan kysymättä sähkärin seuraksi halliin. Lupasin hänelle olla viisastelematta ja saatiin yhdessä homma hoidettua hyvin. Koska tuo ko. moduli ohjaa mm. keskuslukitusta ja osallistuu myös ajonestoon, niin modulin pystyi vaihtamaan vasta siellä kun auto oli hallissa pelipaikalla. Autoon ei esim. lähtenyt virrat päälle lainkaan modulin vaihtamisen jälkeen, joten VAS oli ainoa oikea työkalu hommaan.

    Jos sinun autossasi on takaluukulle soveltuva central conv. module, niin em. vaihe on turha.

    ***
    Sitten itse asennus:

    Käytännössä homma menee niin, että takaluukku pystyyn ja kaikki verhoilut irti takaluukun kannesta, lukitussalvan ympäriltä ja takimmaisista pystypilareista sekä takimmaisin sisäkaton paneeli irti. Irroittaminen on aika suoraviivaista, mutta kun mitään ei viitsisi rikkoa, niin saa olla tarkkana, että onko varmasti kaikki ruuvit irti, ennen kuin ryhtyy kiskomaan klipsuja. Nuo klipsut ovat usein niin perhanan tiukassa, että aina ei meinaa usko riittää riuhtaista tarvittavalla voimalla. Toinen vaihtoehto on se, että joku ruuvi on vielä paikoillaan ja rikot jotain. BTDT. Tähän hommaan halukkaille löytyy varmasti ohjeita netin syövereistä ja Youtubesta tms. joten ei siitä sen enempää.

    Kun verhoilu oli irti, niin poistin luukun saranoiden ympäriltä parit muoviset suojamuovit: itse saranalle ja saranan rinnalla kulkevalle johtosarjalle. Jälkimmäinen irtosi, kun sen läpi sai painettua sellaisen muovisen tapin.

    Sitten mallaamaan moottoreita paikoilleen. Sininen oikealle ja musta vasemmalle. Tilaa ei ole liikaa ja samassa yhteydessä saa varoa, ettei johtosarja jää mihinkään puristuksiin, moottori tulee suurin piirtein suoraan ja että paketin saa vielä kiristettyä paikoilleen. Itse kiinnitin ensiksi tilaamani kulmaraudan löysästi paikoilleen ja ryhdyin sitten sovittelemaan moottoria. Suurin vaiva on saada moottorin päässä oleva tappi menemään saranassa olevaan loveen. Lopulta kilkkeet olivat paikoillaan ja kulmaraudat sai kiristettyä auton runkoon moottorien takaa.


    Tässä kuvassa näkyy mutkalla olevan johtosarjan vasemmalla puolella pieni lovi/reikä, johon moottorin päässä oleva tappi pitää saada ujutettua. Musta kulmarauta on vielä löysällä, jotta moottoria mahtui mallailemaan ja liikuttelemaan.



    Oikea moottori paikoillaan

    Kun moottorit olivat paikoillaan, asensin takaluukun pohjaan tulevan napin paikoilleen irrallaan olevaan verhoiluun. Laitoin napin n. 20 cm päähän luukussa olevasta lukitussalvasta sen oikealle puolelle. Reiän tein Dremelillä ja soveltuvilla terillä reikää pikkuhiljaa suurentaen ja mallaillen.

    Tämän jälkeen käytin paljon pieniä nippusiteitä, jotta johtosarjan sai vedettyä takaluukusta ja moottoreilta pystypilarin verhoilun takana sulakerasian luokse.

    Johtojen vetämisestä sen verran, että Kufatecin johtosarjan yhteydessä tuli varsin hyvät ohjeet ladattavaksi, jotka kertovat seikkaperäisesti mitä mihinkin tarvitsee kytkeä. Voisin toki toistaa saman ja kertoa, että valkoinen johto meni siihen ja siihen paikkaan siinä ja siinä liittimessä, mutta se auttaa ainoastaan henkilöä, jolla on alkuperäinen Audin johtosarja värillisine johtoineen käytössään (ohjeet minulta kyllä saa halutessaan). Jos taas ostaa Kufatecin sarjan, niin tuolloin voi myös ladata ohjeet, joten minun on turha kirjoittaa tähän samaa. Jos taas joku aikoo tehdä kokonaan oman johtosarjansa, niin siitä vaan. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta on siinä kyllä hitosti selvittelyä, että tulee oikeat liittimet, oikean vahvuista johtoa ja johdot vielä oikeisiin paikkoihin liittimissä kummassakin päässä - tässä en voi auttaa ja mielestäni 110 e Kufatecille olikin hyvä sijoitus valmiiseen johtosarjaan ilman stressiä).

