Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Torx -tyyppisen pyoränpultin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Torx -tyyppisen pyoränpultin irroitus

    Mitenkäs olette irroittaneet sen yhden joka pyörässä olevan torx -tyyppisen pyöränpultin sen jälkeen kun siitä on ne urat "sorvattu pois"? Viime syksynä rengasliikkeessä seppä veti pultin koneella kiinni ja kuuluin sellainen näppärä ylilyönnin ääni jonka jälkeen seppä yritti pulttia aukipäin varmistaen ettei vaan jää mitään joka pitäisi seuraavalla kerralla. Totesi vain että kukahan tuonkin irroittaa seuraavalla kerralla. Sanoin että sinäpä se taidat olla. Silloin asia jäis odottamaan seuraavaa kertaa.
    Olin jo asian unohtanut mutta palautuipa tuo hyvin mieleen kun laitoin adapteria paikoilleen jouduttuani itse rengashommiin. Kele!
    Kokeiltu on iskupulttia, kiilapulttia yms mutta heikolla menestyksellä.
    Eli onko muuta vaihtoehtoa kuin hitsata pulttiin jatko, josta saa kiinni? Vanne ei liene ole mielissään hankkeesta.
    Tuommoiset erikoispultit pitää lailla kieltää. Ja kädettömät rengassepät.

    #2
    Varmaan hieman jälkiviisasta mutta ei olisi sepän kannattanut pyssyllä kiriä sitä lukkopulttia.

    Joko hitsaa mutterin tai jotakin siihen päähän tai poraa kannan pois.

    Comment


    • #3
      Kyllä meikä kiikuttas sinne missä se on rikottuki. En ite alkas yhtään tappeleen ja mahollisesti aluvannetta kolhiin tossa vaiheessa.

      Comment


        #4
        Minä olen lyönyt sinne sisään ison kierretapin väärinpäin (siis se neliskanttinen pää pulttiin). Kun se on sopivan kokoinen, se jää tiukkaan kiinni. Sitten vaan putkitongilla vääntämään.

        Itse veisin auton sinne missä se rikottiinkin jos sillä voi ajaa.

        Comment


        • #5
          Pyöränpultti on kuitenkin aika kovaa ainetta, ei siitä herkästi hartiat korkkaa. Voin vain kuvitella, miten kireällä se nyt on. Vastaavassa tilanteessa kannattanee pyytää asentajaa vaihtamaan se pultti uuteen saman tien.
          Rengasliike saa vastata tekosistaan, joten sinne vaan. Kannattaa ottaa valokuva vanteesta ennen, jotta voi sitten reklamoida rikotusta vanteestakin -rengasliikkeet tuntien, on enemmän varmaa, että vanne kärsii rengasliikkeen käsittelyssä.

          Comment


          • #6
            Löin sinne hylsysatsin jatkovarren, sellaisen pienellä murtokulmalla olevan ja käänsin auki.
            Eipä tarvinnut hitsailla! Tack vaan, okkim.

            Comment

            Working...
            X