Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.4 TSI ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.4 TSI ei käynnisty

    Tämä nyt varmaan kuulu tänne Audi palstalle, mutta saman konsernin vehkeitä.
    Vaimon Touran 1,4 TSI ei lähtenyt eilen käyntiin työpaikan pihalta. Hinurilla pajalle ja tänään totesivat ettei koneesta löydy puristuksia. Viime viikolla kone kävi yhtenä päivänä vajailla pytyillä, mutta rupes toimimaan vähän ajan päästä. Mikähän tuohon tuli, ajettukkin vasta 75 tkm. Moottorin vikavalo on palanut viikon verran, muttei ei aihettanut muita oireita.

    #2
    Kenties karstottunut niin paljon, että venttiilit kantaa. Kansi pois, osien puhdistus ja matka jatkuu.

    Comment


      #3
      Ettei olisi se kuuluisa jakoketju venähtänyt/hypännyt?

      Comment


        #4
        Vw merkkisellä autolla varustettu 1.4 tsi kone niin on ihme jos pääsee tokaan huoltoon ilman moottorin vaihtoa. syitä jakosekaisin, ketju "venynyt" oikeasti kulunut ja vika koodi nokka-akselin asento anturilta, jokin suutin antanu vika koodin toiminnastaa. Jos ei ole vauriota syntynyt ketjun takia se vain uusitaan. Suutin vikaisiin on yleensä uusittu moottori ilman avaamista ja tarkistamista.

        Comment


          #5
          Huonoo säkää, jos puristukset katoo työpäivän aikana koneesta ja se on kuitenkin sinne samana päivänä ajettu?

          Ei kerrottu mitä vikakoodeja siellä oli?

          Comment


          • #6
            Aika rumaa luettavaa tosiaan noi TSI-koneiden jakoketjuongelmat: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0

            Comment


            • #7
              Jako sekaisin ja männissä jälkiä. Ei vielä tietoa korjataanko vai vaihdetaanko moottori. Auto merkkiliikkeessä korjattavana.

              Comment


              • #8
                Moottori meni vaihtoon. Myös kampiakselin kauloissa oli vikaa. Jäljet johtuvat huonosta öljynkierrosta. Kiitos tässä vaiheessa merkkiliikkeelle asiallisesta palvelusta.

                Comment


                  #9
                  Jatketaan tähän topicciin, kun samassa aiheessa ollaan vaikka auto onkin hiukan eri. Tuli ostettua Audille kaveriksi talliin viallinen serkku Golf V 1.4 TSI CAXA. Pikkuvikainen, eli ei käynnisty. Autoon tehty muutama tuhat kilsaa sitten jakoketjuremontti, kun ketju hyppäsi. Samassa kansi käynyt auki ja kansi rempattu, koska oli venttiilit solmussa. Tämän remontin jälkeen toiminut. Autosta huomattiin jonkun ajomäärän jälkeen, että öljynpaine on alhainen. Alakerta käytetty jonkun tekijän toimesta auki ja öljypumppu vaihdettu. Auto laitettu läjään eikä ole sen jälkeen käynnistynyt. Tämän jälkeen auto seissyt 1,5-2 vuotta ja nyt tuli hinaamalla nyt pihaan. Itsellä rupee keinot loppumaan, joten kysytään täältä muiden mielipidettä tai mitä olen missannut.

                  Autosta tarkistettiin aluksi puristukset. Puristukset eivät olleet tasaiset, vaan parissa sylinterissä noin 5 bar. Seuraavaksi jaon tsekkaus näillä 1.4 tsi jakotyökaluilla nokkien päästä ja 1. syl yläkuolokohdasta. Ei ollut ihan kohdallaan. Olettavasti tehty pieleen, kun alakertan ollut auki. Jakoketju irti ja ajoitus työkaluilla kohdalleen. Nyt on tasaiset 11-12 bar kaikissa sylintereissä. Ei kuitenkaan käynnisty, ei edes lupaa.

