Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 V6 TDI moniurahihnan kiristimen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.5 V6 TDI moniurahihnan kiristimen vaihto

    Terve!

    Yritin haeskella foorumilta tietoa kyseisestä asiasta mutta en oikein tahtonut löytää, joten rohkaistuin ja päätin kirjoittaa tänne ensimmäisen viestini. =)


    Elikkäs profiin mukaisesta kulkineesta poiki laturin moniurahihnan kiristin, ilmeisesti pultti jolla kiristimen runko tulee kiinni tuohon ohjaustehostimen pumpun kannakkeeseen (näin ainakin etkasta päättelin) on mennyt poikki tai irronnut, en päässyt näkemään. Kiristin kuitenkin roikkuu jousen varassa. Ei luojan kiitos ole tehnyt tuhoa jakopäälle.

    Minkähänlainen homma tuon vaihtaminen mahtaa olla, (keula huoltoasentoon tietysti ym?) ja onko muilla vastaavia kokemuksia?

    Onko tämä moniurahihnan kiristimen pettäminenkin jonkinasteinen tyyppivika näissä v6 tdi-koneissa? Yksi tuttu seppä vaan kertoili että on näitä korjannut jo useamman, toisissa tullut enemmän ja toisissa vähemmän tuhoa?
    Viimeksi muokannut Killeri; 19.6.2023, 19:04. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Oikeestaan purkaisin koko keulan niin saa enempi tilaa, aika ahdasta siel muute puuhata.
    Maksaa muistaaksen yli 500? ne hilut sinne jos uusii sen rungon ja jousen jotka on todennäköisesti kulunu.

    Comment


    • #3
      Jaaha että niinkin edullista. =D Siis tohon yli 500e on laskettu vaan sen kiristimen runko ja jousi?

      Comment


        #4
        Vuosi takaperin kuunneltiin mikä konehuoneessa ujeltaa ja löydettiin rikkinäinen visko, niin toisena vaihtoehtona oli serpentiinin rulla. Silloin minulle kerrottiin rinta rottingilla, että "me vaihdamme aina kaikki rullat, kun teemme jakopään remontin".

        Jakopään rempan yhteydessä vaihdettiin kaikki jakopään rullat ja hydraulikiristin. Montakohan rullaa jäi vielä vaihtamatta ja mitä ne maksaakaan?

        Comment


        • #5
          Mun kulkineesta on menny kyseinen pultti poikki 2 kertaa. Molemmilla kerroilla ei kiristintä tai jousia tarvinu uusia. Kätevä sovari tekee sinne osat jolla tämä tyyppivika saadaan eliminoitua. Tekee laipallisen holkin (alkuperäisen suoran holkin tilalle) joka ohjautuu sinne tehostimen korvakkeen reikään ja se laippa siihen kiristimen runkoon. 10mm pultti läpi jolla paketti pysyy kasassa(alunperin 8mm). Takapuolelle se alkuperäinen lätkä. Kannattaa myös sorvata nylonista holkki joka toimii laakerina kiristimen/korvakkeen välillä- näillä eväillä toimii. Maksaa ehkä muutaman kympin plus purku/kokonpanotyöt jos ei itse tee.

          Comment


          • #6
            Tuossa nuo vanhat osat taitaa viel nurkassa pyöriä eli jos joku tahtoo niin ne siita saa käydä noutamassa :D

            Comment


            • #7
              Kiitoksia neuvoista, taidan kokeilla tuota Eurocub:in konstia. Täytynee huomena alkaa räjäyttämään tuota keulaa... =)

              Comment


              • #8
                Nyt olis keula palasina lattialla, sitten vaan tarvis löytää joku joka osaa sorvata. =D

                Comment


                • #9
                  Jokos olet saanu uudet osat sorvattua?

                  Kenties kuvia uusista hiluista?

                  Noita oman AKE:n kiristintä ja hiluja mittaillessani ja tutkiessani olen päätynyt siihen lopputulokseen että tuo on ihan tarkoituksella suunniteltu hajoamaan.. (Mikäli minun kiristimestäni ei osia puutu...)

                  Jos se kiristimen rungon reikä ois alunperinkin sille 18mm suoralle tapille tehty sopivaksi koko matkaltaan eikä vain 13mm sisemmästä päästä (siitä reijästä edestä mitattuna ensimmäiset 27mm on halk. vähän vajaa 20mm ja perimmäiset 13mm halk.18,?mm, ja tappi sen 18mm), ei tätä kiristimen ongelmaa olisi alkuunkaan.
                  Nyt se kiristin väljistyy todella helposti siitä 13mm pituisesta olakkeesta koska toisessa päässä on tilaa klapille valmiiksi ---> Vetää vinoon jne.
                  En tosin tiedä kuuluuko siihen reijän alkupäähän ja tapin väliin orggiksena jotain "tilkettä", kuten nylon holkkia tms, mutta mikäli ei niin sitten lasken tuon kiristinvian aivan tarkoitukselliseksi..