    Johtoja kytkettiin central conv. modulen liittimiin pariinkin paikkaan; osa meni crimp-liittimillä vapaisiin paikkoihin, kun taas osa piti jatkaa/juottaa olemassa oleviin can-väylän johtoihin eli tuohon kannattaa varautua. Kukin liittimistä irtoaa vähän omalla tavallaan ja myös noiden crimp-liittimien laittamisessa on omat kommervenkkinsä. Pääperiaate on kuitenkin se, että ensiksi liittimistä pitää avata jonkinlainen lukitussalpa, jolloin crimp-liittimen saa painettua paikalleen (tästä lähtee vieno napsahdus) TAI sitten koko liitinpaletti liukuu lukitussalvan avaamisen jälkeen esille (esim. tuo sininen 32-pin liitin). Tekee ja tutkii rauhassa, niin ei tule vaurioita.

    Edellä mainittujen johtojen lisäksi pari johtoa meni oikean takapilarin yläosasta löytyvälle maadoituspaikalle, yksi sulakerasian vieressä olevalle maadoituspaikalle ja myös pari plussajohtoa piti vetää sulakerasialla sulakkeiden (käytin 15A sulakkeita) moottoreiden virransaantia varten (ks. alempaa ohjeet). Ensimmäistä kertaa johtosarjaa hypistellessä minua hämäsi se, että johtosarjassa kaikki johdot olivat harmaita, mutta ohjeissa kuitenkin puhuttiin väreistä - no, kun tarkemmin katsoi, niin johtoihin olikin laserilla kirjoitettu esim. "weiss" tai "braun" tms., joten sekin selvisi.

    Sulakerasian saa irti parit 10 mm mutterit irroittamalla, jonka jälkeen rasia nousee ylös. Sitten lukitussalvat yläpuolelta auki, jolloin sulakerimat saa painamalla läpi alapuolelle. Riman pohjasta suojamuovi irti ja lukitusmuovia löysälle, jolloin Kufatecin johdot saa paikoilleen. Nämä tulevat kiinni siihen rimaan, johon auto tarjoilee jatkuvasti 12 volttia. Mittasin oikean riman yleismittarilla ja irroitin tämän jälkeen akusta miinusjohdon johtojen asentamisen ajaksi. Jotta oikean riman sai irti, niin ensiksi piti muistaakseni irroittaa pari muuta edestä, sillä johdot ovat tuolla takana aika tiukassa tai niissä ei ole ylimääräistä mittaa juurikaan.

    Motorisoitu lukitussalpa (eli se, joka on takaluukun aukon alaosassa) oli viimeinen asennettava laitos ja se on helppo vaihtaa. Haaste tulee siinä, että missä on sen oikea kohta, sillä tuo hallitsee samalla myös luukun tiivistymistä. Jos salvan laittaa liian syvälle, luukku ei edes lukitu ja salpa ei "ime" luukkua kiinni ja jos sen taas jättää liian ylös, niin luukku kyllä lukittuu, mutta kun salpa on tehnyt oman liikeratansa, niin luukku on yhä hieman kohollaan, eli ei ole tiivistynyt kunnolla. Itsellä tuo meni trial & horror -menetelmällä koodauksen jälkeen, eli testailin, kunnes löysin sopivan kohdan, jossa luukku lukittuu oikein joka kerta ja jossa salpa vetää luukun myös kiinni kunnolla.

    ***
    Koodaus VCDS:llä (kannattaa tehdä ennen kuin verhoiluja ryhtyy laittamaan paikoilleen, jotta voi varmistua asennuksen toimivuudesta):
    46 / Comfort/convenience module
    Coding / Long coding helper
    Byte 6, bit 4: 0 -> 1
    Byte 6, bit 5: 0 -> 1

    ***

    Koodaus hyväksyttiin ja tämän jälkeen luukku toimi kuten pitää: takaluukku aukesi kaukosäätimen keskinäppäintä pitkään painamalla tai takaluukun omasta avausnapista. Ja luukku surisi kiinni luukun sulkemisnapista. Bob's your uncle.

    PS. Alkuperäiseen sarjaanhan kuuluisi lisäksi vielä nappi myös kuskin oveen, mutta johdon vetämisessä sitä varten olisi aivan liian paljon vaivaa hyötyyn nähden, joten sen jätin asennuksesta pois.

