Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro aski takavedoksi, ym.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattro aski takavedoksi, ym.

    AAN moottorinen takavetoinen harrasteauto työn alla, siihen askia suunnittelen ja lopulta päätynen quattro askin muutokseen takavetoiseksi.
    Hieman joudun budjetilla vetämään joten 6v askin saanen hylätä(?).
    Ymmärtääkseni esim. 016 aski kestäis 1000kg takavedossa katurenkailla lähes mitä vaan, ainut hirvitys tuommoisessa on paino 72kg, jota aivan liikaa!
    Olisiko kellään tietoa paljonko saa tommoisesta painoa pois kun karsii esim. tarpeettoman etuperän, entä onko torsen vai alipainetoiminen keskitasauspyörästö kevyempi/järkevämpi takavetomuunnokseen, entä pystyykö poistamaan torsen-etuperä välisen akselin?
    Mites nuo AAN koneen perään pulttautuvat quattro askit yleensä, sopiiko kaseista, entä dieseleistä(välitykset epäkurantit?), A4 malleista, jne?
    Mistäs sitten löytyis sopivaa kevyempää vauhtipyörää, aihiota?

    Juu ja toki edukasta 6v askiakin saa tarjota, viallistakin varauksin..

  • #2
    Mites olis esim. Volvon laatikko VAG-kytkinkopalla ? Ainakin paino olisi pienempi.

    Comment


      #3
      Mulla on käsitys, ettei torsenista saa vajaavetoista ns. millään. Avoimen tasurin vehkeistä onnistuu.

      Comment


      • #4
        Volvon laatikko varmaan helpoin, ei tietoa tehonkestosta. Saa suorakykentänäkin edullisesti.
        Bmw laatikko ois varmaan kestävin, mutta vaatii adapterin koneen ja laatikon väliin.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
          Mulla on käsitys, ettei torsenista saa vajaavetoista ns. millään. Avoimen tasurin vehkeistä onnistuu.
          Eikös noita torsenmurikoita ole hitsattu tönköksi? Joku foorumilainenkin taisi Urssista tehdä takapotkun. Kyllähän nuo volvon laatikotkin aika vahvoja kai on. Ainakin M47-laatikkoa eli kovalla vitosella olevaa on käytetty menestyksellä tehokkaissakin Volvoissa.

          Comment


            #6
            Ainakin projektipuolelta löytyy hitsailuja, joilla jauhanta käännetty täysin takapainotteiseksi.

            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...256#post727107
            Viimeksi muokannut jasso; 15.1.2012, 01:46.

            Comment


            • #7
              En kyllä ihan heti olisi Volvon lootaa laittamassa, aika herkkiä ovat paukkumaan vahänkään tehokkaammissa vehkeissä. Muistaakseni kun pysyttelee alle 450Nm väännöissä ni kestää Volvon M4x-sarjan laatikot.
              Bemarin getragia ne Volvoissa on käyttäneet menestyksellä.

              Comment


                #8
                Joo unohtakaa Volvon laatikot. Sohlokeppi M45, 46 ja 47 kestää tosiaan ok kun ei sorvaa kolmoselle vaihdettaessa, niin tuon vajaa 450Nm ihan ok.
                Viimeisten takavetoisten M90 laatikot ovat kestävämpiä, mutta unohtaisin ne jo tässä vaiheessa siltikin.
                Getrag on Volvoissa suosittu, samoin Tremekit kun laitetaan kunnolla tolloa pöytään.

                Eli modausta vaan Audin omaan laatikkoon, kesto on huomattavasti parempaa kuin Volvoissa.

                Comment


                  #9
                  Kovempi jätkä tekis ns. spoolin tohon torseenin paikalle, niin saisi pyörivää massaakin pois useamman kilon.

                  Comment


                  • #10
                    Palataanpa aiheeseen eli oliko heittää tietoa paljonko tuota audin askia pystyi keventämään takapotku muunnoksessa, siis etutasauspyörästön paino ja torsenista varmaankin pystyis purkamaan ylimääräistä tavaraa ennen hitsiliimaa vai onko tuo alipainella kytkettävä kevyempi rakenteinen ja järkevämpi muuttaa, sitten vielä pystyikö sen etuperälle menevän akselitumpin poistamaan minkään kärsimättä?
                    Joudun kyselemään tämmöisiä koska itse en ole moista askia hiplannut eikä hajuakaan noista painoista....kait 20kg vois keventyä?

