Ajattelin kirjoittaa tänne kuvien kanssa pienen selostuksen VW 6-lovisen manuaalivaihteiston öljynvaihdosta.
Kyseinen öljynvaihto ei kuulu Audin huolto-ohjelmaan, mutta ainakin itse näen kannattavaksi huolloksi. Kun metalli hankaa metallia vasten, niin se hilppu joka syntyy esim. 100 000km aikana kiertää vanhassa öljyssä ja aiheuttaa varmasti ylimääräistä kulumista.
ETKA sanoo vaihteistoöljyn määräksi ~2,7ltr, mutta torsenin tyhjentämällä tilavuus on suurempi.
Öljyksi valitsin hyvien kokemusten perusteella:
RedLine MT-90 x 4 purkkia
Lisäksi tarvitset:
½" 10mm kuusiokolohylsy
½" Vääntövarren
½" 15cm jatkovarren
Öljy-imupumpun
Suojalasit & hanskat ;)
Eli itse öljynvaihto on kokonaisuudessaan yksinkertainen: Vanhat öljyt ulos ja uudet sisään, mutta on muutama asia joka kannattaa huomioida.
Vaihe 1.
Aseta auto tasaiselle alustalle.
Paikanna vaihteiston vasemmalta puolelta vetoakselin laipan vierestä öljyntäyttö-proppu ja avaa tämä.
HUOM! MUISTA AINA AVATA ENSIMMÄISENÄ TÄYTTÖPROPPU.
Vaihe 2.
Kun olet avannus täyttöpropun ja poistanut sen, niin etsi seuraavaksi kaksi tyhjennysproppua vaihteistosta. Vaihteistonöljyproppu sijaitsee kuvassa vasemmalla [COLOR="Red"]punaisella[/COLOR] ympyröitynä ja torsenin tyhjennysproppu oikealla kuvassa ympyröitynä [COLOR="red"]punaisella[/COLOR].
Vaihe 3.
Seuraavaksi avaa tyhjennysproput ja laske vanhat vaihteistoöljyt keräysastiaan.
Kyseinen öljynvaihto ei kuulu Audin huolto-ohjelmaan, mutta ainakin itse näen kannattavaksi huolloksi. Kun metalli hankaa metallia vasten, niin se hilppu joka syntyy esim. 100 000km aikana kiertää vanhassa öljyssä ja aiheuttaa varmasti ylimääräistä kulumista.
ETKA sanoo vaihteistoöljyn määräksi ~2,7ltr, mutta torsenin tyhjentämällä tilavuus on suurempi.
Öljyksi valitsin hyvien kokemusten perusteella:
RedLine MT-90 x 4 purkkia
Lisäksi tarvitset:
½" 10mm kuusiokolohylsy
½" Vääntövarren
½" 15cm jatkovarren
Öljy-imupumpun
Suojalasit & hanskat ;)
Eli itse öljynvaihto on kokonaisuudessaan yksinkertainen: Vanhat öljyt ulos ja uudet sisään, mutta on muutama asia joka kannattaa huomioida.
Vaihe 1.
Aseta auto tasaiselle alustalle.
Paikanna vaihteiston vasemmalta puolelta vetoakselin laipan vierestä öljyntäyttö-proppu ja avaa tämä.
HUOM! MUISTA AINA AVATA ENSIMMÄISENÄ TÄYTTÖPROPPU.
Vaihe 2.
Kun olet avannus täyttöpropun ja poistanut sen, niin etsi seuraavaksi kaksi tyhjennysproppua vaihteistosta. Vaihteistonöljyproppu sijaitsee kuvassa vasemmalla [COLOR="Red"]punaisella[/COLOR] ympyröitynä ja torsenin tyhjennysproppu oikealla kuvassa ympyröitynä [COLOR="red"]punaisella[/COLOR].
Vaihe 3.
Seuraavaksi avaa tyhjennysproput ja laske vanhat vaihteistoöljyt keräysastiaan.
Comment