  • #2
    Laitan tämän ketjun seurantaan, eli jos joku laittaa kysymyksiä ketjuun, niin minun pitäisi ne kyllä pystyä bongaamaan ja täten vastaamaan niihin. Toki voi laittaa myös YV:tä, mutta parempi laittaa tähän ketjuun, niin kysymyksistä/vastauksista on hyötyä myös muillekin.

    Comment


    • #3
      Hyvä aihe, tänne foorumille sais näitä keräillä enemmänkin. Oma hommansa kuvailla ja tehdä. Tulee itsellekin tarpeesee jaksan alkaa lyömään osia kiinni. Oottelee hyllyllä :)

      Comment


      • #4
        Mainitset ilmastoinnin paneelin vaihdon. Vaihdoitko yksi alueisen kaksi alue paneelin vai?

        Jäikö puuttuvista moottoreista vikakoodit?

        Comment


        • #5
          Tästä näkee sen paneelin mallin. Osanro: 8K820043AQ

          Tuli jostain kolariautosta, joten komponenttisuojauksen poiston yhteydessä poistivat jonkun "koska kolari, niin ilmastointi pois päältä" -lukon.

          HVAC-vikakoodit ovat tällä hetkellä:
          - Air quality sensor (olen ottanut erinäisten syiden vuoksi kokonaan irti)
          - Puuttuva aux pump / rele ei vastaa (eli paneeli on todennäköisesti tullut autosta, jossa on ollut tehdasasenteinen webasto - omassani ei ole. VCDS ei anna apuja koodauksen korjaamiseen, joten olen antanut olla)

          Muuten vaihto on ihan plug-n-play-n-adapt, sillä pari adaptaatiota pitää HVAC-modulille tehdä, jotta puhaltimen ohjaus toimii uudella paneelilla oikein (channel 79: 1 -> 0, channel 85: 0 -> 1, ja näistäkään en nyt ole varma, että tarvitsiko tuota jälkimmäistä edes tehdä).

          Comment


          • #6
            Kiitoksia Villholle tämän idean vahvistamisesta. Nyt on itellekin asennettu sähköinen takaluukku. Lisäyksenä tähän ohjeeseen että Can gatewaylle pitää kertoa että 6D trunk elect. on olemassa. Lisäksi tarvitaan pari pulttia moottorin kiinnittämiseen luukun saranaan.
            Itselle osat makso kaikkineen noin 350€. Jätin muutamia osia ottamatta mitä en tarvinnut. Tilasin siis osat erikseen eri myyjiltä.

            Muistatko Villho mille kohtaa jätit lukitussalvan?
            Itellä se piti laittaa käytännössä niin alas kuin se menee, muuten luukun ja tiivisteen väliin sai helposti raon aikaiseksi tiivistettä painamalla.
            Saa siihen edelleenkin raon mutta ei niin suurta.

            Comment


            • #7
              Itsellä osien haalinta myös meneillään. Laitoitko vilho kuskin oveen avausnappia ollenkaan?

              Comment


              • #8
                Retrofit: Sähköinen takaluukku (A4 B8 Avant)

                Hyvä, jos ohjeista oli apua. Tuo can-gateway on hyvä lisäys, mutta tarvittaneen vain joillakin rauta-/softakomboilla, sillä en muista sitä koodanneeni lainkaan.

                Lukitussalvan paikka tuli testattua ’trial and horror’ -menetelmällä. Käytännössä jätin sen niin alas kun pystyin, jotta luukku menee kiinni onnistuneesti joka kerralla, mutta jotta rako on mahdollisimman pieni. En ole testannut, että saanko rakoa laajennettua luukun ollessa kiinni, mutta ei se ainakaan ole vuotanut. Jos laitoin salvan niin alas kuin mutterit antoivat myöten, niin luukku ei sulkeutunut kunnolla.

                Ja en laittanut oveen avausnappia lainkaan, enkä ole sitä kyllä kaivannutkaan. Osathan tuohon eivät ole kalliit, mutta koen vähän turhan vaivalloiseksi johtojen vetämisen takakontista etuovelle.

                Pari kertaa minulla on kevään/kesän aikana käynyt niin, että auki oleva luukku ei ole millään mennyt sähköllä kiinni. Ei, vaikka lukkoja on aukonut ja lukinnut ja painellut kaikkia nappeja. Tuolloin on pitänyt luukku painaa kiinni ihan käsin. Tuo tekee vähän pahaa, mutta ainakaan vielä ei ole mitään särkynyt. En ole vielä saanut rajattua ongelmaa, että miksi luukku ei ole mennyt kiinni, mutta se voi ehkä johtua Thulen fillaritelineestä (sähköistetty) vetokoukussa, vaikka ongelma on tosiaan esiintynyt vain 2-3 kertaa ja luukkua on kyllä auottu ahkerasti.

