Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

FSI moottoreiden nokkien välisen ketjun vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • FSI moottoreiden nokkien välisen ketjun vaihto.

    Elikkä tässä kyseisessä moottorissa on hieman eriläinen tuo pakonokka joka on itsestään säätyvä, uskaltaako tuota mennä ottamaan irti pakonokan päästä?Joka helpottaisi ketjun ja kiristimen vaihto työtä? Ei tarvitsisi availla venttiili koppaa turhanpäiten. Vai suosiolla koppa auki ja imunokka irti ja kasatessa uudet pultit nokkapukkeihin. Kyseissä operaatiossa ei tartte jakopäätä purkaa kuten 1.8t moottorissa.
    Vinkkejä voisi antaa jotka helpottaisi kyseistä hommaa.

  • #2
    Tämä homma kiinnostaisi itseäkin.

    Eikö tästä ole siis kellään mitään tietoa/kokemuksia?

    Comment


    • #3
      ElsaWiniltähän asennusohje löytyi, aika yksinkertainen homma. Elsan mukaan nokat tulisi lukittaa erikoistyökalulla,mutta varmasti onnistuu ilmankin. Pitää vain vastaan nokkapyörästä kun irroittaa vvt:n hammaspyörän ison pultin. Ennen purkamista kannattaa ketjusta laskea hammasväli esim merkata vanhaan ketjuun ja rattaisiin "jako kohta". Ja RUUVILUKITETTA on käytettävä VVT pulttiin joka tulee myös uusia! Samoin 3kpl kiristimen pultteja!

      Comment


      • #4
        Ei satu löytyy varaosanumeroita tarvittaviin osiin?

        Comment


        • #5
          Kiristin: 06F 109 217A / 1Kpl

          Ketju: 06D 109 229B / 1Kpl

          Korkeapainepumpun kuppi: 06D 109 309F / 1Kpl
          (Tämä on hyvä vaihtaa samalla uuteen)

          Kiristimen pultit: N10196303 / 3Kpl
          (Valmiina lukite kierteessä)

          Vtt:n pultti: 06D 109 281D / 1Kpl
          (Ruuvilukitteen kera kiinni!)

          Tiiviste ketju koteloon: 06D 103 121B / 1Kpl

          Venttiilikopan tiiviste: 06F 103 483D / 1Kpl
          (Jos haluat lukittaa nokat erikoistyökalulla)

          Alta 300e saa koko sarjan marmorilta.

          Comment


          • #6
            Kiitos.

            Mulla ei toi ElsaWin jostain syystä pelitä, nii oisko viel tosta lukitustyökalusta jotain numeroa/referenssikuvaa yms?

            Comment


            • #7
              T10252 Nokkakeppien lukitus työkalu.
              T40080 Tämän hylsyn myös tarvitsee tuohon vtt pultin irroitukseen, en ole kerennyt tutkimaan löytyykö storx sarjasta sopiva?

              Comment


                #8
                Toi T40080 näyttäs olevan polydrive päällä eli näyttää kuusi spooriselta akselilta päästäpäin katottuna

                Comment


                • #9
                  Jep, eli toisella nimellä Ribe avain joka löytyy motonetistä. Oliko alta kympin sarja.

                  Comment


                  • #10
                    Eli T55 torx kävi vallan mainiosti tuohon kantaan.

                    Comment


                    • #11
                      Oli sika tiukassa tuo vtt:n pultti, kanta meni pyöreäksi omallaankin avaimella, mutta onneksi pultin sai pois vielä rikkomatta/vahingoimatta mitään.
                      Joten elkää koittako T55 Storxia!!!
                      Nokat pois = korjaus kustannukset nousivat n.450e ja työ tunteja 10h lisää..

                      Comment


                      • #12
                        Et siis saanut nokkia lukittua vai mikä oli tilanne?

                        Itselle pitäis osat tulla viim. ensviikolla. Tänään hain tuon edullisen ribe sarjan motonetistä ja huomenna saan tuon Laser toolsin nokka-akselin lukitustyökalun.
                        Josko sitten sais ensviikolla vaihdettuu nuo asianmukaisesti.

                        Comment


                        • #13
                          Nokat sain lukittua mutta tuo vtt:n pultin kanta meni pilalle. Ei kestänyt vääntää edes omalla avaimellaan(Ribe). Oli hullun tiukassa tuo pultti.
                          Koneistamolla kävin porauttamassa pois pultin, liian suuri riski itse alkaa sitä irroittamaan jos mennyt pieleen.
                          Toivottavasti saat pois pultin nokkia irroittamatta. Säästät suuren summan ja hermosi. : )

                          Niin ja älä kolhi vtt:n pyörän sisäpintoja koska ne ovat tarkkuus koneistetut, öljynpaine ohjaa pyörän ajoitusta. Eikä saa naarmuja syntyä "liuku pinnoille" että öljyn paine pysyy omissa kanavissaan joita on 3kpl peräkkäin.