                  Seuraavat jutut tarkastettu
                  • Akussa virtaa, boosterilla 14,5V ecun measurement blockeissa, startatessa noin 11V. Ilman boosteria 10V.
                  • Pari uutta käytettyä puolaa, kun oli rikottu liittimet. Samalla uudet liittimmien kotelot puolien johtosarjaan, koska nämäkin pahoinpidelty.
                  • Uudet tulpat Boschilaiset
                  • Hienosti kipinää tulee kaikista neljästä kun tulppia pitää kantta vasten startatessa
                  • Nokka-akselin tunnistin antaa jännitepulssia yleismittarilla liittimestä katsottuna, liittimestä löytyy maa ja 5V.
                  • Siirtopumppu tankissa surisee, uusi ohjausyksikkö takapenkin alla. Korkeapainepumpun luota letkusta tulee Erwinist ladatun ohjeen mukaisesti kannuun tavaraa.
                  • Samalla tankki tyhjätty ja tuoretta 98 sisään. Ilmattu korkeapainepumpulle asti.
                  • Tulpan reiästä katsottuna sylintereissä bensasuihketta ja männän laet märkänä.
                  • Imusarjaa raotettu, ei juurikaan karstaa ja imusarjan "ilmanohjainlevyt" suorana paikallaan.
                  • Ecun liittimestä mitattuna kaikki neljä suutinta samalla resistanssilla, taisi olla jotai hiukan alle 10 ohm paikkeilla.
                  • VCDS measurement blockeista katsottuna G28 antaa 200-220 rpm.
                  • Imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötilat linjassa ulkolämpötilan kanssa
                  • Mappi-anturi näyttää ilmakehän painetta ja laskee hiukan kun starttaa
                  • Ajoneston valo ei pala mittaristossa ja immon measurement blocks näyttää ok. Molempia avaimia kokeiltu. Muita valoja reilusti, päästöjen valo, EPC, punainen/keltainen ratti. Hetken starttauksen päästä herjaa alhaisesta öljynpaineesta.
                  • Ecun liitimin avattu, contact spraylla puhdistettu. Kuormalla mitattu, että pinneissä 5, 87 ja 92 on +12V ja pinnissä 1 on maa.
                  • Sulakkeet moottoritilan ja kojelaudasta kuskin päästä tarkastettu.
                  • Konetilan sulakeboksi avattu ja pohja tarkastettu murtumien varalta
                  • Konetilan maaliittimet runkoon avattu ja puhdistettu.
                  • Rele J271 konetilan boksissa vetää ecun ohjaamasta maasta
                  • Ei vikakoodeja VCDS:llä katsottuna moottorilta, mittaristolta, keskuselektroniikalta, immolta. Jotain vanhoja alijännitteitä oli kun seissyt akku tyhjänä. Ne nollattu eikä uusiutuneet.

                  Miten TSI/TFSI koneen suuttimien korkeapainekiskon pystyisi laskemaan tuoretta bensaa sisään, onko muuta keinoa kuin irroittaa? Paljonhan siellä on vanhaa bensaa sisässä..

                  Rele J681 terminal 15 voltage supply kuskin jaloissa lämpenee kun virrat pidempään päällä. Sisältä oli siistissä kunnossa ja kärkien pinnat puhtaat. Vaihtoonko?

                  Mitä tässä voi vielä kokeilla? On kipinää, bensaa ja puristuksia, mutta ei edes lupaa. Tulpat kastuu pidemmän startin jälkeen ja haisee bensalta.

                  VCDS ei anna tehdä moottorille output testiä, herjaa "Conditions not met". Itselle tämä soittaa kelloa, ettei eculla kaikki olisi kunnossa. Tämä on MED17.5. Tulipa pitkä kirjoitus.

                  Comment


                  • #10
                    Eiköhän siellä kiskossa ole bensat vaihtunut jo, jos ruiskii läpi. Ei se tilavuus nyt kovin iso ole paluun jälkeen.
                    Jos on kipinää oikeassa kohtaa ja bensaa, niin hörähtää, eli jompaa kumpaa sieltä nyt puuttuu. Voiko olla suuttimet ottaneet seisomisesta itteensä? Eli ei ruiskisi tarpeeksi syttymiseen? Tuntuu kyllä kaukaa haestulta itsestäkin. Tarkastitko kaikista pytyistä, että saa bensaa? Pystyykö näin uusia enää starttisprayllä kokeilemaan? Jos se kipinää antaa, niin jotenkin tuntuisi kuitenkin bensan puutteelta.

