Eli tuore hankinta ja pientä häiminkiä oletettavasti on. Moottorin vetoalue alkaa vasta +2000rpm ja tahtoo kuluttaa hieman reippaanlaisesti. Alta kahden tonnin liikkuu kyllä pintakaasulla nätisti, mutta kaasua kun survasee niin ei tapahdu mitään. Käytiin tuossa dr_inkin kanssa logittelemassa ja mitä nyt noita tulkitsin, niin jostain syystä ei tahdo ahtaa, vaikka softassa(fin-diesel) pyyntiä on. Osaako joku arvuutella tarkemmin? Maf vai häh? Koneen lämmöt taitaa olla hieman alakanttin ainakin. Liitteenä muutama logi, merkkasin epäilyttävät kohdat keltaisella. Kunnon vetoja ei saatu ku lunta tulee taivaan täydeltä
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0TDI (BKN) alavääntö hukassa
Collapse
X
-
Hankala sanoa. Tässä taitaa olla sähköisesti ohjattu egr sekä turbon säätö? DPF on paikoillaan ja täyttöaste taisi olla 16%, mikäli oikein tulkittiin. Vikakoodeja noista ei tule, eikä turbo pidä mitään ääntä. Ja kun voimaa alkaa tulla, sitä tulee tasaisesti ilman mitään nykimisiä tai puutumisia.
Comment
-
Itse lähtisin MAF:in uusimisella liikkeelle. Siitä pitäisi löytyä valmistusajankohdan kertova leima -> jos alkuperäinen, niin vaihtoon. Ymmärtääkseni MAF:in ikääntymisestä johtuvat ongelmat eivät sytytä vikavaloa.
Turbon säätöservoon liittyvät ongelmat taas sytyttävät vikavalon.
EGR vika on toki yksi mahdollisuus. Sitähän voi testata nappaamalla irti EGR:n alipaineletkun. Pääsee helposti kokeilemaan paraneeko kulku. Tässä kannattaa huomata, että vakiosofta sytyttää hyvinkin nopeasti vikavalon jos EGR:n poistaa pelistä, eli varaudu nollaamaan vikavalo VCDS:llä jos tota kokeilet. Niin ja kannattaa toki tulpata kokeilujen ajaksi se alipaineletkun pää.
Omasta kokemuksesta voin todeta, että ei ole päivääkään kaduttanut EGR:n totaalinen disablointi (sw muutos + sokea tiiviste). Tuo EGR on todellinen kiusankappale jos autoa käytetään pätkäajossa (takkuaa, likaantuu jne.).
Jos et ole vielä lukenut, niin kannattaa lukasta tämä ketju läpi
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=76403
Comment
-
http://www.x1-autoteile.de/index.php...1K&site=search
Tuolta hintaesimerkkiä Saksanmaailta, ja jos nuo referenssit pitää paikkaansa, niin nykyisin löytyy monen valmistajan valikoimasta.
Comment
-
Tota noin, kun vaikuttaa että kyse on osasta 059906461K eli HTC AFH70-46, siis Hitachin MAF.
Uusi sellainen vaatii siellä 250,00 EU-valuuttaa, siihen ei ole korvaavaa olemassa, Pierburg myy sitä samaa omissa nimissään suunnilleen samalla hinnalla.
Mullakin kyllä sattuu olemaan uuden väärti sellainen jos kiinnostaa...
Comment
-
Mun mielestä maffiarvot oli ihan linjassaan. Täyskaasu vedossa piikitti ~1300. Omassa ASB:ssa uusi maffi piikitteli hädin tuskin 1200.
Tosin en sen tarkemmin excelillä arvoja ole kerennyt tutkimaan.
Kyselitkö jo findieselin artulta ettei ole softassa säästelty kytkintä ja vauhtipyörää?
Comment
-
No, niitä on referenssejä vaikka motonetissä, kaikki eivät tosin ole olleet niihin tyytyväisiä. Jos siellä on originaali tuo Hitachin maf niin ainoa vastaava on Hitachin maf.
Tokihan siihen voi laittaa minkä tahansa, se tötsähän on ilmeisesti samanlainen monessakin. Olen myös havainnut että tietyissä rungonnumeroissa jopa muuttuu mafkin.
En nyt viitsi enempää alkaa vääntämään kättä kun joskus vuosi toista sitten kävimme myös kalabaliikkia samasta asiasta, silloin oli joku sitä mieltä että Pierburg ? valmistaa vastaavaa, kuitenkin Pierburgin sivulla oli kuva tuosta Hitachin maffista. Merkkarilla se näkyi maksaneen 240 silloin, hinta oli 260 ja hilut.
Netissä oli suunnilleen samat hinnat silloin, jospa ne on sitten halventuneet ja tulleet sopiviksi muutkin...
Laitanpa omatkin arvot tähän, jyrkkään vastamäkeen täyskaasukiihdytys, eli Maf pyynti 1200 toteutunut 1250 turbo 1350 ja vääntö 550....
http://speed-autoteile.fi/index.php?...product_id=901
Eipä näkynyt halventuneen...
