Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5000S -84/85

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kiitosta.

    Tuollaista autoa pitää mielellään kunnossa, kun se on niin hyvin tehty. Kun vertaa esim. maalipintaa, perheessämme olleessa -92 C4:ssä oli huonompi maali, vaikka autolla oli ajettu satatuhatta vähemmän.
    Kun tuollaiseen vielä saa osia melkein romiskäynnin vaivalla, eivät käyttömenot muodostu kohtuuttomaksi.

    Jonkin aikaa sitten vaihdettiin vasemman puolen pyöränlaakeri ja olisi pitänyt ottaa vaari tutun varaosakauppiaan sanoista: ne kannattaa vaihtaa pareittain. Nyt kun vasen puoli on hiljainen, oikealta puolelta on alkanut kuulua hiljalleen voimistuva ääni...
    Ei siinä muu harmita -laittaa kuntoon, niin saa taas ajella 10-15 vuotta rauhassa -ehdin vain suuntauttaa pyörät.

    Kunhan Motonet tulee syksylla Joensuuhun, pitänee uusia umpioitten lasit -säästyy postimaksut 8). Haku on tosin päällä kokonaisista umpioista, joissa olisi uutta vastaava heijastin. Noista ei vaan päällepäin oikein pysty arviota antamaan.

    Comment


      #32
      Ei mene 44:sessa pyöränkulmat vinksalleen laakerinvaihdon yhteydessä. Mihinkään säätöihin ei tarvitse koskea etutolpan irroituksessa.

      Comment


      • #33
        Toisen puolen laakerinvaihdon jälkeen kulmat olivat kyllä reilusti pielessä. Mitenkäs tuo onnistuu ilman säätötarvetta?

        Comment


        • #34
          Eihän tuota voi säätää kuin kahdella tapaa: Raidetangon pituutta ja sen yläkumityynyn kiinnitystä säätämällä.



          Kumpaankaan ei tarvitse koskea tolppaa irroitettaessa. Jarrusatulat, raidetangon pään kartioliitos, alapallonivel ja tolpan yläpäästä kolme ulommaista mutteria irroittaa, niin siinäpä se on. Sitten vain laakeria irroittelemaan.

          Itseasiassa vaihdoin iskarit, jouset ja kaikki oheistilpehöörit viime vuonna ilman että kulmat muuttui -- joten voidaan kai pitää saavutuksena, jos ne laakerinvaihdon yhteydessä muuttuvat!

          Comment


          • #35
            Siis: tuon laakerinvaihto-operaation jätin AD -korjaamon hoitoon, kun epäilin omia taitojani. Vaihdon jälkeen korjaamo tähdensi ohjauskulmien tarkastusta ja auto olikin niin vikuri ajettava, että ei sillä kauaa viitsinyt ajaa. Nelipyöräsuuntauksessa todettiin kulmien olevan reilusti pilessä ja sieltä yläpään komesta mutterista sitä kohilleen passattiin.

            Comment


              #36
              Eli AD:n pojat olivat ensin irroittaneet väärät mutterit.

              Comment


                #37
                BicMac on melkein joka McDonaldsissa sama, ilmeisesti myös AD-korjaamoiden filosofiaan kuuluu omien sössimisien maksattaminen asiakkaalla. BTDT, asiakkaana :-/

                Comment


                • #38
                  En ole itse irrottanut iskaritolppaa lötköstä, mutta tuossa yläpuolella olevassa kuvassahan näyttäisi yläpään kolme ulointa mutteria olevan kiinteitä. Omassani reiät ovat soikeat, eli siinä on säätö, minkä myös Haynesin manuaali vahvistaa.

                  Comment


                    #39
                    On siellä säätö, mutta siihen säätöön ei tarvitse koskea tolppaa irroitettaessa. Tuossa tolpan ylälautasessa on 6kpl muttereita. Kolme mutteria pitää tolpan yläpään kiinni korissa ja nämä tulee avata tolppa irroitettaessa. Toiset kolme mutteria (näissä ne soikeat reiät) taasen vaikuttavat mm. Camberin asetuksiin ja näitä muttereita ei tarvitse avata tolppaa irroitettaessa.

