Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajokieltoa päästöistä (A6 2.7 btq -01), mistä liikkeelle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajokieltoa päästöistä (A6 2.7 btq -01), mistä liikkeelle?

    Eli katsastuksessa napsahti ajokieltoa päästöistä:
    Joutok.
    CO 0.16, HC 68, CO2 13,5, O2 1,57
    Korotettu:
    CO 7,47, HC 294, CO2 9,7, O2 0,33, Lambda 0,797

    Katsuri sanoi että kun mennään yli kolmen tonnin kierroksissa niin pompsahtaa tuo CO. Olin myös kattovinani, että silloin ois tullu vähän sinertävää pakoputkesta.

    Eli nyt ois hyvät neuvot tarpeen, kun pitäis mahd. pian saada auto takas ajoon.

  • #2
    Rikkaalla käy. Mitä VCDS näyttää lambdakorjaukseksi 0-3000rpm ja entä 032 kanavan adaptaatiot? Voi olla ihan tummaa palamatontakin mitä pölisee putkesta tuolla seoksella.

    Comment


      #3
      32 kanavan adaptaatiot -2.6, -0.8, -3.2 ja -0.8.

      Kanavalta 1 katsottuna lambda control arvot vaihtelee -5.5 ja 2.3 välillä ja kolmen tonnin jälkeen menee nolille.

      Ja siis aikoinaan poistettiin esikatit ja taaimmaiset lambdat softasta. Mutta kolme vuotta mennyt loistavilla päästöillä läpi, eli tuskin johtuu siitä.

      Comment


      • #4
        Kolmen tonnin jälkeen siis lambdasäätö menee vikatilaan tai jostain syystä open looppiin. Eikö ole mitään vikakoodeja?

        Comment


          #5
          Ei oo mitään vikakoodeja.

          Comment


            #6
            Voisko tuo mennä läpi jos ajais katin kunnolla lämpöseks? Nyt oli niin, että just oli noussut lämmöt 90 kun ajoin konttorin pihaan.

            Comment


              #7
              No ihan varmasti olis apua.

              Comment


                #8
                Niinkuin facebookissa laitoin niin mun mielestä ei voi johtua pelkästä katista kun noin rikkaalla käy kierroksilla, joku korjatkoon jos olen väärässä. Lambdan toiminta ei ole hirveän tuttua mulle.

                Comment


                • #9
                  Mitäs nuo lamdat pitäisi näyttää ajossa sekä paikallaan?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla xspowerin 200cell kateilla ei meinaa mennä päästöistä läpi jos vaan menet mittauttamaan ja kierrättelet siinä paikallaan. Mutta jos tulet 10km ajosta suoraan mittarille niin päästöt huippuluokkaa. Eikä vuoda putki ja lambdat uudet.

                    Comment


                    • #11
                      Ei katalysaattorikonekaan voi syytää ihan mitä tahansa paskaa taivaalle. Jos arvot olisivat katalysaattorittoman, niin jotain olisi pahasti pielessä siinäkin ja lappu tuulilasissa. Myöskään lambda-arvoon ei katalysaattori vaikuta, joten siitäkin näkee, että arvot ovat vinksallaan ennen katalysaattoria. Eikös tuollaisilla arvoilla tipu jo tintit puusta, niin eikö mitään erikoista ole tuntunut ajossa tai näkynyt nokena takaluukussa?

                      Comment


                        #12
                        Tuli mieleen, että voisko softassa olla vikaa ja tähän asti vaan käynyt tuuri ja korotettua testiä ei olisi otettu yli kolmen tonnin kierroksilla. Autossahan on siis deran tekemä softa vuodelta 2010.

                        Comment


                        • #13
                          Mullakin deran tekemä softa ja en sulkisi pois tuotakaan vaihtoehtoa ...