                Comment


                • #9
                  Tuo ovessa oleva avausnappi tulee kiinni kuskenoven ohjainyksikköön (liitin T32j pinni 23) EI kontissa olevaan mukavuusboxiin. Joten kaapelia ei tarvitse montaa kymmentä senttiä vetää.

                  Minun 2011 autossa tuli suoraan näkyviin 6D trunk elect. ja sen perässä ilmoitus rekisteröinnin puutteesta. En sitten tiedä minkä ikäluokan autossa tuota ei tarvita.

                  Onko sulla villho tehnyt sitä että luukku ei lähde nousemaan aina luukun avauskahvasta?
                  Mulla kyllä luukku vapautuu aina tästä mutta vasta toisella painallauksella lähtee nousemaan.
                  Samaa tekee myös kaken luukun avausnapista mutta tämä voi johtua heikosta paristostakin (ei aina aukaise oviakaan ekalla painalluksella).

                  Tuntuu vähän siltä että luukulla on ala ja ylärajat ja jos luukku on rajojen ulkopuolella niin sitten ei luukku liiku.
                  Pitäisköhän lukitussalpaa kuitenkin säätää hiukan ylemmäksi, hmmm...

                  Comment


                  • #10
                    Tekee itse asiassa joskus tuota, että jos luukun napista painaa, niin vasta toisella painalluksella lähtee nousemaan, vaikka ekalla itse lukon avaakin. Tämä ehkä 1/20 avauskerroista. Kakesta avautuu yhdellä (pitkällä) painalluksella, jos on avautuakseen.

                    Missä tuo kuskin oven ohjausyksikkö on? Oven sisällä vai jossain muualla? Jos kerran riittää tuo, niin sitten homman voisi tehdä, jos joskus jaksaa asentaa vaimennusmattoa oviin.

                    Comment


                    • #11
                      Ovipahvi irti ja sieltä alta se löytyy. Ainut ohjainyksikkö ovessa. Kotona jos oisin niin kuvakin löytys.

                      Comment


                      • #12
                        Tämä riittää, kiitos :) Laitan to do -listalle jonnekin tulevaisuuteen.

                        Comment


                          #13
                          Lainaan tätä keskustelua... Mulla lopetti tai toimii satunnaisesti se takaluukun sulkunappi siinä takaluukussa. Ilmeisesti näillä kovilla helteillä alkoi oireilemaan ja nyt ei toimi kun ihan ehkä 20 painalluksen jälkeen ja joskus ei sillonkaan.
                          Mistä lähtis ekaks purkaan? Onko sähkönappi sökö vaiko joku muu ongelma? Takakuukun kahvassa oleva avaus nappi sekä kuljettajan ovessa oleva nappi toimii kyllä. Luukku menee kiinni jos käsin auttaa alkuun.
                          Näkyykö VCDS: llä mahdollisesti mitään koodeja? Nyt mökillä mutta alku viikosta taas koneen ääressä.
                          Auto b8 S4 - 09.

                          Comment


                            #14
                            Vähän lainaan tätä, mutta omassa on tullut vastaan satunnaisia kertoja kun luukku ei aukea kokonaan. Eli liike pysähtyy. Tämä tapahtuu kun oven napista aktivoi aukaisun ja nousee autosta (tai apukuski heittää ovensa kiinni). Jotenkin on ilmeisesti herkässä jokin tunnistin, koska jos nousee autosta rivakasti ja auto heilahtaa, niin pysähtyy liike.

                            Onko joku muukin törmännyt vastaavaan ja saako jostain tuota herkkyyttä säädettyä?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja japix Näytä viesti
                              Lainaan tätä keskustelua... Mulla lopetti tai toimii satunnaisesti se takaluukun sulkunappi siinä takaluukussa. Ilmeisesti näillä kovilla helteillä alkoi oireilemaan ja nyt ei toimi kun ihan ehkä 20 painalluksen jälkeen ja joskus ei sillonkaan.
                              Mistä lähtis ekaks purkaan? Onko sähkönappi sökö vaiko joku muu ongelma? Takakuukun kahvassa oleva avaus nappi sekä kuljettajan ovessa oleva nappi toimii kyllä. Luukku menee kiinni jos käsin auttaa alkuun.
                              Näkyykö VCDS: llä mahdollisesti mitään koodeja? Nyt mökillä mutta alku viikosta taas koneen ääressä.
                              Auto b8 S4 - 09.
                              Todennäköisesti nappi on rikki. Kaapeli jos olisi rikki niin siitä varmaan tulisi vikakoodi mutta itse napista tuskin. Helpoin olisi tietysti kokeilla toisella napilla. Uus nappi maksaa reilut 20€ ebaystä.
                              Senkin voi toki kokeilla että ottaa napin irti luukusta ja tarkistaa että liittimet eivät ole rikki kummastakaan.
                              Johtosarjan tarkistaminen vaatii jo luukun verhoilun irroittamisen sekä takaluukun ylimpien verhoilujen irroittamisen (jotta näkee kaapelin mistä se tulee saranan yli)