                    Comment


                    • #40
                      Aivan. Minkähän takia se Hayneskin väittää, että kulmat on tarkastettava esim. laakerinvaihdon jälkeen?

                      Comment


                      • #41
                        Pakkaset palasivat -lukko-ongelmia ja niihin ratkaisuja

                        Pitkä vetinen kausi ja sen jälkeen pakkanen tuo mukanaan ongelmia: Oven sisäkahva jäi auki -asentoon, eikä ovi pysy kiinni.

                        Lötkössä oven lukkomekanismiin menevä sisäpuolen kahvan avausvaijerin suunnittelussa on tapahtunut selkeä sunnittelufiba: vaijeri tekee lukolta lähtiessään lenkin alaspäin ja tuohon lenkkiin lukosta valunut vesi jäätyy pakkasella. Ei se varmasti sitä herkkään tee, mutta ei parane itsestäänkään, jos kerran temppuilee.

                        Irrotin ovipahvin ja varovasti lämmitin vaijeria ja sillä aikaa pistin itse lukon lillumaan tärpättiin, että saa vanhat kuonat pois lukosta. totesin, että kuskin oven avausvivusta oli pidike (kuva) hajalla ja vaijetin pään metalliholkki oli irti puristusliitoksestaan. Tämä tietää vierailua purkamolle.

                        Purkamolla tiesin tarkkaan elimenluovuttajan sijainnin evakuoituani syksyllä oikean puolen sisäkahvan ko. potilaasta. Puolessa minuutissa oli oikea osa hanskassa.

                        Lukko ei ollut tärpättikylvyssä puhdistunut juuri lainkaan, joten päätin kokeilla juuri kuntoon saamaani painepesuria. Sillä lähti:


                        Uskomattoman paljon likaa kertyy tuollaisen lukon sisään ja eihän se sieltä suljetusta laatikosta poiskaan pääse. On muuten aika vankkaa tekoa itse tuo lukko-osa.

                        Vaijerin irrotin myös ja sulattelin vedet pois ja ajoin puhtaaksi paineilmalla, irronneen päätyholkin liimasin pikaliimalla paikalleen.

                        Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä aseöljyä säästelemättä. Jopa rupesi ovi aukenemaan herkästi. Karmin vastiketappiin kuumensin kutistesukkaa, ei vain ole kovin pitkäikäinen ratkaisu. Noita vastintappeja saa vissiin varaosana, mutta äkkiseltään en albumista löytänyt?

                        Vauhtiin päästyäni irrotin kaikki lukot ja pesin puhtaaksi. Irrotus on helppoa, ovipahvejakaan ei tarvitse irrottaa, mutta kannattaa varata kunnollinen 6 mm kuusiokoloavain, ettei riko kiinnityspulttien kantoja. Pultit ovat tehtaan jäljiltä yleensä lujassa/ruosteessa.

                        Nämäkin ovat niitä remontteja, jotka on mukavampi tehdä kesäaikaan kuin pihalla pakkasessa.

                        Comment


                          #42
                          8A0 837 035 ?

                          Comment


                          • #43
                            Kiitos. Sokea kun olin, en osannut etsiä samasta kuvasta kuin itse lukkoa, tuotteen nimi siis: "lock pin". Jostakin syystä 80-83 ja 88-91 malleille on tuo yllämainittu numero ja 84-88 malleihin eri tuote 357 837 034. Siis Laakkoselle.

                            Comment


                            • #44
                              Lukkojen ropausta osa II

                              Muutama vuosi sitten vasen takaovi ei eräänä aamuna auennut sisältä eikä ulkoa. Lukitusnupilla ei ollut vaikutusta asiaan. Ovipahvia ei oikeastaan saa irti järkevästi, koska sen helmat jäävät kiinni olevan oven karmien alle. Tein siis luukun käsinoja yläpuolella olevan paneelin alle, josta pääsin kiinni avausvipuihin ja lukko avautui.

