Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 vm.1992, lämmityslaitteen puhallin, vaihto. ASIA KUNNOSSA

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 vm.1992, lämmityslaitteen puhallin, vaihto. ASIA KUNNOSSA

    Varmasti jollain toisellakin on otsakkeen mukaisesta autosta ryytynyt lämppärin puhallin.

    Sulake ei ole palanut eikä puhallin toimi millään kytkimen asennolla.

    Onnistuuko puhaltimen vaihto konehuoneen puolelta vai hanskalokeron takaa vai miten?
    Netistä en lyhyellä etsimisellä löytänyt opastusta.
    Viimeksi muokannut Jonne; 14.10.2011, 11:00. Perustelu: Ongelma selvitetty, hanskalokeron takana...

  • #2
    Kirjoitanpa tähän pienen selvityksen, jos jollakulla on tarvetta tehdä vastaava operaatio ja eksyy tähän aiheeseen.

    1.) Irroita hanskalokero. Hanskalokeron takaa alapuolelta löytyy kaksi kappaletta ruuveja, irtoavat muistaakseni 8mm hylsyavaimella kätevimmin. Jätä ruuvit ns. huulille, älä vielä ota kokonaan pois. Avaa hanskalokero, lokeron molemmin puolin on pari haittakielekettä, paina hanskalokeron kylkeä sisäänpäin varoen niin, että saat yhden kielekkeen kerralla matkustamon puolelle. Tämän jälkeen voit ottaa ruuvit irti.

    2.) Nyt kun katselet sinne hanskalokeron taakse, niin näet siellä oikessa kulmassa sellaisen mustan mutikan. Sen päälle menee kaksi johtoa, toisesta menee virrat säädinvastukselle, ja toinen johto menee vastukselta moottorille. Jos on tarkoitus irroittaa vain moottori, irroita moottorin johto vastukselta. Ota moottorin suojuksen alaosa käteesi, tunnustele moottorin vasemmalta puolelta, ilmakanavan alapuolelta liparetta. Pitäisi tuntua sormin, on siinä sauman tuntumassa. Nosta liparetta ja pyöritä moottoria niin, että vasen reuna tulee itseäsi kohden. Moottorin pitäisi sen jälkeen pudota käteesi suhteellisen pienellä nykäisyllä. Sen muovin saa irti moottorista, kun painaa sen muovin kyljessä näkyvät kumiset lipareet ruuvimeisselillä sisään. Kädessäsi pitäisi nyt olla puhaltimen moottori siipineen.

    Ei muuta kuin tutkimaan, todennäköisesti hiilet on loppu ja moottorin kaulakin kaluttu lähestulkoon loppuunsa. Hiiliä saa autosähköliikkeestä, todennäköisesti siinä on sitä kaulaa vielä sen verran jäljellä, että noin vanhan auton loppu käyttöikä vielä mennään. Jos moottorin laakerit tuntuu väljiltä, vaihda suosiolla koko moottori. Sitä väljän moottorin pärinää ei jaksa kyllä kuunnella. Uusiakin moottoreita saa, mutta hinta on satasen rumemmalla puolella yleensä.

    Jos moottori tuntuu siltä, että sen pitäisi toimia, laita moottori kiinni esimerkiksi ruuvipenkkiin ja anna sille sähköä. Älä pidä käsin kiinni, saattaa yllättää se miten kovasti se potkasee käynnistyessään. Jos toimii, vika voi olla vastuspakassa, mikä löytyy sen moottorikotelon yläpuolelta. Sen voit irroittaa myös, ota tällöin se toinenkin johto irti sieltä, itse vastuspakka on myös klipsillä kiinni, mekanismi selviää ihan katsomalla esimerkiksi taskulampun avulla.

    Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, muista kytkeä johdot kunnolla paikoilleen ja testata toimivuus jo ennen kuin laitat hanskalokeron kiinni. Kannattaa tosiaan kasatessakin kiinnittää ne ruuvit ensin tuntumalle, sitten hanskalokero kiinni, jonka jälkeen lopullinen asemointi (hanskalokeron paikkaa siis voi säätää) ja ruuvien kiristys. Hanskalokeron akseleihin tulee sellaiset palikat joihin ne ruuvit tulee kiinni, älä hukkaa niitä. Ne lähtee irti suhteellisen helposti, ja kasatessa inhottavaa alkaa etsiä niitä penkkien alta tms hankalasta paikasta.

    Comment

    Working...
    X