Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo ulina V8:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Outo ulina V8:ssa

    Nyt on ilmaantunut semmoinen jännä vaimea ulina liikkeelle lähtiessä. Ja kuulostaisi siltä että tulee jostain perästä päin. Yleensä silloin kun auto on lämmin, eli kylmänä en niinkään ole tuota huomannut. Ääni häviää, kun vauhti nousee reiluun 20km/h.
    Outoa on että joskus ääni tulee myös silloin, kun on sammuttanut auton ja se on seissyt muutaman minuutin, ja ääni kestää muutaman sekunnin. Muistaakseni jossain topikissa ehtoo puolella oleva bensapumppu olisi pitänyt jotain hieman samankaltaista ääntä? Voisiko ääni tulla sieltä tai jostain muualta polttoainejärjestelmästä?
    Mitään oireita ei kyllä ole, toimii kuten pitääkin, kop kop...

  • #2
    Otetaan heti sen verran takasin noita puheita, että äsken se teki tuota pientä ulinaa myös kovemmassa vauhdissa, ja niin että kaasua painettaessa pikkusen pintakaasua syvemmälle ulina voimistui ja pintakaasulla hävisi. Voisiko tuo viitata vielä tuohon bensapumppuun? Jos joku tuon osaisi varmistaa, niin laitetaan uutta tilaukseen.. ;-)

    Comment


    • #3
      Eikös bensapumppu pyöri vakionopeudella? Ei siis pitäisi vaikuttaa kaasun painelu. Se pumppu on sähköllä toimiva ja auton tankissa. Eikö?

      Minulla aikoinaan ulisi tuulettajan laakeri, siis jäähdyttimen leftan. Uusi laakeri vaan tusinalaatikosta tilalle ja heti loppui ulina.
      Sun tapauksessa veikkaisin jotain takapyörän laakeria tms. Jos ei vielä tuon pahemmin oireile, niin aja vaan. Kyllä se ääni siitä kovenee ja löydät viimein syynkin.

      Mitähän muuten maksaa bensapumppu? Audiin löytynee jokin edullinen tarvikepumppukin? Tietääkö kukaan? Saattapi olla itselläni edessä ässän bensapumpun vaihto. Ei saa kone riittävästi soppaa. (voi olla syynä ilmamäärämittarikin)

      Comment


      • #4
        Omaan korvaan se ääni tulee takaata, eikä pyörän laakerikaan tunnu sopivan syyksi. Itse pohdiskelin tuota pumppua siksi, kun kaasua painaessa bensaa pitää saada enemmän -> pumppu joutuu pumppaamaan enemmän -> ulina. Mun logiikkaan tuo ainakin kuulostaa järkevältä... :)

        Vagcat:sta ei tota urssia löytynyt (tai en osannut etsiä), mutta tohon kasiin pumpun sais reiluun 140 euroon. Tiedä sitten meniskö urssiin sama?

        Comment


        • #5
          Kokeiles ajaa ilman bensatankin korkkia.

          Mulla aikoinaan coupe rupesi pitämään outoa ääntä taakaa ja syyksi paljastui "vollottava" korkki? Voi olla kaukaa haetulta, mutta tankkiin kun tuli alipainetta riittävästi, korkki alkoi vollottamaan vienosti ja kuulosti väliltä siltä kuin perä olisi pitänyt ääntä :)

          Comment


          • #6
            Voishan tuotakin kokeilla :) joskushan noita ääniä tulee mitä ihmeellisimmistä asioista.

            Comment


              #7
              Pumppu pumppaa aina päällä olleessaan täysillä. Tyhjäkäynnillä on oikeastaan kovimmillaan, sillä joutuu painamaan täysillä bensanpaineen säädintä vasten, kun suuttimiin ei mene bensaa kovinkaan paljon.

              V8:ssa on käsittääkseni Torsen myös perässä, joten sinnekään ei mene alipaineletkuja, jotka voisivat vuotaa ja viheltää.

              Comment


              • #8
                Sen verran tullut kuulosteltua taas, ettei se ulina ainakaan korkista johdu :)
                Mutta ihan kun sillä olis jotain tekemistä, kuinka paljon bensaa on tankissa. Täydellä tankilla en ulinaa oikeastaan kuullut, mutta nyt kun alkaa tankki olemaan puolillaan, niin ulina alkaa?
                Olisiko siihen mitään järjellistä syytä, miksi pintakaasulla ääntä ei tule, mutta kun vähän enemmän painaa, niin ulina alkaa? Vauhti tuossa ei juurikaan ehdi kasvaa, ja lähinnä ääni tulee tietyssä kaasun asennossa.

