Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aamusavut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aamusavut

    Nostan vanhan topicin esiin kun kerran oireet taas ilmaantuneet kesän jälkeen. Minä nyt en vaan ymmärrä MIKSI lämpötila näyttäis olevan määräävä tekijä näissä oireissa? Eli copynä vanha oirekuvaus ja punaisella pari lisäystä:

    ************************************************** *****
    Audi A6 1.9tdi(130hv) 2004 190.000km

    Oireita: viimeaikoina kylmänä käynnistettäessä auto pölläyttää pienen sinisen savun. Pölläytys ei ole valtavan suuri ja kestää joitain sekuntteja, mutta aikaisemmin ei ollut moista. Samoin kylmänä ensimmäinen liikkeellelähtö TODELLA varovasti kytkimen kanssa tai muuten sammahtaa. Molemmmat oireet koskevat vain kylmää & päivän/yön seisonutta konetta, mutta en tiedä onko vioilla silti mitään yhteyttä toisiinsa?
    Lähtee ihan ok käyntin (ei tarvitse siis sahata - [COLOR=red]mutta silti itse käynnistyminen on vähän laiska eikä mitenkään "räjähtävä[/COLOR]"), mutta tosiaan pieni pölläytys ja lähes varma sammuminen jos ei ole tosi tarkkana kytkimen kanssa = joutuu vähän luistattamaan ekassa liikkeellelähdössä....sekä tuo pölläytys että kytkimen luistattaminen joskus "hävettää julkisilla paikoilla"...
    [COLOR=red]Lisäksi auto on useinkin pidempäänkin puutunut kylmästartin jälkeen. Eli kun parin kilsan jälkeen pysäytän auton kersojen hoitoonviennin ajaksi ja sen jälkeen uusi startti, niin autossa paljon enemmän potkua ja vastaa kaasuun heti. Jos taas jätän auton käymään tuoksi ajaksi, niin vastaavaa piristymistä ei tapahdu...eli mitä helkkaria siinä uudessa startissa muka tapahtuu joka tuo potkua koneeseen????[/COLOR]


    faktat ovat seuraavat:
    - vikakoodeja ei ole
    - hehkut ok (ainakin mitattu mutta täyden varmuuden saamiseksi pitäisi tietysti irrottaa...kun kuitenkin käynti on heti tasaista käynnistyksen jälkeen, ei oletettavaa että niissä vikaa) - > [COLOR=red]hehkut vaihdettu[/COLOR]
    - öljyä ei ole kulunut 15.000km aikana juuri mitään, eli ei syö öljyä
    - juuri katsastettu - savutusarvot todella ok
    - pölläytys (ja nihkeä liikkeellelähtö) ilmenee vain ja ainoastaan yön yli seisoneella koneella - ei ikinä lämpöisellä tai vain jonkun tunnin seisoneella koneella.
    - [COLOR=red]MAF testattu[/COLOR]
    - [COLOR=red]EGR disabloitu ja tulpattu[/COLOR]
    [COLOR=red]- N75 vaihdettu[/COLOR]

    Olisko heittää mitään arvailuja kehiin mitä kannattaisi tsekata.

    Kiitos!
    ************************************************** ***********

    Pikkusen epätoivo valtaa alaa kun ei hajuakaan mitä seuraavaksi testais/ vaihtais...jotain mystistä kautta nämä kaikki oireet lienee yhteydessä toisiinsa...kylmä kone & viilentyneet kelit: vähän nahkee käynnistyminen, pölläytys, vähän tehoton kone vaikka ajais 100km ja vähän rouhee käyntiääni. Ja vastaavasti kun kone lämminnyt edes parin kilsan ajan ja uusi startti: pirtee startti, ei pölläytystä, koneessa paukkuja ja hiljaisempi käyntiääni???

    - Vuotaa ilmaa systeemiin? Mutta miksi pölläytystä ei tule sitten kesällä eikä tehottomuutta ?
    - turbo jumittaa? Mutta miksei jumittais kesälläkin?

  • #2
    Oma 2.0tdi pölläyttää välillä myös aamulla ja samoin vanhempien 1.9tdi Passat. Veikkaisin äkkiseltään joko koneen tai polttoaineen lämpöanturia, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi vaihtaa kumpaakaan kumpaankaan autoon. Koodeja ei ole minullakaan.

    Toinen todennäköinen vaihtoehto voisi olla vuotava tandem-pumppu. Onko PA-suodatin musta (moottoriöljyä)?

