Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mustaa savua paljon, 2.5TDi AEL 103Kw R5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mustaa savua paljon, 2.5TDi AEL 103Kw R5

    Mikähän neuvoksi?
    Diesel savuttaa välillä sen verran, että takana tulijat tarvii pyyhkijät :).
    No.. hevoskoppia vedin torstaina ja kattelin peilistä, niin koko ajan näkee et mustaa tulee ku ajelee n 100km/h. Seuraavana aamuna savutti myös riskisti kun menin töihin..
    Tänään ei savuta. Täyskaasulla kiihyttäen pikku utu ja 4000rpm jälkeen vähän sakenee. Tää on mielestäni normaalia. Kulku mielestäni kokoajan OK.
    Mistähän osaisi ettiä vikaa?
    - turbo?
    - ajoitus?
    - ilmavuoto?
    - MAF
    - joku anturi? mikä?
    Kuullostaako kellekkään tutulta?

  • #2
    ilmanputsari tukossa? (pitäs kyllä vaikuttaa vetoihin)
    Liikaa syöttöä;)?
    Paljonko ajettu ja onko suuttimia vaihettu?
    Tietysti turbokin voi olla lopun edellä mutta senkin kyllä vedossa huomaa..

    Comment


    • #3
      Ei ole kuukautta vanhempi ilmansuodatinkaan. Ajettu on tolla 245tkm ja ainakin itse uskon ettei sen enempää ole kilsoja.
      Itsekin ajattelen et turbo tms, mutta miksi välillä/ valtaosin parempi? En tajua? Voiko syötön ennakko jotenkin muuttua välillä?

      Ahtopaineen mittasin eilen, nostaa paineen tasan 1 bariin.

      Turbot kestää kuulemma tälläisissä 50--350 tkm, käytöstä riippuen. Oma turbo ei ainakaan pidä mitään ääntä kylmänä tai kuumanakaan, joten tuntuu vähän hullulta tehdä turboremontti arviostaan.

      Comment


        #4
        Tsekkaahan kaiken varalta jakopään roippeet, ettei ole esim. kiristin menossa.

        Comment


        • #5
          Jakopään roippeet alle 5000km ajetut, samalla vaihdettu pumpunkin hihna. Jakopään särki moniurahihnan vulkanoinnin pettäminen, joka ajoi hihnapyörän vinoon, jolloin jakohihna hankasi koteloon ja kapeni 2mm 2km matkalla. Hyvä tsäkä ettei käyny huonosti.

          Äsken mittasin imu- ja paineputkiston tiiveyden, siten että tukin Mafilta lähtevän letkun ja imusarjaan Ic:ltä tulevan. Tämän jälkeen tökkäsin sinne 0.5 bar paineen. Enempää en uskaltanut kun mafin ja turbon välissä ei normaalistikkaan painetta ole. Lopputulos oli kuitenkin että ei vuoda.

          Äitienpäivän kunniaksi tarkistin painemittarin, jolla ylipaineen maksimia mittailin.. 1bar maksimi on nyt 0.8baria..
          Viimeksi muokannut jani hämäläinen; 13.5.2007, 14:24.

          Comment


            #6
            Onkohan tuossa se sama himmeli kuin uudemmissa V6:ssa huohottimen öljynerottimena. Hae vaikka "AFB savutus ratkaisu" haulla. Tosin omani savutti VAIN tyhjäkäynnillä.

            Kampikammiossa olevan paineen löytää kun nostaa öljytikkua koneen käydessä.

            Comment


            • #7
              Jos kone ei muuten oireile niin ennen sen purkamista kannattaa kokeilla ensi kerralla toisella asemalla tankkaamista. Ainakin tämän V6-vanhuksen kanssa olen huomannut että tankkauskertojen välillä on hyvin selkeitä eroja sen suhteen kuinka paljon puskee "lakua" putkesta poljettaessa.

