Vuosi sitten vaihdoin täristävien levyjen tilalle uuden TRW:n levyt ja palat. Ei mennyt kuin kuukausi kun saman tapaiset oireet alkoi. Kevyesti jarruttaessa jarruvoima on on/off tyylistä. Eli tuntuu että jossain kohti levyä palat ei pure samalla voimalla. No tämä vaan paheni ja paheni, ajelin kuitenkin vuoden päivät tällä. Viime kuussa vaihdoin levyt uusiin Meylen tuotoksiin. No nyt vajaa pari kuukautta ajeltu ja samoja oireita havaittavissa. Mikä hitto tuota aiheuttaa? Alkaa hermo mennä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrut täristää
Collapse
X
-
Pari arvausta.
Pyörän laakerissa väljyyttää -> pala hankaa levyyn joissain tilanteissa ja aiheuttaa sen kieroutumisen. Näin kävi minun autossa, laakeri ei pitänyt ääntä ja väljyyskin oli liki olematon.
Jarruissa ongelma, pala jää aavistuksen laahaamaan ja seuraus sama, kuin edellisessä eli levy kieroutuu.
-
Minulla oli auto, josta ei saanut koskaan tärinää muuta kuin hetkeksi pois, vaikka vaihdettiin tolpista lähtien kaikki (tolppa, napa, laakeri, tukivarret, jne, jne kaikki). Uudella jarrulevyllä meni aina muutaman kuukauden. Siinä pystyi paikallistamaan tärinän aiheuttajaksi oikean etujarrun.
Jos autossa on vika, niin se on luultavasti vain toisella puolella. Voisi vähän helpottaa metsästystä, jos pystyisi paikallistamaan, että kummalla puolella ongelma on.
Koska nykyään osat on todennäköisemmin paskaa kuin kelvollista, niin tuli mieleen koneistajan vinkki, että jos haluaa suorat jarrulevyt, niin kannattaa ajaa uudet levyt sisään ja sorvauttaa ne jonkun tuhannen kilometrin jälkeen uudelleen suoriksi. Silloin ne on muotonsa hakeneet ja pysyvät paremmin suorina. Tämä oli yksi kokeiluehdotus oman autoni tärinäongelmaan koneistajalta, jonka ammattitaitoa arvostin kovasti. Tällaisen suoristuksen jälkeen olisi hyvä mitata muistiin heitot ja jos vika uusiutuu, niin mitata uudelleen ja verrata tuloksia.
Comment
-
Tässä olen kookletellut, niin voisi syynä olla palamateriaalin siirtyminen levyn pintaan?
http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths
nd an untold number of discs with pad material unevenly deposited on the friction surfaces - sometimes visible and more often not. (FIGURE 4)
In fact every case of "warped brake disc" that I have investigated, whether on a racing car or a street car, has turned out to be friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc. This uneven deposition results in thickness variation (TV) or run-out due to hot spotting that occurred at elevated temperatures.The obvious question now is "is there a "cure" for discs with uneven friction material deposits?" The answer is a conditional yes. If the vibration has just started, the chances are that the temperature has never reached the point where cementite begins to form. In this case, simply fitting a set of good "semi-metallic" pads and using them hard (after bedding) may well remove the deposits and restore the system to normal operation but with upgraded pads. If only a small amount of material has been transferred i.e. if the vibration is just starting, vigorous scrubbing with garnet paper may remove the deposit. As many deposits are not visible, scrub the entire friction surfaces thoroughly. Do not use regular sand paper or emery cloth as the aluminum oxide abrasive material will permeate the cast iron surface and make the condition worse. Do not bead blast or sand blast the discs for the same reason.
The only fix for extensive uneven deposits involves dismounting the discs and having them Blanchard ground - not expensive, but inconvenient at best. A newly ground disc will require the same sort of bedding in process as a new disc. The trouble with this procedure is that if the grinding does not remove all of the cementite inclusions, as the disc wears the hard cementite will stand proud of the relatively soft disc and the thermal spiral starts over again. Unfortunately, the cementite is invisible to the naked eye.
Taking time to properly bed your braking system pays big dividends but, as with most sins, a repeat of the behavior that caused the trouble will bring it right back.
Comment
-
Jotenkin vaikea hahmottaa, että normaaleilla levyillä ja jarrupaloilla tapahtuisi jotain kitkamateriaalit siirtymistä jarrulevyn pintaan. Silloinhan palamateriaalin pitäisi jotenkin liimautua tai hitsautua levyn pintaan, mikä ei nyt tunnu ihan todennäköiseltä.
Voorteissahan oli aikoinaan isoja ongelmia kieroutuvien levyjen kanssa, en tiedä mistä se johtui.
Ite oon vaihtanut jotain normaaleja Boschin tai Ate:n levyjä ja paloja vuosikaudet eikä tuollaista tärinää tai tarttumista ole koskaan tullut vastaan. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla, että se olisi jarrunesteen tai ABS:n ominaisuuksista tai käytöksestä peräisin. Jos ABS:n sulakkeen ottaisi pois niin voisi ainakin sen sulkea pois.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viestiJotenkin vaikea hahmottaa, että normaaleilla levyillä ja jarrupaloilla tapahtuisi jotain kitkamateriaalit siirtymistä jarrulevyn pintaan. Silloinhan palamateriaalin pitäisi jotenkin liimautua tai hitsautua levyn pintaan, mikä ei nyt tunnu ihan todennäköiseltä.