                              Vika uusiutui tällä viikolla annettuaan pari kertaa ennakkovaroituksen. Tällä kertaa ei ovi auennutkaan vipuja ronkkimalla. Irrottelin kaikki oven sisäpuolen vivut yksi kerrallaan olettaen, että joku vipu on liian tiukalla estäen lukon normaalin liikkeen. Useampi tunti siinä vierähti, tuloksetta. Homman tekee varsin mielenkiintoiseksi se, että operointiin tarkoitettu luukku on vain noin 15x25 cm kokoinen.

                              Sitten päätin irrottaa toisen puolen takaoven lukon ja perehdyin, miten lukitus olisi mahdollista avata. Totesin, että ylemmässä kuvassa olevan punaisen nuolen osoittama keinuvipu, joka on laakeroitu alempaan lukon kiinnitysholkkiin, pitää lukon kieltä paikallaan. Keinuvipu liikkuu itsenäisesti riippumatta lukon muiden osien liikkeistä. Havaitsin, että nuolen osoittamasta kohdasta kampeamalla keinuvipu liikkuu alaspäin ja avaa salvan, joka pitää ovea kiinni korissa olevassa lukitustapissa. Terävällä työkalulla kielen sai liikkumaan.

                              Käytäntö: Työskentelyluukusta olisi ehkä orava mahtunut sisälle kurkkimaan, mutta ihmiselle se ei ollut tarkoitettu. Otin siis muutaman kuvan käsivaralta oven sisukaluista, mikä osoittautui oikein järkeväksi toimenpiteeksi. Kuvassa keinuvipu paikallaan olevassa lukkorungossa. Pöydällä simuloimalla vivun saa helposti auki hieman voimaa käyttämällä, mutta tilanne on toinen oven sisällä, kun tilaa ei ole ja tiellä on mm. ikkunan sisäkarmit. Lukkoruno on myös varsin tiukkaan kiinni ja muoviosa, joka syleilee lukitustappia korissa, on myös tiukassa puristuksessa.

                              Pitkällä, terävällä ruuvarilla vararaa apuna käyttäen sain keinuvivun liikkeelle ja parin yrityksen jälkeen ovi avautui > suunnaton helpotus monen tunnin ähellyksen jälkeen.

                              Irrtettuani lukkorungon, missä menee noin puoli minuuttia totesin sen toimivan moitteetta. Olin jo toisen puolen lukossa havainnut, että ylemmän kuvan valkoisen nuolen osoittama vaimennuskumi pääsee liikkumaan ja koskettamaan sinisen nuolen osoittamaa vipua. Heitin molemmilta puolilta kumit mäkeen ja koska näytti siltä, että lukko toimii ilmankin niitä, pistin palikata takaisin kasaan. Epäilen tuolla kumilla olevan kaksi toimintoa: vaimentaa kolinoita tiukkaamalla lukon kieli lukitustappia vastaan ja pitämään kieli kiinni keinuvivussa, ettei lukko aukea itsestään. Jonkinlainen suunnitteluvirhe tuossa kumitallasydeemissäkin on.

                              En sitten kuitenkaan ollut onnistunut suuremmin hajottamaan paikkoja, vaikka olin purkanut ison osan oven sisukaluista kuin myös takapenkin aikeinani irrottaa ovipahvi, mikä jäi yritykseksi. Irrottamieni oven sisäisten vipujen takaisin laitossa piti pähkiä pitkään ja yrittää perhealpumista katsoa neuvoa, mutta lopulta eri variaatioita testailemalla vivut löysivät paikkansa. Ovipahvia en ole vielä uskaltanut laittaa paikalleen...

