Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bi-xenonien ehostaminen (potilaana A4 B8)

Collapse
Tämä on kiinnitetty aihe.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bi-xenonien ehostaminen (potilaana A4 B8)

    Käsillä kun on talven pimein aika, niin kukaan tuskin ajattelee, että onpa autossa hyvät (lähi)valot. Kaukovaloihin saa helpohkosti parannusta kun valitsee jonkin hyväksihaukutun lediriman tms. ja lyö sen keulille, mutta ongelmaksi helposti muodostuu huonot lähivalot - ei paljoa auta, kun hyvien kaukovalojen kanssa toisen auton tullessa vastaan vaihtaa pitkät pois ja keulille jää palamaan vain vakiolähivalot ja mitään ei meinaa näkyä. Oman B8:n lähivalojen umpioiden "lasit" (lue: muoviahan ne ovat) olivat jo parhaat päivänsä nähneet, joten oli todellinen tarve parantaa lähivalojen tilannetta. Näin ollen laitoin Kiinasta tilauksen uusille laseille ajatuksena vaihtaa ainakin ne. Tämän jälkeen lueskelin maailmalta, että bi-xenoneihin olisi mahdollista vaihtaa vakiolinssien sijaan paremmat, täysin kirkkaat 3" linssit (vastaavat ohjeet B8.5:lle Lontooksi). Laitoinpa sitten sellaiset linssitkin tilaukseen Ameriikasta. Ja jotta lasit eivät heti menisi hiekkapesusta harmaaksi, niin tilasin myös kirkkaat Lamin-X -kalvot (nämäkin Ameriikasta).

    Eli tässä ketjussa (useampi viesti sen vuoksi, että foorumi ei näemmä anna linkittää kuin 4 kuvaa yhteen viestiin) ohjeet B8:n umpioiden purkamiseksi ja linssien vaihtamiseksi. Soveltaen näitä voi käyttää myös muiden autojen umpioiden kanssa. Ja toki näillä ohjeilla toki vaihtaa vain nuo umpioiden "lasit", mutta kun näin kuinka paljon enemmän tielle tulee kirkkailla linsseillä valoa, niin suosittelen ehdottomasti myös vaihtamaan linssit, jos kerran vaivautuu purkamaan umpiot.

    Tässä oikean, käsittelemättömän umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):


    Tässä vasemman, jo käsitellyn umpion antama valo (ISO200, f/1.8, 1/100):


    Tarvittavat materiaalit/työkalut:
    • 2x bi-xenon -umpiot
    • Uudet "lasit" umpioihin (eBay: LINKKI)
    • Kirkkaat 3" linssit (Lightwerkz (ei tarvitse spacereita): LINKKI )
    • Lamin-x -kelmut ajovalojen päälle (LINKKI)
    • Kuumailmapuhallin (hiustenkuivaajakin toiminee)
    • Talttaruuvareita + torx-päitä (20, 25 ja 27)
    • Kärkipihdit
    • Verhoilun irroitukseen tarkoitettuja muovityökaluja
    • 8 kpl 4mm prikkoja (n. 1 mm paksuus)
    • SikaLastomer 710 butyylimassaa


    Suosittelen:
    • Otsavalaisinta/hyvin valaistua tilaa
    • IPA:aa (ei se olut) tms. hyvää lasinpesuainetta suihkupullossa

    Attached Files
    Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:08. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

  • #2
    OHJEET:

    0.1 Lähtötilanne oli se, että minulla oli jo nuo uudet "lasit", joihin olin tähtäillyt Lamin-X -kelmut päälle. Noihin jää varsin helposti kuplia alle ja olinkin antanut lasien olla sisällä lämpimässä parisen viikkoa, jotta kuplat haihtuisivat muovin alta pois. Ihan kaikki eivät olleet lähteneet pois ennen asennusta, mutta asennuksen jälkeen näki, ettei tuolla ole juurikaan merkitystä lopputuloksen kannalta.