                Comment


                  #9
                  Oma urssi tuppasi pitämään vaikeasti paikannettavaa ulinaa, kunnes eilen onnistuin hukkaamaan tankin korkin. Uusi korkki tänään vahingon huomattua paikoilleen, ja kas kummaa ulina loistaa poissaolollaan. Ulina tuli ja meni kyllä bensamäärän mukaan, puolella tankilla oli pahimmillaan, täytenä ja lähes huuruilla ei ulissut. Lisäksi kyseinen ulina omassa härvelissä myös meni ja tuli kaasun asennon mukaan.

                  Comment


                    #10
                    Jos muistan oikein niin oma 4.2l V8 piti sammutuksen jälkeen myös ulinaa. Loppui silleen jaksottaisesti sitten jonkin ajan kuluttua.
                    Ajon aikasta ulinaa en muista olleen, mutta aikaakin on jo siitä.

                    Eli liittyy vois liittyä paluu puoleen mun mielestä silloin. Onko tullut suodatin vaihdettua koska? En väitä että se auttaa pakosta, mutta eipä se haittaakaan :) Sehän on siellä apparin takapyörän vieressä.

                    Comment


                    • #11
                      Tuon voisi tarkastaa. Hyvähän se on jo siinäkin mielessä vaihtaa, kun ei mitään tietoa ole kuinka vanha se on. Onko se sisälokarin takana, vai suoraan näkyvillä?

                      Comment


                        #12
                        Jos nyt muistan oikeen niin renkaan etupuolella sellasen muovisuojan alla.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo suodatin onkin juu semmosen suojan alla, ettei kotipihalla sitä viitti alkaa irti virittelemään. Paljonko muuten bensaa tulee ulos kun tuon suodattimen irroittaa? Pitää yrittää varautua jonkinlaisella astialla, ettei mee kalliit litkut ihan hukkaan... ;-)

                          Comment


                            #14
                            Ei sieltä pitäis tulla kuin se mitä linjassa ja suodattimessa on. Eli ei hirveän paljoa. Letkuista ei paljon kerkee tulla.
                            Tankin ei pitäis tyhjentyä, koska pumppuhan ja täten letkut on tankin päällä.

                            Comment


                            • #15
                              Kuinka helposti se suodattimeen tuleva letku voi mennä rikki? Tai se lienee on letkua? Käsituntumalla se tuntui melko kovalta, ja jos sitä joutuu kääntämään, niin haurastuneena varmaan katkeaa helposti? Se harmittaa jos ei hajonneen varalle mitään ole...

                              Comment


                              • #16
                                Hetki siinä kestikin, mutta nyt sain tuon bensansuodattimen vaihdettua, ja kyllä se ulina taisi siitä johtua. Ehkä vanha oli jo niin tukossa, ettei bensa päässyt kunnolla virtaamaan läpi? Pitää seurailla kuitenkin tilannetta ja varmistua asiasta.
                                Kiitokset kaikille ongelman selvittämisestä!

                                Comment


                                • #17
                                  Paskat se mistään suodattimesta tullutkaan.. Nyt katse siirtyy bensapumpun suuntaan. Ehkä sekin kannattaa vaihtaa jo ihan varuilta, tien päälle ei huvita jäädä...
                                  Mistä muuten tuonne tankkiin pääsee ja pumppuun käsiksi?

                                  Comment


                                    #18
                                    Miten mulla on sellanen muistikuva, että tuo V8:n pumppu oli aavistuksen kallis. Mulla ulisi pumppu omassa aikoinaan, mutta ei kertaakaan jättänyt tielle. Voi se äänetönkin pumppu tiltata :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niinhän se voi, mutta se ulina ei ainakaan luottamista sen kestoon lisää.. ;) Muistaakseni pumppu Tepolta ostettuna oli jotain 150e luokkaa..? Tarkalleen en muista, mutta jotain tuonne päin. Tepolla on kyllä myynnissä käytettykin pumppu 50 eurolla, joten sitäkin voisi ehkä harkita. Ainakin voisi vähentää yhden mahdollisen ulinan lähteen, jos se ei sillä poistuisi. Mutta mistä pumppuun pääsee käsiksi??!?

