Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DIY: Vaihteistoöljynvaihto (6-lovinen manuaali), Audi S4 2.7 Bi-turbo Quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    DIY: Vaihteistoöljynvaihto (6-lovinen manuaali), Audi S4 2.7 Bi-turbo Quattro

    Ajattelin kirjoittaa tänne kuvien kanssa pienen selostuksen VW 6-lovisen manuaalivaihteiston öljynvaihdosta.

    Kyseinen öljynvaihto ei kuulu Audin huolto-ohjelmaan, mutta ainakin itse näen kannattavaksi huolloksi. Kun metalli hankaa metallia vasten, niin se hilppu joka syntyy esim. 100 000km aikana kiertää vanhassa öljyssä ja aiheuttaa varmasti ylimääräistä kulumista.

    ETKA sanoo vaihteistoöljyn määräksi ~2,7ltr, mutta torsenin tyhjentämällä tilavuus on suurempi.

    Öljyksi valitsin hyvien kokemusten perusteella:
    RedLine MT-90 x 4 purkkia

    Lisäksi tarvitset:
    ½" 10mm kuusiokolohylsy
    ½" Vääntövarren
    ½" 15cm jatkovarren
    Öljy-imupumpun


    Suojalasit & hanskat ;)



    Eli itse öljynvaihto on kokonaisuudessaan yksinkertainen: Vanhat öljyt ulos ja uudet sisään, mutta on muutama asia joka kannattaa huomioida.



    Vaihe 1.
    Aseta auto tasaiselle alustalle.
    Paikanna vaihteiston vasemmalta puolelta vetoakselin laipan vierestä öljyntäyttö-proppu ja avaa tämä.
    HUOM! MUISTA AINA AVATA ENSIMMÄISENÄ TÄYTTÖPROPPU.




    Vaihe 2.
    Kun olet avannus täyttöpropun ja poistanut sen, niin etsi seuraavaksi kaksi tyhjennysproppua vaihteistosta. Vaihteistonöljyproppu sijaitsee kuvassa vasemmalla [COLOR="Red"]punaisella[/COLOR] ympyröitynä ja torsenin tyhjennysproppu oikealla kuvassa ympyröitynä [COLOR="red"]punaisella[/COLOR].




    Vaihe 3.
    Seuraavaksi avaa tyhjennysproput ja laske vanhat vaihteistoöljyt keräysastiaan.

    Viimeksi muokannut Niconce; 16.11.2012, 16:42.

    #2


    Vaihe 4.
    Kun olet laskenut vanhat öljyt pois sekä vaihteistosta että torsenista, niin sulje tyhjennysproput.
    Seuraavaksi täytä öljyntäyttöpumppu uudella vaihteistoöljyllä ja ala täyttämään vaihteistoa täyttöpropun kautta.
    Kun öljyä alkaa valumaan täyttöpropusta ulos, niin pyöritä ajoneuvon renkaita 2-vaihde kytkettynä reippaasti. Toista menettely muutamaan kertaan ja käy vaihdekepilla vaihdekaavio läpi muutaman kerran.

    Sen jälkeen jatka öljyntäyttöä. Nyt huomaatkin, ettei öljymäärä ollut viellä oikea, vaan lisää menee viellä reilusti laatikkoon.
    Toista tämä toimenpide niin monta kertaa, että öljyä ei saa enään menemään laatikkoon. Tällöin öljymäärä on oikea.

    Tämänkin jälkeen suosittelen käynnistämään auton ja ajamaan jokaisella vaihteella ja viellä kerran tarkistamaan öljymäärän.
    Öljymäärä on oikea, kun öljypinta on täyttöpropun reunalla. (On myös lähteitä joissa kerrotaan oikean tason olevan 7mm alle täyttöreiän)




    Onneksi olkoon, olet nyt vaihtanut vaihteistoöljyt 6-loviseen manuaalilaatikkoosi.
    En ota vastuuta, mikäli onnistut rikkomaan vaihteistosi/torsenin/työkalusi/minkään muukaan autosi osan. Tai itsesi.

    Seuraavaksi vain kovaa ajoa ;)

    Viimeksi muokannut Niconce; 16.11.2012, 16:43.

    Comment


      #3
      Vaihdekaavion rassaaminen on manuaaliaskin kanssa minusta tarpeetonta, mutta eipä siitä haittaakaan toki ole. Hyvä ohje noin muuten.

      Comment


        #4
        Miten muistelin että joissan ohjeissa (erwin?) oli öljyn tasoksi sanottu 7mm alle täyttöreijän?

        Tuonne ohjeeseen vois lisätä että auton tulee olla tasaisesti nostettuna ettei kukaan tee täyttövirhettä sen takia.

        Comment


          #5
          Kyllä se on 7 mm +-1 mm.

          Comment


            #6
            Tuosta on varmasti lähteestä riippuen eri versioita. Audilla ElsaPro:lla ohjeistetaan, että oikea määrä on kun öljypinta on täyttöpropun tasolla.

            Ohjetta täsmennetty tasaisen alustan osalta!

            Comment


            • #7
              todella hyvät ohjeet tälläsille vois tehdä ihan oman paikan missä opastetaan vaihtaan kaiken näköstä mitä ihmiset vaihtaakin.

              Comment


                #8
                Riippuukohan se öljypinnan korkeus siitä, että onko laatikossa pumpullinen jäähdytyskierto? Kasikoneiden laatikoissa on myös tuota proppuun asti täytön ohjetta. Ja toinen ero voisi olla 0.68 tai pidempi kutosen välitys, voisiko sen takia olla tarvetta korkeammalle öljynpinnalle? Tai sitten se on vaan yksi virhe Matrixissa lisää...

