Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 (B7?) 1.8t 01A -> 6v 01E modi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6 (B7?) 1.8t 01A -> 6v 01E modi

    Tätä kun on spekuloitu, että onnistuuko vaiko eikö niin otettiin ilezhin kanssa asiakseen testata. Onnistuu ja vaihdeväleistäkin tulee kohtuullisen järkevät

    Lähtökohtana meillä oli voimansiirto B6 AVF 1.9tdi:stä ja asennuskohteena B6 1.8T AVJ koneella.
    B6 (B7?) 1.8T 3.89 välityksen 01A 5v -> 4.11 01E 6v swappiin tarvitaan seuraavat osat:

    - 01E 4.11 välityksellä esimerkiksi 1.9tdi koneen perästä (meillä oli tässä tapauksessa FYT koodilla) Vaihteet 1-4 hyvin liki samat kuin bensassa, 5 ja 6 pidemmät.
    Huom 01E ja 01A on erilaiset pakkianturit, joten sähköjä joutuu hieman puukottamaan. Jos haluaa tehdä siististi niin ostaa sopivat liitinkotelot ja tekee jatkojohdon auton johtosarjasta laatikkoon. 2 johtoa. Purkkapatenttina tekee vaikka apicoilla. Väestöliitto ei suosittele.

    - Vaihteensiirtovivusto 6v 01E. Kiinnitys kardaanitunneliin sama kuin 5v 01A versiossa.

    - Kytkimen työsylinteri letkuineen käy 01A-> 01E suoraan.

    - Laatikon kannakepalkki dieselistä, puslassa oli hiukan eroa bensaversioon. Voi olla myös puslan vaihdolla bensan palkki käy.

    - Vetoakselit eteen dieselistä "piparkakku" laipalla. Bensaversiossa samanlaiset, mutta isommalla halkaisijalla olevat laipat jotka eivät liene vaihdettavissa ristiin ilman tasauspyörästön vaihtoa. Dieselin vetarit käy suoraan.

    - Kardaani 6v laitteesta, 8E0521101N ainakin käy.

    - Perämurikka 4.11 välityksellä. Tässä kohtaa joutuu hieman vekslaamaan osia jos ei halua vaihtaa takavetareita. Dieselissä on isommat laipat perämurikassa vetoakselien kiinnitykseen. Fyysisesti perämurikat ovat identtiset, joten kiinnitys taka-apurunkoon ja vetolaippojen vaihto onnistuu helposti. Bensaversion laipat menee suoraan dieselin perään, joten orkkis takavetarit saa jäädä. Jos jaksaa jumpata, dieselin vetoakselit käyvät luultavasti bolt-on olkavarsiin.

    AVJ + 01E FYT kombinaatiolla testailtiin välityksiä 5. ja 6. vaihteilla. (rengaskoko vaikuttaa toki oman osansa tähän.)
    5. vaihde:
    2000rpm 85km/h
    2300rpm 100km/h
    2700rpm 120km/h
    6. vaihde:
    2000rpm 100km/h
    2400rpm 120km/h
    3000rpm 155km/h



    Yhteenveto hommasta: Kohtuullisen suoraviivainen osat kiinni & hanaa modi jos työkalut pysyy kädessä ja käytössä on nosturi. Helpointa on purkaa kaikki edellämainitut voimansiirron osat samasta purkuautosta. ABS järjestelmä toimii ilman temppuja, koska abs kehät vetoakseleissa samat. Välitykset osuu oikein kivasti matka-ajoa ajatellen isoimmilla pykälillä ilman että auto puutuu. Absoluuttista osien ristiisopivuutta kaikkien mallien kesken en uskalla antaa, mutta tuskin näissä kamalasti on eroja. Luultavasti kaikki romut käy ristiin myös B7. Ps kutosvaihteen testi tehtiin suljetulla alueella saksassa autobaanalla vapailla rajoituksilla.


    No mechanics were harmed during this swap.
Working...
X