                    Comment


                      #11
                      Joo kyllä kaikissa sylintereissä suihke näkyy ja männän laki kastuu. Starttisprayta tosiaan voisi kokeilla jollain letkulla syöttää imusarjan sisään. Siellä sisällä ilmavesijäähy, joten en tiedä meneekö perille asti vain kaasuläpältä suihkimalla. Sellainen suihke pytyissä käy kun starttaa ilman tulppia, että jotenki oudolta tuntuisi, että suuttimet olisi tukossa. Mutta mahdollista toki. Tuohon oikea-aikaiseen kipinään liittyen, mikä voisi saada kipinän aikaan väärään aikaan. Nokassa nystyrä pyörii nokka-anturin reiässä ja G28 näyttää signaalia vcds:llä. Kun alakerta on käytetty auki, mut kampuran laakerit oli kai tarkistettu ja tod.näk samalla sittne myös vaihdettu. Pystyisikö G28 kehän vauhtipyörän takana kasaamaan jotenkin pieleen, jolloin kipinät tulisi väärään aikaan?

                      Comment


                        #12
                        Itse itselleni vastaten. Kyllä pystyy. Kampuran takapään stefa on kriittinen asennon suhteen, josta sillä G28 lukee kampuran asennon stefan sisäkehällä olevista hampaista. Tämä on kasattu varmaan vanhalla stefalla tai sitten asennuksessa ei ole käytetty T10134 prässäystyökalu ja kehä pyörähtänyt, ja siitä johtuen kipinä tulee väärään aikaan. Skoopilla katselin G28 ja G40 ecun liittimestä, joka paljasti että signaalit on aivan väärässä tahdissa vaikka nokat ja tdc on kohdallaan. Ohessa vihreä kuva skoopista ja värillinen kuva netistä miltä pitäisi näyttää. Eli seuraavaksi laatikon irroitukseen.

                        Comment


                          #13
                          Siellähän on ollut pätevä asentaja. Melkoisen kiva "kepponen". Tuossa hyvä video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=Lo6wpKdBoUE

                          Comment


                            #14
                            Noniin ongelmat jatkuu. Kampuran stefa vaihdettu työkalua T10134 käyttäen, nyt oikeassa asennossa. Vanha oli aivan huolella pielessä. Mutta ei vieläkään starttaa. Lupaa kyllä mutta puolen sekunnin päästä hörähdyksestä kastelee tulpat. Tulpat kuivaamalla sama homma. VCDS näyttää suihkutusajaksi noin 7 ms, joka on ymmärtääkseni tosi paljon.

                            Lähdin ratkomaan ongelmaa pohtimalla mistä ecu laskee suihkutusaikaa. Lämpötila-anturin irrotus antaa vikakoodin ja näyttää -41. Muuten normaali tallin lämpötila. Ykkös lambdan piuhat löytyivät liittimen luota ruhjoittuina kuparit näkyvissä. Liittimet auki anturin päästä ja ecun päästä. Milliohmeissa vastusta maan ja signaalikaapelien välissä vaikka liittimet auki molemmista päistä. Tämähän voisi sekottaa ecun. Johtosarjaa purkamaan seuraavaksi sitten, koska pitäisi olla suora kaapeli eculta lambdoille. Mukavasti erkkaa ihan kaikkialla käärittynä. Mitäköhän heikkoja pisteitä näissä A3/Golf johtosarjoissa olisi..
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Mahtaa käynnistyksessä olla vehkeet open loopissa, ei pitäisi lambdan estää starttaamista.

                              Comment


                                #16
                                Joo ei varmastikkaan lambda ohjaa seosta startissa tässäkään vehkeessä. Johtosarjaa purkaessa löytyi yllärinä ruhjotut ykköslambdan piuhat. Lambdan lämmityksen +12 V oli yhdessä molempien ykköslambdan signaalien kanssa. Johtosarja nyt korjattu.

                                Kävin kaverin vastaavaa autoa tutkimassa VCDS:llä ja kyseisessä yksilössä output-testi menee ihan normaalisti läpi. Mulla ei anna suorittaa.

                                Mulla startin suihkutusajat noin 7 ms ja tallissa lämpö +20. Moottorinlämpötilat ja imuilmat näyttää tuota tallin lämpöä ja MAP ilmakehän painetta. Hiukan tulee alipainetta starttia yrittäessä. Kaverin vastaavassa autossa startin suihkutusaika oli noin 2 ms ja ulkona +11. Eli ei ihmekkään, että mulla ui tulpat bensassa.

                                Mikä voisi siis saada aikaan noin pitkän suihkutusajan ja ettei output-testiä anna suorittaa? Itelle ei tuu mieleen kun tuosta johtosarjaviasta itteensä ottanu ECU.