                  En tiedä minkälaiset tapit ja holkit te olette tehneet, mutta itse meinasin huomenna sorvauttaa sinne rungon sisään tapin jonka pituus on 41mm (millin pidempi kuin kiristimen reikä, liikkumamahdollisuuden vuoksi tuo extramilli), ensimmäiset 27mm siitä tapista tulee olemaan halk. 19,4mm ja loppu 14mm halk.18mm. Keskelle tappia 10,5mm reikä 10mm pulttia varten.
                  Rungon tapin päälle sorvautan nylonista (tai muusta sopivasta muovista) holkin, sisähalk. 27mm, ulkohalk.30mm ja pituus 19mm.
                  Kasaan nivel laitetaan 10mm läpipultilla ja Nyloc-mutterilla, hyvä vedenkestävä vaseliini joka väliin.

                  Kerron huomenna tai ylihuomenna kokoonpanoa kokeiltuani että miten tuo toimii osilla jotka on tehty noitten mittojen mukaan..
                  Eli kaiketi jotakuinkin Eurocubin konsti, mutta mittojen kanssa...
                  Viimeksi muokannut PeKosk; 15.9.2010, 21:28. Perustelu: Lisää juttua...

                  Comment


                  • #10
                    Eipäs tullut kuvailtua osia, nyt ovat jo paikallaan. Huomena laitteet tulille ja koittamaan hajooko saman tien. =)

                    Kyllä mulla ainakin on samanlaiset metalliholkit sen rungon molemmissa päissä, että reikä on sen 18mm. Etkakin näyttää että molemmissa päissä sellaiset kuuluu olla. Eli vaikuttaa siltä että sulta PeKosk puuttuu se holkki toisesta päästä.

                    Itse tein siihen tappiin kierteet läpi ja laitoin 10mm pultit molempiin päihin niin kkuin alkuperäisessäkin. Saa nähdä sitten onko parempi vai huonompi. =)

                    Comment


                    • #11
                      Itsellänihän ei Etkaa ole, enkä millään viittiny koko jalkaa repiä huitskuikkaan, joten mulla ei oo hajuakaan mitä siellä pitäis olla... :D

                      Voitko ottaa siitä Etkasta jotain screenshottia tms mistä selviäis mitä siellä kuuluu olla ja mitä ei?

                      Comment


                      • #12
                        Juu voin laittaa jahka kerkeen...

                        Comment


                        • #13
                          Joo PeKosk just suunnillee noin :) Olis pitäny laittaa mitat ylös ja kuvata osat kun ne sorvailin muttakun piti saada V6 laulamaan pikaisesti nin jäi ottamatta.. Mitä tästä opimme..Pitää dokumentoida muutokset jotta muillekin olis jotain iloa niistä.

                          Comment


                          • #14
                            Elikkäs, asentelin yllä selostamani palikat kiristimeen ja luulenpa että mahtaa olla jämäkämpi kuin uusi vastaava :)
                            Noihin ilmoittamiini mittoihin nähden molemmat osat olivat kaikilta mitoiltaan hieman plussalla, mutta se oli loppujenlopuksi vain parempikin.
                            Varsinkin muovipusla oli melko tiukka niin kiristimeen kuin runkoonkin, mutta kun vaseliinin kanssa sen kasasi ja 10mm pultilla nappasi läjään ja veti pultilla viimeiset millit niin tuli hyvä.
                            Kiristimen jalkaahan en irroittanut, vaan ähelsin sen nippuun sieltä kolojen kautta. Vastamutterin paikoilleen saaminen oli pienoinen operaatio, mutta niin se sinne sujahti rautalangan ja sopivasti taivutetun ja hiotun lenkkiavaimen avulla..

                            Just sain pirssin läjään ja seuraavaksi pitäs koeajolle suoriutua..
                            Ei se prkleen pultti ainakaan enää katkea!!
                            Viimeksi muokannut PeKosk; 17.9.2010, 20:31.

                            Comment


                            • #15
                              miten keulan saa huoltoasentoon?sitten jos on parempi purkaa se keula niin pitääkö irrottaa kaikki jäähdyttimet ja miten ilmastoinnin syyläri tuleeko kaasut pihalle?

                              Comment


                              • #16
                                Morjens,
                                Eli mistä mahdollisesti kannattaa ostaa, varsinkin tuo kiristin kun en ole löytänyt ja en vielä ole kysynyt Audilta suoraan. Olisi tarve kun kiristin on pettänyt ja olisi kiva tietää mistä tuon saa heti kaikkein edullisimmin. hihnaa löytyy monesta paikasta mutta ei kiristintä :-(
                                T. Harri

                                Comment


                                • #17
                                  Suosittelen Teppoa:
                                  http://speed-autoteile.fi/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä nuo vempeleet paljoa maksa Audillakaan. Itse hain Kiitoradantien Audilta about kaiken paitsi sen iskarin, osat maksoi muistaakseni n.70€.