                          Niin kyllä hiljeni tyhjäkäynti "rallatus" eipä tunnistaisi enään että on FSI! : )

                          Comment


                          • #14
                            Toivotaan, et sujuu ilman ongelmia :)

                            Tälläinen setti tuli hommattua; http://i191.photobucket.com/albums/z...h/IMG_0379.jpg

                            Kun pääseen kuvan tilanteeseen, nii lähteekö tuo ketju tuosta helposti pois?
                            http://www.horizonautotuners.com/gal...-engine-06.jpg

                            Comment


                            • #15
                              ei jos et irroita tuota "Huonon onnen" pulttia pakonokan päästä, ketju/kiristin ei mahdu tulemaan ilman että tuon vtt pyörän ottaa pois.
                              Viimeksi muokannut Nieminen; 14.10.2011, 16:11.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt ois osat käsillä, olisiko noille pulteille vielä jotain kiristysarvoja?

                                Comment


                                • #17
                                  A4 2.0 tfsi 2005. Mikä lienee pakonokan pultin kannan koko ( torx 50 väljä ). Tämä siis nokkaketjun puoleisessa päässä, se pultti joka pitää nokkaketjun ratasta, kone pitkittäin ja tulipellin ja moottorin välissä niukasti tilaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Siis jos katsotaan tästä. https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../109-109015/#8

                                    Se numero 8? Olisiko ribe/polydrive, eikä torx kuitenkaan?

                                    Kuva poimittu foorumilta. heiki n varoitus, ole tarkkana ettet riko kantaa.

                                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...25#post1932025
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 1.11.2022, 18:17. Perustelu: Linkki lisätty.

                                    Comment


                                      #19
                                      #8 20Nm + 45°
                                      #25 10Nm
                                      #29 50Nm + 180°

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei ole ihan Ribe 10 kokoinen se pultin kanta. Sillä hylsyllä saa sorvattua kannan rikki. Oikea työkalu on T40080, mikä ilmeisesti on noin "Ribe 10,3 mm"

                                        Comment


                                          #21
                                          Tämä ainakin myydään T40080:na: https://www.tooloutlet.fi/product/42...SABEgIzSvD_BwE

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sitten vielä senverran että onko kukaan selvinnyt nokkaketjun katkeamisesta ilman venttiili/ kansiremppaa. Meinasin laittaa uuden ketjun/ laittaa ajoitukset kohdalleen ja tarkistaa puristukset, jos siitä sais jotain suuntaa antavaa infoa, kun on hieman hankala tossa pihalla purkaa puoli moottoria. taitaa olla toiveajattelua.. ?

                                            Comment


                                              #23
                                              Miten ajattelit puristukset mitata jos mäntä osunut ventileihin? Yritä edes pyöritä konetta käsin ensin. Itsellä kun hihnakiristin petti nostettiin heti kansi pöydälle ja meni kaikki 8 imuventiiliä vaihtoon. 2.0 vapari 16v ACE.

                                              Comment


                                                #24
                                                Minulla on osina varastossa yksi tfsi, josta oli katkennut joko jakohihna tai nokkaketju, ei muista enää kumpi. Kantta en ole kokonaan purkanut, mutta männissä eikä venttiileissä ei näy minkäänlaisia osumajälkiä. Tuo oli hajonnut tyhjäkäynniltä. Jos kierroksilta menisi, niin tuskin pysyy ehjänä. Tulpanrei'istä voi endoskoopilla yrittää katsella näkyykö männissä jälkiä osumista.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No niin lähti pultti (ribe10) irti suht iisisti kun sai lukittua nokka-akselin, laitoin uuden ketjun ja tsekkasin puristukset eka.12.5, toka 2.2, kolmas 12.5, neljäs 7. Eli pieniä heittoja löytyy. Seuraavaksi kansi irti..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mites tuo nokkien ajoitus BPJ koneessa (2,0 tfsi) ? Yritin kyllä hakea, mutta tuohon konetyyppiin en suoraan löytänyt ohjeita. Löytyykö nokista ajoitus merkit ja montako rolleria ketjusta jätetään merkkien väliin vai onko tuossa joku muu systeemi ajoitukselle?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mikähän on mahdollisuus että ketjun katkeamisesta ei tule isompaa vahinkoa?
                                                      auto sammui tyhjäkäynniltä.

                                                      nyppäsin kannen pois ja ainakaan paljaalla silmällä en havainnut minkäänlaista katastrofia siellä.

                                                      potilas -06 BWA

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X