                Comment


                • #9
                  Pitäiskö tää siirtää tonne FAQ ettei katoo tonne jollekkin sivulle
                  Ja tee ihmeessä lisää näin hyviä ohjeita.

                  Asutko muuten niconce tässä peltolammilla?

                  Comment


                    #10
                    Jos vain moderaattorit haluaa, niin tottakai voi siirtää :) Teen kyllä lisääkin ohjeita, sen verta on projektia viellä edessä. Ehkäpä tuo jarru-upgrade seuraavaksi DIY-ohjeena?

                    Juu tässä Peltolammilla asustelen. Itsekkin ilmeisesti asut näillä nurkilla? :)

                    Comment


                      #11
                      Voimansiirron vois ajaa aina lämpimäksi, ennen öljyjen pudotusta. Tulee niitä epäpuhtauksiakin ehkä enemmän pois ja liukkaammin tietty. Niin itse olen tehnyt. Ja kesällä se lämpeekin hieman paremmin ;).

                      Comment


                        #12
                        Onko vaihteiston tyhjennystulppia aina kaksi, vai pelkästään 6-lovisessa? Olisi varmaan hyvä mainita, että joissain vaihteistoissa tyhjennystulpan avaimeksi tarvitaan tamperproof XZN (avainkoko lienee M16).

                        Comment


                          #13
                          Jos siellä on tamperproof, eikä ole oikeanlaista avainta, niin sen tapin saa porattua helposti pois tieltä.

                          Comment


                          • #14
                            Joo siinä k-marketin ja siwan välissä mäen päällä. Missä päin käyt tekemässä autoos olis itsellä tarvetta nosturille ei viittis tua parkiksella tunkin varassa mennä auton alle kattoon mitä siä näkyy.

                            Comment


                            • #15
                              Ainakin Urssissa öljyntasoon täyttöreikään verrattuna vaikuttaa onko se täyttöreikä vetarin etu vai takapuolella. Jos takapuolella, täytetään 7mm alle. Jos etupuolella, täytetään 1mm alle. Vissiin eri korkeudella vaan se reikä, ainakin piirroksista päätellen.

                              Comment


                              • #16
                                Sellanen pikku mietintä milläs mittaat onko se sen 1mm vai 7mm alle täyttö reijän ei ole kovin hyvä näkyvyys ja entäs ilma kuplat mitä voi jäädä rattaiden väliin et eikös se täyttö reikä ole hyvä mitta kohta.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolla 1mm ei tuskin ole väliä, vaikka se olisikin reiän tasalla. 7mm täytön voi mitata vaikka rautalangalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eipä se 7mm ylitäyttö laatikkoa tapa, siellähän on roiskevoitelu, korkeintaan huohottelee ylimääräiset pihalle.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo ei riko. Korjausmanuaalissa sanotaan että se voi tehdä laatikon toiminnan kankeaksi, mutta en oikein keksi että miksi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo kankeus kyllä pitää paikkaansa. Joskus marmorilla vaihdatin öljyt laatikkoon ja öljy pumpattiin sellasella tarkotuksen mukasella värkillä laatikkoon. Laatikko täytty hyvinki nopeesti ja asentaja ruuvas samantien propun kiinni ku öljyä rupes "roiskuun". Ajelin siinä sit muutaman viikon ja sit siskon miehen työnä käydes tuli mieleen et josko ny kattois sinne ku pääsee montunki päälle. Täyttöproppu auki ja öljyä tuli ihan kiitettävästi pihalle ja kepin käyttö keveni huomattavasti, samoin kakkonen rupes meneen paljo helpommin päälle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos siellä on tamperproof, eikä ole oikeanlaista avainta, niin sen tapin saa porattua helposti pois tieltä.
                                          Mielestäni kannattaa tutkia etukäteen ja käydä ostamassa esim. Motonetista 7,90e maksava avain tässä tapauksessa.
                                          Tuntuu ainakin helpommalta vaihtoehdolta :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuossa horch:n tapauksessa on kyllä menty vähän rimaa hipoen, koska laatikon öljyntäyttö ei ole ihan noin nopea toimenpide. Itse en ole kankeutta huomannu omassa laatikossa, vaikka täytin öljyn täyttöpropun tasalle. Tuntuu tosin olevan vähän harmaata aluetta nämä öljyn täyttömäärät...
                                            Viimeksi muokannut Niconce; 17.11.2012, 17:32.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuliko öljynvaihdolla mitään muutoksia laatikon toimintaan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei mitään vaikutusta, tosin eipä siinä ole ollut mitään vikaakaan :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  iteselläni on ns "uudemman" polven 01E 6-gang täytettynä täyttökorkkiin ihan kaikessa rauhassa käsin riittävän isolla ruiskulla (200ml). Pari kertaa sieltä pyrki kamaa pihalle, odottelin kaikessa rauhassa aina hetken (se kuuluisa tupakin mittainen tauko) ja kokeilin varovasti ottaisiko lisää. Ei mitn ongelmia vaihteen valinnassa tai muutenkaan.

                                                  Toki liiallinen täyttö koneistettuna voi tehdä 01E:n vielä kankeammaksi kuin vakiona, jos valitsinrenkaat ui öljyssä ja rattaan hahlot aina täyttyy hiljalleen sillä. Vaihteistoöljy kun ei ole notkeimmasta päästä öljyjä ;)

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X