Aiheena tipparit ovat saitilla aika usein tapetilla ja niiden kotkotuksia on monenlaisia, mutta meinasin nyt yhden ottaa lähempään tutkiskeluun täälläkin, toivoen että tämä hieman auttaisi joitakuita toisia kanssa harrastajia ehkäpä, ja toisaalta hälventäisi useita kyseisen aparaatin osalta pintaan nousevia pelkotiloja.
homma aloitetaan lootan irroituksesta ja sen jälkeen lootan purkaamisesta, vioittuneiden osien vaihdosta ja takaisin asennuksesta. Kuvia yritän laittaa paljon ja kertoa yksityiskohtaisesti vaiheista, joka mutterin irroitukseen ei kumminkaan ole aikomus dokumentaatiota antaa ellei se ole tarkoituksellista. Aika jana on itsellekin vielä auki koska tämä on tarkoitus hoitaa toissijaisena hommana ja ensisijaisia hommia on aikas paljon.
Muutamia näitä olen korjannut ennestäänkin, mutta oma tietämys ei ole ammatti osaajan tasoa enkä halua sitä kuvaa kellekään tällä siten antaakaan.
Auto tässä tapauksessa on tuo yleisin tippari vian omistaja eli 2,5 tdi 132kw ja loota on dew 5hp19 torseenilla varustettuna. koska tuli mainittua tuo yleisin viallinen, niin siihen löytyy mielestäni lootassa keskeinen heikkous joka on turbiinin kaulan liukulaakeri, joka taasen ei tykkää auton kierrättämisestä vaihteen valitsimen ollessa p. asennossa. Kyseinen laakeri on mielestäni muutenkin järjetön mitoitukseltaan kyseiseen paikkaan, ja katsastus inssithän noita polkee kun tulpattomia mopoja kun haluavat saada niistä pakokaasuja ulos.
Tässä kyseisessä autossa ei kumminkaan ole tuo se todennäköisin syy, vaikka kytkin kotelosta öljy ulos tuleekin (lue: yleisin turbiinin kaulan stefan hajottaja on aiemmin mainitsemani laakerin rikkoontuminen) vaan suuremman huolen tässä tapuksessa antaa turbiini, jonka staattori on toden näköisesti löytänyt tiensä iltaan. Joka tapauksessa aion käydä lootan läpi ja uusia mitä tarpeen on kun kerran sen pohjasta pois otan.
Remontin pystyy tekemään halvallakin jos ei autolle ole suunitelmissa ajaa toista kolmeasataatuhatta lisää vaan tyytyy vaikka puoleen siitä, mutta siitä lisää myöhemmin.
Tänään sen verran aloitin hommaa että ajoin auton nosturille jonne se vielä juuri ja juuri kiipesi, sekä purkasin muutaman osan jo irti kunnes tuli lähtö taas muualle. Homman olen aloittanut pakoputken laipasta turbon luona pultit pois ja auton alta kannakke irti ja pakoputken ensimmäinen osa pois, loppuosa putkesta voi jäädä auton pohjaan. Tämän jälkeen olen ottanut vaihteen valitsimen vaijerin irti kiinnikkeestään lootan kupeesta, pallonivel vaijerin päädyssä saa jäädä vielä toistaiseksi paikalleen. tämän jälkeen etuvetoakselit ja kardaani irti kun on quattro, työ ei juuri eroa quattron ja etuvetoisen kohdalla kuin tässä kohtaa. Ennenkuin täytyi lopetella, avasin pistokkeet: vasemman puolen vetoakselin juuresta, lootan pohjasta etureunasta ja pohjasta vasemmasta reunasta sekä irroitin vielä lopuksi vaihteiston kannatin kumien alapuolen pultit, ylä puolen irroitan myöhemmässä vaiheessa. kannakkeet kannattaa ottaa kokonaan pois niin eivät häkslää edessä myöhemmin kun lootaa otetaan autosta pois, tuolloin kaikki tila vaihteiston ja korin sekä apurungon välissä on tarpeen, mutta siihen palailen myöhemmin.