                                      Comment


                                        #20
                                        Takakontista veikkaan

                                        Comment


                                        • #21
                                          Osaisiko joku V8 tuntija varmentaa tuon bensapumpun luokse pääsyn? Eli pääseekö sinne tankkiin ja pumppuun takakontin kautta? Hattuhyllyn alla siinä korokkeen päällä tuntuis olevan pyöreä kohouma, joka voisi joku kansi olla, mutta matto siinä päällä on aika hyvin kiinni, joten en sitä vielä ole tarkemmin tutkinut.

                                          E: No niin, löysinkin varmistuksen tuohon ja kyllähän se siellä takakontissa maton alla on.
                                          Viimeksi muokannut T.Hell; 21.8.2008, 13:14.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin. Ulinan syyn selvittäminen jatkukoon. Pumppu vaihdettu, mutta ulinaan sekään ei vaikuttanut, prkle!
                                            En voi olla ajattelematta, että syy kyllä on jossain tuolla bensajärjestelmässä, koska kaasupolkimen asento vaikuttaa siihen täysin. Eli poljin ylhäällä on (yleensä) hiljaista, mutta eniten ääni kuuluu kun poljinta pitää 1-3cm alas painettuna, esim. pintakaasulla ajettaessa.

                                            Pumppu pumppaa aina päällä olleessaan täysillä. Tyhjäkäynnillä on oikeastaan kovimmillaan, sillä joutuu painamaan täysillä bensanpaineen säädintä vasten, kun suuttimiin ei mene bensaa kovinkaan paljon.
                                            Voisiko tuossa olla jotain ideaa? Onko tuossa bensalle joku kierrätyssysteemi joka saattaisi ulvoa?

                                            Comment


                                              #23
                                              kokeile avata tankin korkki silloin kun se ulisee. Mulla coupessa ulisee vaimeasti silloin tällöin, mutta ulina lakkaa kun käy avaamassa korkkia ja paine tasoittuu tankissa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voisin tuon vielä vaikka varmistaa, vaikka kerran jo kokeillutkin. Onpahan sitten varma... :) Ei se kyllä kummosesti alipainetta sinne kuitenkaan kerää.
                                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 18.9.2008, 13:14. Perustelu: ^ poistettu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  En tiedä saiko tämä sitten kuitenkin onnellisen lopun. Viikonlopun aikana havahduin siihen, että ulinaa ei missään vaiheessa enää kuulunutkaan..? Outoa tommonen parin päivän viive pumpun vaihdosta. Mitään erikoista tuona aikana en tehnyt (pientä kengän antoa + tankkaus täyteen).
                                                  Ehkä jostain järjestelmän sopukoista joku kökö tms. lähti irti joka äänen aiheutti?? Mutta nautitaan nyt ulinattomuudesta ja katsellaan muuttuuko tilanne.. :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pumppu vaati sisäänajon :)

                                                    Itse uusin lötköön uuden Boschin pumpun varmuudeksi keväällä ja uusi pitää mielestäni yhä selkeää ääntä pyöriessään, mitä vanha ei pitänyt. Sellaista vaimeaa ujellusta/suhinaa.

                                                    Voihan se toki olla, että uusi pumppu hioutuu hiljaiseksi vasta pienen käytön jälkeen. Tiedä häntä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jatketaan vielä. Uusi pumppu vaihdettu taas. Ei muutosta, ulina jatkuu. Muualla kerrottiin että painevaraaja saattaisi olla myös syypää. Missä kohti autoa tuo on?
                                                      Jos muistan oikein niin oma 4.2l V8 piti sammutuksen jälkeen myös ulinaa. Loppui silleen jaksottaisesti sitten jonkin ajan kuluttua.
                                                      Omasta kuuluu myös välillä tuota. On hieman erilainen ääni kuin tuo pumpusta tuleva. Ja ääni tulee ainoastaan perästä. Tuntuisi vielä, että tuo satunnainen, jaksottainen ääni tulisi tankin alta, jostain sen ulkopuolelta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        eikös tässä V8 audissa ollut tason säätö tms.. jos siellä olisi vuoto.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt tässä on ainakin ihan perus iskarit ja jouset. Eli siitä ei pitäs johtua. Näkeekö jostain olisko tässä ehkä joskus ollut ko. systeemi?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olen huomannut omassa aivan vastaavat oireet. Ulina häviää jos avaa tankin korkin hetkeksi. Voisiko olla syynä tuo bensahöyryjen kierrätys-systeemi?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X