Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FAQ-ehdotus: 1.8T perusviat: Tehonpuute, ahto-ongelmat, yms.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    FAQ-ehdotus: 1.8T perusviat: Tehonpuute, ahto-ongelmat, yms.

    Olisikohan tällaisessa FAQ:ssa ideaa? Merkittävä osa moottori/turbo-aiheisista kysymyksistä tuntuisi liittyvän 1.8T ahto- ja muihin perusongelmiin, joten voisi koota FAQ-tyyppisesti yhteen ketjuun tärkeimmät ohjeet.

    Tämä pätee lähtökohtaisesti kaikkiin eri tyyppisiin VAG:n imusarjasuihkutteisiin 1.8T koneisiin (pitkittäis- ja poikittais-), ja luultavasti pitkälti myös muihin ahdettuihin bensakoneisiin. (Kirjoitettu B6-pohjalta AVJ/BFB/BEX-koneille, joten joissain kohdissa voi olla pieniä eroavaisuuksia eri mallien välillä.)

    A) Mahdollisia oireita (yksi tai useampia, riippuen viasta)
    - Tehonpuute eri kierrosalueilla
    - Ahtojen/vetojen epätasaisuus, seilaaminen ylös alas
    - Suhiseva / vinkuva ääni ahdoilla
    - Vikavalo mittaristossa, iso kulutus, yms.
    (- Tärinä / käynti kolmella -> todennäköisesti puolavika, käytä hakua, ei käsitellä enempää tässä)


    B) Perusdiagnostiikka (järjestys suuntaa-antava)

    1) Vikakoodit: Jos mahdollista, lue ensin vikakoodit. Mahdollisesti vika löytyy jo suoraan näinkin.

    2) Painetesti: Tämä kannattaa suorittaa erityisesti mikäli oireisiin liittyy suhinaa/vinkunaa/tehonpuutetta - ja miksei muutenkin. Ohjeita löytyy foorumilta. Lyhykäisyydessään: Turbolle menevä imuputki irti ilmamäärämittarin päästä, tilalle sopiva tulppa jossa venttiili paineistusta varten, ja varovasti painetta esim. kompressorin avulla. Lisäksi kannattaa toki silmämääräisesti käydä letkujen kunto läpi.
    2.1) Bypass-testi: Tämän voi tehdä erikseen tai yhdessä painetestin kanssa: Bypassille menevästä letkusta imemällä ei pitäisi tulla ilmaa läpi, eikä myöskään itse venttiilin läpi, paitsi kun pikkuletkussa on alipaine.

    3) Lokitietojen ajaminen: Jos käytössä on VCDS tai vastaava, tehdään seuraavaa:
    - Moottorinohjauksen measuring blocks ja valitaan esim. kanavat 115 ja 003 (tai muut joista näkee vähintään tilatun ja tehdyn ahtopaineen sekä ilmamassan).
    - Kiihdytys mielellään kolmosella tyhjällä tiellä: Kaasu pohjaan pikkukierroksilla, esim. 1800rpm, ja siitä kaasu pohjassa veto punarajan tuntumaan. Login tallennus ja Exceliin.

    Jos nämä eivät jo suorastaan tarjonneet vikaa korjattavaksi, siirrytään seuraavaan kohtaan.


    B) Tyypilliset vikakohteet, sekä niiden tunnistaminen & korjaaminen

    1) Ahtovuoto tai by-pass rikki: Nämä viat tunnistaa painetestillä. Vika korjataan vaihtamalla vuotava osa (käytä OEM-osia). (Lisäksi tämän voi havaita lokitiedoista siitä, että ahtopaineet eivät nouse, ja kuulla suhinana ahdoilla.)