                                    Moni Audipaikka osaa myydä siihen ns.epävirallisen korjaussarjan, koska nehän on varmaan kaikista näistä myllyistä jo kertaalleen pamahtaneet...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei Kiiitoradantein Audi tiennyt asiasta mitään, sanoivat pelkän hihnan olevan 80EUR eli ei paljon siihen kiristintä tai korjaussarjaa sovi tuohon sinun hintaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko pettänyt koko kiristin vai pelkästään pultti? Justiin tunti sitten hain tuon pelkän pultin hintaan 4,85€. Kiristimen kun hyvin rasvaa niin pitäs kyllä pelittää vielä ellei sitten ole mekaanisesti antautunut?

                                        Comment


                                          #21
                                          Vois vähän tarkentaa, että mikä A6 ja mikä kone.
                                          2.tdi? No luultavasti se on 2.5tdi, mutta vois olla I5 tai V6?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kone on V6, eli kai AKE kone (vuoden 2003 2.5tdi)

                                            Nyt irroitin flektin jolloin tuli esiin koko ongelma. Eli oikein arvattu, kiristimen pultti poikki ja pultin pätkä reiässä......

                                            Eli ei muuta kuin jatkoin keulan purkamista jotta sain jäähdyttimet pois edestä ja sitten pienellä poralla pultin keskelle reikä ja sitten iskin reikään naftin torx avaimen (eli minusta tää keino toimii paljon paremmin kuin vastakierretappi) ja pultinjämä tulli hienosti pois.

                                            Nyt sitten uusi kysymys? Kiristimen lohkon puolella oleva "akseli" ja irrallaan oleva kiristin "pesä" (mihin toi akseli menee) ja sit tää pesä on kiinni tolla pultilla (joka siis poikki), niin toi sovitus on hyvin väljä eli kuuluuko ton akselin ja pesän väliin jokin ohut pusla, ehkä 1..2 mm seinämällä, ja sitten toi kiristin istuis hienosti. Noissa akselissa tai pesässä ei toisaalta ole kulumajälkiä joten senkinvuoksi olettaisi että puslaa kuuluisi olla välissä. Mistään ei sitten löytynyt paloja tosta.

                                            Ja saako ton puslan ostaa erillisenä samoin kuin uuden pultin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kiitos paljon, vaikuttaa että toi konstruktio on todellakin puutteellinen eli se vaatisi kunnon delrin tms. puslan sisälle. Tietääkö kukaan puslan tarkkoja mittoja, "akseliosan" mittasin 27mm mutta ulkomittaa en saanut mitattua kun kiristimessä oleva "iskari" ei sallinut kiristimen kääntyä tarpeeksi?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joo, siis hihnan hintaa en ole tuohon sisällyttänyt. Mutta alle 70€ maksoi about kaikki muu kiristimen kilke lukuunottamatta iskaria.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onkos joku asian kans taistellu ja joutunu irrottamaan sitä koko kiristimen jalkaa?
                                                  Viimeksi muokannut mopartoke; 18.9.2011, 20:53.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joo itellä kans kiinnostaisi kovasti tietää mitä kaikkea joutuu purkamaan jotta saapi sen ohjaustehostimen pumpun korvakkeen irti.. Täällä meni kans kiristimen pultti poikki ja ei tule ulos kirveelläkään..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      aika homma on ruveta irrottelemaan koko kiristintä, koeta saada korjattuu paikoillaan vaan...
                                                      Viimeksi muokannut mopartoke; 18.9.2011, 20:53.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kiristin myötää sen verran että hihna on päässyt vinoon, ja hinkannut jo komean uran muoveihinkin. Tänään pällistelin kiristintä, ja kehdon kiinnityspultti (nro 22) myötää mukana, ja irroituksen jälkeen lähtee kierteelleen mutta kierteet pyörivät mukana? Eli onko se kierre jossain kumityynyssä? Ja mitä uuden kiristäjän mukana tulee?

                                                        http://vagcats.info/img/base/au/152/152903500.gif

                                                        Tarviiko tästä purkaa jakopää, että saa koko systeemin käteen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ELi onko tuo osa 23 jonkinlainen pusla, jossa on kierre? Vaikuttaisi että se on mennyt rikki. Oletteko vaihtaneet?

                                                          On vaan niin ahdasta ja paskaista ettei oikein saa kunnon kokonaiskuvaa hommasta. Eikä taas toisaalta viitsisi tehdä turhaa työtä purkamalla kaikkea muttereiksi :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaihdettu on. Kierre on tapissa (25). Harvemmin tosin itse tappi kuluu, ne holkit (23) siinä ympärillä väljistyy.

                                                            Jakopäätä ei tarvitse purkaa. Kompura, tehostimen pumppu ja öljynjäähdytin pois.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X