Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8L akku(ko?) pettää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8L akku(ko?) pettää

    Otsikon mukainen menopeli jätti minut tylysti tien päälle viikonloppuna. Tai oikeastaan pesutunneliin, mutta siis sieltä lähtiessä ei enää käynnistynytkään. Parikymmentä kilometriä oli ajoa alla ja muutama käynnistys ilman mitään ongelmia, sähkölaitteita ei ollut päällä kuluttamassa virtaa pesun aikana, mutta käynnistettäessä ei edes yrittänyt startata vaan heittäytyi (naksahduksen saattelemana) täysin elottomaksi heti kun avaimen käänsi tappiin asti.

    Tovi siinä katseltiin olisiko vettä päässyt jonnekin pahaan paikkaan jostakin raosta, mutta tällaisesta ei näkynyt merkkiä. Hieman myöhemmin saatiinkin sitten kaapeleilla apuvirtaa, ja auto käynnistyi kuin palmun alta. Jonkin verran ajoa eikä käynnistyksessä mitään ongelmaa silloin, eikä tämän jälkeenkään. Tavallisesti auto lähtee (nyt talvella piuhasta) ihan nätisti, silloin tällöin on pienehköä takkuamista käynnistyksessä havaittavissa jos on ollut kylmä tai jos auton käyttöön tulee taukoa parikin päivää.

    Nopeasti auton historiaa ja kuitteja selaten sain kuvan että nykyinen akku olisi alkuperäinen(!), joten 10v+ ikä sille voi hyvinkin olla tiensä päässä, mutta onko vaihtoehtoja kuinka ja miten niitä voisi metsästää? Jotenkin ei vaan uppoa että jokin mystisesti imisi kerralla ja nopeasti akun niin kuiviin ettei se jaksaisi edes yrittää starttia. Vikakoodeja en ole ehtinyt lukea vielä, siellä lienee aika liuta niitä odottamassa kun kaikki mahdollinen on valittanut yht'aikaa ettei saa virtaa ja/tai että jokin signaali on liian heikko.

  • #2
    Kyllä se noinkin akku usein tulee matkansa päähän, valot voi vielä palaa ihan kirkkaasti, yleensä valotkin kyykkää kun yrittää startata.
    Toinen mahdollisuus on että akun navat on hapettuneet ja se selviää sillä että johtokengät irti ja teräsvillalla tai hiomapaperilla pinnat puhtaaksi ja menoksi jos se oli siitä kiinni.
    Jos 10v+ ikää pitää paikkansa ei kannata enemmälti miettiä, ei pahemmin mene metsään vaikka ei se siitä olisikaan kiinni, kyllä akku on itsensä "maksanut" noilla vuosilla....
    Startin solenoidi on sitten yksi mahdollinen vikapaikka joka tekee noin vikaantuessaan, mutta ne vuodet ehkä ensin...

    Comment


    • #3
      Vielä en päässyt uuteen akkuun asti, mutta yhä haluaisin vähemmän syyttää sitä. Luin edellisen "kuoleman" jäljiltä vikakoodeja (nuo "Signal too low" kuten odotinkin) ja laitoin samalla intsrument clusterille output testin todetakseni että yhtään kylmällä mittaristolla moottorin lämpötilaviiksi ei tosiaan toimi (heräilee aina kun lämpiää, kosmeettistahan tuo vain).

      Mutta: testien jälkeen kun painoin end / done, löikin mittaristo kellot ja tripin nollille ja himmensi valonsa ikään kuin ei saisi virtaa tarpeeksi, ja arvelin saman tien ettei taatusti käynnisty taas. Näin kävikin, ei edes yritystä - avain tappiin: ei mitään. Muutaman kerran kun käänteli avainta niin mittaristo surisi ja vilkutti jos jonkinnäköistä valoa, ihan kuin olisi vedellyt viimesiään. Apuvirtaa akkuun ja koko auto starttasi kuin uusi taas.

      Voiko mittaristossa (tai muussa siihen liittyvässä sähkökilkkeessä) olla joku kytkentä, joka vetää sen niin solmuun ettei se luule virtaa olevan tarjolla tai että jokin on oikosulussa eikä halua sen takia käynnistyä? Ainoa vikakoodi joka klusterista löytyi (yhden tilapäisen "Signal too low":n lisäksi) oli tällainen:

      Koodi:
      -------------------------------------------------------------------------------
      Address 17: Instruments       Labels: 8L0-920-xxx-17.LBL
         Controller: 8L0 920 900 H
         Component: KOMBI+WEGFAHRS. M73 D52
         Coding: 01144
         Shop #: WSC 11400
         WAUZZZ8Lxxxyyyzzz     AUZ5Z0A0162215
      1 Fault Found:
      00779 - Outside Air Temp Sensor (G17)
                  30-00 - Open or Short to Plus
      Tuo tuli välittömästi nollauksen jälkeen takaisin, auton edes käynnistymättä tässä välissä tietenkään. En muista nähneeni tuollaista aiemmin, saatika niin että se olisi siellä jatkuvasti.

      Koodi:
      -------------------------------------------------------------------------------
      Address 35: Centr. Locks       Labels: 8D0-862-257.LBL
         Controller: 8D0 862 257 
         Component: ZV-Pumpe, DWA, Funk D16
         Coding: 13131
         Shop #: WSC 00000
      2 Faults Found:
      01371 - Alarm triggered by Door Contact Switch; Driver's Side
                  35-00 - -
      01365 - Lock/Unlock Switch; Interior
                  29-00 - Short to Ground
      Tuo oli toisessa klusterissa, mutta keskuslukko protestoi auton ja/tai mittariston virrattomuutta myös oireili sen takia. Tuo oli myös muistissa aiemman kuoleman jäljiltä tosin. Tulihan taas enemmän tai vähemmän sekavaa selostusta, mutta jos oikea aiheuttaja tälle löytyy niin yksi valtava kivi putoaa hartioilta kyllä.

      Edit: Tuohon 00779 koodin vielä; mikäli yhtään liittyy niin mittariston ulkolämpötilamittari toimii ja näyttää kyllä ihan oikein. Mittaristoyksikön johdotuksiin yms liittyen löytyi mm. http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=269767, mutta sähköistä mitään tietämättä en uskalla juurikaan arvaillakaan osuuko tuo tähän mitenkään.
      Viimeksi muokannut avp-; 16.4.2013, 14:52.

      Comment


        #4
        Valitettavasti en osaa auttaa varsinaisen ongelman kanssa, mutta minulla tuolla tuolla iällä jo kolmas akku menossa 8L Audissa.

        Comment


        • #5
          Vaikutti niin epämääräiseltä ja Audi-keskeiseltä vialta että tänään meni aamulla Audi Centeriin tutkittavaksi. Sain vian toistettua heidän pihassaan hyvin; 5-6min avain niin että sähköt yms päällä mutta auto ei ole käynnissä ja seurasin aitiopaikalta siinä miten sähköt kuolee pikkuhiljaa. Alustavan tutkinnan mukaan mittaristo ja ECU purkaa varausta, nyt sitten tutkitaan että miksi...

          Comment


          • #6
            ECU rikki, jatkan täällä.

            Comment

            Working...
            X