                    Eli volvon askia en niiden kestävyyden takia ole laittamassa, kuten iso getrac irto kytkinkopalla maksaa, kun mennään budjetilla kestävyydestä tinkimättä niin audin askiin päädyin jo omissa pohdinnoissa, vain paino kirvoitti kysymyksiä.
                    Toki saa esittää muutakin askia vaihtoehdoksi perustellen ja kunhan muistaa tuo budjetti jutun, 300€ saa quattro askeja.
                    Viimeksi muokannut VMika; 15.1.2012, 16:55.

                    Comment


                      #11
                      VW LT:n aski? Välityksistä en tiedä. Samoja rattaita noissa osin on käytetty.

                      Comment


                      • #12
                        Hieman selvisi eli noin 10kg etuperä ja vetarin tumpit, kiitän tiedosta BMW 20vt rakentajaa.
                        Tuosta LT askista kellään mitään parempaa tietoa? 2,5tdi koneisesta kai?
                        Tutun romukasassa makaa kuulemma vanha -80 luvun alun LT jossa 6 dieseli keulilla, sen aski tuskin kestää mitään?
                        Volvo askeista ja niiden vahvimmasta M90 ja sen versioista jotain tässä:
                        http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_M90_transmission
                        Viimeksi muokannut VMika; 16.1.2012, 22:37.

                        Comment


                          #13
                          Mites mä oon nähny ursseissa tehtävän vaan keski+taka lukolla takavetoiseksi sutimisvehkeeksi? Sit vaan etuvetarit poistettu. Eiks noit lukkoja o kaikis vehkeis vai mites?

                          Comment


                          • #14
                            Torsenin tilalle saisi varmasti suunniteltua suht' pienellä vaivalla suoran akselin taakse. Mittojen perusteella tekee piirustukset ja teettää palikan jollakin koneistamolla.

                            Comment


                            • #15
                              Torsenista jos purkaa kaiken ylimääräisen eli jättää käytännössä kuoret ja peräpäähän ulostuloakselin hilut niin ei kannattane muuta tuolle tehdä, tuskin tuollakaan paljoa kevenee mutta ainakin yritetty on.
                              Eniten keventänee etuperä, sit torsenilta eteen lähtevä akseli(jos pystyy poistamaan?), mutta tuskin näilläkään yli 15kg mennään.

                              Onko 016 ja 01E askeilla suurikin painoero?

                              Comment


                                #16
                                Netin syövereistä löysin

                                016~67kg
                                01e 6v~85kg

                                Etuperä~8kg

                                Aan 2-massa vauhtipyörä~12kg
                                016 200 20v vauhtipyörä~8kg

                                Tiedä sitten pitääkö paikkansa
                                Viimeksi muokannut kessu74; 17.1.2012, 06:59.

                                Comment


                                • #17
                                  Kappas, tämäpä oli jäänyt unisilla silmillä huomaamatta.. Itellä saman suuntainen projekti ja laatikon mietintä meneillään. Fiatin 5v. aski on jo naitettuna vagin koppaan, mutta kestävyys askarruttaa, ja koneeseen kuuluvan laatikon kanssa pääsis paljon helpommalla kytkimen kanssa.

                                  Mistäs tuota AAN perään käyvää 016 askia nyt sitten löytyy? Ja voisiko joku ystävällinen mittoa tuon leveimmältä (vetarien?) Kohdalta?

                                  Comment


                                    #18
                                    Askeja löytyy,yv:llä tavoittaa

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tosiaan tuo jeffgordonin käyttämä sileäkylkinen fiiatin aski on lujan maineessa, mikä sitten lienee sen kestävyys loppupeleissä ja hyvinkin tarkkaan 30kg kepeämpi se on kuin keventämätön 016 aski.

