Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Ur-Quattro '84

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Ur-Quattro '84

    Audi Ur-Quattro '84
    2.1L I5 SOHC 10v Turbo

    On tullut aika jakaa kaikkien kanssa tarina uudesta perheenjäsenestämme. Tämä on tarina isän ja pojan vastoinkäymisistä, tarina veljeydestä, tarina joka voisi olla "Napapiirin sankareiden" sensuroimaton versio..
    Ottakaa hyvä asento ja nauttikaa!


    Mutkien kautta voittoon..

    Lauantaina 4. Helmikuuta heräsin puhelinsoittoon, jossa isäni ilmoitti haluavansa ostaa perheeseen harrasteauton. Muutamaa tuntia myöhemmin hän soittaa kertoakseen, että Audi-katraamme jatkoksi saadaan ihkaoikea Ur-Quattro. Matkamme alkaa sunnuntaina 5. Helmikuuta. Virittelemme traileria vetojuhtamme A6 2.7 TDIQn perään ja lähdemme ajamaan kohti Nurmijärveä. Kohteessa oli tarkoitus olla tekemässä kauppoja klo 20:30 illalla. Näin ei kuitenkaan käynyt..
    Ensimmäinen ongelma oli rahojen keruu. Kaupat ilmaantuivat niin yllättäen, että siinä vaiheessa oli myöhäistä lähteä nostamaan kauppasumma pankista. Myyjä kun tahtoi kylmää käteistä. Kiireessä tyhjensimme kylän pikapankkeja ja uhriksi joutuivat jopa vuoden kerholaiseksikin tituleeratun ystäväni sukan varret. Vihdoin pääsimme tien päälle ja siitä alkoi surkeiden sattumusten sarja. Ensimmäiseksi kameratolppa tervehtii meitä kirkkaankeltaisella väläyksellä. Tähän isäni totesi ironisesti: "Nyt se sitten räpsähti. Lienee sama polkea nappi laudassa loppumatka". 400 metriä myöhemmin vastaamme tuli siviilipoliisiauto, joka kaarsi peräämme sinipunavalkoisten valojen vilkkuessa taustapeilissämme. He muistivat meitä pienellä pikavoitolla. Siinä odotellessa soitin harrastajakollegalleni Japelle, joka totesi puhelimessa: "Tästä ei puutu enää kuin se, että diiselinne jättää tielle".. Vannomatta paras, mutta näinhän siinä kävi. Mäntyharjun kohdalla alkoi hehkuvalo vilkkua ja diiseli-audi sanoi itsensä irti. Siinä sitten odoteltiin tuntikausia pakkasessa apua paikalle. Tämänkin kerhon jäseniä oli puhelinteitse todistamassa tätä tapahtumaa. Autoliiton mies saapui hätiin ja lupautui viemään meidät trailerin kanssa Heinolaan. A6 lähti hinurilla Lahteen Autotalo Laakkoselle. Heinolasta saimme WestMac nimisestä firmasta vuokrattua uudeksi vetojuhdaksi Peugeot Boxerin ja päättäväisinä päätimme jatkaa matkaa.
    Navigaattorimme ilmoitti määränpäähän saapumisajaksi klo 00:55. Soitimme matkalla myyjälle, että vielähän kaupat kaikista vastusteluista huolimatta tehdään ja päätimme yhteistuumin pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa. Paikalle päästyämme Quattron kauneus oli silmiä hivelevä. Sinä hetkenä tunsin kaiken alkuillan pettymyksien haihtuvan ilmaan.
    Kiertelimme autoa kaikessa rauhassa ympäri ja sitten koitti hetki, jolloin Quattro lyötiin tulille. Taisi siinä tulla housuun tippa jos toinenkin. Sitten autoa trailerille ja sitomaan. Tuolloin kello oli kutakuinkin 03:00. Tarkoituksenamme oli siirtyä toiselle hallille, jossa Quattron paperit ja mukana tulevat romppeet sijaitsivat. Olimme jo poistumassa pihasta, kun totesimme että eihän se etuvetoinen Pösön rottelo jaksa tuollaista massaa vetää liukasta mäkeä ylös. Kärry irti ja vetäjäksi vaihdettiin myyjän UrS4 Avant joka nelivetonsa turvin kiskaisi vaivattomasti trailerin mäen päälle ja kaikenvaralta ajoi sen vielä toiselle hallille perille asti. Hallilla teimme sitten tarvittavat paperityöt, löimme kättä päälle ja toivotimme hyvää matkaa toisillemme. Klo 04:00 me lähdimme ajamaan Kuopioon ja myyjä perheineen Jyväskylään.
    Pysähdyimme matkalla Juvan Nesteelle nukkumaan muutamaksi tunniksi, sillä olivathan mehut aika lopussa pitkän yön ponnistelujen jälkeen. Loppumatkalla hoidimme auton vakuutusasiat kuntoon, sekä varasimme Audille renkaan/öljynvaihdon. Ajoimme Kuopion Laakkoselle ja tilasimme Quattroon uuden määräjakajan ynnämuuta pientä tilpehööriä. Sitten Vianorille nastarenkaiden vaihtoon, sillä Quattrossa olivat vain kesärenkaat. Rengasoperaation aikana kävimme katsastuskonttorilla rekisteröintitoimissa ja sitten auto olikin jo valmiina kotiin ajettavaksi. On vaikea kuvailla sitä tunnetta, kun ajoimme Quattrolla kohti kotia (tietysti välipysäkkinä oli hädintuskin housuissaan pysyvä rättivääpelimme Jape).
    Siinä se sitten lopulta törötti, omassa pihassa, kaikessa kauneudessaan ja kaikista vastusteluista huolimatta. Ihkaoikea Urkki.
    Auto oli todellakin kaiken sen vaivanäön arvoinen..


