Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 Avant, 2.7 Biturbo quattro Tiptronic

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 Avant, 2.7 Biturbo quattro Tiptronic

    Noniin... Pitkäaikainen haave sitten ikään kuin puoliksi vahingossa toteutui, kun tuttavalle ajelin dieselin pihaan ja vein ko. biturbon mukanani.

    Moottorina 230hp / 310Nm AJK ja sen jatkeena 5-lovinen Tiptronic. Lootaa on remontoitu viimeisen tonnin aikana, sekä konetta uusittu mm;

    - Ahtimet
    - Pakosarja
    - Downpipet ja rosteriputkisto kateille asti

    Muuta vasta rempattua mm. lambdat, EGT:t, tukivarret eteen, jarruja, jakopää ...

    Muita päivityksiä ei ainakaan vielä ole tulossa, tarkoituksena hakea käyttöautoa ja pitää tipparikin kasassa. Ehkä sitten joskus, jos jotain mukavaa kävelee sopivasti vastaan.

    Tärkeimpinä varusteina mm;
    - Nahkasisusta
    - Vetokoukku
    - Xenonit
    - Nelipuolainen monitoimiratti
    - Supersportin säädettävä alusta
    Boseakin olin kontissa näkevinäni, mutta äänentoistosta on vielä hankala sanoa, kun soitinta ei ole.

    Suunniteltuja asioita:
    - Softa
    - Ulkokuoren siistiminen
    - Kovaa ajoa (?!)
    - Soitin, jonka saisi pelaamaan integroidun puhelimen ja rattinamiskoiden kanssa
    - Nelipyöräsuuntaus ja ratin oikaisu

    Ketjun ideana on lähinnä dokumentoida, mitä autolle on tehty ja mitä olisi tarkoitus tehdä.
    Heitän sekaan yhden edellisen omistajan nappaaman kuvan, laittelen lisää siivouksien yms. jälkeen.

    ---

    Orkkissoftaa autosta exportatessani lueskelin vikakoodit samalla. Herjaa tuli muun muassa ylitetystä ahtopaineesta, mutta ilmeisesti nokka-akselin asentoanturit ovat tiensä päässä tai jako persiillään? Auto käy nätisti, käynnistyy hyvin, MIL-valo ei pala ja käynnistäessä tai ajaessa/tyhjäkäynnillä ei kuulu rapinoita tai vastaavia ylimääräsiä ääniä.

    17927/17930 - Camshaft Adjustment, Bank 1 ja 2, Malfunction.
    Lisäksi oli vielä yksi vikakoodi, jota nyt en tähän hätään muista, mutta samaan liittyvää kuitenkin. Oliskohan ollu Open or short to ground.

    Mistähän nuo anturit mahtaa tässä masiinassa löytyä?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut mstr; 13.8.2015, 11:12.

    #2
    Soittimeksi laittaisin RNS-E:n, toimii ratin ja Bosen kanssa hyvin yhteen. On hyvin koodattavissa VCDS:llä. Vaikka Bosesta ollaan montaa mieltä, sen toiminta on ihan räätälöity tuohon autoon. Parantaminen tuoista alkaa sitten viedä aikaa ja rahaa.

    Softan yhteydessä ehkä suuttimet (530cc) ja MAF (RS4) vaihtoon.

    Comment


    • #3
      Suuttimet ja välijäähy tuossa nyt varmasti ekana ottaa vastaan, mutta jos sipistelee tuon ensin muuten kunnolla ajokuntoon niin noita ehtii ihmetellä sitten myöhemmin. :) RNS-E menee soittimena hieman yli budjetin tällä erää ja konsolikin vaatii modausta. Joku Concert-tyyppinen ratkasu sopisi tähän hetkeen. Saa siis tarjota. Hitusen pistää kaduttamaan, kun möin oman Concert 2:n parisen vuotta sitten turhan edullisesti pois. :)

      Rattihan tuossa viipottaa kans oikealle, korjaantunee jos käyttäisi auton nelipyöräsuuntauksessa.
      Viimeksi muokannut mstr; 24.3.2015, 09:32.