                              Koska auto oli kiltisti seissyt vikuroimatta koko operaation ajan, palkitsin sen pesulla, talvilook

                              .
                              Viimeksi muokannut jtlukkari; 4.3.2007, 18:28.

                              Comment


                              • #45
                                If it ain´t broken, don´t fix it!
                                Audi on pelannut pienellä sipistelyllä varisin moitteetta, jopa naisen käytössä. Katsastuksen lähestyessä pesu ja vahaus Meguairs´in vahalla sai autoharrastajan hyvälle tuulelle.



                                Katsastus sujui muuten hyvin, mutta moitetta tuli vuotavasta öljypohjan tiivisteestä. Ei estänyt leiman saantia, tiiviste on hankittu ja öljynvaihto odottaa joka tapauksessa.

                                Comment


                                • #46
                                  Ihan mielenkiinnosta kysyttävä, että mitä viistonnista tuossa autossa on? Minun silmään näyttää ihan perus 200:lta, ilman mitään 5000:n yksityiskohtia.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Eipä ole jenkkikilkkeitä, juu. Olettamukseni mallista perustuu auton ensimmäiseen omistajaan/käyttäjään ja tyyppikooditarran "5000" tunnukseen, jonka ei välttämättä tarvitse merkitä mitään. Jos auto onkin "vain" kaksisatanen, ei maailmani siihen kaadu, sillä jos autoon on tehty "full euro conversion", niin ei se kovin aito enää ole.
                                    Vietetään sitten sen kunniaksi vaikka väärän kuninkaan päivää 8)

                                    Comment


                                    • #48
                                      On kyllä hatunnoston arvoinen suoritus, miten Lukkari saa auton kun auton näyttämään hyvältä pienellä käyttö fixauksella.

                                      Onko sinulla nyt muuten mitään "vanhanaikaisia" vanteita 4x100 jaolla? Tulisivat tuon audin alle. Pari kolme kertaa olen sulle meinannut soitella vanteista mutta aina on mennyt budjetti jäihin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kiitos. Taitaa tällä hetkellä klassisimmat olla 6x14" ET38 kiillotetut LeCastellet vanteet, jotka jäi golffin kolmosesta.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Keskuslukituksen pumppu -vaihto uuteen ja halpaan

                                          Taas on vetta virrannut Pielisjoessa ja keskittyminen on kohdistunut lähinnä tuohon omassa käytössä olevaan profiilin nelivetoiseen. Audiin ei ole juuri remonttia tarvinnut tehdä, lukuunottamatta talvella lauennutta ISV:tä. Vihreää Febin kultaa katoaa reiluja määriä "jonnekin" ja ohjauksessa sekä jarruissa on tiettyä jähmeyttä.

                                          Keskuslukituksen pumppu on ollut saattohoidossa jo pitkään, ei jaksa kehittää tarvittavaa voimaa luukkujen avaamiseksi. Tuon mallin pumppu on aika hakusassa ja käyvät yksilöt yhtä heikossa hapessa.


                                          Tutkiskelin hieman ebayn tarjontaa ja havaitsin, että 90-luvun taitteen golfeissa ja jetoissa on pumppu samalla liittimellä, osanumerokin sama viimeistä kirjainta lukuunottamatta.


                                          Eräs liike ebayssa myy uutta sveitsiläistä VDO:n pumppua kahteen kymppiin ja tuote on kotona 35? hintaan. Ei paha, joten tuohon hintaan voi jo ottaa riskin.


                                          Tänään tuote saapui ja toden totta, liitin käy suoraan ja tottahan toki se toimikin ja vielä aika pontevasti kuuluvan mörinän saattelemana. Ei käy vanhoihin fylleihin, mutta tuohon kustannukseen sen kyllä sietää!
                                          Viimeksi muokannut jtlukkari; 26.9.2008, 13:25.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Hytikkapumpun (tehostimen pumpun tiivistys) ropausta

                                            Jasson erinomaisten ohjeitten rohkaisemana päätin tarttua toimeen ja ropata pumpun, kun ainetta tuntui menevän kiitettävää tahtia. Ilmeisesti stefa vuoti, mutta päätin kuitenkin vaihtaa kaikki tiivisteet.
                                            Pumpun proput tuntuivat olevan melko lujassa, omavalmisteavaimella ei ollut toivoakaan saada yhtään proppua auki. Ajelin sitten puoli kaupunkia etsien sopivaa meisselipäistä hylsyä, mutta sellaista ei löytynyt mistään.


