Vaihdoin uuden letkuvastuksen ( Calix) kun entinen oli rikki. Huomasin että sarjasta puuttuu sinne kuuluva kiertovesipumppu ja että vastuskin oli laitettu väärään letkuun. Vastus oli siinä letkussa joka lähtee öljysuodattimen jalalta siihen metalliputkenpäähän josta haaroittuu lämppärin kennolle vaikka se kuuluu siihen joka lähtee suodattimelta ja menee metalliputkena imusarjan yli syylärin ylävesiletkulle. Tiedän että porukat ei ole yleisesti laittanut sitä pumppua mutta minä haluaisin sen että lämpö kulkeutuisi koneseen tasaisemmin. Ongelma on siis että se pumppusrj. joka kuuluu Calixin systeemiin maksaa 280euroa. Boschin pumppua taas saisi 35e mutta miten sen kytkisi toimimaan niin että kytkeytyy automaattisesti samaan aikaan noiden 230V laitteiden kanssa? Jos sen kytkisi ottamaan virran vaikka ylläpitolaturista niin toimiiko jos ottaa virran suoraan laturin johdoista vai onko kenelläkään tiedossa sopivaa muuntajaa joka kävisi virtalähteeksi pumpulle? Muuntajahan saisi virtansa sisähaaroituksesta. Soitin Kahalle ja Koivuselle mutta kumpikaan ei suostunut myymään pelkkää virtalähdettä joka calixin pumppusarjaan kuuluu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Calixin kiertovesipumppun kytkentä
Collapse
X
-
Tekstistä saa sen käsityksen että ylläpitolaturi autossa jo on. Laita diodi plus johdon ja akun välin ja ota pumpulle sähkö diodin laturin puoleisesta päästä. Näin pumppu pyörii vain silloin kun laturi "lataa". Kannattaa myös huomioida veden vapaa kierto auton käydessä jos pumppu ei tällöin pyöri.
Comment
-
Sanoivat autosähköliikkeessä että ylläpitoplaturi ei kävisi virtalähteeksi koska se tutkii akun tilaa ja kun akku on täysi nii virran määrää pudotetaan. Autossa ei ole vielä minkäänlaista laturia. onkos olemassa semmoisia muuntajia mikä kävisi tuolle virtalähteeksi? riittääkö esim tuo? http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=162470769
Comment
-
Riittää hyvinkin. itellä on tuo pump kit eikä muistaakseni tullut mukana kuin 1A muuntaja.
Pumppu toimii ihan kivasti letkulämppärissä. Ainakaan lämpötilamittari ei valehtele. Ennen näytti melkein 90C ja pumppu kitillä mittari juuri värähtää kun laittaa virrat
Hieman kallishan tuo pump kit on n200€. Tuollaisen kyllä rakentelee muuntajasta ja jostain motonet:n kiertovesipumpusta
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Teemu.h Näytä viestiAutossa ei ole vielä minkäänlaista laturia. onkos olemassa semmoisia muuntajia mikä kävisi tuolle virtalähteeksi? riittääkö esim tuo? http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...x?id=162470769
On tarkoitettu vain sisäkäyttöön!
Suosittelen paremmalla suojausluokalla (IP67) olevaa esim.http://muudi.fi/tuotteet.html?id=3/271 tai vastaavaa.
Comment
-
Suur kiitos Kimmo vinkistä! tilasinkin sieltä heti tuon virtalähteen. ja Hannu mistä olet saanut setin 200e? kyselin ympäri suomea ja halvin 270e. mutta laitan nyt kuitenkin tuon virtalähteen ja boschin pumpun joka on korvaava pumppu tuolle calixin pumpulle. kannattaisiko laittaa vielä 10A sulake tuohon pumpun ja virtalähteen väliin vaikka itse virtalähdehän on tolpassa olevan sulakkeen takana? Ja pystyykö kukaan vielä varmistamaan että olen laittamassa tuota vastusta nyt oikeaan letkuun eli siihen joka öljysuod. lähtee ja menee imusarjan yli metallisena ja päättyy syylärin ylävesiletkuun? ja nimenomaan sinne suodattimen jalan luokse.
Comment
-
http://www.osaset.fi/fi/?ID=1529 Akaan autotarvike. Ostosta on yllä jo aikaa ties vaikka hinnat vat muuttuneet.
Comment
-
http://www.ebay.de/itm/VW-Touran-Zus...item3cbeee9208 tuolta kätevän oloinen vesipumppu lämmittimen lisäksi
Comment
Comment