    Historian havinaa

    Ur-Quattromme matka on alkanut Ruotsista vuonna 1984. Siellä sen osti uutena muotipuljua pyörittänyt nainen (joka selittänee erikoisen värivalinnan) ja se palveli käyttöautona vuoteen 1992 saakka. Sen jälkeen auto on ollut seisonnassa vuoteen 2004 asti. Samaisena vuonna Quattro tuotiin Suomeen edellisen omistajan toimesta ja on sittemmin ollut hänellä. Hänen omistuksessaan auto sai Bilsteinin iskunvaimentimet H&R jousien kera, G60 jarrut sekä Custom autocraftin rst-putkiston. Autosta poistettiin myös ilmastointi painonsäästön nimeen. Auton mukana saatiin kansiollinen vanhoja kuitteja, sekä mm. vuoden 1984 alkuperäinen saksankielinen esite. Viimeiset 7 vuotta Urkki on katsellut hallin seiniä ja pääsi vihdoin raittiiseen ulkoilmaan, ja oli tietenkin elementissään lumella.
    Edellisellä omistajalla oli myös tapana nimetä omat autonsa, joten kunnioituksen osoituksena aiomme säästää hänen valitsemansa nimen "Reino", jonka se on saanut sisustan kankaan kuosista.


    "Let's fire up the quattro.."

    Quattro tulee tulevaisuudessa saamaan pienen huoltokäsittelyn ja näistä päällimmäisenä on tuo määräjakajan vaihto. Auto lähtee kyllä aina käyntiin, mutta se vaatii hieman hankaamista. Pakkasessa tämä tosin tuskin onnistuu, sillä olemme käynnistelleet autoa vasta lämpimästä tallista. Samalla tehdään jakopäähuolto ja vaihtoon menevät myös puslat, perä- ja laatikkoöljyt, suodattimet ym. Muuten auto on hyvin läpikäyty ja sen suurempia huoltoja ei tarvita. Kesäksi on tarkoitus etsiä jotain alkuperäishenkistä vanhaa BBS-vannetta.
    Nyt pitää enää opetella hieman ruotsia ja saksaa, jotta osaa plärätä ohjekirjan, sekä kuunnella Patrizia Lippin "Achtung!"-huutoja auton edistyneestä tietokoneesta.

    Lopuksi haluan kiittää kaikkia, jotka olivat mukana henkisesti ja fyysisesti tämän auton kotiin saattamisessa.
    Tämä oli elämäni kokemusrikkaimpia automatkoja ikinä!


    Väri:
    • Oceanic Blue Metallic Y6V, L7

    Moottori:
    • 2.144cc I5 SOHC 10v Turbo (GV)
      • Custom Autocraft Rosteri-putkisto


    [COLOR=Black]Voimansiirto:
    [/COLOR]
    • 5-vaihteinen manuaali
    • alipainetoiminen mekaaninen etu/takalukko


    [COLOR=Black]Alusta ja jarrut:[/COLOR]
    • Koni iskunvaimentimet
      • K.A.W. -60/-40mm jouset

    • S2 Jarrusatulat edessä, vakiot takana
      • EBC Uritetut levyt
      • EBC Green Stuff- jarrupalat

    [COLOR=Black]Kori:[/COLOR]
    • Irroitettava kattoluukku
    • Puoliksi uudelleenmaalattu
    • Etu- ja takaumpiot sekä takavalopaneeli vaihdettu tuoreempiin
    • Pakkauudet sumuvalot keltaisilla heijastimilla

    [COLOR=Black]Sisusta:[/COLOR]
    • Alkuperäinen kankainen Brazil-kuosi (BY), nahkaisella kattoverhoilulla
    • Vihreäpohjainen digitaalimittaristo
      • näyttää mm. ahtopaineen, bensan määrän tankissa litroina, sekä keskikulutuksen