    2) N75 finaalissa: N75:n tehtävä on säätää ahtoja ECU:n ohjaamana, hukkaporttia avaamalla. Hyvin tyypillinen oire solenoidin väsyessä on ahtojen "heijaaminen" ylös-alas. N75-vian tunnistaa usein siitä, että ahtopainelokissa tehty paine heittelee, eikä seuraa pyydettyä painetta. Kun N75 on täysin loppu, voi tapahtua niin merkittävää yliahtamista että kone menee limp modeen. Vika korjataan osa vaihtamalla. N75 voi kannattaa myös vaihtaa "varmuuden vuoksi", jos kilsoja on mittarissa paljon.

    3) MAF (eli ilmamäärämittari) lopussa: MAF-vika aiheuttaa usein vikavalon syttymisen (muistaakseni ESP-valo?) ja tyypillisenä oireena jo ennen sitä on tehonpuute erityisesti yläkierroksilla. Lokeista tämän havaitsee lähinnä siitä, että ilmamassa g/s jää alhaiseksi. Esim. vakio-MAF:lla vakio 163hp koneessa, pitäisi ilmamassan olla luokkaa 130g/s. Korjaus tapahtuu osa vaihtamalla (huom. ehdottomasti suositellaan alkuperäis-Bosch-osaa)

    Kun nämä tyypillisimmät on poissuljettu, siirrytään hieman hankalammin tunnistettaviin juttuihin:

    4) Pakopuolen (erityisesti katalysaattorin) tukos: Oireena katin tai muun putkiston osan tukkoisuudesta voi olla yleinen "nuhaisuus", huono kierrosten/ahtojen nousu ja esim. turbon voimakas kuumeneminen (tyyliin punahehkussa jo kummemmin polkematta). Varmuuden saa vain putkistoon kurkkaamalla/katin irrottamalla. Korjauksena uusi osa, samalla voi toki laittaa paremmin virtaavan tilalle...

    5) Ahdin/hukkaporttiviat: Muut kuin ahtovuodoista johtuvat vinkunat, savutus, jne. voivat olla merkkejä turboviasta - esim. laakerit loppu, siivet epätasapainossa, jne. Toisaalta ahtojen puuttuminen voi liittyä ahtovuotojen ja N75:n lisäksi hukkaporttiin, ts. ei sulkeudu kunnolla. Korjaus riippuu viasta.

    6) Bensapumppu kuolemassa: Tehojen puuttuminen / rötääminen täydellä kuormalla ja bensapumpun ulvova/vinkuva/rohiseva/muuten outo tai voimakas ääni voi olla merkki bensapumpun ongelmista. Pumppu on pelkääjän puolen takapenkin alla, jossa sitä voi kuulostella ja ihmetellä. Lisädiagnoosia saanee paineet mittaamalla - mutta jos oireet ovat selvät (esim. tavallisesta poikkeava ääni), kannattaa pumppu suosiolla vaihtaa/vaihdattaa.

    7) Lambdaviat: Lambdaviat eivät yleensä aiheuta mitään dramaattista, vaan (etummaisen) lambdan toiminta hidastuu pikkuhiljaa, ja voi näkyä esim. kulutuksessa. Jos lambdalla on ajettu yli 100tkm ja on asiasta epäilys, vaihtaminen ei ole kovin kallis tai muuten paha rasti (Bosch-lambdoja saa esim. eBaysta ihan järkihintaan). Lisädiagnoosia voi osaava kaveri tehdä lambda-arvoja ajossa tarkkailemalla.

    Itsellä ei nyt tule muuta mieleen, täydentää ja/tai korjata saa vapaasti.

    #2
    Ihan hyvä idea. Laitelkaa tekstiä tulemaan niin tökätään FAQ-osastolle sitten.

    Comment


      #3
      8) Huohotuksen tukkeutuminen (varsinkin kovilla pakkasilla): Öljyn käry ja radikaali öljyn syönti pitkällä matkalla tai kovalla pakkasella voi johtua huohotuksen tukkeutumisesta. Esim. pancake-venttiili kerää vettä ja jäätyessään tukkii huohotuksen -> öljyt pihalle parhaasta katsomastaan paikasta joka on yleensä putkesta savuna ulos. Tämän voi korjata helpoiten muuttamalla huohotuksen uudemman 1.8T koneen vastaavaksi jossa pancake-venttiili on koneen takana.