                                Ohessa kuva uudesta G28 hammaskehästä TDC 0-asenossa ja oskilloskoopilla todennetut G28 ja G40 signaalit.
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Output test ei välttämättä mene läpi ennenkuin kone on oikeasti käynyt kerran välissä. Ei välttämättä ole varsinaisesti vika kyseessä sen suhteen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hörähdyksen jälkeen starttaus kaasu pohjassa, meneekö suihkutusaika nollaan?

                                    Comment


                                      #19
                                      Luulo ei ole tiedon väärti, mutta luulisi, että ECUn irroituksen jälkeen antaisi output testin tehdä. Kahta kertaa putkeenhan se tietty sitä anna tehdä, mutta minun aikana se ei ole antanut sitä kertaakaan tehdä.

                                      Kaasu pohjassa starttaus näytti suurempaa avauskulmaa kaasuläpälle, mutta polttoainetta yhä syötti. Pitkään kun starttia pyörittää, menee suihkutusaika lopulta nollaan kun mittaristo alkaa herjata puuttuvaa öljynpainetta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei tapaa antaa ilman starttiyritystä uutta output testiä tehdä.

                                        Onko PA-paineet tutkittu?
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 17.10.2020, 10:31. Perustelu: Viestiketju siirretty tähän.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo pääsin toisella ECUlla kokeilemaan ja sama oire jatkuu. Hörähtää aikamoisen heilahduksen saattelemana ja sitten vaan pyörii 200 rpm. Tulpat bensan peitossa. Toisella ECUlla pääsi tekemään kerran output-testin, solenoidit naksui, pumppu pyöri ja läpi meni. Ei vikakoodeja paitsi tietty immo kun ei ole oma ecu.

                                          Porkkiksen kysymykseen, fuel rail pressure hyppää startissa 90 bar lukemaan ja pysyy siellä siinä ympärillä. Noin viikon seisomisen jälkeenkin oli vielä 15 bar.

                                          Seuraavaksi ajattelin irroittaa moottorin johtosarjan ja käydä sen läpi. Mitähän muuta kannattaisi tsekkaa? Jotenki takaraivossa kolkuttaa, että joku ihan perusjuttu olisi nyt vain pielessä.
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 17.10.2020, 10:32.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minähän en tiedä mutta kunhaan arvailen. Ongelmat on tehty kuitenkin ratkottavaksi :)
                                            Mites on näkyykös tässä fueltrimmit ja pääsiskös niistä kiinni mitä auto on tekemässä/haluamassa? Ja toisena tuli mieleen lambdat että mitäs jos kiskaiset piuhat irti ja sitten..? (Tästähän oli kyllä jo juttua)
                                            Tai niinkin yksinkertainen kuin mafin johto irti...?
                                            Suutinhan voi kuumetessaan käyttäytyä erilailla kuin kylmänä niin voiskos niitä lämmittää ilmalla ja testata sitten?
                                            Entäs voiskos huohotusjärjestelmä olla jostain prakannut ja siksi ei?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkos tätä kokeiltu startata pitkästi lappu lattiassa? Eikös ennen ainakin lopettanut ruiskutuksen/rikastuksen, jos starttasi kaasu pohjassa(toki tämä oli urs aikaa, eli voihan se olla, ettei enää hifimmissä ole moista featurea).
                                              Mitä tarkoittaa heilahdus? Eli kone heilahtaa normaalia enemmän? Miksi? Onko molemmat moottorin kiinnikkeet ehjät ja eihän maa(t) ole sökönä? Testaappa maattaa vaikka starttikaapeleilla erikseen?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille. Kyllä täällä on taas peiliin katsomisen paikka. Luulin jo kerran korjanneeni lähtötilanteessa pielessä olleen ajoituksen, mutta todennäköisesti ollut lukitustyökalu nokkien päässä huonosti paikallaan ja pakopuolen nokka-akseli päässyt pyörähtämään kiristäessä viimeiset 90 astetta momentin jälkeen. Tietty varmistin ajoituksen kasatessa vain ketjupyöristä tekemistäni tussimerkeistä viimeisen kiristyksen jälkeen. Oli siis pyörähtänyt pakonokka 30-40 astetta aikaiselle ja vika löytyi kun kävi perusjutut uudelleen läpi. Ei vaan jäänyt haaviin heti kun puristukset kuitenkin on kunnossa.

                                                Nokat kohdalleen ja nyt auto käy! :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hienoa, näin ne hommat ratkeaa, kun tekee toistoja tarpeeks :D

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X