Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 ja 00561 Mixture Adaptation virhekoodi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 ja 00561 Mixture Adaptation virhekoodi

    Auto: A4 B5 1,8L (ADR koneella)

    "00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached"

    Löytyihän se vihdoinkin syy kyseiseen koodiin. Kaikki alipaineletkut yms tuli läpikäytyä, lambdakin testattua, maf putsattua, kaasuläppä sopeutettua jne. Kun näistä ei mistään löytynyt vikaa, alkoi suurempi ihmettely. Ongelmalliseksi asian teki vielä sekin, että ajossa ei suuremmin ollut havaittavissa mitään erikoista. Tosin nyt on tuntunut pienemmätkin nypytykset hävinneen.

    Eli kyseisen koodin aiheutti imuilmaputkessa (osanumero 058 133 357A) olevan (venttiilin?) kalvon rikkoutuminen. Venttiilin isompi letku menee huohottimelle ja toinen imusuihkupumpulle (se muoviosa imusarjan päällä). Viallinen kalvo näkyy (yleensä) törröttävän putken sisällä pystyssä, eli jos näkyy oranssia, osa vaihtoon.

    Jonkinlainen tyyppivika tuokin taitaa olla, sillä purkaamolta haetuissa kahdessa osassa oli kummassakin kalvo hajalla.

    Uutta osaa löytyy mm. Speed-Autoteilen kautta (ja edullisemmin kuin marmoritiskiltä - yllättäen).

    Vag-com:lla tuli vian aikana moottorin diagnostiikkaa tutkittua ja vikakoodin (vian) ollessa päällä, ryhmän 008 "Learned mix, form, (add) -10,,+10%" arvo oli tyhjäkäynnillä -10.9:stä -11.7:ään. Kyseisen osan vaihdolla ko. arvo tippui -4.7:ään, joka siis on annettujen rajojen sisällä.

    Lambdan toiminnan voi suunnilleen tarkastaa 009 ryhmän "L-probe volts" arvoja seuraamalla. Nämä vaihtelevat nopeaan tahtiin, omassa autossani tyhjäkäynnillä (n.860 rpm) välillä 0,18-0,815.

    Ilmamassamittarin toiminnan pystyy tarkastamaan (ainakin toteamaan) keräämällä logia vag-comilla (ryhmä 002, Mass air flow). Tyhjäkäynnillä arvo on noin 3,47-3,54 ja kierroksilla (2. vaihteella reilummin vedättäessä, 5640 rpm) 101,87, eli karkeasti 0,8 x hepat (0,8x125=100). Kyseiset arvot vanhalla viallisella osalla.



    #2
    Omaan ilmesty tämmönen:

    VAG-COM Version: Release 311.2-N

    Control Module Part Number: 8D0 907 558 E
    Component and/or Version: 1.8L R4/5VT MOTR HS D03
    Software Coding: 04201
    Work Shop Code: WSC 06335
    1 Fault Found:
    00561 - Mixture Adaptation
    14-10 - Adaptation Limit (Add) Exceeded - Intermittent

    Vetoa ei oikein tahtonu olla ja ahtomittari hyppäs kovinki helposti ahdon puolelle ku kaasuun vähä koski. Kokeilin vedättää isolla vaihteella ylämäkeen ja ainaki ahto nousi sinne karvan alta 0.6:een. Vakio on siis. Hetkellisestä kulutuksestaki näki ettei kaikki oo kunnos. Jotenki raskaan olosesti meni tasases ajoski. Pysähdyin kokeileen lahaako jarrut, kaikki levyt viileitä. Kattelin vähä ross-techin sivuilta tuosta mut pisti täälä foorumilla silmään et ku toi (Add) ni viittais suoraan vuotoon. Onko näin? Maffia ei oo viä mitattu.

    Tuollasta löyty ku googletin tuota Addia ja Mullia.