      Comment


        #4
        Kyllä mä väittäisin että laatikko on ensimmäinen, joka ottaa vastaan, ellei ole vahvistettu rempan yhteydessä.

        Comment


        • #5
          Totta. Softasta on tarkotus rajata alavääntöä, jotta kestää normaalia käyttöä mahdollisimman luotettavasti.

          Comment


            #6
            Mä itse otin riskin vaihteiston kanssa - katsotaan miten käy. Softassa ei ole erikoisuuksia vaihteiston vuoksi. Ajossa ei huomaa mitään vielä. Nyt (ennen uusia suuttimia) lukemia on softaajan mukaan +320hv ja +500Nm.

            Suuttimien ja RS4 MAFin kanssa koodaillaan sitten sinne +400hv ja +550Nm. Katsotaan miten kestää normiperheajossa - rivakoita ohituksia lukuunotamatta ei mitään repimistä ole tarkoitus harrastaa.
            Viimeksi muokannut ttenhunen; 26.3.2015, 07:31. Perustelu: tarkennuslisäys

            Comment


            • #7
              Semmonen hurja idea tuli mieleen, että onnistuneeko tuon 5-lovinen tipin vaihto 6-loviseen tippiin? Ohjainlaite nyt ainakin menee vaihtoon, mutta noin muuten. S6:n loota nyt todnäk on 6-lovinen, mutta onko A6:n ja S6:n laatikoiden sisuskaluissa muuten (isoja) eroavaisuuksia?

              Kestää mitä kestää, mutta toivottavasti mahdollisimman pitkään. :) Kaikki hajoaa joskus.

              Nokka-aksiloiden asennosta herjaava ensimmäinen vikakoodi on moinen;

              17937 - Camshaft Timing Adjustment: Short to Plus
              P1529 - 35-10 - - - Intermittent
              Eli Short to plus -viittaisi ainakin mun mielestä mahdollisesti anturiin. Perjantaina kaveri kuitenkin lupas tutkia, olisko jako mahdollisesti pielessä. Jos ei, niin sitten viimeistään Ebaysta uudet anturit tilaukseen. Sieltä saa Boschin anturia ~60€ / kpl, kun Pörhöllä vastaavasti 196€ / kappale.

              EDIT: Sparetolta saa näemmä samaan hintaan, kuin Ebaystä ja pienemmillä posteilla.
              Viimeksi muokannut mstr; 28.3.2015, 13:47.

              Comment


                #8
                Mulla on semmonen muistikuva että sitä lootaa ois jo vahvisteltu. Voin muistaa väärinkin, mutta kannattaa varmistaa.

                Comment


                  #9
                  Jos on vikakoodi ajoituksen säätimestä niin miksi lähdet antureita uusimaan?

                  Comment


                  • #10
                    Ei helvetti... Nyt on menty kiimassa perse edellä puuhun. Mistähän alun perinkään keksin, että tuo koodi tulee anturista.
                    No, jako saadaan katsottua huomenna. Ihmetellään sitten, mitä rojua vaihdetaan. Ajoituksen säädin lienee tässä tapauksessa ketjun kiristin?

                    Mulla jäi tuosta laatikosta sellainen käsitys, että se edellinen laatikko oli jonkun kyläsepän "vahvistama" (lue: ranettama). Pitää vielä Petriltä kysyä, notta miten se nyt meni.