                          Comment


                            #14
                            Ongelmaahan se ei poista, mutta päästölapun voisi hakea jostain korjaamolta ja pyytää kierrättämään alle 3000 rpm, jos alta sen kerran säätö pelaa. Korotetuksi käyntinopeudeksi taisi riittää 2000 rpm. Sopeutukset oli kuitenkin ihan kohdillaan, joten alemmilla kierroksilla varmaan menee läpi, jos noilla kierroksilla pysyy closed loopissa.

                            Comment


                              #15
                              Lukenu netistä jo että ei auta tuo päästölappu jos on päästöistä tullut hylsy. Tarkistavat kuulema kuitenkin päästöt vaikka ois lappu tälläsissa tapauksissa.

                              Comment


                                #16
                                Ja siis ajossa en ole huomannut mitään ja persdynolla kulkupuolikin on sama mitä on nyt ollut joitakin vuosia.

                                Comment


                                  #17
                                  Lambdojen kanssa on muillakin ollut ongelmia, kun on kyseinen softantekijä poistanut.

                                  Comment


                                    #18
                                    Juu tulin siihen lopputulokseen nyt, että kaivan ECUn pöydälle ja kokeilen saada sieltä softan ulos ja kattoa siitä sitten eteen päin joko itse tai sitten jonkun muun toimesta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Softalla onnistuu korjaus. Tietyt softaversiot rikastaa ehkä hieman liian aikaisin, jolloin jos leimamies väkisin huudattaa yli 3000rpm korotetun tyhjäkäynnin testiä, niin se menee poljinrikastukselle.
                                      Softaa kehitellessä käytin päästömittauksessa sallittua 2500rpm, jolloin ongelmia ei esiintynyt.

                                      Korjaan toki ongelman ihan mukisematta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Päivitetään sen verran että auto on taas ajossa. Kävin eilen saman ketjun toisella asemalla. Sielläkin kyllä polki välillä lähemmäs viittä tonnia kierrokset, mutta lopulta otti alle kolmen tonnin tulokset. Ja siis softalle ei vielä ole tehty mitään, kuhan vain aattelin mennä toiselle asemalle kokeilemaan.

                                        Ja tosiaan alle kolmen tonnin tuli seuraavat tulokset:
                                        CO 0,1
                                        HC 38
                                        CO2 15
                                        O2 0,3
                                        Lambda 1,01

                                        Kunhan työ tilanne antaa periksi, niin täytyy tuo kyllä hoitaa kuntoon joka tapauksessa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikös Mikko luvannut asian hoitaa kuntoon? Se tietty edellyttää että teillä kohtaa aikataulut.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mikko tais tänään palata reissusta ja oli kyllä puhetta että oisin tänään käynyt, mutta tais olla sen verran kiirettä kuitenkin, että ei kerennyt.

                                            Onneks tuolla ei kuitenkaan ole hengen hätä, kun sai auton ajoon.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei niitä päästöjä pitäisi missään nimessä mitata yli 3000 rpm! Korotetulla joutokäynnillä on myös yläraja vaikka joka paikassa vilisee vaan min. 2000 rpm. En nyt tähän hätään muista missä max. 3000 rpm olisi mainittu...
                                              Joissain tapauksissa pieni ylärajan venytys saattaa auttaa lambdan rajoihin saamiseen hieman vuotavan putken kanssa.

                                              Automallikohtaiset ohjearvot voivat olla vieläkin tarkemmin rajattu. Esim. A6 biT Autodata antaa 2500-2800 rpm.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti
                                                Ei niitä päästöjä pitäisi missään nimessä mitata yli 3000 rpm! Korotetulla joutokäynnillä on myös yläraja vaikka joka paikassa vilisee vaan min. 2000 rpm. En nyt tähän hätään muista missä max. 3000 rpm olisi mainittu...
                                                Joissain tapauksissa pieni ylärajan venytys saattaa auttaa lambdan rajoihin saamiseen hieman vuotavan putken kanssa.