    "Add" means additive trim, which is addressing an imbalance at idle. When the ECU is using additive trim, it is telling the injectors to stay open a fixed amount longer or shorter. The malfunction (e.g. vacuum leak) becomes less significant as RPM increase. For additive adaptation values, the injection timing is changed by a fixed amount. This value is not dependent on the basic injection timing.

    "Mult" mean multiplicative trim, which is addressing an imbalance at all engine speeds. The malfunction (e.g. clogged injector) becomes more severe at increased RPM. For multiplicative adaptation values, there is a
    percentage change in injection timing. This change is dependent on the basic injection timing.
    Eli voisko aatella et on ilmavuoto vaikka ahto nousee ainaki suurinpiirtein sinne 0.6:een? Mut miks "Exceeded", miksei "Not Reached" jos vuotaa?
    Viimeksi muokannut horch; 18.6.2012, 21:12.

    Comment


      #3
      Itsellä myös oli kyseinen ongelma "00561 - Mixture Adaptation 15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached"
      Aikani netissä kahlailua silloin ainoastaan venäläiseltä foorumilta löytyi vihjeitä kyseiseen osaan, josta oli koko kalvo kadonnut ja myös imupumppu oli tukossa. Korjausten jälkeen arvot tippuivat rajojen sisälle.
      Kyseessä oli myös tuo 1.8 ahtamaton adr kone

      Comment


        #4
        Hokasin nyt yhtäkkiä tänään et saattaa olla kevään ajalta tuo vikakoodi. Murtu sillon ahtomittarista letku jollonka sai sieltä ohi-ilmaa. Kävin tuos nyt tekees lenkin ja loggasin samalla maffin arvot. 127 g/s näytti, eli pitäs ainaki maffi olla kunnos?

        Voisko vajaa ilmastointi tehdä tuota kiusaa ettei oikein jaksais mennä? Aattelin ku nyt ei ollu ilmastointi päällä ni tuntu ihan normaalilta. Vikakoodeja ei anna ilmastoinnista.

        Pitäskö moottorin kanava 32 olla nähtävis tän ikäses? Nyt näytti vain N/A joka sarakkees. 311.2N käytös.

        Comment


        • #5
          Melkeinpä kaksi vuotta ja noin 28926km saikin olla ilman vikakoodeja :) - Eli pukkasi saman koodin uudelleen.

          Oma epäilys on jälleen samassa osassa (058 133 357A), koska kaikki muut huohotukseen liittyvät härpäkkeet vaikuttaisivat olevan kunnossa. Ainakaan huohotusjärjestelmän letkuissa ei näy tai tunnu halkeamia käsikopelolla, eivätkä ne ole öljyssäkään? - Ei kai tuolla muita kalvosysteemejä ole tuon ja imusuihkupumpun (058133753B) lisäksi (sekin on koitettu vaihtaa vanhaan ehjään)?

          Kyseinen osa oli irtikin mutta silmämääräisesti oranssi kalvo vaikutti ehjältä (ei törröttänyt pystyasennossa). Kalvo liikkui reunoilta kun sitä kevyesti painoi, paitsi yhdeltä? - Tosin muuten kalvo ei tuntunut toimivan vaikka koitti imeä/puhaltaa kummastakin letkuliitännästä sekä tukkia eri reikiä (vai pitäisikö tuon ylipäätänsä jotain tehdä, kun ei tullut uutta "koeponnistettua"?).

          Vag-com:lla ryhmän 008 "Learned mix, form, (add) -10,,+10%" arvo tyhjäkäynnillä -10.4:stä -8.6 (eli raja-arvon ylitys, mistä vikakoodikin kertoo).

          Ihmetellytkin tuossa tankatessa että miksi kulutus tuntuu jälleen nousseen. Uusi osa on jo tilattu, eli sitä odotellessa...