    0.2 Ensiksi pitää ottaa umpiot irti. Tähän en ohjeita kirjoita - jos umpioiden irroittaminen ei onnistu ilman ohjeita, niin ei kannata tähän koko hommaan ryhtyä.

    1. Umpion ollessa kourassa, tulee ensiksi irroittaa klipsit (yhteensä 6)



    2. Sitten vanhan liiman lämmittämiseen, johon itse käytin kuumailmapuhallinta. Maailmalla isot pojat kertoivat laittaneen umpiot joksikin ajaksi lämpimään uuniin, mutta näin joulun alla ei viitsinyt umpioita laittaa lanttulaatikoiden kanssa samaan uuniin. Lisäksi kuumailmapuhaltimella pystyi pitämään huolen, etteivät sähkökomponentit ainakaan ottaneet liikaa lämpöä. Liiman irroittamisessa oli ehdottomana apuna tuollaiset muoviset verhoilutyökalut, joita luistatti reunan alla. Sitten isommalla työkalulla sopivasti vääntäen, välillä lisää lämpöä joka puolella ja lopulta liima irroittaa otteensa. Butyylimassa on viheliäistä ainetta ja leviää ja tarraa mielellään vähän kaikkeen, joten kannattaa olla varovainen, ettei sotke paikkoja.





    3. Ylimääräiset nippelit irti umpioista.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:10. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

    Comment


    • #3
      4. Polttimoa ei välttämättä tarvitse irroittaa, mutta varmempi niin, ettei sitten vahingossa töki sitä myöhemmin. Polttimon liitin irtoaa vain varovasti nitkuttelemalla ja vetämällä samanaikaisesti ja itse polttimo kiertämällä vastapäivään.



      5. Ensimmäinen umpion sisäosa irti. Kolme klipsiä, joista yhteen pääsee talttaruuvarilla käsiksi umpion vaihtoluukun kautta. Tässä voi päästä pari ärräpäätä, ennen kuin irtoaa. Kannattaa myös laittaa tämä osa samaan paikkaan muiden osien kanssa, ettei tarvitse umpion lasia irrottaa, kun on jo sen kertaalleen laittanut paikalleen ja huomaa osan puuttuvan. Jaa mistäkö tiedän...



      6.
      Tämän osan irroittaminen vaatii eniten uskallusta, koska pitää uskaltaa vetää ja nitkutella samanaikaisesti aika kovalla voimalla. Ensiksi tämä kulma irti...



      ...ja sitten vetämällä ja nitkuttelemalla nämä kaksi klipsiä antavat periksi kovan paukahduksen kera.

      Attached Files
      Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:20. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

      Comment


      • #4
        7. Seuraavaksi sitä ajattelisi, että saisi jo DRL-listan irti, mutta ei onnistu, sillä yksi ruuvi on ison mustan osan alla. Mustan osan irroittamiseksi ensiksi nämä kolme ruuvia irti...



        ...sitten pohjasta klipsi irti. Jos ei irtoa nitkuttelemalla, niin tähän pääsee käsiksi myös sisältä, kun irroittaa ohjauspiirin (vai mikä se nyt sitten onkaan?).





        Tässä kohdassa kannattaa myös avata kaikki näkyvät DRL-listan ruuvit, koska listaa joutuu vähän nitkuttelemaan, että mustan ison osan saa irti DRL-listan alta. Listan yläosassa on linssin lähellä yksi klipsi, jota voi myös vääntää sisältä käsin.

        Comment


        • #5
          8. Sitten DRL-listan liitin irti...



          ...ja mustan ison osan alta paljastunut viimeinen ruuvi irti, jonka jälkeen DRL-lista jää käteen.



          9. Tämän jälkeen linssiä ympäröivän muovi/kromiosan saa irti. Kolme ruuvia, joista kaksi selvästi esillä, mutta kolmas vähän huonossa paikassa, mutta kuitenkin avattavissa ilman vilkkurakennelman irroittamista.