              Comment


              • #8
                Eipä ole kampikammiossakaan painetta.. Selailin vanhoja ahtopaine käyriä liittyen ael moottoriin ja huomasin, että mikäli kaikki on OK niin paineen pitäisi nousta jo n. 1 bar ylipaineeseen 2000rpm jälkeen.!!
                Minulla on siten, että ennen 2200 ei tapahdu mitään ja maksimipaine n. 0.8bar on kierrosluvulla 3300rpm. Lisäksi vedätin 0-100kmh käsiajanotolla 16s ja kirja sanoo 10.2s. Pikkusen taitaa mättää jossain.
                Rupeaa vahvasti tuntumaan siltä, että turbo on sökö.
                Voiko turbo ongelmat = ei painetta , johtua jostain muusta kuin turbosta? Naftaa ainakin tarjolla savun määrästä päätellen. Voiko pakoputki olla tälläisessä tukossa?

                Mittailin ja tutkiskelin taas hommaa. Käppyrää ei ahtopaineen noususta ole, mutta menee suurin piirtein näin, täyskaasu kiihdytys vaihteella 4:
                1000rpm 0bar
                1500rpm 0bar
                2000rpm 0.2bar
                2500rpm 0.5bar
                3000rpm 0.6bar
                3500rpm 0.8bar
                4000rpm 0.6bar

                Kattelin ne pikku muoviputket turbolta ja ICltä ja imusarjasta, kaikki oli auki. Ne menevät Pierburgin valmistamalle magneettiventtiilille, joka päästää paineen hukkaportille. Nämäkin kyllä toimivat.
                Äly loppuu, Oisko ideoita?
                Viimeksi muokannut jani hämäläinen; 14.5.2007, 21:24.

                Comment


                • #9
                  http://tdi.5cyl.net/Pub/Boost.gif

                  Tuosta näet miten ahtojen pitäisi käyttäytyä nelosella tieolosuhteissa (vihreä ja violetti käppyrä). Nuo on kahdesta eri viriohjelmasta, mutta maksimipaineet on lähellä vakiota. Sen sijaan paineet tulee hieman aiemmin kuin vakiona (~200 RPM).

                  Comment


                  • #10
                    Eli se venttiili minne ne letkut menee on se kuuluisa N75, koitappa uudella niin alkaa ahtamaan :)

                    Comment


                    • #11
                      Kiitti Jari ahtopaine käppyrästä. Omassa ei mene homma sinnepäinkään, se on ainakin varmaa.
                      Kattelin sitä n75 anturia.. Se näyttäs toimivan siten, että kun autoon panee sähköt, venttiili aukeaa. Tällöin Ic ltä tuleva ilma ( paineinen tai ei ) pääsee hukkaportille. Kun sähkö katoaa venttiililtä venttiili vaihtaa asentoa siten et reitti muuttuu huohotin letkun ja IC:n tai hukkaportin väliseks ( en muista kumpaan meni ). No joka tapauksessa jotain liikettä tapahtuu.

                      Mikko ja muut. Voiko se n75 silti olla viallinen jotenkin, kun se kerta muuttaa asentoa?

                      Kannattaako vielä katella jotain? Ostaa uusi n75 ? Vai laittaa turbo ?

                      Comment


                      • #12
                        kyllä, koska se kuluu mekaanisesti ja likaantuu myös

                        Comment


                        • #13
                          Saako n75ttä tarvikeosana, vai joudunko marmoritiskille? Onko hintatietoa olemassa?

                          Comment


                          • #14
                            ei saa tarvikkeena ja hintaa taitaa olla sellainen 70?

                            Comment


                            • #15
                              Kävin tänään Lahden Laakkosella.. Ahtopaineventtiilin nimellä kulkee se möykky ja kahdenlaisia kuulemma AELään Toinen maksaa 113? ja se mikä on vastaava mikä minulla maksaa 245?...tietenkin näinpäin. Väittivät myös et se on toiminnaltaan sellainen et toimii tai ei..Tämänhän olevinaan testasinkin että toimii..??
                              Kallis kokeilu tulos. Aattelin vielä seuraavaa: Jos yhdistää venttiiliin tulevat Ic:n ja hukkaportin paineletkut eli ohittaa ko venttiilin niin silloinhan paineen pitäisi nousta maksimiin? Onko näin vai jätänkö ajattelun jollekkin muulle..:).

                              EDIT 16.5 Tänä aamuna testasin vähän. Jos ottaa sähköpiuhan irti venttiililtä. Ei kule enää juuri mihinkään.
                              Letkut yhdistettynä ahtopaine nousee suurinpiirtein yhtäkorkealle (0,8bar ) ja samallatavoin kuin venttiilin kanssakin.