                              Comment


                              • #16
                                se voi ehkä johtua Thulen fillaritelineestä (sähköistetty) vetokoukussa
                                Se todellakin johtuu juuri tuosta, tunnistus töpselistä.

                                Comment


                                • #17
                                  Sanoisin silti, että ”jury is out”, koska vikaa ei ole esiintynyt kesän jälkeen ja peräkonttia on auottu telineen kanssa ja ilman. Thulen teline siis kääntyy nätisti sivuun, jotta luukun saa auki ihan normaalisti telineen ollessa kiinni koukussa, eli ei johdu kyllä tuostakaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sähkökontin retrofit menossa A6 4G:hen, eikä tietenkään ongelmitta. Ohjainlaite on koodattu autoon kufatecin johtosarjan mukana tulleen ohjeen mukaan. Basic settings ei onnistu, kontti ei lähde aukeamaan. Vikakoodeja antaa 4 kpl.
                                    -Summeri (ei vielä asennettu).
                                    -Basic settings,
                                    -molepien moottorien kytkin (clutch) -open circuit.

                                    VCDS ei anna apuja koodauksen tarkistamiseksi takakontin ohjaimelta. Kontin ohjain tuli setissä, jossa oli pre facelift moottorit. Auto on facelift ja samoin asennetut moottorit. Voiko olla, että facelift moottorit vaatisivat ohjaimen koodauksen muuttamisen? Tähän en ole löytänyt vastausta. Olisiko jollain VCDS kaapelin ja 4G facelift A6:sen omistavalla mahdollisuus tutkia long coding takakontin ohjainlaitteesta jotta voisi verrata oman kulkineen koodaukseen.
                                    En jaksaisi uskoa, että molemmat takakontin avausmoottorit olisivat rikki vaikka käytettynä ostettukin

                                    Edit: Ongelma ratkesi, pre-facelift ohjain ei käy facelift moottoreille vaikka liittimet sopivatkin. johdotuksissa on eroa. Uusi ohjain facelift mallia ja kontti pelittää
                                    Viimeksi muokannut Nikke; 26.8.2020, 18:45.

                                    Comment


                                      #19
                                      Heippa, täälläkin koetetaan jälkiasentaa sähköistä takaluukun avaajaa/sulkijaa sedaniin (my2012 3.0TDIq), muttei oikein etene. Ongelmana on ettei ohjainlaite (J605) keskustele mukavuusohjainlaitteen (J393) kanssa - 'no signal/communication'. Moottori, ohjainlaite ja nappulat hankittu purkuautoista (samat mallit ja vuosikerrat) johdotus tuli ostettua kiinasta. Onkohan niin ettei mukavuusohjainlaite osaa käsitellä tuota luukun avaajaa? Ohjain on 4H0 907064 BN, BCM2.0, H31 0333, mutta mistä saan selville mikä sen tulisi olla, jotta kommunikaatio onnistuisi, vai haenko ratkaisua kokonaan väärästä suunnasta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Muitakin tapoja lienee, mutta näin löysin sopivan slip ringin ACC-retrofittia varten:

                                        Sähköisistä osakatalogeista (esim. 7zap), voi hakea tuon ohjainlaitteen numerolla räjäytyskuvan ja sitten sen räjäytyskuvan osalistauksessa pitäisi olla kaikki ohjainlaitteet listattuna niin, että perässä on PR-numeroita. Nuo listatut PR-numerot kertovat sitten sen, että minkä lisävarusteiden kanssa ko. ohjainlaite toimii. Ei sähköisen takaluukun PR-numeroa = ohjainlaite ei tue sähköistä takaluukkua.