    Comment


    • #3
      Koneen lämpötila-anturi vaihdettu, mutta polttoaineen ei....
      En ole nyt suodatinta tutkinut, sekin vaihdettu jokunen aika sitten mutta en huomannut tutkailla sitä sen enempää.
      Voiko tuota tandem-pumpun kuntoa testata mitenkään? Onko muuten kallis osa?
      Ja mites tuo pa:n anturi - minkämoinen homma vaihtaa? Tietysti se on jossain lähellä suodatinta linjassa, mutta jos sen vaihtaa niin onko jotain ilmausongelmia tiedossa? tuonhan voisi vaihtaa ihan kokeeksi jos onnistuu ihan aloittelijaltakin...

      Comment


      • #4
        Käyt hakee mätänetistä tämmösen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=75-1000

        Ilmaus on tuolla niin helppoa että ihan naurattaa!

        Comment


        • #5
          Toinen todennäköinen vaihtoehto voisi olla vuotava tandem-pumppu. Onko PA-suodatin musta (moottoriöljyä)?
          Taitaapi tuo PA-suodatin mustua, vaikka tandemi ei vuotaisikaan...(?) Väri peräisin kuulemani mukaan polttoainepumpun hiilistä...Tandempumpun vuototesti taitaapi olla ainoa oikea keino vuotojen havaitsemiseen...

          Comment


          • #6
            noh, ne hiilet on semmoiset 2x0,5x0,5cm patukat, ettei niistä kyllä sitä väriä ihan maailman tappiin asti riitä.

            jos löpö tankissa mustaa ja/tai öljymäärä kasvaa koneessa = käytännössä pumppu vuotaa sisäisesti.

            Comment


            • #7
              Heitetääns tämmöinen omakohtainen havainto, kun vähän samoja ominaisuuksia lievempänä(?) ollut:

              Kiinalaisen vesipumpun laakerit leipoi 30tkm jälkeen jakopäärempasta (ed. omistajan aikaan tehty remppa), vaihdon yhteydessä kiristettiin jakopäähihna, joka oli kuulemma vähän löysällä. Toki tarkastettiin muut jutut kanssa.

              Sempä jälkeen kone on vääntänyt ja käynytkin nätimmin, mitä nyt ihan kylmänä heti startin jälkeen on edelleen puutunut (mutta käynti nätimpää). Tämä on tosin ominaisuus, mikä on nyt todettu jo parilla vastaavalla. Ehkä EGRää putsaamalla/laippaamalla tilanne voisi vielä parantua lisää.

              Löysä jakopäähihna taitaa näissä mahdollistaa hitusen pielessä olevan ajoituksen? (pumppareissa vissiin ECU pystyy jonkun verran kompensoimaan asiaa ja jos säätövara menee yli niin tulee vikakoodia?) Voisi myös selittää sitä, miksi joskus esiintyy ja joskus taas ei, kun hihna on vähän eri ajoituksella joka kerta? Esim. hihna on löysällä yön jäljiltä, ekalla startilla ajoitus heittää ja tokalla sitten hihna onkin jo lämpenemisen vuoksi kiristinyt paremmin paikalleen tmv? Diiseleissähän kylmästartissa lähdetään aikaisemmalla syöttöennakolla liikenteeseen kylmällä koneella? Joku enemmän pumpparidiiseleistä tietävä voinee oikoa näitä arvailuja?

              Eli ihan puhdasta arvailua, mutta mulla oli löysä hihna ja sen jälkeen homma selvästi parani, muusta en tiedä.

              Savutusta esiintyy kylmää konetta startatessa ja samoin vähän epätasaista starttia, mutta näistä pääsin jo viime talvena "eroon" hehkuttamalla kaksi kertaa putkeen ennen kylmästarttia. Hehkut toki vaihdettiin ensin. Savuttaa se vieläkin vähän, mutta se on näille kanssa jonkin sortin ominaisuus.

              EDIT: ja mulla vuoti tandempumppu ilmaa aikanaan. Sillon autolla ei ajettu alle 1,5k kierroksen vaan alkoi älytön rytkytys. Uusi maksoi vaihtotöineen n. 650e, meni onneksi liikkeen piikkiin.
              Viimeksi muokannut teme_l; 22.9.2011, 18:49.

              Comment


              • #8
                Käyt hakee mätänetistä tämmösen: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=75-1000

                Ilmaus on tuolla niin helppoa että ihan naurattaa!
                Niin, eroaako tuo anturin vaihtaminen jotenkin suodattimen vaihtamisesta noin ilmausmielessä? Kas kun ainakin itse olen vaihtanut suodattimen ihan ilman mitään sen kummempia ilmaamisia - letkut irti, uusi suodatin täyteen dieseliä ja letkut kiinni. Ja käyntiin. En ole tuota anturia ikinä edes nähnyt, mutta jos se sattuisi olla sellainen letkun väliin tuikattava versio, niin meneekö se sitten tyyliin puristaa letkut littaan molemmilta puolilta anturia, nyppää anturin irti, laittaa uuden tilalle ja löysää letkut vapaaksi. eli tarvitaanko ylipäätään jotain ilmausta?