Muutama kuvakin on ja kommentoidakin voisi, ainakin toivoisin näin.
homma aloitetaan lootan irroituksesta ja sen jälkeen lootan purkaamisesta, vioittuneiden osien vaihdosta ja takaisin asennuksesta. Kuvia yritän laittaa paljon ja kertoa yksityiskohtaisesti vaiheista, joka mutterin irroitukseen ei kumminkaan ole aikomus dokumentaatiota antaa ellei se ole tarkoituksellista. Aika jana on itsellekin vielä auki koska tämä on tarkoitus hoitaa toissijaisena hommana ja ensisijaisia hommia on aikas paljon.
Muutamia näitä olen korjannut ennestäänkin, mutta oma tietämys ei ole ammatti osaajan tasoa enkä halua sitä kuvaa kellekään tällä siten antaakaan.
Auto tässä tapauksessa on tuo yleisin tippari vian omistaja eli 2,5 tdi 132kw ja loota on dew 5hp19 torseenilla varustettuna. koska tuli mainittua tuo yleisin viallinen, niin siihen löytyy mielestäni lootassa keskeinen heikkous joka on turbiinin kaulan liukulaakeri, joka taasen ei tykkää auton kierrättämisestä vaihteen valitsimen ollessa p. asennossa. Kyseinen laakeri on mielestäni muutenkin järjetön mitoitukseltaan kyseiseen paikkaan, ja katsastus inssithän noita polkee kun tulpattomia mopoja kun haluavat saada niistä pakokaasuja ulos.
Tässä kyseisessä autossa ei kumminkaan ole tuo se todennäköisin syy, vaikka kytkin kotelosta öljy ulos tuleekin (lue: yleisin turbiinin kaulan stefan hajottaja on aiemmin mainitsemani laakerin rikkoontuminen) vaan suuremman huolen tässä tapuksessa antaa turbiini, jonka staattori on toden näköisesti löytänyt tiensä iltaan. Joka tapauksessa aion käydä lootan läpi ja uusia mitä tarpeen on kun kerran sen pohjasta pois otan.
Remontin pystyy tekemään halvallakin jos ei autolle ole suunitelmissa ajaa toista kolmeasataatuhatta lisää vaan tyytyy vaikka puoleen siitä, mutta siitä lisää myöhemmin.
Tänään sen verran aloitin hommaa että ajoin auton nosturille jonne se vielä juuri ja juuri kiipesi, sekä purkasin muutaman osan jo irti kunnes tuli lähtö taas muualle. Homman olen aloittanut pakoputken laipasta turbon luona pultit pois ja auton alta kannakke irti ja pakoputken ensimmäinen osa pois, loppuosa putkesta voi jäädä auton pohjaan. Tämän jälkeen olen ottanut vaihteen valitsimen vaijerin irti kiinnikkeestään lootan kupeesta, pallonivel vaijerin päädyssä saa jäädä vielä toistaiseksi paikalleen. tämän jälkeen etuvetoakselit ja kardaani irti kun on quattro, työ ei juuri eroa quattron ja etuvetoisen kohdalla kuin tässä kohtaa. Ennenkuin täytyi lopetella, avasin pistokkeet: vasemman puolen vetoakselin juuresta, lootan pohjasta etureunasta ja pohjasta vasemmasta reunasta sekä irroitin vielä lopuksi vaihteiston kannatin kumien alapuolen pultit, ylä puolen irroitan myöhemmässä vaiheessa. kannakkeet kannattaa ottaa kokonaan pois niin eivät häkslää edessä myöhemmin kun lootaa otetaan autosta pois, tuolloin kaikki tila vaihteiston ja korin sekä apurungon välissä on tarpeen, mutta siihen palailen myöhemmin.
Muutama kuvakin on ja kommentoidakin voisi, ainakin toivoisin näin.
Comment