Aamulla askarreltua, A6 c5 etupyörän ABS-anturin vaihto:
Auton ABS ja ESP -varoitusvalot paloivat mittaristossa.
Luin vikakoodit VCDS:llä ja niistä selvisi vasemman etupyörän anturin olevan viallinen. Vikakoodina:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
Part No: 8D0 907 389 A
Component: ABS/ESP allrad D36
Coding: 06257
Shop #: WSC 02325
VCID: 3169C3DFFBAB71CA0B-5140
1 Fault Found:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left (G47)
30-00 - Open or Short to Plus
-------------------------------------------------------------------------------
Uusi osa Motonetista (anturi 23-1648 ja holkki 23-1478) ja ei kun asennuspuuhiin.
1) Löysytä hiukan pyöränpultteja
2) Nosta auto ylös ja tue alta erillisellä pukilla
3) Irrota pyörä
4) Irrota abs anturin johdon kumitutti sisälokasuojan takareunasta
5) Vedä varovasti esille punainen ja musta liitin
6) Irrota liittimet
7) Mittaa punaisesta liittimestä vastus yleimittarilla. - Jos vastus on ääretön niin ABS-anturi tai johto on rikki. Jos vastus on noin 1,5kOhm, anturi saattaa olla kunnossa ja vika jossain muualla (ABS-yksikkö, johtosarja tms.)
8) Irrota ABS-anturin johto korikannakkeistaan
9) Irrota jarrupalojen kulutusvaroittimen liitin ABS-anturin johdosta
10) Kun johto on vapaa, sido punaisen liittimen päähän vetonaru
11) Irrota ABS-anturi olka-akselista putkitongeilla varovasti kiertämällä ja vetämällä
12) Vedä ABS-anturin johto varovasti olka-akselin läpi
13) Poista anturin asennusreiästä vanha asennusholkki
14) Puhdista ABS-anturin kehä huolellisesti
15) Puhdista anturin asennusreikä
16) Voitele ABS-anturin asennusreikä olka-akselissa
17) Asenna uusi asennusholkki paikoilleen sormin painamalla
18) Asenna uusi ABS-anturi paikoilleen painamalla se asennusreiän pohjaan saakka
19) Varmista, että anturi ei ota kiinni kehään
20) Sido vetonaru uuden anturin johtoon kiinni ja vedä se varovasti olka-akselin läpi
21) Asettele johto kannakkeisiinsa
22) Kytke jarrupalojen kulumisanturin liitin johdon liittimeen
23) Kytke punainen ja musta liitin johdon päässä auton johtosarjan vastaaviin liittimiin sisälokasuojan läpiviennin luona
24) Asettele liittimet varovasti sisälokasuojan sisälle
25) Asenna johdon läpivientikumi paikoilleen sisälokasuojaan
26) Varmista, että johto on oikein reititetty ja tuettu, ja että se pääsee liikkumaan ongelmitta pyöriä käännettäessä
27) Nollaa ABS:n vikakoodi
28) Jos vikakoodi ei palaa, hyvä juttu!
29) Asenna pyörä paikoilleen
30) Poista pukki
31) Laske auto alas
32) Suorita varovainen koeajo
33) Mikäli ABS ja/tai ESP merkkivalot syttyvät koeajolla, lue vikakoodit uudestaan
34) Vikakoodista riippuen säädä ABS-anturin paikkaa tai etsi muita vikavaihtoehtoja
Auton ABS ja ESP -varoitusvalot paloivat mittaristossa.
Luin vikakoodit VCDS:llä ja niistä selvisi vasemman etupyörän anturin olevan viallinen. Vikakoodina:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 8D0-907-389.lbl
Part No: 8D0 907 389 A
Component: ABS/ESP allrad D36
Coding: 06257
Shop #: WSC 02325
VCID: 3169C3DFFBAB71CA0B-5140
1 Fault Found:
00283 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Left (G47)
30-00 - Open or Short to Plus
-------------------------------------------------------------------------------
Uusi osa Motonetista (anturi 23-1648 ja holkki 23-1478) ja ei kun asennuspuuhiin.
1) Löysytä hiukan pyöränpultteja
2) Nosta auto ylös ja tue alta erillisellä pukilla
3) Irrota pyörä
4) Irrota abs anturin johdon kumitutti sisälokasuojan takareunasta
5) Vedä varovasti esille punainen ja musta liitin
6) Irrota liittimet
7) Mittaa punaisesta liittimestä vastus yleimittarilla. - Jos vastus on ääretön niin ABS-anturi tai johto on rikki. Jos vastus on noin 1,5kOhm, anturi saattaa olla kunnossa ja vika jossain muualla (ABS-yksikkö, johtosarja tms.)
8) Irrota ABS-anturin johto korikannakkeistaan
9) Irrota jarrupalojen kulutusvaroittimen liitin ABS-anturin johdosta
10) Kun johto on vapaa, sido punaisen liittimen päähän vetonaru
11) Irrota ABS-anturi olka-akselista putkitongeilla varovasti kiertämällä ja vetämällä
12) Vedä ABS-anturin johto varovasti olka-akselin läpi
13) Poista anturin asennusreiästä vanha asennusholkki
14) Puhdista ABS-anturin kehä huolellisesti
15) Puhdista anturin asennusreikä
16) Voitele ABS-anturin asennusreikä olka-akselissa
17) Asenna uusi asennusholkki paikoilleen sormin painamalla
18) Asenna uusi ABS-anturi paikoilleen painamalla se asennusreiän pohjaan saakka
19) Varmista, että anturi ei ota kiinni kehään
20) Sido vetonaru uuden anturin johtoon kiinni ja vedä se varovasti olka-akselin läpi
21) Asettele johto kannakkeisiinsa
22) Kytke jarrupalojen kulumisanturin liitin johdon liittimeen
23) Kytke punainen ja musta liitin johdon päässä auton johtosarjan vastaaviin liittimiin sisälokasuojan läpiviennin luona
24) Asettele liittimet varovasti sisälokasuojan sisälle
25) Asenna johdon läpivientikumi paikoilleen sisälokasuojaan
26) Varmista, että johto on oikein reititetty ja tuettu, ja että se pääsee liikkumaan ongelmitta pyöriä käännettäessä
27) Nollaa ABS:n vikakoodi
28) Jos vikakoodi ei palaa, hyvä juttu!
29) Asenna pyörä paikoilleen
30) Poista pukki
31) Laske auto alas
32) Suorita varovainen koeajo
33) Mikäli ABS ja/tai ESP merkkivalot syttyvät koeajolla, lue vikakoodit uudestaan
34) Vikakoodista riippuen säädä ABS-anturin paikkaa tai etsi muita vikavaihtoehtoja