                Comment


                • #9
                  Ei tarvitse 1.9/2.0tdi:tä ilmata erikseen. Kääntää virrat päälle / pois muutaman kerran niin siirtopumppu täyttää kyllä letkut.

                  Comment


                    #10
                    Passatissa sai hyvän tovin sahailla, kun unohti esitäyttää filtterin.
                    Ilmaamisen se hoiti kuitenkin itsestään.

                    Comment


                    • #11
                      Eli ihan puhdasta arvailua, mutta mulla oli löysä hihna ja sen jälkeen homma selvästi parani, muusta en tiedä.
                      Joo, voihan tuokin olla totta, mutta ei kyllä täysin poista sitä pointtia, että kesällähän tätä koko ilmiötä ei ole....eli jos olis hihnan löysyydestä kiinni, niin kyllähän kaiketi sama ilmiöhän toistuis myös kesällä. Kuten jo kirjoitin, kyllä se suurin muuttuja liittyy jotenkin ulkolämpötilaan ja siihen reagoivaan anturiin tai vastaavaan...näin mututuntumalta.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja fiat127 Näytä viesti
                        Joo, voihan tuokin olla totta, mutta ei kyllä täysin poista sitä pointtia, että kesällähän tätä koko ilmiötä ei ole....eli jos olis hihnan löysyydestä kiinni, niin kyllähän kaiketi sama ilmiöhän toistuis myös kesällä. Kuten jo kirjoitin, kyllä se suurin muuttuja liittyy jotenkin ulkolämpötilaan ja siihen reagoivaan anturiin tai vastaavaan...näin mututuntumalta.
                        Kesällä ei tarvitse kylmästarttiin vaadittavaa ruiskutusennakkoa, jolloin vähän löysällä oleva hihna ei näy vähän pielessä olevassa ajoituksessa... ehkä? Ja kun ennakko on suuri, kone käy karummin, minkä voi havannoida ihan millä tahansa diiselillä kylmillä keleillä startatessa. Tätä ei toki tue tuo, että kylmästä lämpiämksi käynyt kone ei muutu (EHKÄ ECU kompensoi startissa ajotusta parhaansa mukaan ja se kompensaatio sitten jää päälle sinne asti kunnes starttaa lämpimänä uudelleen)..

                        Noh, hihnan kireyden tarkastus ei ole ihan pieni/halpa operaatio kuitenkaan, että sitä ei muuten vaan kannata tehdä... toisaalta, jos siitä johtuisi niin löysällä hihnalla on suuri riski pompata ja sitten tuli kallis lasku.

                        Auttaisi varmaan, jos joku pumpparidiiseltietäjä osaisi kertoa tuosta ajoituksesta faktaa.

                        Suurimman osan antureista voi todeta toimivan loogisesti ja/tai järkevästi VCDS:llä. Esim. ulkolämpötilaa mittaavien pitäisi toki näyttää sitä mitä ulkonakin. Samoin koneen lämpöantureiden pitäisi olla suurinpiirtein ulkolämpötilassa kylmässä koneessa. Ja kun kone lämpiää, niin koneen anturien näyttämätkiin pitäisi nousta.

                        EDIT: ja ilmaaminen AVF:ssä tapahtuu starttaamalla tandem-pumpun toimesta, eikä suinkaan siirtopumpun toimesta. Lukee ihan käyttöohjekirjassa. Eli pitää sahata niin kauan, että starttaa. Ohjekirjassa kai sanottiin maksimissaan 30s ja sitten pitäisi pitää taukoa. Itse ilmailin viallisen tandempumpun kanssa parilla n. 5s startilla aina :-)
                        Viimeksi muokannut teme_l; 23.9.2011, 20:05.

                        Comment


                        • #13
                          1.9tdi:n hihnan kireyden saa testattua ihan käyttämällä hihnan suojamuovin irti. Helppo homma, vie ehkä viitisen minuuttia ellei välttämättä halua hifistellä ja käyttää kireysmittaria.

                          Ilmaaminen starttaamalla ei pa-suodattimen tai lämpöanturin vaihdon yhteydessä yleensä ole tarpeen koska pa-letkut eivät tule tyhjäksi.