                                                Automallikohtaiset ohjearvot voivat olla vieläkin tarkemmin rajattu. Esim. A6 biT Autodata antaa 2500-2800 rpm.
                                                Saatkos tuosta autodatasta ko auton kohdalta screenshotin pdf:ksi tms (Itseasiassa mikä tahansa muoto käy, väänän sen sitten itse pdf:ksi)? Vois vääntää reklamaation tuonne ekaan konttoriin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei nuo arvot tarkoita sitä, että katsastuksessa pitää mittaus suorittaa juuri tuolla välillä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Niinhän tuo sanoo S4:sen kohdallakin jotta 2500rpm-2800rpm. Jos haluat reklamoida niin minä voin vaikka tänne heittää sen, mutta kuten Ari jo mainihti, niin ei ne sitä tarkota. Yleisestikkään ei niitä yli 3k kierroksilla mitata, se on hyödytöntä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Lähinnä siis kiinnostaa tuo kohta, että jos jossain on oikeasti mainittu, että tuota korotettua ei pidä mitata yli 3000 rpm. Jos näin olisi toimittu, niin ei olisi tullut ylimääräistä käyntiä konttorilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei niitä päästöjä pidä konttorilla ottaa, vaan yksityisellä korjaamolla aiemmin. On kuitenkin 3kk:tta arvot voimassa, vaikka läpi meneekin. Jos ei mene, niin pistää sitten koneen kuntoon ja aikaa on . Itse haen aina päästöt, kun on mahdollista, tosin ei ole ikinä ollut ongelmaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vaikka et tarkempaa ohjeistusta löytäisikään, niin kannattaa laittaa konttorille asiakaspalautetta ja kertoa siinä, että mistä syystä konttori vaihtui ja miten toisella konttorilla asia hoidettiin.
                                                          Itse kun olen laittanut palautetta, niin kyllä heitä on kiinnostanut palaute ja on kysytty lisätietoja. Yhden konttorin päällikkö kirjoitti, että asiakaspalaute on arvokasta siitäkin syystä, että siitä selviää syy, miksi esimerkiksi asiakas vaihtaa konttoria. Muuten he näkisivät vain tilastoista, että kato käy, mutta syy ei olisi tiedossa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Äh... se 3000 taitaakin olla vain joku suositus tai vakiintunut käytäntö, jota ei ole kirjattu mihinkään. Trafin mittausohjeessakin mainitaan ainoastaan "yli 2000".

                                                            Silti katsastajan toiminnan voisi kyseenalaistaa. Miksi piti tarpeettomasti kierrättää konetta, jos alemmilla kierroksilla saavutettiin hyväksyttävä taso. Täysin ehjäkin (ja virittämätön) auto voi helposti nostaa CO-lukeman yli sallitun liian suurilla kierroksilla. Korkeammat kierrokset soveltuu kyllä katin/lambdan herättelyyn ja pienten vuotojen kompensoimiseen, mutta varsinainen lukemien kirjaaminen pitäisi tehdä oikealla hehtaarilla. Jos mittaus tehdään epätavallisen korkeilla kierroksilla, ei se ainakaan saisi koitua asiakkaan tappioksi.

                                                            Peräänkuuluttaisin ns. terveen maalaisjärjen käyttöä. Ohjenuorana pitäisi olla "hyväksytään jos suinkin mahdollista" eikä toisinpäin.

                                                            Kuten edellä jo sanottiinkin, kannattaa olla yhteydessä ko. firmaan. Ehkä Trafiltakin voisi kysellä menettelyn "oikeellisuudesta" vaikkei varsinaista oikaisuvaatimusta tekisikään. Sieltä saattaisi saada lisäeväitä firman kanssa keskusteluunkin.

                                                            Autodatan kierrosluvut ovat lähinnä suuntaa antavia. Niitä ei velvoiteta katsastuksessa käyttämään. Auton valmistaja kuitenkin takaa, että sillä välillä pitäisi vaatimukset täyttyä, kun paikat ovat kunnossa. Siitä voi jotain päätellä, mikä on sopiva mittausalue.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X