    • Sähköikkunat/ peilit
    • Vaahtosammutin etupenkkien välissä
    • Äänisyntetisaattorilla varustettu Autocheck-ajotietokone
    • Audi Sport 3-puolainen ratti ja vaihdekepinnuppi

    [COLOR=Black]Vanteet & renkaat:[/COLOR]
    • BBS RS 8" x 16" ET11
      • 195/50-16 Continental ContiSportContact 3
    • Alkuperäiset Ronal R8-vanteet 8" x 15" ET24
    • Compomotive MO 8,0" X 15" ET25
      • 205/60-15 Nokia Hakkapeliitta 5 Nastarenkaat




    Lisää kuvia täältä!
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Juice||; 24.5.2017, 09:39.

    #2
    Aivan tajuttoman hieno!

    Comment


      #3
      Ahaa, tätä laitetta olitte menossa hakemaan silloin sunnuntai iltana/yönä. Saimpahan nyt nimimerkinkin äänen taakse :D

      Urkki on kyllä tajuttoman kaunis ja tämäkin yksilö näyttää hyvin säilyneeltä. Onnea uudesta hankinnasta ja toivotaan hauskoja kilometrejä.

      Comment


        #4
        Hyvä että saatiin Kuopijoonkin yksi Quattro. Japen iltaisesta soitosta 2.7tdi hyytymisestä kun ei käynyt ilmi, mitä oltiin hakemassa :) Laakkosellakin tiesivät jo Mäntylän autonhakureissusta kun oman hyytyvän diisselin sinne kävin viemässä...

        Comment


          #5
          Onnittelut upeasta autosta! Noilla on ilo kurvailla etenkin talvella ja etenkin keskilukko päällä liukasta mukaista tietä näkymättömiin!
          Mukavia hetkiä auton parissa!

          Paljonkos uusi määräjakaja maksaa? Veikkaan että paljon..

          Comment


          • #6
            Upea <3

            Comment


              #7
              Kuulemma parin tonnin kyyti uusi jakaja.
              Risan risan levätessä verstaalla on Quattrolla varmasti auteettisempaa kurvailla kun A1lla.

              Comment


                #8
                On kyllä nätti.

                Paljonkos uusi määräjakaja maksaa? Veikkaan että paljon...
                Teoriassa uuden voi ostaa, käytännössä ei mitään järkeä :)

                Comment


                • #9
                  Kyllä on kaunis!:)Kuvia lisää!

                  Comment


                  • #10
                    Loistavaa! Upea peli ja haettu vastoinkäymisistä välittämättä. Kulttuuriteko Kuopiosta. :)

                    Comment


                    • #11
                      Näyttää kyllä todella hyvältä! Haluun tälläsen!

                      Comment


                        #12
                        Komia peli, oli se jo aikakin mennä kaupaksi kun oli hinnoiteltu alle yleisen hintatason.

                        Haluun tälläsen!
                        Nyt alkaa olemaan viimeisiä hetkiä ostaa moinen, hinnat nousee todella rajusti jatkuvasti.

                        Tuosta taitaa puuttua kylkiteipit, voin antaa tarvittaessa yhteystiedot saksaan henkilölle jolta olen pari sarjaa moisia tilannut.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitoksia kaikille lämpimästä vastaanotosta! Tämän auton ilmestyminen pihaan tuli minullekin täytenä yllätyksenä.

                          Mikkoh:
                          Mitäpä tarkoittaa "kylkiteipit"? Takasivulaseissa on kyllä quattro-tekstit, jos niitä meinaat?

                          Comment


                            #14
                            Mitäpä tarkoittaa "kylkiteipit"? Takasivulaseissa on kyllä quattro-tekstit, jos niitä meinaat?
                            Kylkipokkauksessa, ovirinkuloiden yläpuolella autoa kiertää sellainen kontrastiraita missä on ohuempi ja paksumpi viiva. Myös aivan helmassa auton kiertää yksi raita. Tässä yksilössä se olisi saman värinen kuin rinkelilogo, eli harmaa.

                            Maski ja valot näyttäisi muuten olevan -85 tai uudemmasta mallista, eli lievästi viistot, ja takavalot tummat.

                            Onkohan tuossa GV-moottorissa katalysaattori tai jotain muitasaastevermeitä? Löysin vaan tällaisen tiedon, tehty Sveitsiin ja Ruotsiin.