          Comment


          • #6
            Pienenä päivityksenä se että tänään tuli vaihdeltua imusuihkupumpulta imuilmaputkelle menevä ohut letku (058 133 783A), joka olikin aika tukossa (kumi turvonnut). Metritavaran sovittaminen muotoletkun tilalle tosin sitten on omalukunsa paikassa joka repii ja polttaa kädet hajalle :)

            Toistaiseksi ei ole vikakoodi tullut uudelleen (alle 10km lenkillä) ja ryhmän 008 "Learned mix, form, (add) -10,,+10%" arvo pysyy tyhjäkäynnillä -7.0:ssa. Että saas nähdä kuinka lopulta käy, olisi varmaan pitänyt tuokin uusia jo alunperin, vaikka se päällepäin näyttikin ehjältä.

            EDIT: Vikakoodi on kuitenkin uusinut, kyseinen arvo jälleen -10.2... - uutta osaa odotellessa...
            [SIZE=1]- Vanhan Audin huohotin järjestelmä on kuin kolesterolista kärsivä eläkeläinen - putket tukossa ja kuttaperkaa. -[/SIZE]
            Viimeksi muokannut Hra 48; 21.11.2013, 12:06.

            Comment


            • #7
              Nyt on kysyttävä viisaammilta?

              Eli uusi osa on nyt vaihdettu, mutta vika ei poistunut. Vikakoodi tulee pienen testilenkin jälkeen aina uudelleen. Kaasuläppä kalibroitu, kalibrointi ok. Lambdan liitin, maf:in liitin yms putsattu varmuuden vuoksi.

              Learned mix form (add) arvo pomppii tyhjäkäynnillä -10.9 - -11.7 välillä (riippuen kuormituksesta/kierrosluvusta). Ajossahan tuo menee normaali alueelle (-3.9 - -8.6).
              Toinen minkä huomasin, oli se että Lambda control (-10,,+10%) arvo kävi tyhjäkäynnillä yli rajojen (-12.5 - -10.2, ei tosin generoi vikakoodia?).

              Moottorin pesun yhteydessä, tai ainakin itse yhdistäisin tuon siihen, tuli taannoin myös vikakoodi: 16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity - P0134 - 35-10 - Intermittent
              Eli viittaisiko tuo loppujen lopuksi lambdaan? - Kyseinen vika koodi ei kuitenkaan ole sittemmin uusinut?
              Todennäköisesti lambda on alkuperäinen, vuodelta 1995 :) - Tuossa on yksi käytetty alkuperäinen purkuosa jota voisi koittaa, mikäli tämä vaikuttaa myös otsikon mukaiseen vikaan?

              Katsastuksessa päästöarvot oli ilmeisen kohdallaan?

              Joutokäynti / Yli 2000 1/min
              CO-pitoisuus 0 / 0,01
              HC-pitoisuus 8 / 7
              Lambda-arvo 1,01
              CO2-pitoisuus 15,00 / 15,10
              O2-pitoisuus 0,32 / 0,25

              Ainoa mikä tässä tulee mieleen, että voiko vuotava liitos (se perinteinen, eli joustava punososa) pakosarjan ja kat:in välissä vaikuttaa asiaan? - Lambda tosin sijaitsee pakosarjassa ennen katalysaattoria.

              Loki 1:


              Loki 2:

              Comment


                #8
                Kannattaa lambda vaihtaa. Tsekkaa myös alipainelinja polttoaineenpaineensäätimeen ja että sen irroitus/kiinnitys tekee eroa lambdakorjaukseen.

                Comment


                • #9
                  No niin, tänään on käyty läpi kaikki huohotusjärjestelmän letkut, putket ja muut letkut varmuudenvuoksi vielä kertaalleen (mm. bensanpaineensäätimen letku), sekä imusuihkupumppu pesty ja puhallettu puhtaaksi (uusittu alkuvuodesta). Missään ei ollut halkeamia eikä vuotoja, osa letkuista on uusittu hiljattain varmuuden vuoksi.

