Elikkäs auto on Audi A6 2007, jossa on MMI + navi + parempinäyttö,... Nyt pitäisi saada jostain rca:t vahvarille, jotta voisi liittää subin.. Mitä vaatii moinen operaatio?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mistä subwoofer lähtö MMI:stä?
Collapse
X
-
Terve muistelen että Kufatec niin heillä oli aikoinaan most väylään adapteri
ja taisi olla jopa kaksi mallia kahdella ja neljällä linja lähdöllä mutta ei taida
olla enää. Sinä taisi olla ongelmia?. Itse jouduin aikoinaan pohtimaan tätä
millä tavalla parannan äänen latua. Suurin ongelma että takana oleva vahvistin
taitaa olla 7 kanavainen MOST väylällä (valokaapeli)oleva DSP vahvistin (vaihtui facelift 2008 6->7 on keski mutta ei taida olla käytössä A6 mutta Q7 järjestelmässä on) eli siinä on aikaviiveet. Olen yrittänyt
selvitellä millaisia parametrejä sinä on käytetty. Lisäksi muistelen että siihen
tuodaan yhden mikrofonin tulo analogisena eli jos olisin poistanut sen käytöstä
niin olisin menettänyt tiettyjä ominaisuuksia. Lisäksi nämä linja adapterit
niin en tiedä seuraako ne äänenvoimakkuus säädintä vaiko tuleeko sieltä vakio
linja ulostulo. Sen lisäksi veikkaan että viiveet kaiuttimille menee sekaisin.
Veikkaan että varsinainen DSP vahvistin viivästää muita kaiutimia
Itse ratkaisin ongelman toisella tavalla eli kalimaalla tavalla.
Tässä esimerkki miten eräs vahvistin koodataan J525, coding
Huomatka että AUX aktivoitu tarkoita että TV ollessa päällä niin kuule tv
äänen. Ja siten vielä että Bose järjestelmä on taas erilainen
Muistelen että sinun vuosimallin autossa oli 4 erilaista radio järjestelmää.
The following table shows the matching of part number and related code type:
Part number Code type
4L0035223 Short code
4L0035223B Short code
4L0035223C Long code
[COLOR=blue]Short code:[/COLOR]
[COLOR=black]The code is composed as follows:[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]x x x x X[/COLOR][COLOR=red] [/COLOR][COLOR=black]Interior:[/COLOR]
[COLOR=black] 1[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, cloth trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black] 2[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, leather trim, diesel engine [/COLOR]
[COLOR=black] 3[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, leather trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black] 4[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, cloth trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black] 5[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, cloth trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black] 6[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, leather trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR][COLOR=blue]7 [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, leather trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black] 8[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, cloth trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]x x x X x[/COLOR][COLOR=red] [/COLOR][COLOR=black]Microphone spec:[/COLOR]
[COLOR=black] 0 [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]No microphone[/COLOR]
[COLOR=black] 1 [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]1 Microphone[/COLOR]
[COLOR=black] 2[/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]- Invalid -[/COLOR]
[COLOR=black] 3 [/COLOR][COLOR=black]No microphone and analog input (AUX) activated[/COLOR][COLOR=blue]*)[/COLOR]
[COLOR=black] 4 [/COLOR][COLOR=black]1 microphone and analog input (AUX) activated [/COLOR][COLOR=blue]*)[/COLOR]
[COLOR=blue]*)[/COLOR][COLOR=black] Not possible with hardware 4L0035223[/COLOR]
[COLOR=red] [/COLOR]
[COLOR=black]X X X[/COLOR][COLOR=black] x x[/COLOR][COLOR=red] [/COLOR][COLOR=black]Default values:[/COLOR]
[COLOR=black] 0 [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Default[/COLOR]
[COLOR=black] 0 [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Default[/COLOR]
[COLOR=black]0 [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black] [/COLOR][COLOR=black]Default[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=blue]Long code:[/COLOR]
