Nyt loppuu oma osaaminen.
Olen tässä etanan vauhtia tehnyt AFB (v6 2.5 tdi) moottoriin kansi- ja nokkaremontin. Ennen remonttia auto käynnistyi ns. palmun alta talven seisomisen jälkeen. Pumpun kanssa ei ole ollut ongelmia ennen remonttia. Nyt kun remontti on tehty ja kaikki on viimein kasassa, ei käynnisty. Tässä checklist että mitä tehty:
- Jako laitettu oikeilla lukitustyökaluilla kohdalleen. Kampiakseli lukkoon ja levyille katsominen että nokkien kolot on kannen tasassa. Sanoisin että 99,5% todennäköisyydellä kohdallaan. Kolinoitakaan ei kuulu.
- Tänään tuplatarkastettu pumpun ajoitus lukitsemalla kampiakseli, tarkistamalla nokkien kolot, laittamalla 6mm poranterä pumpun hihnapyörän läpi ja sitten hihna paikalleen
- Vaihdettu suodattimelta pumpulle menevät polttoaineletkut täysin uuteen alkuperäiseen settiin. Samoin vaihdettu suodattimen päältä se muovinen paluuvena. Ilmattu alipainevekottimella.
- Tankissa ainakin yli puoli tankkia ainetta. Ajettu varmuuden vuoksi tankkipumppua (quattro) hyppykaapelilla starttauksien yhteydessä.
- Käyty pumpun hihnapyörän säätöalue milli kerrallaan läpi, ei edes yritä käynnistyä missään vaiheessa. Täysin pimeenä.
Yritetty startata niin että reunimmaiset suutinputket on kiinni ja keskimmäiset irti. Tässä video siitä miten ainetta tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=od1n0Jkvptk
Videon kuvaamisen aikaan akku alkoi olla jo finaalissa. Ainetta ei näytä kuitenkaan ihan heti tulevan, onko normaalia?
Vikakoodina tulee ecu:sta:
00546 - Data wiring faulty
49-00 - No communications
Sama koodi on tullut ennen remonttia eli välttämättä tarkoita nyt mitään?
Pumppu on rempattu joskus jossain pajalla Suomessa, tuli sellainen älytön idea mieleen että voisko pumpun hihnapyörä olla "väärässä asennossa" pumpun akseliin nähden eli poranterällä ajoitus ei onnistu. Pumpun remppaaja on tehnyt omat merkit tms.
Muita hyviä ideoita että mitä kannattaisi tarkistaa? VCDS löytyy.
Olen tässä etanan vauhtia tehnyt AFB (v6 2.5 tdi) moottoriin kansi- ja nokkaremontin. Ennen remonttia auto käynnistyi ns. palmun alta talven seisomisen jälkeen. Pumpun kanssa ei ole ollut ongelmia ennen remonttia. Nyt kun remontti on tehty ja kaikki on viimein kasassa, ei käynnisty. Tässä checklist että mitä tehty:
- Jako laitettu oikeilla lukitustyökaluilla kohdalleen. Kampiakseli lukkoon ja levyille katsominen että nokkien kolot on kannen tasassa. Sanoisin että 99,5% todennäköisyydellä kohdallaan. Kolinoitakaan ei kuulu.
- Tänään tuplatarkastettu pumpun ajoitus lukitsemalla kampiakseli, tarkistamalla nokkien kolot, laittamalla 6mm poranterä pumpun hihnapyörän läpi ja sitten hihna paikalleen
- Vaihdettu suodattimelta pumpulle menevät polttoaineletkut täysin uuteen alkuperäiseen settiin. Samoin vaihdettu suodattimen päältä se muovinen paluuvena. Ilmattu alipainevekottimella.
- Tankissa ainakin yli puoli tankkia ainetta. Ajettu varmuuden vuoksi tankkipumppua (quattro) hyppykaapelilla starttauksien yhteydessä.
- Käyty pumpun hihnapyörän säätöalue milli kerrallaan läpi, ei edes yritä käynnistyä missään vaiheessa. Täysin pimeenä.
Yritetty startata niin että reunimmaiset suutinputket on kiinni ja keskimmäiset irti. Tässä video siitä miten ainetta tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=od1n0Jkvptk
Videon kuvaamisen aikaan akku alkoi olla jo finaalissa. Ainetta ei näytä kuitenkaan ihan heti tulevan, onko normaalia?
Vikakoodina tulee ecu:sta:
00546 - Data wiring faulty
49-00 - No communications
Sama koodi on tullut ennen remonttia eli välttämättä tarkoita nyt mitään?
Pumppu on rempattu joskus jossain pajalla Suomessa, tuli sellainen älytön idea mieleen että voisko pumpun hihnapyörä olla "väärässä asennossa" pumpun akseliin nähden eli poranterällä ajoitus ei onnistu. Pumpun remppaaja on tehnyt omat merkit tms.
Muita hyviä ideoita että mitä kannattaisi tarkistaa? VCDS löytyy.
Comment