Vihdoin sain aikaiseksi asian, joka oli vaivannut jo pitkään; nimittäin ehostaa Audini ratin.
Tätä olin miettinyt jo pitkään, että miten kuluneesta ratista saisi vielä kelvollisen laittamatta siihen kuitenkaan uutta nahkaa. Sekin ajatus kyllä kävi mielessä, mutta tutkiessani ja kysellessäni asiasta eri paikoista, osoittautui se silti todella kalliiksi enkä raaskinut sitten toteuttaa sitä ajatusta sen pitemmälle. Eräänä päivänä sitten bemarimies-työkaverini kanssa asia tuli puheeksi, joka kertoi että bimmerifoorumilla oli ollut keskustelua vanhan nahkaratin ehostamisesta. Tässä tapauksessa ratti oli hiottu ja maalattu.
Autossahan on vaivannut pitkään minua jo muutama muukin asia, kuten berttaviitosen tyyppivikaruosteiden korjaaminen takakontista, sekä kuskin ovesta. Nyt sain auton vihdoin viikko sitten työn alle talliin ja aloin hioa ruosteita pois. Samallahan sain sitten myös hyvän tilaisuuden ottaa ratin vihdoin työn alle, kun auto oli jo muusta syystä seisomassa :)
Auto on siis vuoden -00 A4 B5 1.8tqs kolmipuolaisella nahkaratilla, ajettu n. 223tkm.
Käytetyt työkalut ja tarvikkeet:
- Spraypullo mustaa vinyylimaalia 11,90€, Motonetistä
- 1000 vesihiomapaperia 2 arkkia, 0,75€/arkki, Motonetistä
- Maalarinteippiä ja esim. kaupan muovipussi
- Sakset
- Mattopuukko
- Musta tussi
- T25 Torx-avain
- 10mm Tähtiavain
- Momenttiväännin
Ensin tietysti oli otettava ratti irti. Hetki sitten faijani vuoden -01 A6:seen vakionopeudensäätimen ensikertalaisena asentaneena uskalsin ryhtyä toimeen oman autoni kanssa selvittämättä sen enempää ratin irroitusohjeita.
Homma menee seuraavasti:
- Akun miinusnapa kandee varmuudeksi irroittaa
- Ratin takaa avataan 2 Torx-ruuvia, T25 taisi olla koko
- Keskiöpala lähtee irti jossa on siis airbag mukana
- Airbagin piuha irti auton päästä ja keskiöpalan saa irti kokonaan
- Sen jälkeen avataan ratin keskipultti, johon tarvitaan 10mm tähti-avain (kiinni laittaessa kiristetään 60Nm:iin)
Huom! Ennen ratin ulos vetämistä kannattaa oikea kohta merkata ratin keskiöön ja rattiakselin päähän tussilla, jotta rattia takaisin laittaessa ei tarvitse arpoa oikeaa kohtaa, eikä ratti silloin jää eri asentoon alkuperäisestä. Nyt ratti lähtee irti vetämällä. Heti irroituksen jälkeen kannattaa teipata ohjauspyörän asentotunnistin kiinni rattiputken suojamuoviin, koska se ei saa missään nimessä pyörähtää kesken kaiken. Silloin esimerkiksi vilkkuviiksen palautus menee sekaisin.
Noh, mutta nyt itse asiaan eli maalaukseen ja sen valmisteluihin!
Maalausta valmistellessa ratti kannattaa ensin teipata huolellisesti umpeen keskiosastaan, koska vain nahkaosa maalataan. Itse teippasin ensin puolien päät tarkasti ja sen jälkeen halkaisin muovipussin, jonka kiepautin keskiosan ympärille ja vedin teipillä tiiviisti kiinni reunoistaan. Sitten hiontavaiheeseen. Tonnisella paperilla kannattaa aloittaa, sen karkeampia tai hienompia en suosittelele, nahka nimittäin saattaa rispaantua helposti ja ratti on sitten pilalla. Ratin pitää myös olla täysin kuiva, että nahka on kovaa ja helposti hiottavissa. Eli tonnisella paperilla ratti käydään nyt huolellisesti läpi ja hiotaan epätasaisuudet pois niin että pinnasta tulee täysin matta; maalikin tarttuu silloin tietysti paremmin.
