Varmaan syytä tallentaa jälkipolville tämä projekti. Eli aloitetaan alusta.
Ostin 06/2011 vuosimallin 2000 S6:sen autoliikkeestä. Mittarissa oli 252tkm eli suht paljon mutta auton yleinen kunto ja koeajo puolsivat kaikin puolin ostopäätöstä. Tämä kappale oli vielä harvinaisemmalla manuaalilaatikolla jota pidin yhtenä kriteerinä auton hankinnalle.
Ostohetkellä autossa olevia tiedossa olevia vikoja olivat nokka-akselin asentotunnistin ja ajotietokoneen näytön pikselivika. Lähivalojen xenonit olivat aivan punaiset eli vaihtokunnossa. Lisäksi toisin kuin myynti-ilmoituksessa mainittiin, autossa ei ollut vakionopeussäädintä.
Cruisen asennus ei ollut iso eikä kallis homma, samati ajotietokoneen näytönvaihto hoitui helposti forumin ammattilaisen tuella. Nokka-akselin asentotunnistin ja uudet polttimot tulivat nettikaupasta edukkaasti eikä vaihtoon kulunut tuntia pidempään.
Ongelmia alkoi esiintyä noin kuukauden ajon kuluttua. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi nelosella ajettaessa kuuluvaan vinkunaan. Laatikosta kuuluu jotain ylimääräistä. Lääkkeeksi askiin laitettiin RVS aineet ja pikapuoliin on mentävä öljynvaihdolle kuunhan tulee noin 2tkm noiden RVS:ien kanssa täyteen. Käsitelyn myötä ääni vaimeni hieman muta ei häipynyt kokonaan.
Tuo käsittely kaikkine oheistoimineen laskutettiin autoliikkeeseen. Samaan laskuun liitettiin autosähköliikkeen parin tunnin työ kun purkivat jonkun jälkiasennusajoneston ja palauttivat johdotukset alkuperäisiksi. Ilmeisesti tuon cruisen viiksen asennusten aikana ratin alapuolisisa johtonippuja heilutellessa jokin liitos on irronnut koska auto vain eräänä iltana istui pihaan suostumatta käynnistymään. Ajonesto ei antanut bensapumpun releelle virtaa ja hyppylankavirityksellä sain ajettua tuonne liikkeeseen.
Tähän mennessä puhuttiin jo useammasta satasesta ja tässä vaiheessa autoliikkeen myyjä oli jo korjaamon omistajalle huomauttanut kuinka tämän kaupan katteet on jo pilalla.
Noh, noin neljä viikkoa auton oston jälkeen syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo. Lisäsin paisuntasäiliöön 1.5 litraa jotta täyttyi ylämerkkiin asti enkä ajatellut asiaa siinä vaiheessa sen enempää. Hiukan pelotti tuo surullisenkuuluisan öljynjäähdyttimen muoviputken vuodon mahdollisuus. Pari viikkoa edellisen täytön jälkeen sama varoitusvalo syttyi uudelleen. Taas 1.5 litraa nestettä ja varaamaan korjaamolta aikaa tutkimukseen.
Nosturille pääsikin ja pohjamuovien irroituksen jälkeen näkyi aivan rutikuiva moottoritila. Ei vuoda ulos mistään. Hiilidioksidi-indikaattori paisuntasäiliön suulle ja moottori käyntiin. Ei mennyt montaa sekuntia kun indikaattorineste vaihtoi väriään. Diagnoosina kannentiiviste, puskee paineen jäähdytysjärjestelmään.
Nyt alkoi jo kyrpimään, soitto liikkeeseen myyjälle. Oli kesälomalla, taisin pilata päivänsä kun mainitsin tuosta kannentiivisteestä. Siinä kyselemään että mitä tehdään? Parin tunnin päästä tuli vastaus että voivat sen verran tulla vastaan että maksavat remontista puolet. En suostunut sillä perusteella että olin 4 viikkoa aiemmin ostanut mielestäni ehjän auton. Sanoin että joko korjataan täällä tai sit hakee hinausauto ja liike teettää missä tykkää. Tähän sitten muutaman tunnin mietinnän jälkeen liikkeestä suostuttiin.
Tällä hetkellä auto on verstaalla kone auki eikä hetkeäkään liian aikaisin. Varsinaisen kannentiivistevian lisäksi löytyi muutakin pikkukivaa. Pienimpänä vikana toisen puolen venttiilikoppa oli jonkun ranen puolesta joskus avattu ja isketty takaisin kasaan vanhalla, rikkinäisellä tiivisteellä josta puuttui noin 20cm pala. Tämä väli oli sitten vedetty pelimiehen elkein saumasilikoonilla. Olihan se tiiviinä pysynyt, ei siinä mitään. Kertoo vaan enemmän työn tekijästä.