Comment
-
Hmm. Oma auto seisoi kesällä ainakin kuukauden ja levythän on tietysti silloin jo ruosteessa, mutta ei siitä mitään alkurahinaa kummempaa syntynyt.
Levyt voivat kieroutua jarrutusten takia, jos ne ovat todella kuumat ja sitten pysähdytään kokonaan ja levyt jäähtyy hyvin nopeasti (esim pesussa) ja aika epätodennäköisesti silloinkaan. Tietysti jos joku jarru laahaa itsensä ensin punahehkuiseksi ja sitten pysähdytään pakkaseen ja jätetään auto siihen, silloin kyllä voi vääntyä.
Valurauta/Valuteräs on kuitenkin sen verran pehmeää, että aika paljon se antaa anteeksi, jos materiaali muuten vaan on jarrulevyksi sopivaa.
Comment
-
Avainsana tuossa kitkamateriaalin siirtymisessä on tuo "uneven".
friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc
Sen verran voisi vielä sanoa, että nämä sisäänajon onnistumiset yms. ovat täysin tapauskohtaisia, eli useimmiten mitään sen kummempaa sisäänajoa ei katuautossa tarvita ja kaikki toimii hyvin. Joskus joillakin osakombinaatioilla ja olosuhteilla taas ei. Sisäänajon suorittamalla todennäköisyys onnistumiseen paranee.
Comment
-
Rälläkkään kiinni sellane teräsharjamainen laikka mikskä sitä nyt kutsutaankaan. Voisi kuvitella, että se olis paras tuollaiseen? Sen kanssa kannattaa ainakin muistaa sopiva suojaus kun niitä "karvoja" lentelee siitä välillä ja ei oo kauheen kiva jos sellanen sattuu silmään osumaan.
Comment
-
No niin tallilta kotiuduttu. Levyjen sisäpinnalla(vetarin puoli) oli jänniä alalaidasta ylälaitaan ulottuvia kohoumia. Tunti selvästi sormella että levy oli paksumpi tuolta kohden. Kohoumassa näkyi myös tuommoisia reikiä. Palat eivät myöskään olleet ottaneet sisäpinnalta alalaidasta kunnolla. Mikähän tuommoiset on voinut aiheuttaa. Katselin että joulukuussa purkamistani trw:n levyistä löytyi samanlaisia ongelmia. Kun taas levyistä jotka trw:den tieltä purin pois, ei mitään tuollaista näkynyt. No hioin levyjen pinnat 120:sellä lamellilaikalla ja vielä hienommalla kiillotuslaikalla. Ei niistä tuolla tavalla ihan tasaisia tullut, mutta kävin ottamassa motarilla puolentunnin jarruttelu session uusien palojen kanssa, niin äkkiseltään ongelma olisi hävinnyt, ainakin toistaiseksi. Voi olla että nuokin levyt on entiset jos ongelma vielä palaa. Tai pitäisi sorvissa käyttää ainakin.
Kuvat hionnan jälkeen.
Onko nuo nyt sitten abs:n jälkiä vai mikä tuommoiset voi aiheuttaa?
Comment
-
Mulla oli tuollaisia jälkiä kun EBC Yellowstuff palat jäi levyn pintaan, kun auto seisoi syksyllä paikallaan, mutta niistä jäi kyllä ihan pinnat levyn pintaan, jos tuo kohouma on jarrulevyn rautaa niin sitten ei varmaankaan sama ongelma.
Äkkiseltään vain tuntuisi että tuo on jarrupalan raja.
Comment
-
Noita jälkiä oli ehkä 4-6 kappaletta levyssä. Osa oli selvästi havaittavissa osan huomasi kun tarkasti tutki, selvimmissä oli kohouma. Kaikista sitä ei ainakaan sormella tuntenut. Ja tosiaan vain sisäpinnalla.
Silloin tällöin kun aamulla lähtee ajamaan, niin palat on jumittunut levyyn(ainakin edelliset). Kuuluu paks kun auto lähtee liikkeelle. Voisiko olla tekemistä asian kanssa?
Comment
-
Mitkä palat siellä nyt on ja onko niitä kuormitettu jossain kohtaa reilusti, eli ovatko kuumentuneet esim rata-ajon seurauksena?
Nuo EBC:t ainakin jäi levyn pintaan kun kokeilin kerran radalla ja en osannut ajaa tarpeeksi pitkää jäähdytysajoa (pyörällä kun tottunut että ei tarvitse jäähdyttää), vaikka ratailusta oli aikaa kuukausi tai toinen, niin seisonnan jälkeen palat jäi levyn pintaan juuri kuvailemallasi tavalla kiinni.
Jos vain normaalia ajoa, niin sanoisin myös sisempien palojen jumittavan, todennäköisesti pala jumittaa siihen liukupintaansa, kerran sisälllä on männät, tuskin ne jumittaa jos ulommissa ei tuota ongelmaa.
Comment
Comment