Tämä aihe herättää välillä kysymyksiä, ja onkin oleellista tietoa rakentelussa niin koitan kerätä tähän vähän tietoa. Lisätietoja/korjauksia/tarkennuksia otetaan vastaan.
Seuraavassa tietoa vaihdelaatikoiden esiintymisestä ja yhteensopivuudesta:
T81/T85-koriset:
-4-sylinteristen moottoreiden yhteydessä käytetty vaihdelaatikkotyyppiä 093 (etuveto) ja 016 neliveto. Sopii kiinnityksiltään vain 4-sylinterisiin moottoreihin. Manuaalisesti lukittava keskitasauspyörästö.
-5-sylinteristen moottoreiden yhteydessä käytetty vaihdelaatikkotyyppiä 016, sopii kiinnityksiltään 5, (6 ja 8?) -sylinterisiin moottoreihin. Manuaalisesti lukittava keskitasauspyörästö.
-Vetolaipat pääsääntöisesti 108mm
-80-luvun alun 016:ssa on vaijerikäyttöinen tasauspyörästön lukko. xx/yy lähtien järjestelmä on muutettu pneumaattiseksi.
Vaihteiston etuosan valu on erilainen riippuen siitä onko se tarkoitettu 4- vai 5-sylinteriseen. Myös kytkinakselin pituus on eri.
Loppuvälitykset nelivedoissa 4syl 4.55, 5syl 4.11 paitsi urQuattro 3.89
T44
-Kuten edellä, mutta faceliftin yhteydessä (?) keskitasauspyörästö muuttunut kytkettävästä Torsen-tyyppiseksi.
-Faceliftin yhteydessä vapahengitteisten vaihteistot muuttuivat tyyppiin 01A (neliveto) ja 012 (etuveto)
-Turbomallit jatkoivat 016-vaihteistoisina
-Loppuvälitystä ei voi päätellä sylinteriluvusta, joskin valtaosa autoista on 5-sylinterisiä.
Audi V8 D11
-Manuaalilaatikko 3.6:ssa 016
-Manuaalilaatikko 4.2:ssa 01E-tyyppinen, eli sama kuin C4 -> Kiinnitykset soveltuvat 4-8-sylinterisille.
-Vauhtipyörä + kytkin erilaisia 3.6 <> 4.2
-Takatasauspyörästö on Torsen-tyyppinen ainoastaan Audi V8-malleissa
T89 B3 ja B4 (P1)
-Neliveto 01A-tyypin 5-vaihteisella vaihdelaatikolla, soveltuvuus 4-8-sylinteriset moottorit, Torsen-tyyppinen keskitasauspyörästö
-Etuvedossa 012
-01A ja 012 ovat vaihteisto-osaltaan lähes identtisiä. Samat kytkinakselit ja toisioakselin rattaat käytössä.
-01A askissa kolmea erikokoista vetoakselin kiinnityslaippaa. 90, 100 ja 108mm, joista viimeisin ainoastaan S2 3B-moottorin yhteydessä.
-012 108mm laippoja on käytetty tehokkaimmissa 20v ja V6-malleissa
-01A/012 omaa eri kokoisia tasauspyörästörakenteita eli kaikki vetolaipat eivät sovi ristiin
-S2 coupe 93-> 01E, ks. lisätiedot kohdasta C4. S2 Avant/Sedan on aina 01E
-Loppuvälitykset pääsääntöisesti 4syl 4.55, 5syl 4.11 ja 6syl 3.89
-01E kanssa erilainen apurunko, kardaani, kannakkeet ja vivusto. Nämä osat ovat uniikit S2/RS2 6v malleille.
C4
-S-malleissa käytetty 01E-tyyppistä vaihdelaatikkoa koko mallisarjan ajan kummankin moottorityypin yhteydessä (V8 & R5).
-Muutamia eri versioita, alkupään askit 5-vaihteisia, optiona on ollut 6-vaihteinen
-Myöhemmät ovat aina 6-vaihteisia.
