Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

4f purkaa akkua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 4f purkaa akkua

    Jostain kumman syystä tuo profiilin kuutonen on alkanut käyttäytymään omituisesti sähköjensä osalta. Ensin kiinnitin huomiota siihen, että auton ollessa lukossa katoksessa, se väläytti xenoneitaan lyhyesti. Tämä toistui ~5-10min syklissä. No autoon sisälle, ja valokytkin asennosta 'auto' asentoon 0, niin valojen vilkauttelu lakkasi. Samalla vikakoodit lukuun, ja sieltä löytyykin koodeja liittyen webastoon ja akun hallintaan. Koodit täällä.

    Samalla seurasin vcds:llä, että akku purkautuu noin 12A vauhdilla (virrat päällä, mutta kaikki sähkölaitteet kytketty pois päältä).

    Löytyykö vinkkejä, että mikä voisi olla vialla, ja miten tuota voisi helpoiten selvittää eteenpäin omatoimisesti? Välineiksi löytyy vcds ja yleismittari...

  • #2
    Pikaisesti mutuna:
    Mittaappa vänkärinpuolelta ylärivistä sulake no. 10 virran kulutus.
    Ekaksi siis ovet lukkoon ja odottelua että auto menee lepoon (punanen kolmio keskikonsolissa sammuu).

    Näistä 4f virtavaivoista on jo ennestäänkin juttua foorumilla, hakua hakua

    Comment


    • #3
      Tjoo, pitää aamulla tsekata tuo sulakkeen läpi menevä virta. Sen verran vielä tuohon alkuperäiseen lisäkommentteja, että käytin akkua irti reilut pari tuntia 'resetointi-mielessä'. Siitä tulleet vikakoodit on toki nollattu ennen tuota koodinlukua. Sinällään itselle osuu tuo webaston koodi siinä mielessä silmään, että tuo 01336 - Data Bus for Comfort System 014 - Defective on ilmaantunut ajankohtana, jolloin auto on seisonut katoksessa itsekseen. Eikä tuohon aikaan ole ollut mitään ajastinohjelmointejakaan.

      Toinen lisähuomio tuli tuosta Sakarin viestistä, näyttäisi siltä, että tuo ei pääse tuohon 'lepotilaan'. Eli tuo hätävilkkujen kytkin säilyy valaistuna niin pitkään kun virtaa riittää.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja santti Näytä viesti
        Tjoo, pitää aamulla tsekata tuo sulakkeen läpi menevä virta. Sen verran vielä tuohon alkuperäiseen lisäkommentteja, että käytin akkua irti reilut pari tuntia 'resetointi-mielessä'. Siitä tulleet vikakoodit on toki nollattu ennen tuota koodinlukua. Sinällään itselle osuu tuo webaston koodi siinä mielessä silmään, että tuo 01336 - Data Bus for Comfort System 014 - Defective on ilmaantunut ajankohtana, jolloin auto on seisonut katoksessa itsekseen. Eikä tuohon aikaan ole ollut mitään ajastinohjelmointejakaan.

        Toinen lisähuomio tuli tuosta Sakarin viestistä, näyttäisi siltä, että tuo ei pääse tuohon 'lepotilaan'. Eli tuo hätävilkkujen kytkin säilyy valaistuna niin pitkään kun virtaa riittää.
        Elikkä joku ohjainlaite jää hereille tai siihen ei saada yhteyttä, jolloin väylä jää hereille. Eli olisko toi mukavuus syyllinen näin äkki arvauksella.
        Sen toki voi tarkastaa jättämällä virtamittauksen päälle ja nyppimällä sulakkeita/ ohjainlaitteita yksi kerrallaan irti.
        Se että virrat päällä, ilman kuluttajia, kuluu 12A on ihan normaalia.

        Comment


        • #5
          Sarjassamme tyhmiä(?) lisäkysymyksiä - miten nopeasti tuon pitäisi normaalitilanteessa mennä lepotilaan? Entä mikä tuossa on oikea tapa metsästää kuluttavia laitteita, yleismittari akun ja akkuohjaimen väliin ja sulakkeita irti yksitellen, vai mitata vain sulakkeiden ylimenevää virtaa? Tuo mukavuus ohjain lienee tuo tavaratilan oikealla puolella oleva J393?

