Auto: A4 B5 1,8L (ADR koneella)
"00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached"
Löytyihän se vihdoinkin syy kyseiseen koodiin. Kaikki alipaineletkut yms tuli läpikäytyä, lambdakin testattua, maf putsattua, kaasuläppä sopeutettua jne. Kun näistä ei mistään löytynyt vikaa, alkoi suurempi ihmettely. Ongelmalliseksi asian teki vielä sekin, että ajossa ei suuremmin ollut havaittavissa mitään erikoista. Tosin nyt on tuntunut pienemmätkin nypytykset hävinneen.
Eli kyseisen koodin aiheutti imuilmaputkessa (osanumero 058 133 357A) olevan (venttiilin?) kalvon rikkoutuminen. Venttiilin isompi letku menee huohottimelle ja toinen imusuihkupumpulle (se muoviosa imusarjan päällä). Viallinen kalvo näkyy (yleensä) törröttävän putken sisällä pystyssä, eli jos näkyy oranssia, osa vaihtoon.
Jonkinlainen tyyppivika tuokin taitaa olla, sillä purkaamolta haetuissa kahdessa osassa oli kummassakin kalvo hajalla.
Uutta osaa löytyy mm. Speed-Autoteilen kautta (ja edullisemmin kuin marmoritiskiltä - yllättäen).
Vag-com:lla tuli vian aikana moottorin diagnostiikkaa tutkittua ja vikakoodin (vian) ollessa päällä, ryhmän 008 "Learned mix, form, (add) -10,,+10%" arvo oli tyhjäkäynnillä -10.9:stä -11.7:ään. Kyseisen osan vaihdolla ko. arvo tippui -4.7:ään, joka siis on annettujen rajojen sisällä.
Lambdan toiminnan voi suunnilleen tarkastaa 009 ryhmän "L-probe volts" arvoja seuraamalla. Nämä vaihtelevat nopeaan tahtiin, omassa autossani tyhjäkäynnillä (n.860 rpm) välillä 0,18-0,815.
Ilmamassamittarin toiminnan pystyy tarkastamaan (ainakin toteamaan) keräämällä logia vag-comilla (ryhmä 002, Mass air flow). Tyhjäkäynnillä arvo on noin 3,47-3,54 ja kierroksilla (2. vaihteella reilummin vedättäessä, 5640 rpm) 101,87, eli karkeasti 0,8 x hepat (0,8x125=100). Kyseiset arvot vanhalla viallisella osalla.
"00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached"
Löytyihän se vihdoinkin syy kyseiseen koodiin. Kaikki alipaineletkut yms tuli läpikäytyä, lambdakin testattua, maf putsattua, kaasuläppä sopeutettua jne. Kun näistä ei mistään löytynyt vikaa, alkoi suurempi ihmettely. Ongelmalliseksi asian teki vielä sekin, että ajossa ei suuremmin ollut havaittavissa mitään erikoista. Tosin nyt on tuntunut pienemmätkin nypytykset hävinneen.
Eli kyseisen koodin aiheutti imuilmaputkessa (osanumero 058 133 357A) olevan (venttiilin?) kalvon rikkoutuminen. Venttiilin isompi letku menee huohottimelle ja toinen imusuihkupumpulle (se muoviosa imusarjan päällä). Viallinen kalvo näkyy (yleensä) törröttävän putken sisällä pystyssä, eli jos näkyy oranssia, osa vaihtoon.
Jonkinlainen tyyppivika tuokin taitaa olla, sillä purkaamolta haetuissa kahdessa osassa oli kummassakin kalvo hajalla.
Uutta osaa löytyy mm. Speed-Autoteilen kautta (ja edullisemmin kuin marmoritiskiltä - yllättäen).
Vag-com:lla tuli vian aikana moottorin diagnostiikkaa tutkittua ja vikakoodin (vian) ollessa päällä, ryhmän 008 "Learned mix, form, (add) -10,,+10%" arvo oli tyhjäkäynnillä -10.9:stä -11.7:ään. Kyseisen osan vaihdolla ko. arvo tippui -4.7:ään, joka siis on annettujen rajojen sisällä.
Lambdan toiminnan voi suunnilleen tarkastaa 009 ryhmän "L-probe volts" arvoja seuraamalla. Nämä vaihtelevat nopeaan tahtiin, omassa autossani tyhjäkäynnillä (n.860 rpm) välillä 0,18-0,815.
Ilmamassamittarin toiminnan pystyy tarkastamaan (ainakin toteamaan) keräämällä logia vag-comilla (ryhmä 002, Mass air flow). Tyhjäkäynnillä arvo on noin 3,47-3,54 ja kierroksilla (2. vaihteella reilummin vedättäessä, 5640 rpm) 101,87, eli karkeasti 0,8 x hepat (0,8x125=100). Kyseiset arvot vanhalla viallisella osalla.
Comment