                              Toisaalta, painehan nousee 0.8bariin ja ongelmana onkin tarkemmin ajatellen paineen myöhäinen nousu, verrattuna Jari P:n lähettämään käppyrään. Aikaisemmin oli jossain viestiketjussa et vakiopaine on jotain 0.7--0.9 baria, taisi olla Jarin viesti sekin..?
                              No jos esittää kysymyksen siten, että miksi paine nousee niin myöhään niin onko siihen syynä tuo n75. Mulla ainakin venttiilille tulee sähkö tyhjäkäynnilläkin, joten auki on periaatteessa kokoajan.

                              Voiko turbo pyöriä jotenkin nahkeasti? Se selittäisi ainakin paineen myöhäistä nousua ja samalla logiikalla pöllytyksenkin, kun ei ole ilmaa sopivasti löpöön verrattuna. Päittäisvälystä ei näppeihin tuntunut ja toiseen suuntaan ehkä 1mm kompressorin puolelta heilutellen ja pyörii.

                              Olisiko raadilla näkemyksiä.. Kuntoon on saatava, hevoset tukehtuu muuten...vitsi. Laakkonen lupasi katella 76? tunnissa ja intoa ois ihan perinpohjaiseen (pitkään ) tutkimukseen :). Joten koetettasko vielä miettiä
                              mikä mättää.
                              Viimeksi muokannut jani hämäläinen; 16.5.2007, 12:18.

                              Comment


                                #16
                                Saatko numeron siitä venttiilistä ? Mulla saattaisi olla tallissa sopiva kokeiltavaksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Moro
                                  Mulla oli vastaava ongelma joskus aat moottorilla olevassa c4:ssa.
                                  Katalysaattori oli tukkeitunut, oli 3 pimeätä hehkua jonkin aikaa kone tuputti kylmänä. Kataly saattori on aika helppo ottaa pois, ja tehdä tarvittavat muutokset jos on tukossa.
                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 16.5.2007, 14:35.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarkotatko muutoksilla sitä, et korvaa sen kohdan suoralla putkella? Antaako oikeen kuvan jos käy kokeilee ilman "katteja" vai vaatiiko se jonkun vastapaineen turbolle?
                                    Haikua tulee sen verran, että en ihmettele jos joku on mennyt tukkoon noesta, hyvä idea kiitti. koetan tätä lähiaikoina.

                                    Onko kellään kokemusta, voiko hukkaportti vuotaa? Se sinällään saisi aikaiseksi ahtopaineen myöhäisen nousun.

                                    Comment


                                      #19
                                      Muutokset tarkoittavat tässä yhteydessä varmaan rautakankihoitoa katille. Dieselin katin puuttumista on vaikea huomata katsastuksessa, mikäli alkuperäiset kuoret paikoillaan. Eli katti irti, rautakankea kunnes se on tyhjä, ja suoraa putkea läpi asti tilalle. Siistit saumat molempiin päihin niin kukaan ei kysele mitään. Näin olen isoilta pojilta kuullut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Turbon pakopesän halkeama tai hukkaporin jumitus vois kans aiheuttaa hitaan heräämisen.

                                        Jos sulla on vag-com ja kaapeli niin sillä on aika helppo kattoo pyydetty ja toteutunut ahtopaine käyrät joista näkee aika selvästi jos siellä on jotain vialla.

                                        Ohjaus boksikin voi säätää tuota painetta alaspäin jos kaikki arvot ei oo kohillaan se näkyy sitten siitä pyydetyn paineen käyrästä. (Notkahtaa jossain vaiheessa jos boxi tiputtaa ahtoja)

                                        Comment


                                          #21
                                          Olisin sillä kannalla, että vika saattaa olla kuitenkin tässä N75-venttiilissä. Oireista voisi saada sellaisen käsityksen, että tuo venttiili jumii auki -> hukkaportille pääsee koko ajan täysi paine -> hukkaportti aukeaa liian aikaisin/nopeasti -> liian matalat ahdot -> ei tarpeeksi ilmaa koneeseen -> kauhea savu eikä kulje mihinkään.