          Tässä kohdassa pitää saada linssiä kiertävän osan korvake vilkkurakennelman korvakkeen alta pois. Kannattaa irroittaa myös viereinen vilkkurakennelman ruuvi ennen kuin ryhtyy vääntämään.

          Attached Files
          Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:23. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

          Comment


          • #6
            10. Linssin automaattinen korkeussäätö on kiinni kahdella ruuvilla. Tämän jälkeen rakennelma irtoaa nätisti, kunhan katsoo, miten tuo säätönupikka kiinnittyy rakennelmaan (jälkimmäinen kuva).





            11. Linssin saa irti polttimen rungosta neljä ruuvia avaamalla (huomaa, että ruuvit ovat erilaiset kuin umpion osia pitävät ruuvit)



            12. (valinnainen) Bi-xenon läpsyttimeen on lisätty pieni levy, joka käsittääkseni hieman pehmentää valoalueen reunaa. Itse väänsin tämän irti molemmista, koska maailmalla isot pojat olivat tehneet saman.

            Attached Files
            Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:25. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

            Comment


            • #7


              13.Sitten itse linssin kimppuun. Ensiksi klipsit auki.



              Jonka jälkeen sokan saa irti. Irtoaa ihan kynsillä, ei tarvitse ruuvarilla vanhaa linssiä naarmuttaa.

              Attached Files
              Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:28. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

              Comment


              • #8
                14. Ehkä ihmettelit, miksi tarveaineissa oli 8 kpl 4 mm prikkoja. Tässä selvitys:

                Vakiolinssi on paksummalta osaltaan reilut 22 mm:


                Uusi, kirkas linssi on yli 23 mm ja ero syntyy tuosta paksummasta pohjaosasta:


                Tästä syntyy se tilanne, että jos rakennelman kasaisi ilman prikkoja, niin polttimon kirkkain kohta ei olekaan optimikohdassa linssin suhteen. Tuo saadaan korjattua lisäämällä linssirakennelman alle n. millin prikat väliin.

                15. Huomioi linssirakennelmaa kasatessasi, että linssissä oleva lovi osuu kehän ulokkeeseen ennen sokan laittamista paikoilleen.

                Attached Files
                Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:30. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

                Comment


                • #9
                  16. Kun linssirakennelma on kasassa, voi tarkistaa vaikkapa kännykän taskulampun avulla, että kuinka paljon pölyhiukkasta on linssin pinnassa ja putsata ne pois siitä.



                  17. Ja tässä kohtaan 14. liittyvät prikat ennen linssirakennelman ruuvaamista paikoilleen.


                  Huomaa prikat linssirakennelman alla.


                  18. Ja sitten vain kasaaminen käänteisessä järjestyksessä. Suosittelen kaapimaan mahdollisimman paljon vanhaa butyylimassaa pois ennen uuden lisäämistä.

                  Kovaa ajoa :)
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut okkim; 29.12.2017, 10:30. Perustelu: Lisäsin kuvat forumille etteivät katoa.

                  Comment


                    #10
                    Todella hienot ohjeet olet tehnyt, varmasti iso apu kaikille projektia aikoville! Kiitos ja jouluja :)

                    Comment


                    • #11
                      Hieno kertomus! Myy noi mulle, saat vanhat vaihdossa ja toiset menee sitten rutiinilla...

                      Comment


                      • #12
                        Jep, eiköhän nuo tilaukseen mene nyt kun loistavat ohjeetkin löytyy. Ero kyllä huomattava, onkos kuvaa kuinka muutos kaukovaloihin vaikuttaa?

                        Kiitoksia paljon ohjeista!

                        Comment


                        • #13
                          Kiitokset kommenteista. Sen verran paljon täältä foorumilta on löytynyt ohjeita projekteihin tai ongelmatilanteisiin, joten ajattelin näin joulun yhteydessä antaa takaisin :)

                          Ja ei valitettavasti ole kuvaa vaikutuksesta kaukovaloihin, kun niitä minulla avustaa Seeker 10 -pari.