                                        Minun autoni alkuperäinen ohjainlaite oli selvästi riittämätön, koska siitä puuttui sen sinisen liittimen (missä sähköluukun johdot) paikka/pinnit kokonaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Hei taas, takaluukun sähköistys on päässyt askeleen eteenpäin mutta nyt olen hankalassa jamassa auton vikailmojen tähden. Eli sain hankittua mukavuusohjaimen 4H0907064AP (jossa nyt oletettavasti on mukana mahdollisuus ohjata tuota luukun ja lukon moottoria) purkuautosta. Vermeet kiinni autoon ja ohjelmoimaan löydettyjen ohjeiden mukaan, niin eipä autoon saa sähköjä päälle - avainta ei tunnisteta lainkaan. Hetken ihmettelyä ja totean ettei tästä eteenkään päin pääse ja puran vermeet pois alkuperäiseen asetukseen. Saan auton käyntiin mutta siihen on ilmaantunut kasa vikoja; rengaspaineen järjestelmä ei toimi - MIL valo palaa, ilmajousitus ei toimi - MIL valo palaa ja sähköinen käsijärrukin on vikatilassa ja MIL valo palaa. Laitan oheen VCDS skannauksen tähän josko joku ystävällinen raatilainen osaisi neuvoa miten pääsen eteenpäin, ensinnäkin eroon noista vikatiloista (joita jo yritin pari kertaa tehdä VCDS:n putsauksella mutta ne tulevat takaisin sinnikkäästi), Log-WAUZZZ4G4CN122387-141536km-2_audifin_forum.txt ja toiseksi että saisin lopulta tuon luukun toimimaan.

                                          ## EDIT - No niin nyt kun palaan Vilhon aloittaman vitjan aivan alkuun, huomaan minkä munauksen tein; suojausten purkuhan tässä olisi ihan aluksi pitänyt tehdä. Mutta pääsenkö ennen tuota ajanvarauksen takana olevaa operaatiota mitenkään eroon noista vikatiloista?
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut KVikstedt; 26.9.2020, 19:56.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuossa näyttäs olevan ainakin yksi ongelma.

                                            Address 3B: Sensor Elect. (J849) Labels: 4G0-907-637.clb
                                            Part No SW: 4G0 907 637 B HW: 4G0 907 637 B
                                            Component: SARA 6D H02 0009

                                            1 Fault Found:
                                            5242880 - No Basic Setting
                                            B2010 00 [047] - -
                                            [ECU not vehicle based calibrated]
                                            Viimeksi muokannut välkky; 26.9.2020, 22:46.

                                            Comment


                                              #23
                                              Hei, Huomasin tuon myös itse ja ihmettelen miten tuon asetukset ovat voineet poistua - onko niin että 'vieraan' mukavuusjärjestelmän käyminen järjestelmässä tekee tuon. Ja sitten, olisiko kellään antaa vinkkiä miten tuota J849 ohjainta voi opettaa tähän autoon kuuluvaksi [ECU not vehicle based calibrated]?

                                              ##EDIT1, Teinpä niin (uskaliaasti) että VCDS:llä menin adaptaatiohin ja käskin ohjelman lukea paikalla olevat asetukset tms. ja sen jälkeen poistin ko. komponenteilta vikatilat ja virtasykli(e)n jälkeen(kään) MIL-vikatilat eivät enää palanneet eli näyttäisi olevan tuolta osin nyt auto kunnossa. Nyt sitten vaan varaamaan aikaa Hyvinkään Audi-huollosta, jotta saan varsinaista projektiani eteenpäin.