                                            Sitten keksin, että 17 mm kuusioavaimesta pystyy moisen smirgelöimään ja vääntiöksi käy 17 mm hylsy. Proput eivät kuitenkaan hievahtaneet, vaikka metrisellä jatkovarrella kokeilin -avaimeen ei saanut riittävästi pitoa. Kokeilin sitten hakata yhtä auki, vasarat vaihtuivat toistaan suurempiin (leka oli viimeinen), mutta proppu ei hievahtanutkaan. Päätin sitten unohtaa koko homman ja toivoin, että proput olisivat tarpeeksi tiiviitä.

                                            Seuraava ongelma tuli säiliölohkon proppua avatessa: papukaijapihdeillä ei liikahtanut mihinkään ja kun otin putkipihdit käyttöön, kävi näin


                                            Voi melkein arvata, että tuo pumppu on entinen, tuollla laipalla on ilmeisesti tiiviyden kannalta merkitystä. Voisi vielä piruuttaan koettaa vaihtaa stefa ja katsoa saako vielä enemmän tuhoa aikaan.
                                            Viimeksi muokannut jtlukkari; 25.9.2008, 19:27.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ulosvetäjä, Motonetin laatua

                                              Vaikka kuinka huolella lämmittää ja vääntää puolen metrin varrella, heikompi antaa periksi. Pidin kiinni ulosvetäjästä putkipihdeillä ja väänsin hylsyllä.


                                              Uskomattoman lujassa, millähän liimalla tuokin on koottu.
                                              Viimeksi muokannut jtlukkari; 26.9.2008, 13:24.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Pakoputki vuotaa

                                                Eivät nuo hauskuudet tähän lopu: pakoputken etummaisin osa vuotaa keskeltä ja taemman liitoksen vierestä. Kesällä yritin paikata nauhalla, mutta taas vuotaa taempi osa.
                                                Moinen putki automaattiin on rehellistä poliitikkoakin harvinaisempi, vain Bosal tarjoaa sitä tehdastoimituksena, toimitusaika kolme-neljä viikkoa. Tänään sitten lopetin osan etsinnän turhana ja taivuin tehdastilaukseen. Jonkin tunnin kuluttua tilauksesta minulle kuitenkin ilmoitettiin, että ko. osaa ei saa edes tehtaalta.
                                                Pitää kokeilla sahata putki poikki ja hitsata reiät tukkoon ja liittää takaisin muhvilla. On sen verran veemäisessä paikassa nuo pakosarjan mutterit, että en taida edes yrittää irrottaa kokonaan.

                                                Mainittakoon, että etka ilmoittaa orkkisputken hinnaksi 337?, en ole periaatteessa viitsinyt edes kysyä saatavuutta.
                                                Viimeksi muokannut jtlukkari; 26.9.2008, 13:22.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Hihnapyörän laipan oikeaoppinen irrotus

                                                  Meinasin kuitenkin kasata pumpun, pyörikööt paikallaan uutta (vanhaa) odotellessa.
                                                  Joensuun Moottorikoneistamo napsautti laipan irti akselista parissa minuutissa, muutaman euron kustannuksin. Näin jälkeenpäin en edes harkitsisi muuta vaihtoehtoa. Stefa oli tosi tiukka ja hieman pelotti, että rikon sen hylsyllä naputellessa. Laipan takaisin asennus on viilapenkissa varsin simppeliä, kunhan lämmittää kunnolla ja laittaa liukastetta akselille. Meinasi tuossakin usko loppua, kun piti penkin vartta avittaa pitkällä putkella. On noita penkkejä hajonnut moisessa rutistuksessa ennenkin.
                                                  Viimeksi muokannut jtlukkari; 26.9.2008, 13:22.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Pumpun kasaus -luja luottamus oman käden taitoon