                    EDIT: Kaverin pajalle auto huomenna, mittaillaan nuo anturit ja säätimet. Jos oikein hyvä tuuri käy, niin johto irti / rispaantunut. Huonolla tuurilla vaihdellaan jotakin romua. :) Onneksi, Jani, löit kapuloita rattaisiin. Meinasi mennä taas lompakko edellä.
                    Viimeksi muokannut mstr; 26.3.2015, 08:48.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, eilen sitten tutkittiin ja hutkittiin. Matkalla pajalle logittelin VCDS:llä 093-kanavaa, bank1 -1.0 ja bank2 2.0, eli ilmeisesti kuitenkin skaalassa? Perillä sitten mittailtiin virtamittarilla ja oskilloskoopilla, kuskin puoleisen (bank2) ketjun kiristimen "äly" kaput. Kiristää kuitenkin ilmeisesti hyvin, koska ajoitus kohdillaan ja ylimääräsiä räminöitä ei päästele. Täytyy Ebaysta metsästellä sopiva setti, lienee sama vaihtaa molemmat kerralla.

                      Saksan maalta niin ikään uutta rattia metsästelin tuon kulahtaneen nelipuolasen tilalle. Yksi järkevän hintainen A4:n ruori löytyikin, jossa oli Multitronicin namiskat. Ratit lienevät keskenään yhteensopivia, mutta toimiiko nuo Multsarin rattinamiskat tipin kanssa, vai onko niissä eroavaisuuksia? Vaatiiko tuo rattinappien toimintaan saaminen muita toimenpiteitä (koodausta, tms)?

                      Comment


                      • #12
                        Viikonloppu jumpattiin startin ja ketjujen + kiristimien kanssa. Startin perkule löyty laturin takaa, eli keula huoltoasentoon ja laturi irti. Toinen pultti auki pitkällä varrella etupuolelta ja toinen moottorin takaosasta yläkautta. Ongelmaksi muodostu se, että startin saaminen pois paikoiltaan oli sama asia, kuin neliskanttista palikkaa yritti työntää pyöreään reikään. Lopun viimein piti irrottaa edestä toinen ahtoputki sekä koko moottori vänkärin puolen kumityynystä, nosturilla moottoria hieman kannatukselle ja startti pyörittelemällä irti.

                        Ketjujen ja kiristimien kanssa ei suuria ihmellisyyksiä ollu. Pitää ajotuksen arvot vielä tsekata tänään VCDS:llä. Nokat oli siistissä kunnossa, eikä muuallakaan näkyny päällisin puolin kulumia. Edellinen omistaja oli tuohon tehnyt jakopäärempan hetki sitten. Näytti hihnapyörätki olevan uusittuja, kun niin tuoreennäkösiä olivat.

                        Softahan tuota odottelee vielä sähköpostissa. Akkulaturi pitäs vaan saada vielä jostakin kaveriksi, ettei virta pääse loppumaan kesken.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Näihin kuviin, näihin tunnelmiin päätty tämän Audin tarina muutama viikko sitten. :') Viikonloppu uurastettiin toverin kanssa uusia ketjuja, kiristimiä ja starttia, seuraavana maanantaina katsastuskonttorilla otti ja kyrvähti. Tämän voinee bongailla AVK:lla jonkun ajan päästä, jos eivät iske suoraan paaliin.

                          Ja hox; viimeisen kuvan on ottanut tutun tuttu taksikuski, en minä. Nimim. ensimmäisenä sammuttamassa.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut mstr; 27.8.2015, 13:01.

                          Comment


                            #14
                            Mitkä pakosarjat siinä oli?

                            Comment


                            • #15
                              En osaa sanoa, mutta jotkut sinne oli vaihdettu kun vanhat lähti sulle. :)

                              Comment


                                #16
                                Pitäisi varmaan olla samanlainen "sammutusaukko" konepeitteessä, kuin lähiliikenteen busseissa :P

                                Comment


                                • #17
                                  Muutaman minuutin palamisen jälkeen sellanen aukko sinne sopivasti suli, muuten olis ollu palokunnalle enemmän hommaa kuin pelkkä jälkijäähdytys. :)

                                  Comment

                                  Working...
                                  X