-6-vaihteisista muutamia eri versioita, lisätiedot: http://www.elektro.com/~audi/01E/
-5-syl TDI myös 01E sekä etuvetona että nelivetona
-Tästä korimallista löytyvät ainoat 5v 01E-vaihteistot
-01E -vaihteistosta on monta evoluutiota liittyen ykkösvaihteen rattaan leveyteen sekä kytkinakselin (suoraan akseliin koneistetut 1.&2. vaihteet) materiaalissa ja joustavuudessa. RS2 on ensimmäinen päivitetyn ykkösvaihteen auto ja noin 1997 ei enää kapeampia uutena tehty. Kapeakin on huomattavan kestävä.
-Muut mallit 012/01A, ks. t89.
B5, B6, C5
-Kaikki 6-vaihteiset mallit 01E-tyypin askilla, ks. lisätiedot yltä.
-Kaikki 5-vaihteiset mallit 012/01A-tyypin askilla, ks. lisätiedot yltä.
B7
C6 4F
B8
-Vaihdelaatikkouudistus, etuperä siirretty eteenpäin, Crown gear-tyyppinen keskitasauspyörästö. (Soveltuvuus & käyttökohteet ?)
---------------------------------------------------------------------
Ylläolevasta luettelosta voidaan lukea rivien välistä se, että 01A ja 01E saadaan sopimaan lähes kaikkiin mahdollisiin korikombinaatioihin osittain tai kokonaan tehdastekoisillakin osilla. T81/85 voidaan hyödyntää T89 osia, T44 voidaan hyödyntää C4 tai D11 osia. Muissa malleissa soveltuvat osat löytyvät mallisarjojen sisältä.
Vauhtipyörä + kytkin tulee valita aina vaihteiston mukaan mikäli ollaan tekemässä vakiosta poikkeavia yhdistelmiä. 4/5/6/8 sylinteriset moottorit ovat erilaisella vauhtipyörän pulttijaolla eli vauhtipyörän tulee olla sylinteriluvultaan vastaavasta moottorista.
Seuraavassa tietoa vaihdelaatikoiden esiintymisestä ja yhteensopivuudesta:
T81/T85-koriset:
-4-sylinteristen moottoreiden yhteydessä käytetty vaihdelaatikkotyyppiä 093 (etuveto) ja 016 neliveto. Sopii kiinnityksiltään vain 4-sylinterisiin moottoreihin. Manuaalisesti lukittava keskitasauspyörästö.
-5-sylinteristen moottoreiden yhteydessä käytetty vaihdelaatikkotyyppiä 016, sopii kiinnityksiltään 5, (6 ja 8?) -sylinterisiin moottoreihin. Manuaalisesti lukittava keskitasauspyörästö.
-Vetolaipat pääsääntöisesti 108mm
-80-luvun alun 016:ssa on vaijerikäyttöinen tasauspyörästön lukko. xx/yy lähtien järjestelmä on muutettu pneumaattiseksi.
Vaihteiston etuosan valu on erilainen riippuen siitä onko se tarkoitettu 4- vai 5-sylinteriseen. Myös kytkinakselin pituus on eri.
Loppuvälitykset nelivedoissa 4syl 4.55, 5syl 4.11 paitsi urQuattro 3.89
T44
-Kuten edellä, mutta faceliftin yhteydessä (?) keskitasauspyörästö muuttunut kytkettävästä Torsen-tyyppiseksi.
-Faceliftin yhteydessä vapahengitteisten vaihteistot muuttuivat tyyppiin 01A (neliveto) ja 012 (etuveto)
-Turbomallit jatkoivat 016-vaihteistoisina
-Loppuvälitystä ei voi päätellä sylinteriluvusta, joskin valtaosa autoista on 5-sylinterisiä.