Comment
-
Ei se koneeseen tuleva ilmamäärä heti nouse kun nilkan painaa suoraksi, vaatii luonnollisesti imua koneesta.
Pyynti sen sijaan nousee kaasun asennon mukaan.
Sieltä ilmamäärien yläpäästä se maffi alkaa "väsymään", ainakin omien kokemuksieni pohjalta.
Jos se maffi arvo täyskaasu vedossa seuraa pyyntiä ~2300rpm-> ja piikki on tota luokkaa niin en pelaisi omia rahojani maffin puolesta.
Comment
-
On totta että pyynti nousee välittömästi kun tallan lyö pohjaan sinne 1200. Toki riippuu siitä mistä lähdetään kiihdyttämään se kuinka äkkiä löytyy sitä ilmaa koska eihän turbo tee juurikaan painetta alle 1500 kierroksen ja toteutuma nousee siten lähes yksi yhteen kierrosluvun mukaisesti kun vilkaisin graafista kuvaajaa oman maffin testistä, eli 2100 kierroksen kohdalla saavuttaa toteutunut pyyntökäyrän ja pysyy pyynnön yläpuolella. Oikeastaan voi sanoa että kaikkien viivojen leikkauspiste on siinä 2100 koska myös turbon paine on siinä 1300. Kuvaajassani lähtökierrokset kiihdytykseen oli 1500 kierrosta ja siinä turbon paine 200.
Taitaa tämä potilas olla manuaalilaatikolla joten kiihtyvyys tiptronicilla on hieman eri, vaikka tuo testi onkin ajettu manuaalipuolella ja 4350 kierrokseen asti.
Comment
-
1500rpm kohdilla ahtoa 0.5bar ja MAF näyttää 799mg
1900rpm ahtoa noin kilo ja MAF 1092mg
2163rpm ja Ahtoa vajaa 1.3bar ja MAF 1295MG
2268rpm ja Ahtoa reilu 1.5bar. MAF 1445mg
Tuon jälkeen ahto ei enää näy todellisena logissa kun ei ole MAPpia ja diagnostiikkaa muutettu. MAF arvot kuitenkin 1300-1420 välillä kolmeen tonniin asti. Siitä pikkuhiljaa alaspäin siten että 1200 alle mennään 3800rpm kohdilla.
Kannattaa tuota MAFin arvoa logata 10 groupista missä näkyy ahtokin. Sillä MAF pyynnillä ei ole mitään väliä.
Comment
-
Vieras
-
Moottorin päällysmuovin kun ottaa pois niin turbo näkyy ja pääsee käsiksi servon tankoon (varovasti, voi olla lämmin...). Tanko pitäs liikkua kohtuu kevyesti.
Aina kun autoon laitetaan "oikeat" virrat päälle, niin servolle ajetaan "self-test" jolloin siipiä käytetään myös toisessa ääriasennossa. Vois kuvitella, että antas heti tässä vaiheesssa vikakoodin jos siivet jumissa.
Mutta turbon servoissahan on ollut epämääräistä ongelmaa ainakin alkupään koneissa, myös omassa laitteessani. Antoi satunnaisesti vikakoodia ja välillä oli tunne, että puhtia puuttuu alakierroksilta. Vaihdoin tilalle vähän käytetyn/uudemman turbon, eikä ole sen jälkeen oireillut.
Comment
-
Termari löytyy moottorin etuosasta, hieman keskilinjan vasemmalta puolelta. On semmonen musta muovinen L:n mallinen kappale (irroitettuna).
Omat näpit ei ainakaan sovi työskentelemään moottorin ja jäähdyttimen välissä, joten keulapala tarvii ottaa huoltoasentoon (saa noin 10cm lisää tilaa, kun ei irroittele mitään letkuja). (Kysymys A4/B7 autosta, lieneekö A6/4F laitteessa enemmän tilaa...)
Kannattaa varata jokunen tunti operaatioon (pohjamuovi pois, eturenkaat pois, sisälokarien irroitus etuosasta, puskurin ulkokuoren irroitus, keulapalan irroitus ja siirto eteenpäin -> tähän passas muistaakseni M8 kierretangon pätkät). Haulla löytyy varmasti tarkemmat ohjeet.
Itse termari on kiinni kolmella pikku pultilla.
Niin ja tietysti tuleehan sieltä nestettäkin jonkin verran pihalle, joten vanhat astiaan, uutta tilalle ja järjestelmän ilmaus myös lopuksi.
Jos autolla ikää ja/tai ajettu paljon, eikä tietoa vesipumpun vaihdosta, niin itse kyllä vaihtaisin samoilla lämpimillä myös vesipumpun, ihan varulta. Työaikaa menee lisää ehkä 10 minuuttia. Ja tietysti moniurahihna kans uusiksi samalla.
Comment
Comment