                          Comment


                          • #14
                            Noh, itsellekin kaukosiin tulossa tuo Walonia Horizon, joten se puoli lienee kunnossa kun ledbar saapuu. Erillinen kytkin sillekin pitää varmaan releen ohjaukseen väliin laittaa.
                            Siksi olisikin todennäköisesti tarvetta saada myös hieman noita lähivaloja ehostettua.

                            On noissa huonoissa valoissa hyviäkin puolia. Tänään satoi jalkarättejä taivaalta, joten näkymä oli kuin avaruusseikkailujen poimuajoa. Tuossa tilanteessa oli hyvä ettei valoa ollut liikaa, pystyi pitämään pitkiä päällä ilman suurta häikäisyä :D

                            Comment


                            • #15
                              A4 B6 xenon-umpiot

                              Jou

                              Mistä saa edullisesti xenon-umpiot A4 / 2001 -malliin. Lyhyet xenoneilla tarvitsee, pitkät ok H7 -mallisinakin. Uudet umpiot ensisijainen juttu. Jos menee nikkaroinniksi, niin Lightwerkziltä saanee lyhyille uudet heijastimet ja linssit, mistä saa järkevimmin uudet umpion lasit - siis plexit ? Ihan parasta olisi jos saisi EU:n alueelta rensselit.

                              Comment


                              • #16
                                Moro, onko kellään kokemusta esim. näiden asennuksesta B8:siin?
                                http://speed-autoteile.fi/index.php?...oduct_id=27328

                                Comment


                                • #17
                                  Normixenonien tilalleko ajattelit? Projektorin sopivuus on yksi asia, johdotus toinen ja kolmas korkeussäädön puute. Aika puukottamiseksi menisi. Ja ihan varmaa on se, että polttimonvaihtoluukun kautta tuota ei sisälle saa työnnettyä :D

                                  Kannattaa aloittaa vaihtamalla nuo vakiolinssit kirjoittamieni ohjeiden mukaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bixenonien tilalle joo. Pähkäilen just vaihtaako pelkät linssit ja lasit uudet vai vaihtasko samalla myös koko projektorin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näitä polttimoita mitetein mutta kun niissä on maininta ''ei tieliikennekäyttöön'' Onko tolla nyt sitten oikeasti niin paljon merkitystä kun noita jälkiasennusvirityksiä tulee vastaan edelleen melko paljon.

                                      Comment


                                        #20
                                        Osin varmasti makuasia, mutta kyllä miettisin vielä toisenkin kerran, että onko 7000K varmasti hyvä värilämpö polttimoihin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Icharus Näytä viesti
                                          Moro, onko kellään kokemusta esim. näiden asennuksesta B8:siin?
                                          http://speed-autoteile.fi/index.php?...oduct_id=27328
                                          Evojen sovittaminen turhan työlästä kun nämä sopivat suoraan:
                                          http://speed-autoteile.fi/index.php?...oduct_id=30323

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko nää koko projektorit hintansa arvoiset verrattuna pelkkien linssien päivitykseen?
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 9.1.2020, 15:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei kai se pelkkä lasinen linssi siellä miksikään mene, eli on.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos hyvästä ohjeesta! Olen jo pari vuotta miettinyt tämän toteuttamista, mutta nyt kun tutkin asiaa, niin ohje ei ilmeisesti päde A5:seen. Siinä siis erillainen umpio, jonka avaamiseen ei lämpö auttanut, eikä interwebsistä löytynyt juurikaan näkemysta asiaan.

                                                Tämä siis tiedoksi teille, jotka kiroilette A5:sen ala-arvoisia Xenoneja.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mitä mieltä ihmiset on B8.5 bi-xenoneista ja saako näihin parannusta esim. retrofitlabin tuotteilla? Oma subjektiivinen näkemys on, että tuossa on jo tehtaalta todella hyvät valot, mutta se voi olla vuosia susipaskoilla ja kuluneilla valoilla ajaneen harhaa :)

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X