                                              ##EDIT2, No niin, Hyvinkään Audi-huolto ei huoli tehtävää työlistalleen: "...kun auto on tehtaalta rullannut ulos ilman sähköistä takaluukun avausoptiota sitä EI voi siihen enää jälkeenpäin laittaa...".
                                              ##EDIT3, Projekti jää nyt tähän. Eväät/halut loppuivat - osat myyntiin.
                                              Viimeksi muokannut KVikstedt; 5.10.2020, 20:13.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tääläkin lakkas luukun sulkunappi toimimasta. Valo palaa napissa mutta mitään ei tapahdu painalluksesta.
                                                Tottakai tämä tapahtui juuri auton pesun jäljiltä joten epäilykset vaeltelivat siihen suuntaan.
                                                Googlettelujen perusteella vika voi olla itse napissa tai sen kontakteissa, latchissä (joka siis imee luukun kiinni), maadoitusvika johtosarjassa tai muu johtosarjavika.
                                                No ei kun näitä sitten tutkimaan.
                                                1. Kone kiinni ja VCDS auki ja vikakoodien lukuun.
                                                - Mitään tietenkään ei löytynyt.
                                                - Kokeilin adaptoida luukun korkeuden uudelleen mutta sillä ei ollut vaikutusta ja lopulta resetoin kaikki adaptoinnit. Ei toimi edelleenkään.
                                                2. Nappi irti ja testaus.
                                                - Naksuminen kuuluu.
                                                - Puran kuitenkin koko napin ja varmistan toiminnan yleismittarilla. Nappi toimii kuten pitääkin ja pinnien kontaktipinnat on ok.
                                                3. Seuraavaksi sitten latchin puolelle tsekkaus.
                                                - Muovit pois päältä ja liitin irti.
                                                - Eipä siinä mitään eirkoista näkynyt ja tämä osa kyllä luukun sulkemisessa aina toimi, joten vika ei tässä voi olla.
                                                4. Tarkastan mukavuusboksin maadoituksen johon myös johtosarjan toinen maadoitus kytkeytyy. Maadoitukset ovat kunnossa mutta hiallan kontaktipintoja kuitenkin hiukan hiomapaperilla.
                                                5. No seuraavaksi sitten selvitellään että mihin pinneihin napin painallus kytkeytyy mukavuusboksilla. Tottakai tämä on kytketty johtoliitoksilla alkuperäisiin piuhoihin (onneksi sentään juottamalla joten hyvin epätodenäköistä että vika olisi niissä). Mittailen pinnit yleimittarilla ja mitään eloa niissä ei ole kun nappia painetaan.
                                                6. Joten eipä tässä sitten auta muuta kuin ruveta purkamaan sivumuoveja irti ja tutkia johtosarja.
                                                - Luukun muovit eivät suostu yhteistyöhön koleassa kelissä joten en niitä väkisin yritä repiä irti. Mutta ei luukun sisällä kyllä sellaisiä johtoja ole jotka liikkumaan pääsisi.
                                                - Joten keskityn saranan kyljessä kulkeviin johtoihin. Jotta näihin pääsee käsiksi on purettava oikean kyljen alempi huopaosa, latchin suojamuovi, oikeiden kiinnityspisteiden välinen suoja, kyljen ylempi suojamuovi sekä katon takimmainen paneeli. Lisäksi saranassa on vielä muovinen suoja. Vihdoinkin johtosarjaa pääsee ihmettelemään.
                                                - Äkkiseltään mitään ei näy joten tarkastan toisen maadoituspisteen c-pilarista. Tämäkin on kunnossa.
                                                - Lopulta saranan yli tulevassa johtosarjasta pilkistää katkennut piuha suojateipin alta läpi. Näköjään johtosarjan kiinnitykseen käytetyistä nippareista yhden leikkauspinta on hangannut johdon poikki ja auton alkuperäisen johtosarjan suojasukka on myös jo rispaantunut tämän johdosta. Onneksi alkuperäisen johtosarjan piuhat ovat kunnossa joten vedän tähän teippiä päälle suojaksi.
                                                - Otan kaikki nipparit irti ja laittelen ne lopuksi paremmin paikoilleen.
                                                - Poistan rikkinäisen johtasarjan suojateipin pidemmältä matkalta ja lyhennän piuhaa molempiin suuntiin. Korjausjohtoa väliin ja juottamalla kiinni. Lopuksi vielä teippaus päälle kun kutistesukkaa ei ollut käytettävissä.
                                                - Nappi toimii tämän jälkeen taas normaalisti.
                                                - Lopuksi vielä asettelen johtosarjat niin että sarana tai nipparit eivät pääse hankaamaan niitä. Kun nämä on kunnossa niin kaikki suojamuovit takaisin paikoilleen käänteisessä järjestyksessä.

                                                Hyvä että sää salli tämän tarkastamisen vielä tässä vaiheessa. Talvella olisi saattanut tulla vastaan tilanne että koko luukku on pimeänä ja todennäköisesti myös vikakoodeja olisi riittänyt.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä, että vika löytyi. Tuo on kyllä uskomaton määrä verhoilua, mikä pitää ottaa irti, jotta saranoihin ja johtovetoihin pääsee käsiksi. Ja luulisi muutenkin, että tähän päivään mennessä joku olisi kehittänyt mukavammin toimivat verhoilukiinnikkeet. Nythän noissa on kaksi asentoa: "kiinni" ja "paskana".

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    A4 B8.5 avantiin kiinnostaisi asennella takaluukun nostimet. Paikallaan oleva ohjausyksikkö on koodiltaan 8k0907064 GF josta löytyy sininen liitin ja kaikki 32 pinniä. Kufatecin sivuilla mainitaan retrofit kelpoisiksi ohjaimiksi vain näillä koodeilla olevat: Q, AQ, BQ, CQ, DQ, CS.