                                                    Sain siis uusittua keskilaipan kuusi o-rengasta, keskellä olevaa, halkaisijaltaan suurinta ei ollut Motonetin satsissa, mutta vanha oli niin norja, että laitoin entisen paikoilleen. Pienemmät olivat hieman jo kovettuneet.
                                                    Locktitea laitoin vielä renkaitten uriin varmistukseksi ja laipan reunoillekin. Sitten lohkot nippuun ja kiinni. Kaikki ruuvit vähintään samaan tiukkuuteen kuin ennenkin, eli hemmetin lujaan.
                                                    Pumppu paikoilleen uusilla banjopulttien kuparitiivisteillä, tietty lohkoon hieman öljyä ensin. Ilmeisesti tuo kiilahihna on tähän sopivan mittainen, sillä paikoilleen laitto menee heittämällä.


                                                    Sitten säiliö yläviivaan

                                                    Kieltämättä hieman jännitti, mutta olin melko varma siitä, että ainakin neste pysyy sisällä uuden stefan kanssa, sillä käsittääkseni pumppu ei vuotanut muualta. Yllätys oli melkoinen, sillä pumpusta kuuluu vain pieni naksutus, kuten pitääkin -tehostuskin toimii!
                                                    Hieman reilu litra meni ainetta ja uskalsin laittaa säiliön korkkkiin anturin piuhan kiinni -sitä ei ole voinut tehdä kahteen vuoteen, kun auto-check on ruvennut vinkumaan.

                                                    Pumppu on leimasta päätellen alkuperäinen 09/84 ja aika varmasti ennen avaamaton. Osanumeron viimeinen G-kirjain hieman ihmetyttää, sillä tuolla tunnuksella en ole tiennytkään moista pumppua olevan.


                                                    Mainittakoon, että koneistamolla käydessäni ensimmäisen myyjän kysymys oli: "eikö kannattaisi ostaa uusi pumppu?"
                                                    Hintaahan moisella on päälle 400€, josko uutta edes saa mistään.
                                                    Viimeksi muokannut jtlukkari; 26.9.2008, 13:23.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Eipä tuo pumppu nyt yli 400 euroa maksa. Itse tilasin juuri uuden itselleni.

                                                      Vanha pumppu hajosi, avasin sen ja vaihdoin tiivisteet+stefan ja alkoi toimimaan. Toimikin kaikki kaksi päivää. Nyt imee ilmaa sisäänsä ja vuotaa taas jostain. Olen melko varma, että akselin päässä oleva holkki on päässyt liikkumaan ja rikkonut uuden stefan, ainakin vuoto taitaa tulla stefasta.

                                                      Mulla on säiliölohko täysin ehjä, voisinpa siitä ehkä muutamalla kympillä luopua kun uusi pumppu on jo tulossa. Pumppuhan on panttiosa joten pitäisi vaihdella ennen kuin tämä mun vanha lähtee kiertoon..

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kiitos tarjouksesta, mutta tässä vaiheessa pitää vielä kieltäytyä. Olen aika varma, että oma pumppu vuosi vain stefasta, nyt sekin on vaihdettu. Hämmästyttää, että aikaansaamani vaurio käyttöakselin säiliön puoleisessa päässä ei tuntunut vaikuttavan paineen tuottoon tmv. millään tavalla. Tosin, eihän siinä laipassa olekaan mitään tiivistepintaa, joka vaikuttaisi tiiviyteen ja paineen tuottoon, vain holkin aluslevy nojaa siihen.

