Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 D3 tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 D3 tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihto

    Enpä olisi uskonut ennen eilistä, että jos haluaa vaihtaa kasin tuulilasinpyyhkimen moottorin, pitää irroittaa kuskinpuolelta pyörä ja sisäloksu. Kun iibeistä löytyi uusi moottori pilkkahinnalla, taisi olla jotain 70 egee rahteineen, oli kyllä vanhempaa versiota numeron perusteella, niin ajattelin kauniin hellepäivän kunniaksi vaihtaa sen "äkkiä" tuossa pihamaalla.

    Tuo moottori (tai sen ohjelma?) on vittuillut vähintään vuoden niin, ettei pyyhkimien liike yleensä loppunut, vaikka siirsi viiksen 0-asentoon. Kekkasin kerran sattumalta, että pitää olla sen verran nopea, että kun pyyhin oli tulossa ala-asentoon, niin siinä kohtaa viiksi äkkiä 0-asentoon, niin pysähtyi. Tuota ihmeteltiin jo kerran LMS:llä, mutta tuomio oli, että moottorin kyljessä olevassa älylaatikossa on jossain bitti poikittain, ei pysty korjaamaan normivehkeillä. Tuon kanssa oppi kyllä elämään, mutta harmitti se silti ja viimeksi katsastuksessa oli kivaa, kun katsuri yritti saada ne pysähtymään. Pysähtyi hänellä vasta sitten, kun sammutti virrat...

    Niin, siis siihen irrottamiseen sen verran, että paisari ja sen kotelo pitää irrottaa, että pääsee tuohon moottoriin käsiksi. Paisarin yläletku on kolmen sekunnin irrotushomma, alaletku ja sähköliitin näkyy kyllä yläpuolelta ja ne saa irti, mutta takaisinlaitto ei onnistu ilman sisäloksun irrottamista. Koitin kyllä kaikenlaisia kikka-kakkosia, mutta kädestä loppuu nivelet kesken ja paisarin kotelosta tila ja kun viimein taivuin sen letkun alakautta laittamaan kiinni, huomasin että näin se varmaan on ajateltu, sen verran äkkiä kävi. Eli kannatti taas touhuta vähintään tunti yrittämällä sitä letkua kiinni paisariin yläkautta.

    Pyyhkimet on hyvä ajaa ainakin ennen vivuston irrottamista serviisi-asentoon MMI:stä, mahtuu tuo vivusto moottoreineen huomattavasti helpommin pois, tai ei itseasiassa mahdu muuten pois ahtaasta kolostaan. Itse moottori on kiinni pyyhinvivustossa kolmella Torx-ruuvilla ja joita ei saa avattua muuten, kuin ottamalla vivusto pöydälle. Vivusto puolestaan on kiinni autossa kolmella M6-pultilla. Sen lisäksi piti irrottaa molemmat pyyhkimet ja se musta muovilirpake, joka on tuulilasin alareunan jatkona (kiinni kahdella M6-pultilla). Moottorin isohko sähköliitin lähti irti ilman väkivaltaa. Testasin ennen vanhan moottorin irrottamista uuden moottorin "irtonaisena" liittämällä tuon pistokkeen ja koittamalla viiksestä kaikki asennot, kun kaikki tuntui toimivan normaalisti, niin alkoi vaihtotyö. Saman homman joutuu käytännössä tekemään, kun vaihtaa pyyhinvivuston, joka näissä porsii useammin.
Working...
X