Nostan vanhan topicin esiin kun kerran oireet taas ilmaantuneet kesän jälkeen. Minä nyt en vaan ymmärrä MIKSI lämpötila näyttäis olevan määräävä tekijä näissä oireissa? Eli copynä vanha oirekuvaus ja punaisella pari lisäystä:
************************************************** *****
Audi A6 1.9tdi(130hv) 2004 190.000km
Oireita: viimeaikoina kylmänä käynnistettäessä auto pölläyttää pienen sinisen savun. Pölläytys ei ole valtavan suuri ja kestää joitain sekuntteja, mutta aikaisemmin ei ollut moista. Samoin kylmänä ensimmäinen liikkeellelähtö TODELLA varovasti kytkimen kanssa tai muuten sammahtaa. Molemmmat oireet koskevat vain kylmää & päivän/yön seisonutta konetta, mutta en tiedä onko vioilla silti mitään yhteyttä toisiinsa?
Lähtee ihan ok käyntin (ei tarvitse siis sahata - [COLOR=red]mutta silti itse käynnistyminen on vähän laiska eikä mitenkään "räjähtävä[/COLOR]"), mutta tosiaan pieni pölläytys ja lähes varma sammuminen jos ei ole tosi tarkkana kytkimen kanssa = joutuu vähän luistattamaan ekassa liikkeellelähdössä....sekä tuo pölläytys että kytkimen luistattaminen joskus "hävettää julkisilla paikoilla"...
[COLOR=red]Lisäksi auto on useinkin pidempäänkin puutunut kylmästartin jälkeen. Eli kun parin kilsan jälkeen pysäytän auton kersojen hoitoonviennin ajaksi ja sen jälkeen uusi startti, niin autossa paljon enemmän potkua ja vastaa kaasuun heti. Jos taas jätän auton käymään tuoksi ajaksi, niin vastaavaa piristymistä ei tapahdu...eli mitä helkkaria siinä uudessa startissa muka tapahtuu joka tuo potkua koneeseen????[/COLOR]
faktat ovat seuraavat:
- vikakoodeja ei ole
- hehkut ok (ainakin mitattu mutta täyden varmuuden saamiseksi pitäisi tietysti irrottaa...kun kuitenkin käynti on heti tasaista käynnistyksen jälkeen, ei oletettavaa että niissä vikaa) - > [COLOR=red]hehkut vaihdettu[/COLOR]
- öljyä ei ole kulunut 15.000km aikana juuri mitään, eli ei syö öljyä
- juuri katsastettu - savutusarvot todella ok
- pölläytys (ja nihkeä liikkeellelähtö) ilmenee vain ja ainoastaan yön yli seisoneella koneella - ei ikinä lämpöisellä tai vain jonkun tunnin seisoneella koneella.
- [COLOR=red]MAF testattu[/COLOR]
- [COLOR=red]EGR disabloitu ja tulpattu[/COLOR]
[COLOR=red]- N75 vaihdettu[/COLOR]
Olisko heittää mitään arvailuja kehiin mitä kannattaisi tsekata.
Kiitos!
************************************************** ***********
Pikkusen epätoivo valtaa alaa kun ei hajuakaan mitä seuraavaksi testais/ vaihtais...jotain mystistä kautta nämä kaikki oireet lienee yhteydessä toisiinsa...kylmä kone & viilentyneet kelit: vähän nahkee käynnistyminen, pölläytys, vähän tehoton kone vaikka ajais 100km ja vähän rouhee käyntiääni. Ja vastaavasti kun kone lämminnyt edes parin kilsan ajan ja uusi startti: pirtee startti, ei pölläytystä, koneessa paukkuja ja hiljaisempi käyntiääni???
- Vuotaa ilmaa systeemiin? Mutta miksi pölläytystä ei tule sitten kesällä eikä tehottomuutta ?
- turbo jumittaa? Mutta miksei jumittais kesälläkin?
************************************************** *****
Audi A6 1.9tdi(130hv) 2004 190.000km
Oireita: viimeaikoina kylmänä käynnistettäessä auto pölläyttää pienen sinisen savun. Pölläytys ei ole valtavan suuri ja kestää joitain sekuntteja, mutta aikaisemmin ei ollut moista. Samoin kylmänä ensimmäinen liikkeellelähtö TODELLA varovasti kytkimen kanssa tai muuten sammahtaa. Molemmmat oireet koskevat vain kylmää & päivän/yön seisonutta konetta, mutta en tiedä onko vioilla silti mitään yhteyttä toisiinsa?
Lähtee ihan ok käyntin (ei tarvitse siis sahata - [COLOR=red]mutta silti itse käynnistyminen on vähän laiska eikä mitenkään "räjähtävä[/COLOR]"), mutta tosiaan pieni pölläytys ja lähes varma sammuminen jos ei ole tosi tarkkana kytkimen kanssa = joutuu vähän luistattamaan ekassa liikkeellelähdössä....sekä tuo pölläytys että kytkimen luistattaminen joskus "hävettää julkisilla paikoilla"...
[COLOR=red]Lisäksi auto on useinkin pidempäänkin puutunut kylmästartin jälkeen. Eli kun parin kilsan jälkeen pysäytän auton kersojen hoitoonviennin ajaksi ja sen jälkeen uusi startti, niin autossa paljon enemmän potkua ja vastaa kaasuun heti. Jos taas jätän auton käymään tuoksi ajaksi, niin vastaavaa piristymistä ei tapahdu...eli mitä helkkaria siinä uudessa startissa muka tapahtuu joka tuo potkua koneeseen????[/COLOR]
faktat ovat seuraavat:
- vikakoodeja ei ole
- hehkut ok (ainakin mitattu mutta täyden varmuuden saamiseksi pitäisi tietysti irrottaa...kun kuitenkin käynti on heti tasaista käynnistyksen jälkeen, ei oletettavaa että niissä vikaa) - > [COLOR=red]hehkut vaihdettu[/COLOR]
- öljyä ei ole kulunut 15.000km aikana juuri mitään, eli ei syö öljyä
- juuri katsastettu - savutusarvot todella ok
- pölläytys (ja nihkeä liikkeellelähtö) ilmenee vain ja ainoastaan yön yli seisoneella koneella - ei ikinä lämpöisellä tai vain jonkun tunnin seisoneella koneella.
- [COLOR=red]MAF testattu[/COLOR]
- [COLOR=red]EGR disabloitu ja tulpattu[/COLOR]
[COLOR=red]- N75 vaihdettu[/COLOR]
Olisko heittää mitään arvailuja kehiin mitä kannattaisi tsekata.
Kiitos!
************************************************** ***********
Pikkusen epätoivo valtaa alaa kun ei hajuakaan mitä seuraavaksi testais/ vaihtais...jotain mystistä kautta nämä kaikki oireet lienee yhteydessä toisiinsa...kylmä kone & viilentyneet kelit: vähän nahkee käynnistyminen, pölläytys, vähän tehoton kone vaikka ajais 100km ja vähän rouhee käyntiääni. Ja vastaavasti kun kone lämminnyt edes parin kilsan ajan ja uusi startti: pirtee startti, ei pölläytystä, koneessa paukkuja ja hiljaisempi käyntiääni???
- Vuotaa ilmaa systeemiin? Mutta miksi pölläytystä ei tule sitten kesällä eikä tehottomuutta ?
- turbo jumittaa? Mutta miksei jumittais kesälläkin?
Comment