[COLOR=black]The long code comprises 3 bytes, and is composed as follows:[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]1. Byte Interior spec:[/COLOR]
[COLOR=black]xx[/COLOR][COLOR=black]0000[/COLOR]
[COLOR=black]01 [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, cloth trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black]02 [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, leather trim, diesel engine [/COLOR]
[COLOR=black]03 [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, leather trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black]04 [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, cloth trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black]05 [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, cloth trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black]06 [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, leather trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black]07 [/COLOR][COLOR=black]Right-hand drive, leather trim, petrol engine[/COLOR]
[COLOR=black]08 [/COLOR][COLOR=black]Left-hand drive, cloth trim, diesel engine[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]2. Byte Microphon spec:[/COLOR]
[COLOR=black]00xx00[/COLOR]
[COLOR=black] 00 [/COLOR][COLOR=black]No microphone[/COLOR]
[COLOR=black] 01 [/COLOR][COLOR=black]1 Microphone[/COLOR]
[COLOR=black] 02 [/COLOR][COLOR=black]- Invalid -[/COLOR]
[COLOR=black] 03 [/COLOR][COLOR=black]No microphone and analog input (AUX) activated[/COLOR]
[COLOR=black] 04 [/COLOR][COLOR=black]1 microphone and analog input (AUX) activated[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]3. Byte Default values:[/COLOR]
[COLOR=black]0000xx[/COLOR]
[COLOR=black] 00 [/COLOR][COLOR=black]Default[/COLOR]
-
Eikö kenelläkään ole ehdottaa halpa tapaa lisättä linjalähtö ? Voin tietysti kertoo että minulla ei olut
tarkoitusta lisätä subbari vaan parantaa äänen laatua ja lähtökohta että voin palauttaa
auton alkuperäiseen kuntoon. Rakensin sen niin että minulla vie 20 minuuttia poista lisätyt osat.
Tein tämän muutoksen pari vuotta siten niin silloin kävin läpi eri vaihtoehdot.
Jos tarkoituksena on ainoastaan saada lisää basso niin silloin voisi olla esimerkiksi
vaihto ehto hankia MOST lisävahvistin mutta sinä pitäisi siten olla sisään rakennettu
alipäästä mielellä säädettävä ja myös aikaviive itse hylkäsin sen koska ei olut tarpeiksi
informaatiota että saisin toimimaan hyvin .Autojen Hifilaiteet on nykyään eritäin
mielenkiintoista puuhaa kun siten otetaan huomion esimerkiksi jos autossa on Dolby Suroround
järjestelmä niin joutuu miettimään pykälän tarkemmin mitä tekee koska väärällä tavalla
toteutettuna muutokset voi vaikuttaa että lopputulos on kehnompi.
Itse päädyin aikoinaan JBL MS- 8 tai Helix PP 50 dsp plug and play osiin. JBL 8 hylkäsin koska
he suosittelivat että käytettään stereon etukaiuttimen kokko ääni alueen lähtöjä mitä Ei löydy
A6 MMI high versiosta. Eli päädyin Helixeen joudun kylläkin hankimaan 2 kpl näitä kun sinä
on vain 4 kanavaa .Mutta näin voin säätää kaikkia kanavia yksilöllisesti ja kauppaan päälle
sain subbari ulostulon. Minä kuitenkin jouduin tekemään oman välikaapelin
jotta ei saa ostettua kaupasta mutta ei ole mahdotonta jos osaa lukea sähkökaavioita
ja tietä miten ISO DIN autoradion liitimet on .Helix niin heiltä on tulossa PP 80 DSP
eli sinä on 7+1 kanavaa
Tässä linkki erää MOST vahvistimen sivulle
http://www.mobridge.us/products/most-digital-pre-amp
Sitten vielä yksi huomautus kun vedät sähköt vahvistimelle niin te se oikein että ett
sotke autossa olevaa energy managementia joka tarkkailee akkua.
Comment
-
Tarkoitukseni olisi myös parantaa äänentoistoa vm. 2012 A5 sportbackissä missä on 3G mmi basic navigointi ja perus äänentoisto (ei Audi Sound Systemiä). Signaali pitää ottaa subbarille kaiutinjohdoista mutta mistä? Onko radio/vahvistin peräkontissa vasemmassa luukussa josta se onnistuisi? Löytyisikö kytkentäkaaviota josta selviää piuhojen järjestys?
