Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 mystinen sähköongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 mystinen sähköongelma

    A8 4.0 tdi -04.
    Kaikki alkoi viime vuoden lopulla. Siinä oli tavallinen Audin Varta-akku, jota piti ladata parin viikon välein ja alkoi tulla vääriä vikailmoituksia valoista. No hain Marmorista uuden agm-akun ja kaikki näytti hyvältä pari viikkoa. Sitten sekin alkoi näyttää hyytymisen merkkejä. Tuli herjaus, että oikea etuparkkivalo ei pala, eikä palanutkaan. Sitä kesti pari viikkoa ja sen jälkeen herjaus loppui, eikä ole sen jälkeen ilmaantunut. Sitten alkoi kuljettajan oven key less lukitus temppuilla. Se toimi josku ja joskus ei. Sitten se oli pari viikkoa, ettei toiminut ollenkaan, ja yhtä-äkkiä alkoi toimia ja on nyt muutaman kuukauden toiminut täysin moitteettomasti. Muutaman kerran se teki sitä, ettei startannut ennenkuin toisella tai kolmanneella yrittämällä. Viime viikkoina se on muutaman kerran tehnyt sitä, että starttaa heti, vaikka ei paina jarrua. Sitä on pitänyt ladata kahden päivän tai kahden viikon välein. Ei mitään logiikkaa käytön suhteen. Nyt se ei ole muutamaan päivään startannut ollenkaan. Akku on täynnä ja kaikki toimii normaalisti, mutta kun painaa starttinappulaa, tai vääntää avaimesta, tai toisesta, niin mitään ei tapahdu. Se että joskus se starttaa vaikkei paina jarrua ja nyt ei vaikka painaa saattaisi viitata johonkin, mutta kun wagcom on koko ajan kertonut, että autossa ei ole mitään vikaa, niin alkaa olla aika kädetön olo. Jos jollakin olisi jotain ideaa, miten tätä vois lähtee purkamaan, niin olisin todella kiitollinen.

    #2
    Ihan se perinteinen että vikakoodit lukuun VCDS:llä ja toinen sähköpuolen vinkki uusi akku sekä sille asianmukainen koodaus. Vikakoodeista voi sitten alkaa jatkamaan selvitystä jos vielä temppuilee.

    Comment


    • #3
      Sori, nyt en oikein ymmärrä, jos on uusi Audin akku, johon tehty asianmukainen koodaus, jossa ongelmat alkaa viikon sisään, niin mitä uuden akun osto auttaisi? Vai tarkoitatko, että se Marmorin akku olisi ollut alunperinkin susi?

      Comment


      • #4
        Niin mitä eroa tolla VCDS:llä ja vag-comilla käytännössä on?

        Comment


          #5
          Tarkista akun kiinnitys (navat) ja maadoitusjohto ja plussajohto.
          VCDS:llä kannattaa tarkistaa jarrupolkimen anturit/kytkimet.
          Onko vikakoodit luettu koko autosta vai pelkästä moottorista, tee aina auto-scan VCDS:llä.
          Jotain vikakoodeja siellä on todennäköisesti, alijännitettä yms.

          Comment


          • #6
            Kaikki on tsekattu viimeisen puolen vuoden aikana kymmeniä kertoja. Okei, meillä on wag-com, jolla on tsekattu ja ohjelmoitu kymmeniä Audeja ja Volkkareita, tuorein oli 2015 A5, jossa se toimi moitteettomasti. Luuletko, että tää VCDS osaisi kertoa enemmän?

            Comment


            • #7
              VCDS ja Vag-com on sama asia:)

              Comment


              • #8
                No näin mäkin oon kuvitellu, mutta ei se tätä tilannetta yhtään helpota.

                Comment


                  #9
                  Virtamittarilla mittailemaan sulakkeiden läpi meneviä virtoja.
                  Onko autossa jotain jälkiasennusvarusteita?

                  Comment


                  • #10
                    Ei siinä muuta ole kuin kortti, joka nostaa väännön lähelle 800 nm ja webasto, mutta ne on ollu jo kohta viis vuotta.

                    Kaikki sulakkeet on käyty läpi ja virrat mitattu, mutta mitään ei olla löydetty. Mystisintä on se, että nyt kun se on kohta viikon ollu tässä tilassa, niin akun virta ei oo huvennu yhtään. Jopa se mmi:n oma mittari näyttää 100% ja samoin muutkin mittarit.
                    Viimeksi muokannut okkim; 23.7.2017, 09:38. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa vanhaa.

                    Comment


                      #11
                      Onko itse startin kuntoa tarkastettu?
                      Jos startti on ihan loppu ja se vie akusta kaikki mehut ja ei saa ladattua enää kunnolla, niin alijännitteestä voisi johtua nuo muut viat kun toimintoja otetaan pois päältä akun tyhjentyessä.
                      Onko etu- tai takavalojen tilalle laitettu led-valoja?

                      Comment


                      • #12
                        Ai niin onhan siinä lisävarusteena vielä audiojärjestelmässä aux ja ubs valmius, mutta sekin on ollut kohta viis vuotta.