Hionnan jälkeen pyyhin pinnan ainoastaan mikrokuituliinalla joka imee staattisuutensa takia pölyt itseensä ja ripustin ratin sitten paksulla rautalangalla roikkumaan kattoon. Taisin sitten vielä paineilmalla puhallella läpi ennen H-hetkeä. Ja eikun maalaileen. Ensimmäiset 4-5 kerrosta kannattaa suihkia aika kaukaa ja todella ohuita harsoja tasaisesti joka puolelle ratin pintaa. Kuivua annoin välissä aina joitakin minuutteja. Viimeiset kaksi kerrosta sitten vedetään paksummin, mutta ei kannata ahmia sillä valumia tulee helposti.
Käyttämäni Motip-vinyylimaali kuivuu 15 minuutissa pintakuivaksi, mutta purkin mukaan lopullinen kuivuminen kestää 2h. Annoin ratin kuivua rauhassa yön yli ennen takaisin paikalleen laittoa. Riittävän kuivumisajan jälkeen teipit pois, ratti paikoilleen ja keskiöpultti kiristetään 60Nm:iin. Sitten airbagin piuha ja keskiöpala paikalleen niin päästään ihmettelemään lopputulosta.
Itse olin ainakin erittäinkin tyytyväinen lopputulokseen ja todella yllättynyt että kotioloissa sai noinkin hyvää jälkeä aikaan eikä tarvetta ollut käyttää rattia kalliissa uudelleenpäällystyksessä! :)
Btw, ja tämähän oli sitäpaitsi ensimmäinen projektini foorumilla. Jos joku ryhtyy samaan hommaan niin olisi kiva kuulla tuloksia, onnistumisia tahi epäonnistumisia!
Kuvia projektista löytyy täältä: http://ertzi.kuvat.fi/kuvat/Audi+A4+B5
Tätä olin miettinyt jo pitkään, että miten kuluneesta ratista saisi vielä kelvollisen laittamatta siihen kuitenkaan uutta nahkaa. Sekin ajatus kyllä kävi mielessä, mutta tutkiessani ja kysellessäni asiasta eri paikoista, osoittautui se silti todella kalliiksi enkä raaskinut sitten toteuttaa sitä ajatusta sen pitemmälle. Eräänä päivänä sitten bemarimies-työkaverini kanssa asia tuli puheeksi, joka kertoi että bimmerifoorumilla oli ollut keskustelua vanhan nahkaratin ehostamisesta. Tässä tapauksessa ratti oli hiottu ja maalattu.
Autossahan on vaivannut pitkään minua jo muutama muukin asia, kuten berttaviitosen tyyppivikaruosteiden korjaaminen takakontista, sekä kuskin ovesta. Nyt sain auton vihdoin viikko sitten työn alle talliin ja aloin hioa ruosteita pois. Samallahan sain sitten myös hyvän tilaisuuden ottaa ratin vihdoin työn alle, kun auto oli jo muusta syystä seisomassa :)
Auto on siis vuoden -00 A4 B5 1.8tqs kolmipuolaisella nahkaratilla, ajettu n. 223tkm.
Käytetyt työkalut ja tarvikkeet:
- Spraypullo mustaa vinyylimaalia 11,90€, Motonetistä
- 1000 vesihiomapaperia 2 arkkia, 0,75€/arkki, Motonetistä
- Maalarinteippiä ja esim. kaupan muovipussi
- Sakset
- Mattopuukko
- Musta tussi
- T25 Torx-avain
- 10mm Tähtiavain
- Momenttiväännin
Ensin tietysti oli otettava ratti irti. Hetki sitten faijani vuoden -01 A6:seen vakionopeudensäätimen ensikertalaisena asentaneena uskalsin ryhtyä toimeen oman autoni kanssa selvittämättä sen enempää ratin irroitusohjeita.