          Comment


          • #6
            Noin pari minuutta ottaa nukkumaan meno

            Comment


              #7
              Yleismittari kytkettynä juuri noin, jos ei virtapihtejä ole.
              Joko sulakkeita napsimalla tai suoraan ohjainlaitteesta liittimen irroittamalla. Näin olen itse toiminut.

              Yleismittarista näkee kyllä, koska auto menee nukkumaan, virrat pitäisi tippua alle 0,07A. Jos ei tipu, on jossain mätää. Ja tosiaan muutama minuutti siihen menee. Muista laittaa lukkojen salvat kiinni asentoon, kun alat hommiin, näin voit kuitenkin pitää ovet auki.

              Comment


              • #8
                Eipä tuottanut ainakaan itselle oikein selkeää tulosta mittailu. Takaa kun nappasi webaston sulakkeen pois, niin virrankulutus laski ~7A -> 3A. Mutta tuo loppukuorma näytti jakaantuvan sitten tuon takana olevan mukavuusmodulin, mittariston ja oikeanpuolimmaisten oviohjaimien kesken. Eli oikein selkeää lopputulosta en tuosta mielestäni saanut. Jos tuo webaston sulake on pois, ja lukee koodit, niin about kaikki comfort cannissa kiinni olevat laitteet ovat saavuttamattomissa.

                Comment


                • #9
                  Jatketaan vian ihmettelyä... Webasto käytetty irti väylästä - ei vaikutusta, eli väylä ei pääse siltikään nukkumaan. Sakarin ehdottama sulake napattu irti; virrankulutus tippuu, mutta siltikään auto ei lepotilaan päädy. Sama seuraus comfort modulin liittimien irrotuksella. Onko ideoita miten / mistä jatkaa?

                  Comment


                  • #10
                    mittaa skoopilla väyläaktiviteettia mittauspistokeista tai käytä ohjainlaite kerrallaan irti väylästä + tsekkaa milloin virta tippuu.

                    Comment


                    • #11
                      Kun skooppia ei ole käytettävissä, niin päätin tehdä tutkimusta vcds:llä.

                      Ilmeisesti can gatewayn measure blokeista voi lukea noiden väylällä olevien ohjainlaitteiden statuksia, (0 pois, 1 päällä, slp ind nuku). Muissa CAN väylissä pl. comfort bus, laitteet ovat tilassa 0. Comfort can:ssa olevat laitteet toistavat pääsääntöisesti sykliä slp ind -> 0 -> 1 -> slp ind. Poikkeuksena central electrics I (J519) ja parking aid (J446), joiden sykli on slp ind -> 1 -> slp ind, ja central electrics II (J520) ja Energy management, jotka toisinaan käyvät tuon syklin nollan kautta toisinaan eivät.

                      Voiko tuosta tehdä mitään johtopäätöksiä vian suunnasta, vai kuvittelenko turhia? Seuraavaksi oli ajatuksena nypätä tuo J519 irti, ja katsoa onko asialla vaikutusta.

                      Comment


                      • #12
                        melkein tutkisin asiaa miettimällä että mikä laite voi käskyttää comf can ylös.

                        -ovien kaukosäädin
                        -kessy-lähetin/ovitunnistin
                        -murtohäly
                        -webaston-ajastus
                        -sade/valotunnistin
                        -tais akun hallintakin voida moisen tehdä ja katkaista 30g sähkön jos quiesent current(lepovirta) osoittautuu liian pieneksi

                        muitakin on, eiku etsimään.

                        most-väylässä olevat laitteet voisi kanssa tehdä tommoista, navigoinnit jne.

                        Comment


                          #13
                          Meidän lounasravintolan pitäjällä samaa asiaa pähkäiltiin Audilla ja muualla koko talven.
                          Syylliseksi paljastui "tuonti-auton" varustuksessa oleva puhelinjärjestelmä.

