Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 1.8TFSi meno takkuaa 1.vaihteella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8P 1.8TFSi meno takkuaa 1.vaihteella

    Moro!

    Viikko takana uudella kulkupelillä ja heti ongelmaa pukkaa... Ajokkina A3 1.8 TFSi -08, 80tkm, BSR:n lastu.

    Ongelma on kuten jo otsikossakin mainitaan, epämääräinen "kuoppa" vedossa 1. vaihteella. Ongelma ilmenee erityisesti kylmällä koneella ja ainoastaan 1. vaihteella 2500 kierroksen tuntumassa.

    Normaalisti kiihdytettäessä veto on tasaista tuohon asti, mutta 2500 tuntumassa tuntuu aivan kuin jalan nostaisi kaasulta pois kokonaan, vaikka kierrokset jatkavat nousuaan. Eli aivan kuin moottorinohjaus rajaisi tehoa pois. Päästyään n. 3000 kierrokseen veto palaa normaalisti takaisin ja meno jatkuu. Pätkimistä / rykimistä / nykimistä ei esiinny, vaan kone käy tasaisesti koko ajan.

    Penkkikäyrissä näkyy pieni flatspot juuri 2500 kierroksen tuntumassa, mutta toisaalta tuo ilmiö ei tunnu esim. 3. vaihteella koskaan vastaavilla kierroksilla.

    Ko. konetyypissä on ollut kuulemma puolavikaa, mutta ilmenisikö se todella noin? Itse moottorinohjaukselle ei tietojeni mukaan ohjelmoinnin jälkeen ole mitään tehty.

    Ärsyttävä ongelma, sillä luontainen vaihtokohta on hieman tuon 2500rpm jälkeen, jolloin välillä hieman nykivää meno.

  • #2
    Tänään tutkittiin Vag-comilla autoa ja mitään erikoista ei ainakaan äkkiseltään löytynyt. Maf:n piikkiarvo vedossa oli 153g/s.

    Maffin piuhan irroituksen yhteydessä koneen tyhjäkäynti ei kuitenkaan muuttunut lainkaan. Ilmeisesti tuolloin pitäisi jotain tapahtua?

    Onko kenelläkään foorumilaisella samalla koneella olevaa vehjettä, jossa voisi käydä tuon piuhan irroituksen testaamassa? :)

    Comment


    • #3
      http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info

      suunnilleen: 0,8*hevosvoimat

      Comment


      • #4
        Jos on VAG com käytössä, niin kannattaa loggailla, mitä sytytysennakko tekee tuossa kohdassa.

        Jos siinä ei löydy mitään kummaa, niin entä kaasun asento?

        Entä specified vs actual load?

        Comment


        • #5
          Niinjoo, ootko ite laitattanu softan, ja onko auton softauksen jälkeen toiminut, vai onko virityksen jälkeen ollut aina tuollanen?

          Comment


          • #6
            Otettiin Tonin autosta logi ajossa ja nyt en sitten saa siitä millään tehtyä käppyröitä..prkl!! Tosin sillä hetkellä tuota ongelmaa ei havaittu. Ainoastaan paikaltaa lähtiessä kierrosten saavuttaessa 2500rpm kohdan. Täytyy ottaa siitä sitten oma loggaus..

            Comment


            • #7
              Softa on autossa ollut lähes uudesta lähtien ja ilmeisesti toiminut ok, koska eivät ainakaan entiset omistajat ole mitään kommentoineet.

              Mikäli nyt osasin tulkita arvoja oikein, tapahtuu n. 2600 rpm kohdalla toistuvasti seuraavat tekijät (suluissa toteutuneet muutokset yhdestä vedosta peräkkäisten mittauspisteiden osalta):

              - molemmissa vedoissa maffin g/s-arvo putoaa selvästi (85.86 -> 78,97, about samanverran kuin muissa kohdissa nousee)
              - timing angle muuttuu negatiivisesta nollaan (-2.3 -> 0.0)
              - boost pressure (actual) putoaa (1980.0 -> 1880.0)
              - engine load putoaa (170.7 -> 161.7)

              Seuraavista mittauspisteestä eteenpäin maffin arvo kasvaa koko ajan loppuun asti.

              Comment


              • #8
                Näkyykö logeista kaasun asento?