                          Comment


                          • #14
                            Tuon hihnan kireyden "tarkistin" joku viikko sitten, mutta siis ihan käsikopelolla...tuntui olevan melko tiukalla, eli ei se kyllä heilunu suuntaan tai toiseen oikeastaan yhtään...näin siis ihan käsin "riuhtomalla".

                            Itsekin olen miettinyt sitä, että ehkäpä joku anturi näyttää kylmästartissa väärin ja ECU yrittää mukautua siihen parhaansa mukaan. Ehkä ei siinä oikein onnistu ja sitten tosiaan seuraavan startin yhteydessä joku anturi näyttää jo oikein ja ECU toimii myös oikein...tai jotain. Noh, tilasin Tepolta pa-lämpöanturin ja samaan syssyyn MAP:n, niin alkaapa olla lähes kaikki perusanturit sitten uusittu. Jos vika ei edelleenkään poistu, niin pitää tosiaan alkaa mitata kaikkea mahdollista kylmällä koneella ja seurata mitä tapahtuu kun kone alkaa lämmitä...minulla vaan ei tuota VCDS:ää ole...mahtaako jollain Vaasaan lähistöllä olla ja olisiko halukas jeesaamaan vaikka pientä korvausta vastaan?

                            Comment


                            • #15
                              MAP ja pa-lämpöanturi vaihdettu - ei vaikutuksia...

                              Siis mitä antureita meillä vielä oli jäljellä, jotka reagoivat lämpötilaan?
                              Koneen lämpöanturi vaihdettu, pa-anturi vaihdettu, MAF testattu, MAP vaihdettu, EGR disabloitu ja laipattu, hehkut vaihdettu....

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja fiat127 Näytä viesti
                                EGR disabloitu ja laipattu
                                Jospa se syy onkin tämä kaikkien kiroama venttiili? Eli kyllähän tuossa menee happiarvot (pyynti-ja saanti) päin prinkkalaa kun se kerran on laipattu? Tämä on ihan arvailua, mutta tuli vaan mieleen kun juurikin kylmäkäynnistyksen jälkeen, maltillisilla kierroksilla noissa kahdessa on iso ero.

                                Toisaalta jokainen 1.9 tdi mitä mä olen ajanut on kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän puutuneen oloinen, mutta onhan ne kaikki voineet olla rikkikin.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikai toi laippaaminen vaikuta kylmäkäynnistyksen savuttamiseen.
                                  Paremmin se ilmaa saa, tai puhtaampaa silloin, kun ei pääse pakokaasua sekaan.
                                  Ja lisäilma ei lisää savutusta, koska sehän on kuitenkin mitattua ilmaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja sama efekti oli sekä ennen laippausta että jälkeen. Lisäksi EGR on siis ohjelmallisesti disabloitu, eli eiköhän saannit ja pyynnit ole sitä kauttakin hoidettu kuntoon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kun kyseessä kuitenkin lämpötilaan reagoiva juttu, niin voisiko joku pa-letku ilmojen kylmentyessä falskata pikkusen? Eli kylmillä keleillä se heikko kohta X supistuu aavistuksen ja pästää pikkusen ilmaa systeemiin = vähän yskähtävä startti ja savun pölläytys...en tiedä onko ihan huu-haata.

                                      JOS noita letkuja alkaa vaihtamaan, niin mitäs kaikkia tulee listalle?

                                      Toinen tietty se tandem pumppu, mutta luulisi, että sen toimintakunto ei olisi lämpötiloista kiinni..vai?

                                      Comment


                                      • #20
                                        pöllähdys

                                        Viime talvena sain aamulla startata monta sekuntia, ennenkuin käynnistyi. Sen jälkeen pölläytti samaiset savut, kuten edellä kerrottu. Kesällä ei ollut ongelmia. Nyt ilmojen viilennettyä huomaan taas startin venähtävän samaisen savupilven kanssa. Uudellen käynnistykset sujuvat moitteetta. Kun luin tämän viestiketjun alusta loppuun, niin en oikein päässyt perille, onko tässä syytä huolestua vai ei?

                                        Comment


                                          #21
                                          Hehkut vois olla hyvä tarkistaa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä kaikki hehkut vaihdettu...ei apuja

                                            Comment


                                            • #23
                                              kannattaapi mitata virtamittarilla, jotta kakki hehkut saa ja vie virtaa

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja wayne Näytä viesti
                                                kannattaapi mitata virtamittarilla, jotta kakki hehkut saa ja vie virtaa
                                                ja jos ei saa ja vie, niin millaiseen operaatioon on syytä varautua? Ja jos se parin kolmen hehkutuksen jälkeen lähtee käyntiin, niin voiko sen kanssa elää, vai onko jokin pommi odotettavissa?

                                                Comment

                                                Working...
                                                X