                                          Ainakin maalaisjärjellä ajatellen jos vakiokuntoinen diesel savuttaa mustaa, on soppaa liikaa ilmamäärään nähden.
                                          Jos uskaltaa, voi varovasti kokeilla kiihdyttää hukkaportin letku irrotettuna tai tukittuna. Siitä ainakin näkee, että miten ahdot nousee. Jos ei sittenkään nouse niin lienee ahtimessa ja/tai hukkaportissa vikaa.
                                          Jos ahtojen antaa nousta liikaa, taitaa tuo kone/ecu mennä vikatilaan? Vikatila kuitenkin poistunee uudelleen käynnistämällä?
                                          Enemmän tietävät korjatkoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Testailu jatkuu..
                                            Hukkaportille tulee kaksi putkea. Toinen tulee n75:lta ja toinen suoraan turbon painekotelosta. Siispä tuo painekotelosta tuleva irti ja tulppa koteloon ja ajamaan.
                                            Aikaisempaan verrattuna:
                                            - paine nousee aiemmin, vaihde 4 täyskaasu kiihdytys
                                            2000rpm = 0.4bar
                                            2200rpm=0.6bar
                                            2600rpm= 0.8bar
                                            ja maksimi paine 1bar 3500rpm. Enempää ei painetta saa.
                                            Kun painekotelon ja hukkaportin välinen putki on irti ja lisäksi nykäsee n75 anturin sähköt pois niin, kulkee vain puolet ja maksimipaine jää 0.5bariin

                                            Eli tä?
                                            - Toimii paremmin, ei savuta alhaalta niin paljoa
                                            --> suunta oikea.
                                            - Liittyykö vika hukkaporttiin?
                                            --> Miksi paine ei nouse yli kilon, rajataanko se polttoaineen syötöllä?
                                            --> vuotaako hukkaportti?
                                            - Voiko se enää olla n75, koska mielestäni se ohjaa sitä puolta hukkaporttia, joka määrittelee avautumisen. Kun otin paineen pois toiselta puolelta kalvoa niin n75ltä tuleva ylipaine painaa porttia vaan kiinni. Kun ottaa n75 pois pelistä niin jäljelle jää vain jousi? kuorma, joka riittää tuohon 0.5bar ylipaineeseen?
                                            --> Nyt jos ootta vielä sitä mieltä että n75 niin sitten se on hommattava jostain.

                                            Vai onko turbo edelleen sökö
                                            kun ei jaksa tuottaa enemmän paineilmaa?

                                            Miten voisi testata pitääkö hukkaportti, vai vuotaako se?

                                            Meinaan koittaa vielä sitä et irrotan "katit" ja käyn päästelee.

                                            Vag-com on saatava jostain niin katotaan toi pyydetty ja saatu paine, jos siis olisi ja osaisi. Onko lähellä kohtuuhintaista asiantuntemusta?

                                            Comment


                                              #23
                                              Mä muistelisin katselleeni, että se kompurakotelolta tuleva putki avaa hukkaporttia (ahtopainepaine laskee) ja sillä n75 kautta tulevalla saadaan kontrolloitua / nostettua ahtoja.

                                              Omassani oli se koko hukkaportin painekello putkineen & letkuineen huomattavan karstainen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Niin se just tekeekin.. Mut n75:ltä tuleva paine hukkaportille on maksimissaan ahtopaine. Hukkaportin aukeaminen määräyttyy siis varmaankin niin et kalvon toisella puolella kompressorikotelon paine ja toisella puolella jousikuorma`plus n75:ltä tuleva paine. Sitte pinta- alat saattaapi olla eerilaiset joihin paine vaikuttaa..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  TAISI HOMMA RATKETA..
                                                  Kävin just ajelee ja paine nousee lähes kuten esimerkki käppyrässä. Huippupaine n. 1.1bar, josta pudotaan bariin.. tämä tapahtuu n. 2400rpmllä.
                                                  Kaikki vakio romut kiinni hukkaportilla n75lla jne.
                                                  Mitä sitten tein? Irroitin pakoputken liitokset ennen kattia, välistä pois kartiotiivisteet ja ajamaan.. Ääntä löytyy ja painetta..Yees.
                                                  Huomenna putsaan katit edellämainitulla tavalla.. eka kankea ja sitte putkea sisään.