                        Silloin kun akku on täysi niin startti pyörii kuin sirkkeli, mutta kun mmi:n mukaan lataustaso laskee 60%iin niin pyöritys on laiskaa ja käyntiin lähteminen kestää. Mutta silloin kun tää lopullinen tilltti tuli, niin akku oli ihan täysi. Mutta tän mysteeriauton kohdalla se vaan on niin, että mikään ei oo ennustettavaa. Se akun tyhjeneminen tapahtuu yleensä auton seisoessa, mutta kuten totesin joskus ja joskus ei. Laturikin tuntuu olevan vähän joko tai. Joskus pitkällä matkalla se lataa akun täyteen ja joskus tilanne on sama kuin lähtiessä. Tyhjäkäyntinopeus on yleensä noin 800, mutta aina silloin tällöin se on lähes 900 ja auto tärisee kuin meikäläinen krapulassa, mutta sitä tapahtuu harvoin. Ainakin auton kohdalla.
                        Valoja ei oo vaihdettu ledeiksi.
                        Viimeksi muokannut okkim; 23.7.2017, 09:38. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään vaan muokkaa vanhaa.

                        Comment


                          #13
                          Startti ja laturi lienevät halvimmat vaihdettavat järkevät kohteet tässä kohtaa.

                          Comment


                            #14
                            Missasinko jotain, mutta jos ajoittain starttaa painamatta jarrua ja tyhjentää akkua, satunnaisesti jumittava jarruvalojen kytkin tulisi ekana mieleen. Jos jarruvalot jää palamaan, tyhjentää kyllä akkua. Vai palaako ne enää tuossa jos virta ei ole päällä?

                            Comment


                            • #15
                              Päästiin vasta nyt ensimmäisen kerran tes taamaan tään tiltin jälkeen, kun VCDS on ollut Sipoon verstaalla. Ensimmäiseksi tsekattiin sen uuden akun koodaus. BEM koodit oli oikein, mutta se väitti yhä, että kyseessä on VAO, vaikka tämä uusi on JCB. Sitähän ei käsittääkseni voi itse muuttaa. Onko se relevantti asia?
                              Startin suhteen kaikki kaikki näytti ok. Jarru, vaihdekeppi, starttinappula ym, mutta kun yrittää startata niin mitään ei tapahdu, ihan kuin ei löisi solenoidia päälle, mutta eikö sekin pitäisi näkyä vikakoodeissa? Virran kulutus virran ollessa päällä oli yli 30 A jatkuvasti, mutta siihenkään ei löytynyt mitään syytä. Ainoa vikakoodi sähköön tai elektroniikkaan liittyen liittyi takaluukun key lessiin. No nyt ottettiin akku irti yöksi ja jatketaan harjoituksia, mutta miten, vinkkejä kiitos.

                              Comment


                                #16
                                Oliko jarrupolkimen kaikki anturit kunnossa, jarruvalolle on muistaakseni oma ja sitten vielä abs:lle oma.
                                Jos startin solenoidia epäilet, niin laita sinne pinneihin valo tai joku äänimerkki tai mittari että tiedät tuleeko solenoidille virtaa.
                                30A kuulostaa aika reilulta kulutukselta, onko puhallin ja valot päällä?