Eteenpäin purkaessa löytyi vielä pikkuvikoina molempien puolien EGR-venttiilien letkun jotka olivat monesta kohtaa poikki syystä tai toisesta.
Ounasteltu kansipahvivika tuli esiin kunhan purkaminen pääse sinne asti. Eikä siinä mitään, todellinen pommi tuli jakopään puolelta. Huoltokirjan mukaan autoon on tehty jakohihnaremontti 238tkm kohdalla eli 14tkm aiemmin. Hihna olikin kyllä uusi, kaikki muu olikin sitten vanhaa. Kiristin patruuna oli sellainen että hetken moottorin seistyä hihnassa oli noin 2 senttiä suuntaansa löysää, suoranainen ihme että jako ei ole hypännyt. Muutaman kierroksen moottoria pyörittäen kiristyy mutta jotain on pielessä. Vesipumpun akselissa on klappia, ja paljon, ei missään tapauksessa olisi kestänyt seuraavalle hihnanvaihdolle. Kaikki muutkin rullat ja laakerit vanhoja. Kaikkien näiden lisäksi jakokin oli pielessä, ei ilmeisesti kovin paljon koska autolla on pystynyt normaalisti ajamaan.
Nyt tilanne on se, että en ole automyyjää saanut puhelimella kiinni. Olisihan se mukavampi ilmoittaa väliaikatietoja koska lisätöitä tulee noinkin paljon. Jotakuta tässä kuitenkin nyt on kusetettu. Joko edellistä omistajaa jakohihnaremontilla, automyyjää edellisen omistajan puolesta tai minua automyyjän puolesta. Jätetään nyt tähän väliin autoliikken nimi vielä mainitsematta koska ovat pientä ämpyilyä lukuunottamatta kuitenkin olleet asiallisia eikä ainakaan vielä ole tarvinnut asiasta riidellä.
Näinköhän tässä käy kuin eräälle mersun ostajalle että kohta väännetään kinkunpaisto-ohjetta tänne sekaan.
Ostin 06/2011 vuosimallin 2000 S6:sen autoliikkeestä. Mittarissa oli 252tkm eli suht paljon mutta auton yleinen kunto ja koeajo puolsivat kaikin puolin ostopäätöstä. Tämä kappale oli vielä harvinaisemmalla manuaalilaatikolla jota pidin yhtenä kriteerinä auton hankinnalle.
Ostohetkellä autossa olevia tiedossa olevia vikoja olivat nokka-akselin asentotunnistin ja ajotietokoneen näytön pikselivika. Lähivalojen xenonit olivat aivan punaiset eli vaihtokunnossa. Lisäksi toisin kuin myynti-ilmoituksessa mainittiin, autossa ei ollut vakionopeussäädintä.
Cruisen asennus ei ollut iso eikä kallis homma, samati ajotietokoneen näytönvaihto hoitui helposti forumin ammattilaisen tuella. Nokka-akselin asentotunnistin ja uudet polttimot tulivat nettikaupasta edukkaasti eikä vaihtoon kulunut tuntia pidempään.
Ongelmia alkoi esiintyä noin kuukauden ajon kuluttua. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi nelosella ajettaessa kuuluvaan vinkunaan. Laatikosta kuuluu jotain ylimääräistä. Lääkkeeksi askiin laitettiin RVS aineet ja pikapuoliin on mentävä öljynvaihdolle kuunhan tulee noin 2tkm noiden RVS:ien kanssa täyteen. Käsitelyn myötä ääni vaimeni hieman muta ei häipynyt kokonaan.
Tuo käsittely kaikkine oheistoimineen laskutettiin autoliikkeeseen. Samaan laskuun liitettiin autosähköliikkeen parin tunnin työ kun purkivat jonkun jälkiasennusajoneston ja palauttivat johdotukset alkuperäisiksi. Ilmeisesti tuon cruisen viiksen asennusten aikana ratin alapuolisisa johtonippuja heilutellessa jokin liitos on irronnut koska auto vain eräänä iltana istui pihaan suostumatta käynnistymään. Ajonesto ei antanut bensapumpun releelle virtaa ja hyppylankavirityksellä sain ajettua tuonne liikkeeseen.