      9) Jarruvalokytkin: Jarruvalokytkimen rikkoutuminen mikä sytyttää esim. ABS/ESP valot kun polkimeen koskee. Yleensä valot sammuvat jos auton käynnistää uudelleen. Tämä antaa yleensä vikakoodin, mutta voi oireilla ilmankin. Kytkimen vaihtamiseen tarvitsee hivenen tietämystä, jotta ei vahingossa hajoita uutta osaa.

      10) Öljynpaineviat: Öljynpaineen varoitusvalon syttyessä vika löytynee joko pumpusta tai sihdin tukkeutumisesta joka yleensä juontaa juurensa Longlife-huollon liian pitkästä öljynvaihtovälistä. Pumppu vaihtoon tai sihdin vaihto/putsaus.

      Repesin ääneen kun luin tuon Dumon selostuksen ja mietiskelin että noistahan vois rakentaa Jumalmoottoribingoruudukon. Oisin varmaan saanu huutaa BINGO edellisen auton kanssa.
      Viimeksi muokannut sv; 24.5.2012, 14:28.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
        Repesin ääneen kun luin tuon Dumon selostuksen ja mietiskelin että noistahan vois rakentaa Jumalmoottoribingoruudukon. Oisin varmaan saanu huutaa BINGO edellisen auton kanssa.
        Fiksuja lisäyksiä, tosin jarruvalokytkin menee jo yleisten vikojen puolelle :). En tiedä kuka bingon voittaisi, mutta olisin vahvoilla: Ainoa josta en saisi pistettä, on tuo lisäämäsi nro 10 - ja sellainenkin on joskus voinut olla, sen verran oli vanhassa koneessa laakerivälystä...

        Comment


        • #5
          Hyvin yleinen vaiva tuntuu olevan 1.8T B6:ssä kierrosten "jääminen huutamaan" / huono kierrosherkkyys vaihdetta vaihdettaessa. Syynä tähän kytkinpolkimen katkaisin. Ei vikakoodia ja halpa korjata uudella reilu parinkympin osalla.
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...kinpolkimen%2A

          Comment


          • #6
            Imuilman lämpötila-anturi saa myös huohottimesta tulevista käryistä kuorrutuksen, jonka voi pestä pois kaasuttimen putsausaineella. Samalla suoriutuu läpän kunnollisesta pesusta etu ja takapuolelta (jotkut liikkeetkin pyyhkivät vain etupuolelta), että saa kriittiset kosketuspinnat läpän ja tötterön välissä kunnolla puhtaaksi. Omassa aiheutti ahtopiikkejä + vähän koholla olleita ahtoja, joita ecu lievitti bypassilla. Koska N75 oli suht uusi, bypassi ehjä ja N249 on kuulemma erittäin harvoin rikki, etsin tietoa MAP:ista ja tuosta. Lopulta päätin kokeilla tuota G42 puhdistusta ja kyseiset oireet hävisivät em. operaatioilla. MAP ilmeisesti vielä toimi jotenkin. Ahdot alkoivat taas liikkua tavoitteen kanssa samoissa ja kaikenlainen nykiminen loppui. Tuon kuorrutuksen reiluus voi olla peräisin ajalta, jolloin huohottimen 1-suuntaventtiili jumitti.

            Comment


              #7
              Tän olis kyllä voinu nostaa FAQ osioon jo, tällästä itse etsin kun 1.8t:stä ei ole aiempaa tuttavuutta. Helpottais kynnystä kirjoittaa lisää jos tietäisi että tällänen alku on jo olemassa.

              Comment


              • #8
                Tuonne vielä se kuva jossa toimilaitteet/anturit numeroitu.

                Comment

                Working...
                X