                                      Comment


                                        #20
                                        Voi ottaa sen keskiakselin pois. Ei ole millään kiinni eikä vaikuta mihinkään sitten enää jos torsenista tekee kiinteän.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mihinkäs koppaan VMikalla on tulossa kun Fiatin lootastakin löytyy tietoutta? Hommaappa jostain kans sileekylkinen, niitähän saa alk. 100€, niin ollaan samassa veneessä :) Mullakin toi kytkinkoppa vähän vasemmalla kädellä tehty kun ei oo oikeen koneistus mahdollisuutta, vois teettää parit kappaleet sitten välilaippoja ja kytkinlevyjä. Muutenhan ainakin tuo on pirun hyvä loota, hyvät välitykset ja nasakka vaihtaa, kestävyydestä +500hp kamppeista ei vaan oikeen oo, pari +400 vekotinta kyllä tiedän, joskin vääntöä tuskin yhtä paljon mitä Audilainen tarjoaa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hyvä tietää tuo akselin poisto mahdollisuus, saa varmaan muutaman kilon silläkin pois.
                                            Itseäkin tuo askin leveys hieman kiinnostaisi ja myös tietoa/kuvia alipainetoimisella lukolla olevasta verrattuna torsen tyyppiseen takavetomuunnos mielessä.
                                            Noita fiuden sileäkylkisiä kasa tallin nurkassa, haluaisin vaan saada aski asian kerralla kuntoon ettei tarviais useasti kesässä sen tiimoilta ropata.
                                            Jeffgordon, pistähän mirkku nippuun ja etsi fiuden askin rajat, luulisin että hx40super siihen riittää.
                                            Viimeksi muokannut VMika; 17.1.2012, 19:07. Perustelu: Sohlosormet ja pää, joutuu korjailemaan kirjoituksia

                                            Comment


                                              #23
                                              pituus kytkikopasta kardaanin laippaan~87cm,leveys etu-vetoakselin laipasta laippaan~28cm

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                                Voi ottaa sen keskiakselin pois. Ei ole millään kiinni eikä vaikuta mihinkään sitten enää jos torsenista tekee kiinteän.
                                                Tuleekos tuo ihan vetämällä askin takaosasta pois vai onko jotain sokkia? Ei tullut huomioitua tuon poistoa kun poistin etuperän ja olisi nyt laatikko irrallaan niin saisi senkin ylimääräisen painon pois.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  01E laatikko pitää "halkaista" että akselin saa sieltä pois. Lähtee eteenpäin vetämällä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikös tuota painoa voisi siirtää taaksepäin sovittamalla vaihdeaski possu-tyyliin taka-akselille? Voisi silloin käyttää esim 016 etuvetoaskia?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      En tunne kyseistä projektia sen kummemmin, mutta tilankäytön ohella haaste tulee siinä tapauksessa maksimissaan yli 7000rpm pyörivän ~puolitoistametrisen kytkinakselin tasapainottamisessa ja tuennassa. Onhan niitäkin tehty toki.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Onkos se jotenkin haasteellisempaa kuin isolla vaihteella alle 1 välityksellä moottoria nopeammin pyörivä kardaani audi-henkilöautossa?

                                                        Porschessahan tuo rakenne on kiinteä eli laatikko on koneessa tukevasti kiinni vaikka onkin etäällä.

                                                        E: Niin ja ei 01E-nelivetolaatikosta voi etuvedon pinjoniakselia poistaa. Onton akselin laakerointi koppaan etupäästään tapahtuu sen avulla eli pinjonissa on vastakkaiset kartiorullalaakerit. Onttoon päin muuten 23kpl irtorullia :)
                                                        Viimeksi muokannut porkkis; 18.1.2012, 16:47. Perustelu: 01e-knoppi

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olis tuommonen "jokkisprojekti cq " työn alla ja pitäs nyt päättää tuleeko etuveto vai takapotku. Onnistuuko siis torsenin jäykäksi hitsaamisella ja sitten vaan valitsee kummasta päästä vetää/työntää?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja tursa
                                                            Onnistuuko...
                                                            Onnistuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X