                                                    Onkohan tuo alkuperäinen ohjain kuitenkin kelvollinen, voiko tätä mitenkään varmistaa? Autossa on keyless go (tjsp), jos sillä on asiassa mitään merkitystä.

                                                    Edit1: eihän se sovellu tämän mukaan:
                                                    https://www.k-electronic-shop.de/AUD...t-allroad.html
                                                    • On some AUDI A4 8K models, depending on the equipment , the comfort control unit (BCM2 / control unit address 46) must also be replaced! This control unit is located in the right-hand side flap in the trunk - please simply open this compartment and read the part number of the large black - upright mounted - control unit.
                                                    • This control unit is always called "8K0907064 XY " (index = " XY " at the end) - please check the currently installed index. Indices capable of power tailgate are:
                                                      • CS, CQ, DQ, BQ, AQ, Q, JH, EJ, EH, GJ, FJ, GH, AE, HJ, JJ, KJ, KH.
                                                      • NON- enabled index levels are: GF, JD, KE, CP
                                                    Edit2: EPC:n mukaan allekirjoittaneen v. 2013 facelift malliin sopivat yksiköt olisivat GJ ja HJ tunnisteilla.
                                                    Viimeksi muokannut Wesku79; 19.8.2023, 23:23.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Näköjään 2021 lähtien ajonestoja sisältävien modulien vaihtaminen käytettyyn ei ole ODIS yhteydelläkään ihan heittämällä tapahtuva juttu. Pitää olla ihan kirjallisesti yhteydessä audin väkeen, että voi luvan saada. Ja jos (eli kun?) ei saakaan, niin kokonaan uusi boksi ainut vaihtoehto. Jää meikäläisellä nostimet asentamatta.

                                                      Tiedote aiheesta:
                                                      https://drive.google.com/file/d/1kSB...w?usp=drivesdk


                                                      Edit1:
                                                      Olisi tietenkin semmoinenkin vaihtoehto, että tekisi nostimille oman ohjainyksikön arduinolla, kun on hyvinkin tuttua hommaa. Avauskäskyn saisi helposti takaluukun lukolta. MUTTA nuo moottorit on CAN-ohjattuja, niin niiden kommunikointia en kyllä ala reverse engineeröimään. Pitäisi suuri osa alkuperäisestä elektoniikasta niistä hävittää. Lieneeköhän moottoreissa hall-antureilla toteutettu kuormituksen tunnistus?

                                                      Edit2:
                                                      Nostimien rakennetta ja toimintaa selostettu sivulta 32 alkaen:
                                                      http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_344_d2.pdf
                                                      Viimeksi muokannut Wesku79; 21.8.2023, 10:14.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pienen perehtymisen jälkeen päätin ryhtyä hommiin eli oman ohjausyksikön tekoon. Laitoin moottorit ja sähköisen salparaudan jo tilaukseen. Pitää koittaa moottoreista hyödyntää alkuperäiset fet-driverit. Ohjaimeksi tulee arduino nano, josta tarvitaan pikaisen laskelman mukaan 13 tai 14 I/O:ta, kun molempia moottoreita ajetaan samasta lähdöstä.

                                                        Alkuperäisen kaltaista korkeuaseman paikoitusta en ala matkimaan. Sen sijaan lisään ylärajaa varten mikrokytkimet. Suurin haaste tulee olemaan liikenopeuden tunnistus ja säätö, että liikkeet on sulavat ja lisäksi toimii järkevästi jumitustilanteissa ja jonkun pistäessä päänsä väliin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tämmöisiltä näyttää nostimet purettuna. Putsasin ja rasvasin uusiksi. Ihan hyvin pystyy käyttämään alkuperäisiä ohjaimia virransyöttöön. Moottoria pyörittelee L9904 piiri ja magneettikytkintä BTS7710G. Nämä liitetään arduino kontrolleriin. Alkuperäiset mikrokontrollerit tykötarpeineen juottelin irti. Oikeastaan ainut ihmetyksen aihe on tuon magneettikytkimen nimellisjännite, joka on 10V. Sille ei kuitenkaan ole mitään erillistä regulaattoria. Ehkä tuolle kuitenkin tohtii syöttää ihan suoraan reilua 12V:a. Tai sitten otan varman päälle ja ohjaan näitäkin PWM:llä 80% duty cyclellä.
                                                          Attached Files

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X