Homma menee seuraavasti:
- Akun miinusnapa kandee varmuudeksi irroittaa
- Ratin takaa avataan 2 Torx-ruuvia, T25 taisi olla koko
- Keskiöpala lähtee irti jossa on siis airbag mukana
- Airbagin piuha irti auton päästä ja keskiöpalan saa irti kokonaan
- Sen jälkeen avataan ratin keskipultti, johon tarvitaan 10mm tähti-avain (kiinni laittaessa kiristetään 60Nm:iin)
Huom! Ennen ratin ulos vetämistä kannattaa oikea kohta merkata ratin keskiöön ja rattiakselin päähän tussilla, jotta rattia takaisin laittaessa ei tarvitse arpoa oikeaa kohtaa, eikä ratti silloin jää eri asentoon alkuperäisestä. Nyt ratti lähtee irti vetämällä. Heti irroituksen jälkeen kannattaa teipata ohjauspyörän asentotunnistin kiinni rattiputken suojamuoviin, koska se ei saa missään nimessä pyörähtää kesken kaiken. Silloin esimerkiksi vilkkuviiksen palautus menee sekaisin.
Noh, mutta nyt itse asiaan eli maalaukseen ja sen valmisteluihin!
Maalausta valmistellessa ratti kannattaa ensin teipata huolellisesti umpeen keskiosastaan, koska vain nahkaosa maalataan. Itse teippasin ensin puolien päät tarkasti ja sen jälkeen halkaisin muovipussin, jonka kiepautin keskiosan ympärille ja vedin teipillä tiiviisti kiinni reunoistaan. Sitten hiontavaiheeseen. Tonnisella paperilla kannattaa aloittaa, sen karkeampia tai hienompia en suosittelele, nahka nimittäin saattaa rispaantua helposti ja ratti on sitten pilalla. Ratin pitää myös olla täysin kuiva, että nahka on kovaa ja helposti hiottavissa. Eli tonnisella paperilla ratti käydään nyt huolellisesti läpi ja hiotaan epätasaisuudet pois niin että pinnasta tulee täysin matta; maalikin tarttuu silloin tietysti paremmin.
Hionnan jälkeen pyyhin pinnan ainoastaan mikrokuituliinalla joka imee staattisuutensa takia pölyt itseensä ja ripustin ratin sitten paksulla rautalangalla roikkumaan kattoon. Taisin sitten vielä paineilmalla puhallella läpi ennen H-hetkeä. Ja eikun maalaileen. Ensimmäiset 4-5 kerrosta kannattaa suihkia aika kaukaa ja todella ohuita harsoja tasaisesti joka puolelle ratin pintaa. Kuivua annoin välissä aina joitakin minuutteja. Viimeiset kaksi kerrosta sitten vedetään paksummin, mutta ei kannata ahmia sillä valumia tulee helposti.
Käyttämäni Motip-vinyylimaali kuivuu 15 minuutissa pintakuivaksi, mutta purkin mukaan lopullinen kuivuminen kestää 2h. Annoin ratin kuivua rauhassa yön yli ennen takaisin paikalleen laittoa. Riittävän kuivumisajan jälkeen teipit pois, ratti paikoilleen ja keskiöpultti kiristetään 60Nm:iin. Sitten airbagin piuha ja keskiöpala paikalleen niin päästään ihmettelemään lopputulosta.
Itse olin ainakin erittäinkin tyytyväinen lopputulokseen ja todella yllättynyt että kotioloissa sai noinkin hyvää jälkeä aikaan eikä tarvetta ollut käyttää rattia kalliissa uudelleenpäällystyksessä! :)
Btw, ja tämähän oli sitäpaitsi ensimmäinen projektini foorumilla. Jos joku ryhtyy samaan hommaan niin olisi kiva kuulla tuloksia, onnistumisia tahi epäonnistumisia!
Kuvia projektista löytyy täältä: http://ertzi.kuvat.fi/kuvat/Audi+A4+B5
Comment