Audi V8 D11
-Manuaalilaatikko 3.6:ssa 016
-Manuaalilaatikko 4.2:ssa 01E-tyyppinen, eli sama kuin C4 -> Kiinnitykset soveltuvat 4-8-sylinterisille.
-Vauhtipyörä + kytkin erilaisia 3.6 <> 4.2
-Takatasauspyörästö on Torsen-tyyppinen ainoastaan Audi V8-malleissa
T89 B3 ja B4 (P1)
-Neliveto 01A-tyypin 5-vaihteisella vaihdelaatikolla, soveltuvuus 4-8-sylinteriset moottorit, Torsen-tyyppinen keskitasauspyörästö
-Etuvedossa 012
-01A ja 012 ovat vaihteisto-osaltaan lähes identtisiä. Samat kytkinakselit ja toisioakselin rattaat käytössä.
-01A askissa kolmea erikokoista vetoakselin kiinnityslaippaa. 90, 100 ja 108mm, joista viimeisin ainoastaan S2 3B-moottorin yhteydessä.
-012 108mm laippoja on käytetty tehokkaimmissa 20v ja V6-malleissa
-01A/012 omaa eri kokoisia tasauspyörästörakenteita eli kaikki vetolaipat eivät sovi ristiin
-S2 coupe 93-> 01E, ks. lisätiedot kohdasta C4. S2 Avant/Sedan on aina 01E
-Loppuvälitykset pääsääntöisesti 4syl 4.55, 5syl 4.11 ja 6syl 3.89
-01E kanssa erilainen apurunko, kardaani, kannakkeet ja vivusto. Nämä osat ovat uniikit S2/RS2 6v malleille.
C4
-S-malleissa käytetty 01E-tyyppistä vaihdelaatikkoa koko mallisarjan ajan kummankin moottorityypin yhteydessä (V8 & R5).
-Muutamia eri versioita, alkupään askit 5-vaihteisia, optiona on ollut 6-vaihteinen
-Myöhemmät ovat aina 6-vaihteisia.
-6-vaihteisista muutamia eri versioita, lisätiedot: http://www.elektro.com/~audi/01E/
-5-syl TDI myös 01E sekä etuvetona että nelivetona
-Tästä korimallista löytyvät ainoat 5v 01E-vaihteistot
-01E -vaihteistosta on monta evoluutiota liittyen ykkösvaihteen rattaan leveyteen sekä kytkinakselin (suoraan akseliin koneistetut 1.&2. vaihteet) materiaalissa ja joustavuudessa. RS2 on ensimmäinen päivitetyn ykkösvaihteen auto ja noin 1997 ei enää kapeampia uutena tehty. Kapeakin on huomattavan kestävä.
-Muut mallit 012/01A, ks. t89.
B5, B6, C5
-Kaikki 6-vaihteiset mallit 01E-tyypin askilla, ks. lisätiedot yltä.
-Kaikki 5-vaihteiset mallit 012/01A-tyypin askilla, ks. lisätiedot yltä.
B7
C6 4F
B8
-Vaihdelaatikkouudistus, etuperä siirretty eteenpäin, Crown gear-tyyppinen keskitasauspyörästö. (Soveltuvuus & käyttökohteet ?)
---------------------------------------------------------------------
Ylläolevasta luettelosta voidaan lukea rivien välistä se, että 01A ja 01E saadaan sopimaan lähes kaikkiin mahdollisiin korikombinaatioihin osittain tai kokonaan tehdastekoisillakin osilla. T81/85 voidaan hyödyntää T89 osia, T44 voidaan hyödyntää C4 tai D11 osia. Muissa malleissa soveltuvat osat löytyvät mallisarjojen sisältä.
Vauhtipyörä + kytkin tulee valita aina vaihteiston mukaan mikäli ollaan tekemässä vakiosta poikkeavia yhdistelmiä. 4/5/6/8 sylinteriset moottorit ovat erilaisella vauhtipyörän pulttijaolla eli vauhtipyörän tulee olla sylinteriluvultaan vastaavasta moottorista.
Comment