                                Comment


                                  #17
                                  Edellisen korimallin A8:ssa lakkas lataamasta kunnolla kun joko akkukenkä tai siitä lähtevä johto oli hapettunut.Uusin akkukengän ja n.20cm siitä lähtevää johtoa niin alko lataamaan taas kunnolla.Selvis kun vertasi laturin päästä lähtevää jännitettä siihen lukemaan mitä akulla oli auton käydessä.
                                  Toki edellisessä korimallissa ei ollut vielä tuota hienoa älyboxia minkä kautta akkua ladataan.Voisiko se virta hukkua hapettuneisiin liitoksiin ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös kaseissa ole jopa mystinen virtaliitos jossain laturin ja akun välissä. Pyörän kohdilla. Sepä tuppaa hapettumaan ja ongelmat on taattu. Se on kai tarkoitettu helpottamaan latausta, jos akku hyytyy ja ovet ei aukea ilman sähköä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt tehty perusteellinen tarkastus VCDS:llä. Mitään tähän vikaa liittyviä vikakoodeja ei löytynyt. Ainoastaan Start/auchentication kohdasta valitti takapuskurin keyless anturia. En usko, että tämä vaikuttaa starttaamiseen? Kaikki viittaavat siihen, että starttaus on "sallittua". jarruvalon/vaihdekepin asento näytti ok, sekä muutama slave0-4 nimellä olevia starttaukseen liittyviä antureita näytti ok. Lisäksi starttinappula on kunnossa, näytti myös ok vcds:llä katsottuna. Vika on todella mystinen, sillä mitään vikakoodeja esimerkiksi starttimoottorin toiminnasta ei ole. Netistä luin, että starttimoottori voi antaa lähemmäs kymmenen vikakoodeja, esim solenoidin jumittuminen. Alkaa keinot käydä pikkuhiljaa vähiin. Onko kellään tietoa mistä VCDS:llä voisi katsoa startille menevää virtaa. Mikä muuten pitäisi olla normaali virrankulutus, kun on vain virrat päällä sisältäen radion ja ilmastoinnin? Tällä hetkellä näyttää 32A, mikä omasta mielestä vaikuttaa erittäin suurelta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin vielä se, että mitä Jabe tatkoitit niillä pinneillä, joista voisi katsoa sitä solenoidiin tulevaa virtaa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja perrier Näytä viesti
                                          Eikös kaseissa ole jopa mystinen virtaliitos jossain laturin ja akun välissä. Pyörän kohdilla. Sepä tuppaa hapettumaan ja ongelmat on taattu. Se on kai tarkoitettu helpottamaan latausta, jos akku hyytyy ja ovet ei aukea ilman sähköä.
                                          Oliko tämä jossain sisälokasuojassa jos oikein muistan?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä oli juu. Siellä se on kummasti jemmassa. Saattaa hapettua ja mennä poikki, joten voi katkoa virrat täysin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ole D3:ssa tuota.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Rippeli Näytä viesti
                                                Niin vielä se, että mitä Jabe tatkoitit niillä pinneillä, joista voisi katsoa sitä solenoidiin tulevaa virtaa?
                                                Eli siinä startin solenoidissa kun on ne "heräte" pinnit, ne pienet johdot, niistä mittaa jännitteen startatessa.
                                                Jos virta tulee, niin solenoidi todennäköisesti rikki, jos ei niin vika käynnistyspiirissä ennen solenoidia.
                                                Koitin tuosta kuvaa etsiä, mutta ei nyt selvinnyt täysin että onko siinä liitin vai kaksi erillistä pinniä tai yksi ja toinen maadoitettu rungon kautta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No nyt selvisi se, että tota Varta JCB-akkua ei voi koodata VCDS:llä. Vaikka BEM-koodit on kohdallaan ja valitsee akuksi Varta niin se ei riitä. Pitäisi valita Varta JCB, mutta sitä ei valikosta löydy. Jos olisi uudempi 19-CAN väyläinen auto niin se onnistuisi. Audilta löytyy sellaiset vehkeet, että koodaus onnistuu hintaan
                                                  95 €. Tämä selittänee ainakin osan oireista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei se niin tarkkaa ole, akussa ei ole omaa CAN-väylää, ei se BEM tiedä minkä merkkinen akku siellä on takana. Koodin voi ottaa esim. tästä listasta:

                                                    80Ah - 4F0915105B / 8K0915105D / 000915105AG / 4FD915105 / 8KD915105 / 000915105DH
                                                    95Ah - 4F0915105C / 8K0915105E / 000915105AH / 000915105DK
                                                    110Ah - 4F0915105D / 8K0915105F / 000915105AK / 8KD915105A / 000915105DL
                                                    68Ah - (AGM) 7L0915105 / 000915105CC
                                                    75Ah - (AGM) 3D0915105H / 000915105CD
                                                    92Ah - (AGM) 4F0915105E / 000915105CE
                                                    105Ah - (AGM) 4L0915105 / 000915105CF
                                                    115Ah - (High Current) 4H0915105 / 000915105DM

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      onko siinä liitin vai kaksi erillistä pinniä tai yksi ja toinen maadoitettu rungon kautta.
                                                      Solenoidi on aina maadoitettu runkoon. Se toinen pieni "pinni"(6mm laattaliitin) on nasta 50 josta saadaan ohjaustieto että solenoidi on vetänyt, tätä tietoa voidaan käyttää polttoainepumpun ohjaukseen jne.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ladattiin se vanha akku täyteen ja vaihdettiin sen AGM:n tilalle. Samalla sekunnilla, kun sai akunnavat paikalleen, niin auto alkoi strartata ja lähti käyntiin, vaikkei avain ollut lähelläkään. Koodattiin akku ja nyt kaikki toimii normaalisti. Starttaa pirteästi ja lähtee nopeasti käyntiin. Virran kulutus ei-käynnissä ollessa putosi vähän yli 20:een A:iin. Hienosti toimii, mutta kuinka kauan? Se vähän hirvittää.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mutta kuinka kauan?

                                                          Yölämpötilan laskiessa alle +5 astetta, siitä neljä viikkoa ja auto kaksi päivää ajamatta, niin siihen jää...
                                                          Kannattaa pitää kaapelit ja vara-akku mukana.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pitkän taistelun jälkeen sitten lopulta löytyi se varsinainen ongelmien aiheuttaja. Vioittunut maakaapeli, joka oli sellaisessa paikassa, että laatikko piti laskea alas, ennenkuin sen pääsi edes näkemään. Oli siellä ilmeisesti aika pitkään kipinöinyt ja sulattanut jengat yhdeksi mössöksi. Lisäksi se oli rikkonut ilmajousituksen e-boksin. Se löytyi onneksi Saksasta käytettynä inhimilliseen hintaan, mutta ilmeisesti oli todella hyvä tsägä, ettei se rikkonut mitään muuta, eli jos jollakin on samantyyppisiä oireita, niin kannattaa hyvissä ajoin ottaa huomioon tämä vaihtoehto.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X