                  Samalla tuli myös vaihdeltua ilman putsarinkotelon päällä oleva magneettiventtiili toiseen testattuun. - Ei vaikutusta.
                  Lambdan vaihto jäi tällä kertaa, oli sen verran kovassa kiinni ettei kantti ja vääntövarsi riittänyt :)

                  Sytytystulpat putsattu ja kaivettu esiin öljyn seasta (venttiilikopan tiiviste näemmä laskee edelleen läpi, vaikka uusittu alle 2v sitten. Oli tosin aavistuksen löysällä ja nyt kiristetty lisää). - Ei vaikutusta.
                  Autoa koitettu käyttää myös MAF:in johto irti, jolla tosin ei ollut mitään vaikutusta kyseiseen arvoon (generoi kyllä uuden vikakoodin, kuten asiaan kuuluu).

                  Mitään silmin havaittavaa vikaa ei löydy etsimälläkään, vaan vikakoodi on ja pysyy. Learned mix form (add) arvo tyhjäkäynnillä -10.8 - -9.4 välillä.

                  Sitten koitin tuon Porkkiksen ehdotuksen liittyen polttoaineenpaineensäätimen letkuun ja seurasin että Lambda Control arvo pomppaa n. +19 - +23 arvoon letkun irroituksen jälkeen. Käynnissä ei huomaa mitään. Kuuluuko tuon muuten reagoida juuri noin päin?
                  Tämän jälkeen letku takaisin bensanpaineensäätimelle koneen käydessä ja ihmetys oli suuri... Learned mix form (add) arvo -6.3, eli annettujen rajojen sisällä. Ajelin hallilta kotia ja ainakaan tällä välillä ei ole vikakoodi generoitunut uudelleen.

                  Eli tarkoittaakos tuo nyt sitä että polttoaineen paineensäädin on tullut/tulossa tiensäpäähän tai vastaavasti ollut jumissa? - Letkun irroituksen yhteydessä taisin sitä ruuvimeisselin päällä naputella. - Huomenna otan tuohon pätkän letkua ja klemmarit jotka nyt kylläkin puuttuvat?

                  Ohessa kotona parkissa otettu loki tiedosto. Tuon mukaan myös lambda tuntuisi antavan ihan järjellisiä arvoja?
                  Pitää nyt kuitenkin vielä seurata tuota, tiedä vaikka toimisikin pidempään, joten kiitokset vinkistä.

                  Viimeksi muokannut Hra 48; 13.12.2013, 16:27.

                  Comment


                  • #10
                    Päivitystä...

                    Nyt on ajettu noin 100 km testilenkki. Learned mix form (add) arvo pysyy tyhjäkäynnillä lukemassa -6.3 eikä kuormituksellakaan (takalasinlämmitin, valot ja penkinlämmittimet päälle) tipu kuin hetkellisesti -7.0:aan. Myös vikakoodi pysyy poissa.

                    MAF:in toimintaakin tuli testattua, eli kolmosella vedättäessä arvo 103,96 g/s (Learned mix form (add) -1.6, L-probe flux 0,89v, ACF open 99,6%, Lambda control 0, TankVent ON). Kierrokset login mukaan 2550 rpm, oikeasti kuitenkin enemmän :) - Ilmeisesti 005 kohdan data ei näytä korkeampaa lukemaa, sehän onkin tarkoitettu tyhjäkäynnin arvojen seurantaan (Idling Speed Stabilisation).

                    Eli tuon mukaan MAF ainakin on kunnossa (0,8x125=100) ja muutenkin ongelma näyttäisi toistaiseksi poistuneen.

                    Comment


                    • #11
                      Pikapäivitys...

                      Vaikka konepeltiäkään ei ole avattu, tänään learned mix form (add) arvo on jälleen -4.7. Eli ilmeisesti aika normaali tasolla? - Nyt kun sitten vielä keksisi sen oikean syyn siihen miksi arvo oli aiemmin yli rajojen :)

                      Comment


                      • #12
                        00561 Vikakoodi ei mene pois

                        Asiasta olen kysellyt vortexissa mutta sieltä ei saanut vastausta, ja tätä ongelmaa on ilmennyt enemmän suomen foorumeilla. Eli autossa on vikakoodi 00561 14-00 - adaptation limit (add) exceeded. Olen wikistä katsonut mistä vikakoodi mahtaa johtua, mutta vaikka olen käynyt kaikki mainitut asiat läpi niin vikakoodi ei mene pois, vaikka akunkengän irrottaa muutamaksi tunniksi, laittaa kiinni ja nollaa alhaisen jännitteen vikakoodin ja lähtee ajamaan ecuun muutoksia niin vikakoodi ilmestyy uudestaan.


