Nyt tarvittaisiin nopeasti apuja vian selvittämiseen.
Auto on -05 fwd manuaali, 120kw 1.8T moottorilla.
Eilen aamuna ajelin 150km siirtymän autolla, ilman mitään oireita tai ongelmia.
Tuon jälkeen ajoin lyhyen hiekkatie pätkän, jossa putki/pohja raapi jonkin verran irto soraan. Ei siis minkäänlaista kolausta, irtosora vain otti kevyesti kiinni.
Sitten oireisiin. Lähdin hallilta ja kiihdyttäessä kuulosti täysin siltä, että pakoputki olisi irti alkupäästä, järkyttävä meteli, myöskin turbon vihellyksen kaltainen ääni kuuluu erittäin voimakkaasti. Tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä ei mitään.
Ajoin lyhyen lenkin, jonka jälkeen takaisin hallille tutkimaan, pakoputken väliliitos avattiin, putsattiin, tiivistettiin ja laitettiin kunnolla kiinni. Mistään ei tuntunut silti puhaltavan.
Tämän jälkeen lähdin ajelemaan takaisin vaasaan tuota samaa aamuista siirtymää, ja risteyksestä lähtiessä kakkosvaihteella vaihtaessa, kuului pientä rallatusta sekunnin ajan, sama kolmoselle, ja neloselle. 1 vaihteella ei tätä oiretta kuulu. Matkan edetessä ääni paheni, nyt jopa tasakaasulla kuuluu pieni matala humina, juuri niin kuin putki puhaltaisi läpi, vaikka näin ei ole. Kaasua painaessa tyhjäkäynnillä, kytkin ylhäällä, pohjassa, vaihde päällä, aina sama ääni.
Loppujen lopuksi kiihdyttäessä alkoi myös resonoimaan melkoisesti, ja tuo vihellys on todella voimakas, mutta silti kytkin polkimen tuntuma on täysin normaali.
Toivottavasti osasin kuvata edes vähän niin ongelmaa, että joku saa siitä oikean kuvan. Itsellä on ainoastaan mielessä massapyörä/kytkin, eikö näissä ole sitä ongelmaa? Mittarissa on tonnia vajaa 140tkm. Ainoa mikä hämää on tuo ääni, sekä vihellys.
Nyt äsken kun kävin käyttämässä tyhjäkäynnillä, ja ajoin pienen lenkin, niin aina vaihtaessa kuului metallinen ääni, ja tyhjäkäynnillä pellin alla kun kuunteli, niin kuului terävä naputus.
Vikakoodeja ei ainakaan kiinatesteri näyttänyt.
Auto on -05 fwd manuaali, 120kw 1.8T moottorilla.
Eilen aamuna ajelin 150km siirtymän autolla, ilman mitään oireita tai ongelmia.
Tuon jälkeen ajoin lyhyen hiekkatie pätkän, jossa putki/pohja raapi jonkin verran irto soraan. Ei siis minkäänlaista kolausta, irtosora vain otti kevyesti kiinni.
Sitten oireisiin. Lähdin hallilta ja kiihdyttäessä kuulosti täysin siltä, että pakoputki olisi irti alkupäästä, järkyttävä meteli, myöskin turbon vihellyksen kaltainen ääni kuuluu erittäin voimakkaasti. Tasaisella kaasulla ja tyhjäkäynnillä ei mitään.
Ajoin lyhyen lenkin, jonka jälkeen takaisin hallille tutkimaan, pakoputken väliliitos avattiin, putsattiin, tiivistettiin ja laitettiin kunnolla kiinni. Mistään ei tuntunut silti puhaltavan.
Tämän jälkeen lähdin ajelemaan takaisin vaasaan tuota samaa aamuista siirtymää, ja risteyksestä lähtiessä kakkosvaihteella vaihtaessa, kuului pientä rallatusta sekunnin ajan, sama kolmoselle, ja neloselle. 1 vaihteella ei tätä oiretta kuulu. Matkan edetessä ääni paheni, nyt jopa tasakaasulla kuuluu pieni matala humina, juuri niin kuin putki puhaltaisi läpi, vaikka näin ei ole. Kaasua painaessa tyhjäkäynnillä, kytkin ylhäällä, pohjassa, vaihde päällä, aina sama ääni.
Loppujen lopuksi kiihdyttäessä alkoi myös resonoimaan melkoisesti, ja tuo vihellys on todella voimakas, mutta silti kytkin polkimen tuntuma on täysin normaali.
Toivottavasti osasin kuvata edes vähän niin ongelmaa, että joku saa siitä oikean kuvan. Itsellä on ainoastaan mielessä massapyörä/kytkin, eikö näissä ole sitä ongelmaa? Mittarissa on tonnia vajaa 140tkm. Ainoa mikä hämää on tuo ääni, sekä vihellys.
Nyt äsken kun kävin käyttämässä tyhjäkäynnillä, ja ajoin pienen lenkin, niin aina vaihtaessa kuului metallinen ääni, ja tyhjäkäynnillä pellin alla kun kuunteli, niin kuului terävä naputus.
Vikakoodeja ei ainakaan kiinatesteri näyttänyt.
Comment