                                                        Outoa, kun stefan alla ei ollut mitään aluslevyä, käsittääkseni pitäisi olla. En oikein usko, että olisi jäänyt poiskaan, kun pumppu ei juuri näyttänyt siltä, että olisi joskus remnpattu.

                                                        Saksan purkamo myi ebayssa "toimivaa" pumppua, piti huutaa pois kuleksimasta, jos vaikka sattuisi olemaan toimiva.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Eipä ollut mullakaan stefan alla aluslevyä, tiedä sitten pitäisikö olla. Itse ihmettelin samaa asiaa. Aluslevyt oli ainoastaan sisäpuolella sen epäkeskoholkin molemmin puolin.

                                                          Se pienempi holkki, joka toimii ikäänkuin liukulaakerina akselille, oli mulla erittäin kulunut. Yritin hioa sitä parempaan kuntoon, mutta akseli ja holkki jäi silti hieman "holoksi". Juuri tämän luulen aiheuttaneen mun ensimmäisen ja toisenkin stefan rikkoontumisen. Kun holkki pääsee liikkumaan, se osuu stefaan ja kaiken lisäksi akseli ei ole enää kunnolla keskitetty -> alkaa vipottamaan.

                                                          Itse sain noi proput auki ihan tuurnalla ja lekalla hakkaamalla. Aikaa ja väkivaltaa se tosin vaati.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Omassa pumpussani sisuskaluta ovat näköhavainnon perusteella erinomaisessa kunnossa. Myös tuo käyttöakselin pronssiholkkion kuin uusi. Vaikka käyttöakselilla on noin puolen millin pitkittäisvälys, en usko, että mikään ylimääräinen ottaa stefaan kiinni.

                                                            Puolen päivän työn jälkeen sain eilen iltakuudelta pakoputken harsittua kokoon: putkessa oli pitsiä vaihdelaatikon vieressä olevan tuen alla ja taimmaisessa liitoksessa, jonka irrallinen laippa oli jo hitsattu kiinni. Varsinkaan tuossa liitoksen vieressä ei ehjää putkea juuri ollut, eikä sitä kannattanut enää hitsata. Jotta pääsisin korjaamaan putkea irtaallaan, rälläköin etuputken loppupään irti läheltä pakosarjaa suoralta osalta, että saisin siihen holkkiliitoksen.

                                                            Liitoslaipan rälläkoin irti ja hioin liiat hitsaukset pois laipan tyvestä -niitä oli paljon edellisten omistajien jäljiltä. Kumma, kun ei kukaan ollut vaivautunut vaihtamaan putkea sillon, kun niitä vielä sai kaupasta.

                                                            Laipan kaksoiskartio, ovaali tiivistekin oli hajonnut kappaleiksi ja ilmeisesti toinen puolikas rautakappaleesta seikkaili jossakin putkiston takaosastossa. Eipä ihme, että fuskaa.

                                                            Laippaan hitsasin 45 mm rautaputkesta tumpin, jolla on pituutta noin 10 cm. Tumppi mahtuu sopivasti alkuperäisen putken sisälle ja liitoksen voi kiristää klemmarilla. Toisen holin tein kannattimen kohdalle ja kolmas eteen, josta putki piti katkaista. Kaikki liitokset vahvistin paikkausaineella. Liitoksia tuli siis kolme lisää. Ilmeisesti jonkun toisen mallin putkesta olisi voinut ottaa uuden pätkän laipalle asti, mutta ainakin etkan mukaan mm. manuaalissa on kokonaan erinäköinen putki.

                                                            Tuo nyt ainakin kestää niistä kohden, joissa on paksua mustaa rautaa. Hengittävyyshän tuossa hieman heikkeni, mutta hiljaisesta käyntiäänestä maksaa pienen tehohävikin.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Vahauksen jälkeen muutama fiilistelykuva. Ennen kuin ruoste syö koko koslan: katsastukseen pitäisi paikata kuskin puolen lokasuojasta, roiskeläpän takaa ammottava reikä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X