Tähän mennessä puhuttiin jo useammasta satasesta ja tässä vaiheessa autoliikkeen myyjä oli jo korjaamon omistajalle huomauttanut kuinka tämän kaupan katteet on jo pilalla.
Noh, noin neljä viikkoa auton oston jälkeen syttyi jäähdytysnesteen merkkivalo. Lisäsin paisuntasäiliöön 1.5 litraa jotta täyttyi ylämerkkiin asti enkä ajatellut asiaa siinä vaiheessa sen enempää. Hiukan pelotti tuo surullisenkuuluisan öljynjäähdyttimen muoviputken vuodon mahdollisuus. Pari viikkoa edellisen täytön jälkeen sama varoitusvalo syttyi uudelleen. Taas 1.5 litraa nestettä ja varaamaan korjaamolta aikaa tutkimukseen.
Nosturille pääsikin ja pohjamuovien irroituksen jälkeen näkyi aivan rutikuiva moottoritila. Ei vuoda ulos mistään. Hiilidioksidi-indikaattori paisuntasäiliön suulle ja moottori käyntiin. Ei mennyt montaa sekuntia kun indikaattorineste vaihtoi väriään. Diagnoosina kannentiiviste, puskee paineen jäähdytysjärjestelmään.
Nyt alkoi jo kyrpimään, soitto liikkeeseen myyjälle. Oli kesälomalla, taisin pilata päivänsä kun mainitsin tuosta kannentiivisteestä. Siinä kyselemään että mitä tehdään? Parin tunnin päästä tuli vastaus että voivat sen verran tulla vastaan että maksavat remontista puolet. En suostunut sillä perusteella että olin 4 viikkoa aiemmin ostanut mielestäni ehjän auton. Sanoin että joko korjataan täällä tai sit hakee hinausauto ja liike teettää missä tykkää. Tähän sitten muutaman tunnin mietinnän jälkeen liikkeestä suostuttiin.
Tällä hetkellä auto on verstaalla kone auki eikä hetkeäkään liian aikaisin. Varsinaisen kannentiivistevian lisäksi löytyi muutakin pikkukivaa. Pienimpänä vikana toisen puolen venttiilikoppa oli jonkun ranen puolesta joskus avattu ja isketty takaisin kasaan vanhalla, rikkinäisellä tiivisteellä josta puuttui noin 20cm pala. Tämä väli oli sitten vedetty pelimiehen elkein saumasilikoonilla. Olihan se tiiviinä pysynyt, ei siinä mitään. Kertoo vaan enemmän työn tekijästä.
Eteenpäin purkaessa löytyi vielä pikkuvikoina molempien puolien EGR-venttiilien letkun jotka olivat monesta kohtaa poikki syystä tai toisesta.
Ounasteltu kansipahvivika tuli esiin kunhan purkaminen pääse sinne asti. Eikä siinä mitään, todellinen pommi tuli jakopään puolelta. Huoltokirjan mukaan autoon on tehty jakohihnaremontti 238tkm kohdalla eli 14tkm aiemmin. Hihna olikin kyllä uusi, kaikki muu olikin sitten vanhaa. Kiristin patruuna oli sellainen että hetken moottorin seistyä hihnassa oli noin 2 senttiä suuntaansa löysää, suoranainen ihme että jako ei ole hypännyt. Muutaman kierroksen moottoria pyörittäen kiristyy mutta jotain on pielessä. Vesipumpun akselissa on klappia, ja paljon, ei missään tapauksessa olisi kestänyt seuraavalle hihnanvaihdolle. Kaikki muutkin rullat ja laakerit vanhoja. Kaikkien näiden lisäksi jakokin oli pielessä, ei ilmeisesti kovin paljon koska autolla on pystynyt normaalisti ajamaan.
Nyt tilanne on se, että en ole automyyjää saanut puhelimella kiinni. Olisihan se mukavampi ilmoittaa väliaikatietoja koska lisätöitä tulee noinkin paljon. Jotakuta tässä kuitenkin nyt on kusetettu. Joko edellistä omistajaa jakohihnaremontilla, automyyjää edellisen omistajan puolesta tai minua automyyjän puolesta. Jätetään nyt tähän väliin autoliikken nimi vielä mainitsematta koska ovat pientä ämpyilyä lukuunottamatta kuitenkin olleet asiallisia eikä ainakaan vielä ole tarvinnut asiasta riidellä.
Näinköhän tässä käy kuin eräälle mersun ostajalle että kohta väännetään kinkunpaisto-ohjetta tänne sekaan.
Comment