C5 koriset Audit alkavat olla jo siinä iässä, että kardaanin kuluvat osat ovat tiensä päässä. Merkkitiski eikä suomalaiset varaosaliikkeet tarjoa näihin mitään varaosia jos kysymyksen esittää muodossa "osia Audin kardaaniin". Tässä pieni infopaketti miten kardaanin saa kunnostettua kotimaisten varaosaliikkeiden osilla.
Tein itse remontin kardaaniin osanumerolla 4B0 521 101 P / 4B0521101P , mutta samalla reseptillä pitäisi mennä kaikkiin C5 korisiin.
Vakionopeusnivelet/Päätynivelet
Niveleksi käy Ford Scorpion vetonivel. Ford Scorpiossa on käytetty samaa niveltä sekä ulko- että sisäpäässä koko Scorpion valmistusajan, joten osan tilaus on helppoa.
Esimerkiksi Holzer Q512K on sopiva nivel. Ennen nivelen kiinnitystä kardaaniin kannattaa sovittaa irtoniveltä vaihdelaatikon ja perän laippoihin. Ainakin Holzerissa toisen puolen kiinnityspinnan ulkohalkaisija oli hieman suurempi kuin toisen. Ensimmäisellä asennuskerralla tuli laitettua tietämättömänä suuremmalla halkaisijalla oleva puoli laippaan päin ja lopputuloksena nivel jumahti aika lujasti laippaan.
Ristikkonivel
Ristikko on mallia prässätty, ei siis lukkorenkailla kuten vanhemmissa. Ristikon kunto kannattaa tarkistaa pyörittelemällä sitä jokaiseen suuntaan, ristikon tulee liikkua tasaisesti ja äänettömästi. Video viallisesta ristikosta: http://youtu.be/6F0kLD8Edk0
Prässätyn ristikon vaihtoja tekee mm. KO-Met Oy http://www.ko-met.fi/ . Ristikon vaihdon jälkeen kardaani ilmeisesti tasapainotetaan, eli kotipajassa prässillä vaihdettu ristikko voi antaa tärisevän kyydin. Tätä kirjoittaessa hinta ristikon vaihdolle em. yrityksessä on 100-150e tietämillä, kannattaa kysyä päivän hinta.
Kardaanin tukikumi/laakeri
Tukikumiksi kävisi ilmeisesti useammankin automallin tukikumi, mutta kaikki vaativat askartelua. Itse valitsin seuraavan:
- Motonet koodi: 18-4205
- Febin koodi: 01846
- BMW koodi: 26 12 1 226 731
Tukikumin vaihtamista varten joudut katkaisemaan kardaanin keskeltä. Lähtee auki yhden pultin irroittamalla ja naputtelemalla. Kardaanin puolikkaiden saumasta paljastuu boorit. Kardaani on tasapainotettu tehtaalla joten joudut kasaamaan kardaanin puolikkaat tismalleen samaan asentoon toisiinsa nähden kuin avatessa. Tee siis merkinnät huolellisesti.
Vanha tukikumi/laakeri lähtee kardaanista pois ulosvetimellä tai vaikkapa kulmahiomakoneella kehä katkaisten. Merkitse samalla ylös kumminko päin vanha tukikumi on kannakeraudassa. Vaikka kannakerauta näyttää pikaisella vilkaisulla symmetriseltä, se ei sitä ole. Eli joudut hitsaamaan uuden tukikumin kannakerautaan oikein päin! Väärin päin kannakeraudassa oleva tukikumi aiheuttaa sen, ettet pysty linjaamaan kardaania suoraan.
Vanhasta tukikumista porataan pistehitsaukset auki niin, että saat erotettua tukikumin kannakeraudan ja tukikumin. Tukikumi joutaa roskiin ja kannakerauta hitsataan BMW-tuotteeseen.
Tein itse remontin kardaaniin osanumerolla 4B0 521 101 P / 4B0521101P , mutta samalla reseptillä pitäisi mennä kaikkiin C5 korisiin.
Vakionopeusnivelet/Päätynivelet
Niveleksi käy Ford Scorpion vetonivel. Ford Scorpiossa on käytetty samaa niveltä sekä ulko- että sisäpäässä koko Scorpion valmistusajan, joten osan tilaus on helppoa.
Esimerkiksi Holzer Q512K on sopiva nivel. Ennen nivelen kiinnitystä kardaaniin kannattaa sovittaa irtoniveltä vaihdelaatikon ja perän laippoihin. Ainakin Holzerissa toisen puolen kiinnityspinnan ulkohalkaisija oli hieman suurempi kuin toisen. Ensimmäisellä asennuskerralla tuli laitettua tietämättömänä suuremmalla halkaisijalla oleva puoli laippaan päin ja lopputuloksena nivel jumahti aika lujasti laippaan.
Ristikkonivel
Ristikko on mallia prässätty, ei siis lukkorenkailla kuten vanhemmissa. Ristikon kunto kannattaa tarkistaa pyörittelemällä sitä jokaiseen suuntaan, ristikon tulee liikkua tasaisesti ja äänettömästi. Video viallisesta ristikosta: http://youtu.be/6F0kLD8Edk0
Prässätyn ristikon vaihtoja tekee mm. KO-Met Oy http://www.ko-met.fi/ . Ristikon vaihdon jälkeen kardaani ilmeisesti tasapainotetaan, eli kotipajassa prässillä vaihdettu ristikko voi antaa tärisevän kyydin. Tätä kirjoittaessa hinta ristikon vaihdolle em. yrityksessä on 100-150e tietämillä, kannattaa kysyä päivän hinta.
Kardaanin tukikumi/laakeri
Tukikumiksi kävisi ilmeisesti useammankin automallin tukikumi, mutta kaikki vaativat askartelua. Itse valitsin seuraavan:
- Motonet koodi: 18-4205
- Febin koodi: 01846
- BMW koodi: 26 12 1 226 731
Tukikumin vaihtamista varten joudut katkaisemaan kardaanin keskeltä. Lähtee auki yhden pultin irroittamalla ja naputtelemalla. Kardaanin puolikkaiden saumasta paljastuu boorit. Kardaani on tasapainotettu tehtaalla joten joudut kasaamaan kardaanin puolikkaat tismalleen samaan asentoon toisiinsa nähden kuin avatessa. Tee siis merkinnät huolellisesti.
Vanha tukikumi/laakeri lähtee kardaanista pois ulosvetimellä tai vaikkapa kulmahiomakoneella kehä katkaisten. Merkitse samalla ylös kumminko päin vanha tukikumi on kannakeraudassa. Vaikka kannakerauta näyttää pikaisella vilkaisulla symmetriseltä, se ei sitä ole. Eli joudut hitsaamaan uuden tukikumin kannakerautaan oikein päin! Väärin päin kannakeraudassa oleva tukikumi aiheuttaa sen, ettet pysty linjaamaan kardaania suoraan.
Vanhasta tukikumista porataan pistehitsaukset auki niin, että saat erotettua tukikumin kannakeraudan ja tukikumin. Tukikumi joutaa roskiin ja kannakerauta hitsataan BMW-tuotteeseen.
Comment