                          Comment


                          • #14
                            Vikahan oli selkeästi siinä että oli tuonti-auto ;)

                            Mutta itse asiaan, jos virtaa tutkailee VCDS:llä, niin eikös se väylä pysy silloin väkisinkin hereillä?
                            Tuli näin äkkiseltään mieleen ettei potilas tutkittuna mielellään nuku.

                            Comment


                            • #15
                              Mikäli nyt olen oikein ymmärtänyt, niin vcds juttelee tuolle diagnostiikka-cannille suoraan, ja pääsee muihin käsiksi vain tuon J533- data bus diagnostic interfacen kautta. Tuo J533 sitten näkee muut can-väylät omia reittejään, jolloin tuon diagnostiikka cannin hereilläolo ei pitäisi vaikuttaa noihin muihin. Joku viisaampi voinee tuon vahvistaa.

                              Comment


                                #16
                                Tänään aloitettiin homma sillä, että irroitetaan ilmastoinnin ohjainlaite irti ja kappas järjestelmät sammuvat normaalisti. Kytkemällä takaisin eivät sammu. Irroittamalla D-liittimen (käyttösähkö) tai C:n (CAN-johdot) taas toimii. Muilla liittimillä ei merkitystä, joka oli aika selvä juttu. Aurinkotunnistimen irroituksella ei vaikutusta.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko weban puhaltimen ohjaus vedetty climan taakse (musta 16 napainen liitin/pinni 11 harmaan punainen johto) kokeile käyttää sitä weban jälkiasennus johtoa irti. itellä alkoi tulemaan herjaa kun puuttuu vielä diodi autolle menevästä johdosta

                                  Comment


                                  • #18
                                    Orggis webasto, niin ei ole moisia virityksiä tehty. Tuohon ilmastoinnin ohjainlaitteeseen, iskeekö component protection josko tuota testaa vaihtamalla testimielessä tilapäisesti paikalleen toimivan yksilön?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Saksassa tehtaalla asennettu vai suomessa luovutus huollossa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eiköhän tuo tehtaalta ole lähtöisin. MMI:n kautta ohjailut ja ajastukset, toimii lisä- ja seisontalämmittimenä. Sisältää myös T90 kaukosäädön.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ville: Eberin ohje kertoo, että autolle menevä johto katkaistaan ja lisälämmittimen johto liitetään tilalle. Noin olen parissa autossa tehnyt ja hyvin toimii.

                                          Korjasin yhden, johon johto oli jätetty kiinni. ESP-vikaa, ksenonivikaa ja moottori ei sammu avaimesta, jos lämmitin on päällä. :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Juu tavattiin noita saksan kielisiä ohjeita perjantaina töissä, johdon päällä oli tosiaan punainen X ja jotain saksaks. täytyypi kokeilla vetää poikki ja katsoa sitten uudestaan.. ksenonit toimii, vaihteiston p:tä herjaa, moottori ei sammu, ja käppärin valo välähtää ku laittaa eberin päälle ja koodeja oli ties kui paljon..

                                            Comment


                                              #23
                                              Rastin päällä lukee luultavasti hier trennen = katkaise tästä. :)

                                              Ja ohjainyksikön koodaus on myös varmaan tehty? Jos ei ole, niin puhallinnopeutta ei rajoiteta ja penkinlämppäritkin lämpeää, jos ovat jääneet päälle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Saattoi lukea, ei jaksa muistaa:) ei ole vielä koodattu, täytyypi katella ens syksynä kun lämmitys kausi alkaa onko tarvetta muutoksiin

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuohon ilmastoinnin ohjainlaitteeseen, iskeekö component protection josko tuota testaa vaihtamalla testimielessä tilapäisesti paikalleen toimivan yksilön?
                                                  Elsaa tutkittuani tulin siihen tulokseen, että iskee, joten kokeilu jää tässä vaiheessa väliin. Ebaysta löytyi sopiva purkki, ja nyt odotellaan milloin tuo kotiutuu.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt on boksi paikallaan (S ja J päätteisten risteytyksenä, kun sopivaa ei ebayssa tuolloin ollut tarjolla), ja komponenttisuojaus poistettu. Pikaisen testauksen perusteella ilmastoinnin ohjaus toimii ok, ja auto näyttäisi menevän nukkumaankin normaalisti.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X