                                                  No kerron vielä sitten huomenna lopullisesti mikä oli tulos paineiden ja savutuksen näkökulmasta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ehjään vekottimeen tulee tosiaan ääntä ilman putkistoa, mutta tehot ei nouse kuin nimeksi. Eli suolistus vaan katille.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      no niin.
                                                      6 tuntia menee, jos katit purkaa ja laittaa sisään uuden suolen 2" putkesta per katti. Paskainen homma.
                                                      Koitin eka putsailla niitä paineilmalla.. ei tule mitään.

                                                      Vasen katti oli niin tukossa ettei paineilma tullut oikeen läpi. Suolistettuna se oli ihan mustaa mujua ja n. 3/4 ämpärillistä. Yhtään kennoa ei näkyny mistä valo näkys läpi edes 3 cm matkan.
                                                      Oikea oli parempi. Katti on rakenteeltaan sellainen, että siinä on kaksi kennoa peräkkäin, näistä tietty eka oli huonompi. Ilmeisesti tukkoisuudesta johtuen lämpöeristeet oli saanu vähän siipeensä ja osa niistä pyrki kennon läpikin. Siitä tuli harmaata mössöä n. 1/2 sangollista.

                                                      Tarvii
                                                      Tarvii 30asteen mutkia kaksi kpl ja suoraaputkea yht. 40cm. Hankalaksi homma muuttuu sillä, jos haluaa hitsata kaiken hyvin kiinni, ettei jää mikään helisemään.
                                                      Itse katkaisin katit takapäästä ennen alkuperäistä saumaa. Lisäksi leikkasin katin yläpuolelle luukun , jolloin sisäputkea pääsee mallailee ja heppaamaan oikeeseen asentoon kiinni putken takaosaan. Sisään laitettavassa putkessa oli normaali liitos, jolloin pituuden saa sattumaan hyvin. Liitoksen hitsasin kiinni kun kuoret ym. pituudet oli OK. SItten vaan villaa täyteen luukusta ja kansi hitsaten kiinni. Näkyväksi saumaksi jää vain yksi, joka helpohko hioa näkymättömiin..

                                                      Meen laittaa sen vielä paikalleen ja koeajolle tänään. Tarkat oli mitat ennen katkasua.. kohta nähään. Palaan vielä asiaan.




                                                      A

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mielenkiinnolla odotetaan tuloksia röörien aukaisuista...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja sitten lopputulos..Hienosti kävi putki paikalleen.
                                                          Ahtopaineet nousee jotakuin kuten ilman pakoputkea. Maksimipaine 1.1bar hetken, josta putoaa 1bar paineeseen. Ei puudu yläpäässä kuten ennen. Savua ei tule osakaasulla, vaikka painetta onkin vaikka 0.8bar ja tietysti täyskaasulla pöllyttää sopivasti 3500rpm jälkeen.
                                                          Äänet.. sisälle ei huomaa eroa, tyhjäkäynnillä ehkä pieni ero.
                                                          Ite oon tyytyväinen.

                                                          Mielestäni Case is closed. Kiitoksia vastaajille.

                                                          Kysymykseksi jää vain..
                                                          - Montakohan turboremonttia on tän takia tehty?

                                                          - Paljonkohan polttoaineen kulutus laski? -- ilmoitan kun tiän.

                                                          - Jo vuosi sitten ihmettelin tyhjäkäynnillä tapahtuvaa satunnaista moottorin tärinää ( kuin kipinöitä puuttuisi ) -- sitäkään ei ole nyt ollut -- tarkistelujakso aika lyhyt, ilmoitan jos se ongelma palaa. --> Epäilivät liikkeessä pumpun keskipakosäädintä, että kulunut.. --> Montakohan pumppu remonttia on tämän takia tehty.

                                                          - Olisi pitänyt mitata tukkoisilla kateilla pakokaasujen vastapaine, niin olisi muiden helpompi tehdä tälläinen diagnoosi. Jos jollakulla sama juttu niin mittaa ennen korjausta.
                                                          Viimeksi muokannut jani hämäläinen; 22.5.2007, 07:30.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onkos tuolla kyseisellä audilla ajettu miten paljon, että voisko kilometreistä päätellä katin tukkeutumista?
                                                            Polttoaineen kulutus ja sen muutokset kiinnostas myös.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X