Ajattelin kirjoittaa tänne kuvien kanssa pienen selostuksen VW 6-lovisen manuaalivaihteiston öljynvaihdosta.
Kyseinen öljynvaihto ei kuulu Audin huolto-ohjelmaan, mutta ainakin itse näen kannattavaksi huolloksi. Kun metalli hankaa metallia vasten, niin se hilppu joka syntyy esim. 100 000km aikana kiertää vanhassa öljyssä ja aiheuttaa varmasti ylimääräistä kulumista.
ETKA sanoo vaihteistoöljyn määräksi ~2,7ltr, mutta torsenin tyhjentämällä tilavuus on suurempi.
Öljyksi valitsin hyvien kokemusten perusteella:
RedLine MT-90 x 4 purkkia
Lisäksi tarvitset:
Proppuihin sopiva ½ 10mm kuusiokolohylsy
½" Vääntövarren
½" 15cm jatkovarren
Öljy-imupumpun
Suojalasit & hanskat ;)
Eli itse öljynvaihto on kokonaisuudessaan yksinkertainen: Vanhat öljyt ulos ja uudet sisään, mutta on muutama asia joka kannattaa huomioida.
Vaihe 1.
Aseta auto tasaiselle alustalle.
Paikanna vaihteiston vasemmalta puolelta vetoakselin laipan vierestä öljyntäyttö-proppu ja avaa tämä.
HUOM! MUISTA AINA AVATA ENSIMMÄISENÄ TÄYTTÖPROPPU.
Vaihe 2.
Kun olet avannus täyttöpropun ja poistanut sen, niin etsi seuraavaksi kaksi tyhjennysproppua vaihteistosta. Vaihteistonöljyproppu sijaitsee kuvassa vasemmalla [COLOR="Red"]punaisella[/COLOR] ympyröitynä ja torsenin tyhjennysproppu oikealla kuvassa ympyröitynä [COLOR="red"]punaisella[/COLOR].
Vaihe 3.
Seuraavaksi avaa tyhjennysproput ja laske vanhat vaihteistoöljyt keräysastiaan.
Vaihe 4.
Kun olet laskenut vanhat öljyt pois sekä vaihteistosta että torsenista, niin sulje tyhjennysproput.
Seuraavaksi täytä öljyntäyttöpumppu uudella vaihteistoöljyllä ja ala täyttämään vaihteistoa täyttöpropun kautta.
Kun öljyä alkaa valumaan täyttöpropusta ulos, niin pyöritä ajoneuvon renkaita 2-vaihde kytkettynä reippaasti. Toista menettely muutamaan kertaan ja käy vaihdekepilla vaihdekaavio läpi muutaman kerran.
Sen jälkeen jatka öljyntäyttöä. Nyt huomaatkin, ettei öljymäärä ollut viellä oikea, vaan lisää menee viellä reilusti laatikkoon.
Toista tämä toimenpide niin monta kertaa, että öljyä ei saa enään menemään laatikkoon. Tällöin öljymäärä on oikea.
Tämänkin jälkeen suosittelen käynnistämään auton ja ajamaan jokaisella vaihteella ja viellä kerran tarkistamaan öljymäärän.
Öljymäärä on oikea, kun öljypinta on täyttöpropun reunalla.
Onneksi olkoon, olet nyt vaihtanut vaihteistoöljyt 6-loviseen manuaalilaatikkoosi.
En ota vastuuta, mikäli onnistut rikkomaan vaihteistosi/torsenin/työkalusi/minkään muukaan autosi osan. Tai itsesi.
Seuraavaksi vain kovaa ajoa ;)
Kyseinen öljynvaihto ei kuulu Audin huolto-ohjelmaan, mutta ainakin itse näen kannattavaksi huolloksi. Kun metalli hankaa metallia vasten, niin se hilppu joka syntyy esim. 100 000km aikana kiertää vanhassa öljyssä ja aiheuttaa varmasti ylimääräistä kulumista.
ETKA sanoo vaihteistoöljyn määräksi ~2,7ltr, mutta torsenin tyhjentämällä tilavuus on suurempi.
Öljyksi valitsin hyvien kokemusten perusteella:
RedLine MT-90 x 4 purkkia
Lisäksi tarvitset:
Proppuihin sopiva ½ 10mm kuusiokolohylsy
½" Vääntövarren
½" 15cm jatkovarren
Öljy-imupumpun
Suojalasit & hanskat ;)
Eli itse öljynvaihto on kokonaisuudessaan yksinkertainen: Vanhat öljyt ulos ja uudet sisään, mutta on muutama asia joka kannattaa huomioida.
Vaihe 1.
Aseta auto tasaiselle alustalle.
Paikanna vaihteiston vasemmalta puolelta vetoakselin laipan vierestä öljyntäyttö-proppu ja avaa tämä.
HUOM! MUISTA AINA AVATA ENSIMMÄISENÄ TÄYTTÖPROPPU.
Vaihe 2.
Kun olet avannus täyttöpropun ja poistanut sen, niin etsi seuraavaksi kaksi tyhjennysproppua vaihteistosta. Vaihteistonöljyproppu sijaitsee kuvassa vasemmalla [COLOR="Red"]punaisella[/COLOR] ympyröitynä ja torsenin tyhjennysproppu oikealla kuvassa ympyröitynä [COLOR="red"]punaisella[/COLOR].
Vaihe 3.
Seuraavaksi avaa tyhjennysproput ja laske vanhat vaihteistoöljyt keräysastiaan.
Vaihe 4.
Kun olet laskenut vanhat öljyt pois sekä vaihteistosta että torsenista, niin sulje tyhjennysproput.
Seuraavaksi täytä öljyntäyttöpumppu uudella vaihteistoöljyllä ja ala täyttämään vaihteistoa täyttöpropun kautta.
Kun öljyä alkaa valumaan täyttöpropusta ulos, niin pyöritä ajoneuvon renkaita 2-vaihde kytkettynä reippaasti. Toista menettely muutamaan kertaan ja käy vaihdekepilla vaihdekaavio läpi muutaman kerran.
Sen jälkeen jatka öljyntäyttöä. Nyt huomaatkin, ettei öljymäärä ollut viellä oikea, vaan lisää menee viellä reilusti laatikkoon.
Toista tämä toimenpide niin monta kertaa, että öljyä ei saa enään menemään laatikkoon. Tällöin öljymäärä on oikea.
Tämänkin jälkeen suosittelen käynnistämään auton ja ajamaan jokaisella vaihteella ja viellä kerran tarkistamaan öljymäärän.
Öljymäärä on oikea, kun öljypinta on täyttöpropun reunalla.
Onneksi olkoon, olet nyt vaihtanut vaihteistoöljyt 6-loviseen manuaalilaatikkoosi.
En ota vastuuta, mikäli onnistut rikkomaan vaihteistosi/torsenin/työkalusi/minkään muukaan autosi osan. Tai itsesi.
Seuraavaksi vain kovaa ajoa ;)
Comment