                        Auto on tankattu
                        Uusi polttoainepumppu, suodatin & FPR
                        Uusi MAF anturi 128g/s 3 vaihde WOT
                        Uusi imusarjantiiviste kun vaihdoin termostaatin
                        Uudet Bosch suuttimet 12.5-12.6 ohm kaikissa vastusarvot


                        Sitten ei suoraan ongelmaan liittyviä uudistuksia tehty vuoden alussa

                        Lambda

                        Ilmalämpötila-anturi
                        Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

                        Huohotinventtiili
                        Forge DV venttiili


                        Kuvassa tulpat 1-2-3-4 BKR6E autossa ei ole lastua
                        https://i.imgur.com/OQ3Bx0D.jpg

                        Comment


                          #13
                          Painetesti tehty?

                          Comment


                            #14
                            Onhan Forge mallia bypass eikä blowoff?

                            Comment


                            • #15
                              Ei ole tehty, mutta pistin korjaamolle kyselyä asiasta. Täytyy käydä näyttämässä että kuinka moni letkuista alkanut vuotamaan. Ihmetellyt pitkään kun ahdoilla alkaa kuulua kirkumista.

                              Forgen venttiili missä Bypass ja blowoff samassa mutta olen tukkinut blow off reiän kokonaan eli kaikki paineet kiertää takaisin imupuolelle.

                              Comment


                              • #16
                                Kävin näyttämässä autoa eikä ongelmaa ollut, viikonloppuna huomasi että jos öljykorkki oli auki niin käynti hiljeni ja korkki alkoi hyppimään ympäriinsä. Tällä hetkellä huohotan ilmakehään. Tässä moottorissa simppeli huohotus eli letku sylinteristä T palaan josta letku imusarjaan, ja toinen menee imuputkeen Pancake/buck venttiiliin ja viimeinen letku tulee kannesta imuputkeen. Eli tällä hetkellä imusarjan & putken puolet tukittu ja huohottaa suoraan ilmakehään (ainakin pitäisi).

                                Käynti muuttui siten että kierrokset seilasi tyhjäkäynnillä 300-1000rpm alueella kunnes taas ECU teki korjaukset, sinänsä positiivinen vaikutus kun tiesi että seos korjataan vanhasta rikkaasta. Pieni lenkki eikä vikakodia JES. Sitten pidemmälle ajelulle ja kuinka ollakkaan taas ilmestyy vikakoodi, sitten katsoin lambda arvoa tyhjäkäynnillä 25% ei prkl...

                                Motarilla täyskaasulla sai 5960rpm asti vedettyä kunnes alko pito pettämään mutta MAF näytti jo 133g/s joka ei meinaa hyvää, ja kotipihalla testasin MAF tyhjäkäyntiarvoksi 1.67g/s. Irroitin MAF liittimen, käynti rauhottui taas ja kun pisti liittimen takasin, niin meinasi kone sammua. Taitaa olla MAF siis syypää. Ajatuksena nyt että palauttaa ton maffin takuuseen ja hommaa toisen ja samalla vaihtaa uudet PCV letkut ja venat.

                                Onse kumma kun vaihtanu Diverter Valven ja Pancake valven niin molemmat rikki. Eikö tohon huohotukseen löydy jotain järeämpää venaa joka ei samantien mene pskaksi kun vähän polkee.
                                E: Ja kerta kun ihmiset sanovat että 1.8T voi ihan vapaasti huohottaa ilmakehään niin eihän se varmasti vaikuta MAF lukemiin, mietin vain ettei tässä nyt käy juuri niin.
                                Viimeksi muokannut Laamapalmu; 18.12.2018, 20:44.

                                Comment

                                Working...
                                X