                Jos ei näy, niin loggaa uudelleen kaasupolkimen asento vs kaasuläpän asento.

                Ahtopaineen tippuminen viittaisi kaasun aukeamiseen täysin, mutta ilmamassavirtaus osottas päinvastaista.

                Edelleen, jos toteutunut load menee 170 prosenttiin, paljon on siinä kohtaa specified load? Jos törmää specified load arvoon, eikä softan värkkääjä ole säätänyt väännönrajoittimien timereita, ecu panikoi ja vetää pelit seis, kunnes momentit on taas turvallisella alueella.

                Onko auto manuaali vai automaatti? Väännönrajoitus voi tulla vastaan automaattivaihteiston ohjainlaitteesta, jos vika ei ilmene muilla vaihteilla kuin ykkösellä.

                Comment


                • #9
                  - Auto on manuaali
                  - Kaasun asento on koko ajan 100%
                  - Boost pressure specified load on 1990 (pysyy koko ajan n. 2000 kieppeillä +/- 30)
                  - tota toista specified arvoa ei taida olla...

                  Ilmiö on kuitenkin siitä outo, että ei vaadi rivakkaa kiihtymistä, vaan esiintyy herkimmin aivan mummolähdöissä normaalikaasulla. Ykkösellä pahin, kakkosella ehkä? ja kolmosesta ylöspäin en ole koskaan huomannut.

                  Comment


                  • #10
                    Tuleppa vielä piipahtamaan Toni kun Kangasalle seuraavan kerran pääset. Otetaan uusi logi..
                    Tuon kaasun asento on pohjassa ja siksi 100%, koska kyseissä loggauksessa haettiin maffin arvoja. "Mummolähdössä" arvot ovat toisenlaiset. Yritän saada näkyviin ekat loggaukset tänne.

                    Comment


                    • #11
                      Pitäs tsi koneessa olla load arvot, kanava 114, arvot 1 ja 3. Käytä advanced meas values-toimintoa ja turboa.

                      Comment


                      • #12
                        Murre, tarvii tulla poikkeamaan. Mutta sen verran täältä pääkaupunkiseudulta kuitenkin matkaa, että tarvii löytää joku sopiva rako.

                        Äsken pikku lenkillä testasin kulkua MAFfin piuha irti ja yllättäen meno tuntui etenkin alarekisterissä jotenkin vahvemmalta. Muutamaan otteeseen sain kyllä silti tuon samaisen vian ilmenemään, tosin heikompana ja vain pari kertaa. Joten parempi, mutta ei ehkä ihan toivottu.

                        Aika jännä ilmiö oli muuten, kun irrottaa maffin, alkaa flekti pyörimään välittömästi ja se pyörii koko ajan..

                        Laitan lastuvalmistajalle tiedustelun tuosta väännönrajoitusasiasta.

                        Comment


                        • #13
                          Sitä minäkin ihmettelin kun maffin liittimen irroitin autostasi, että miksi flekti lähtee heti käyntiin. Oletin sen vain olevan sattumaa...

                          Repo: Onkos näissä 1.8TFSI koneissa normaalia se, että maffin liittimen irroittamalla vikamuistiin tulee myös merkintä imuilma-anturin vikakoodi? Ja kiitos vinkistä!

                          Comment


                          • #14
                            Voit Kannu tuoda auton myös meille Keravalle, jos oot kerran täältäpäin. Olen ite tän viikon suomessa, voidaan vilkasta sun autoa.

                            Meidän vianhaun tuntitaksa on 65e, tollanen nopea lokitus menee parilla kympillä.

                            Paja on Saviolla, juna-aseman vieressä. Seljankuja 3 rk 2

                            Comment


                            • #15
                              Vanha aihe, mutta löytykö tähän jotain ratkaisua?

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole ratkaisua, mutta täsmälleen sama ongelma ja omaani ei ole lastutettu. A3 1,8T -07. Kummastuttaa tuo "kuoppa", joka tulee ainoastaan ykkösvaihteella. Ei ole tutkittu sen kummemmin, ihmetyttää vain.

                                Comment


                                • #17
                                  Mahtaako tähän olla ratkaisu löytynyt? Pikainen haku ei tuottanut tulosta.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X