                            M 376:
                            5-Zylinder K-Jetronicmotor mit Abgasreinigungsanlage
                            2,2 ltr 147 KW
                            Kennb.: GV
                            (CH) ( S )

                            Comment


                            • #15
                              Jaa-a vai sellaiset kontrastiraidat. Niiden puutteeseen lienee syynä tuo uudelleen maalaus, joka on suoritettu juurikin noista kylkipokkauksista alaspäin. Umpioista kyllä kerrottiin että ne olisivat uusittu, mutta vielä en ole niin paljon ehtinyt perehtymään, että ovatko ne tuoreemmasta mallista. Uskon, että tällä foorumilla varmasti löytyy tietäjä tälle :P Yritän saada parempia kuvia aikaiseksi mahdollisimman pian. Tuon valokuvan kulmakin saattaa vähän valehdella. GV-moottorin konkreettista eroa en tiedä, jotain päästöjä siinä kuitenkin on rajoitettu. Tehoreservi näissä on sama kuin muissakin tuon vuoden moottoreissa (poislukien jenkkimallit). Tästä tuo katti tosin on poistettu, nykyinen putki on hyvin hyvin suoraa mallia ;)

                              Comment


                                #16
                                Hieno, ei siitä mihinkään pääse :)

                                Comment


                                  #17
                                  http://www.isham-research.co.uk/quat...fications.html

                                  Sveitsissä on aina ollut tiukat päästörajat, joten sen maan mallit on melkein aina katilla + siihen liittyvillä säädöillä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos lähtee huonosti käyntiin ja ei bensa haise niin kannattaa kurkata onko imusarjan takaosassa olevan kylmäkäynnistyssuuttimen liitin kiinni. Joitain alipainevuotoja näissä myös joskus kuullut olevan..

                                    Jos lähden urkilla Tahkolle niin voisin tulla kurkkaamaan ensi perjantaina ip tuota komistusta?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Haisee bensa, kun starttaa..
                                      Joo, itsekin lähden viikonloppuna Tahkolle, mutta menopeli on vielä vähän kyseenalainen. Urkilla himottais lähteä, mutta jos ei kylmästä lähde käyntiin, niin aamulla sitten jurppii. Varsinkin kun se lohkolämppärin johtokin on murjottu ja korjausta vailla..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Erittäin ryhdikkään oloinen auto.
                                        Voin kyllä kuvitella, ettei vastoinkäymiset enää paljoa häiritse, kun tuon sai pihaansa. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Hyvä kertomus :)
                                          Onhan tuo Quattro aina quattro...

                                          Väri on kyllä hyvä!!!

                                          Comment


                                            #22
                                            Vihdoinkin se meni kaupaksi. Pitkään tuota kuolasin Nettiautossa ja harmittelin, että miksi kaikki helmet on aina silloin myynnissä, kun itse en niitä voi ostaa (komennuksella parhaillaan täällä Afrikassa).

                                            Täytyy pitää edelleen silmät auki ja kuhan aika koittaa ja paluu suomeen lähestyy niin alkaa tähyillä noita saksan markkinoita. Siellä on pari helmeä myynnissä parhaillaankin, mutta hinnat on ihan eri luokkaa mitä tuosta pyydettiin. Onnea hienosta ostoksesta =)

                                            Comment


                                              #23
                                              Urkki vei sydämen. Ristus että tässä autossa on luonnetta ja karismaa, aiheuttaa suurta omistamisen tarvetta.
                                              Kuinkahan edistykselliseltä tämä tuote on tuntunut vuonna 1984 ikäistensä 1tippa-arvaamaton litraisten corolloiden jälkeen. Kaunis ja hienosti säilytetty tuote, arvostan.

                                              Heti auton nähtyäni muistot palasi välittömästi vuoteen 1984 jolloin sain ekan oman (Matchbox) Quattroni. Mikkolan Hannu oli siihen tahtiin kova nimi että oksa pois. Viimeisessä kuvassa poikani käsissä on ainoa pikkuautoni joka selvisi 2000-luvulle. Kyseessä saman vuosimallin Quattro. Meni 28 vuotta ennen kuin pääsin fyysisesti kokemaan tuon auton livenä ratin takaa, maistui!
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jälkikasvun ilme muistuttaa hyvin paljon isänsä ensireaktiota ratin takaa :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mahtava auto, onnea legendaarisen harrastepelin johdosta!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hieno on kyllä!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eurokilvet vielä vaihtoon niin bättre...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Erikoinen, mutta todella hieno väri Quattroon.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Erottaako jälkikasvu quattron jo muista ? ;-)

                                                          Ihan helkatin ryhdikkään oloinen tuossa suorassa kylkikuvassa, ei voi muuta sanoa, laite täyttää varmaan tosi mukavasti liikkuvan auton vaateen ' kevyehkö kärry sopivalla teholla' (?).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Komea harrasteauto tuolta legendaariselta 80-luvulta. Hyvää huoltoa ja kovaa ajoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X