Comment
-
Nostellaanpa "wanhaa" ketjua. Eli tuli hankittua A5 vm. 2010 jossa MMI 3G High ja Navigation plus AMI:lla. Ja ihan basic-kaiuttimilla ikävä kyllä.
Edellisen A4B6:sen jälkeen poppien taso tässä uudessa kulkineessa on suoraan sanottuna järkytys vaikka sekin oli ihan originaaliämyreillä. Soitin toki vaihdettu.
Eli nyt tarkoituksena olisi lisäillä ensialkuun ylimääräiseksi jäänyt subi vahvistimineen takakonttiin tukevoittamaan edes vähän tuota onnetonta äänentoistoa. Olen lueskellut eri foorumeilta kyllä asiasta ja peruspalikat, tiedot ja taidot pitäisi olla kunnossa, mutta päänvaivaa aiheuttaa nyt suuresti tuon takakontin sivulla olevan vahvistinyksikön johdotus. Eli mistä löydän asiallisen ja varmasti oikean pinnikaavion mitkä johdot ovat etukaiuttimille joista ryöstän signaalin linjamuuntimelle ja sitä kautta subin vahvistimelle? Autossahan EI siis ole alkuperäistä subwooferia lainkaan, joten vahvistimessakaan tuskin on sille toimivaa syöttöä.
Lisää päänvaivaa aiheuttaa vielä autoon asennettu Parrot 9200 HF-sarja jonka yksikön sijainnista ei ole mitään hajua. Sehän on MMI-soittimen ja kaiuttimien välissä asennettuna. Normaalit radiot, AMIt, DVD:t siis toimivat suoraan auton oman vahvistimen kautta, mutta BT-popit jne. taas Parrotin oman vahvistimen kautta ohittaen MMI-soittimen toiminnan ollessaan aktiivinen. Laitteena kyllä muuten ihan pätevä, mutta säädöt eivät tietenkään toimi auton oman järjestelmän kautta. Balance, Fader, volume, bassot eikä diskantit. Eli tarkoituksena on jättää moinen palikka ainoastaan handsfree-käyttöön säätöjen vähyyden kautta. BT-musiikintoiston korvaisi AMI:iin liitettävä Airdual CarElite 300A. Käsittääkseni tämä laite osaa toistaa Spotifyt puhelimesta tyyliin rattisäätimet toimien?
Comment
-
Tuosta vois kattoa ainakin suuntaa, ja tarkistaa vielä varuilta että on oikein https://www.a5oc.com/threads/concert...s-wires.55329/ . Itse varmistin pinnijärjestyksen siten, että kytkin 3,5mm plugin johtoineen puhelimeen ja pistetaajuus soimaan signaaligeneraattorista, esim https://www.szynalski.com/tone-generator/ Sitten plugin maa ja vasen tai oikea karva auton liittimeen kiinni ja kuuntelemaan tapahtuuko jossain jotain.
Comment
-
Loppupäivitystä jos jotain muuta auttaa tulevaisuudessa. Tuuppasin subin vahvistimineen takaluukkuun. Piuhat linjamuuntimelle takakaiuttimien johdoista ryöstäen. Niistä siksi, koska HF-sarja sulkee takakaiuttimet puhelun tullessa ja en halua subin humisevan puhelun aikana. Järjestelmää testatessa tuli hymy korviin verrattuna orkkiskajareihin mutta mutta...
Pari päivää myöhemmin alkoi kenkuttamaan alkuperäisten etukajareiden kumiseva ja kohtuullisen onneton toisto, niin päädyin sitten vaihtamaan myös etukaiuttimet Blamin erillissarjaan. Hintaahan noille versioille tuli joissa on valmiit liittimet ja suoraan plug and play alkuperäisten paikalle, mutta onhan noissa eroa kuin yöllä ja päivällä alkuperäisiin nähden. Tosin soittimen oma vahvistin ei kyllä osaa ohjata noita läheskään yhtä hyvin kuin tuon Parrotin HF-sarjan oma joka siis hyppää soittimen ja kaiuttimien väliin sitä käytettäessä. Vahvistintehossa ehkä eroa siis. Eli ei tee enää mieli AMI:iin liitettävää BT-boksia. Parrot hoitaa asian paremmin vaikka ei rattisäätimet toimikaan.
Comment
Comment