Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 3.0 TDI (BKN?) termostaatin vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kuka osaisi kommentoida 3.0TDI:n nesteenkiertoa tai jälkiasenteisen Eberin toimintaa. Seuraavanlainen tilanne:

    - Kone CCWA, EGR poistettu ohjelmallisesti ja myös tulpattu fyysisesti
    - Uusi 5kW Eberi asennettu pari viikkoa sitten käytännössä näiden ohjeiden mukaisesti kannesta tulevan ja lämppärin kennolle menevän letkun väliin (samalla HVAC channel 17 vaihdettu bitti 0 -> 1)
    - Eberi käynnistyy ja lämmittää koneen hyvin

    Ongelma:
    - Kun autolla lähtee liikkeelle aamulla Eberi käynnissä, niin lämpömittari lähtee kohoamaan hyvin jo muutaman kilometrin jälkeen. Kun lämpötila nousee mittarin mukaan lähelle 90, niin mittari tulee vauhdilla alas (joskus jopa ihan pohjalle)
    - Tätä kone tekee pari kertaa ilmeisesti siihen saakka kunnes järjestelmä/neste lämpenee kauttaaltaan. Tämän jälkeen lämpömittari vakiintuu jonkin verran 90 alapuolelle
    - Mystisemmän tästä tekee myös se, että jos ajon aikana, Eberi käynnissä, ilmastoinnilta pyytää maksimilämmöt, niin tuottoa ei oikein tunnu tulevan. Jos tässä kohtaa Eberin sammuttaa, niin hetken päästä lämpöäkin lähtee tulemaan eri tavalla (ei oikein ymmärrä tätä, kun tilanteen pitäisi olla juuri päin vastoin)

    Itselle tulee mieleen:
    - Vuotava termostaatti (uusi jo hommattu, mutta vielä asentamatta)
    - Eberi sammuttaa polttimen, kun neste lämpenee tarpeeksi kuumaksi ja kun samoihin aikoihin myös termari aukeaa, niin järjestelmän lämmöt romahtavat (tämä ei tosin selitä tuota "huonompaa" lämmöntuottoa Eberi päällä ajon aikana)

    Eli mikäköhän mättää? Miten muilla käyttäytyy Eberi/Webasto ja nesteiden lämmöt ajon aikana?

    Comment


      #32
      Mulla A5 CAPA:ssa jälkiasenteinen Webasto teki lämpömittarille ihan samaa, jos ajon aikana oli päällä. Vaikutusta lämmöntuottoon ei tullut testattua. Asennuksesta ei hajua, oli autossa valmiina.

      Comment


        #33
        Voisiko eberi sekoittaa ajossa jäähdytinnesteen lämpöanturin toimintaa ja ecu luulla että moottori käy liian kuumana?

        Comment


        • #34
          Juuri tuo kiinnostaisikin, että mitä siellä voi tapahtua. Mistä kohtaa lämpömittari mittaa lämpötilan? Miten tuo neste kiertää? Termari on koneen etupuolella, mutta lämppärille neste lähtee takapuolelta. Ylävesiletkuhan tulee sieltä koneen toiselta puolelta syylärille ja alavesiletku nousee termarille. Mitä kierrolle tapahtuu kun termari aukeaa? Mitä vaikutusta EGR:n jäähyllä tähän voi olla? Onko ilmastoinnissa joitain venttiilejä, jotka vaikuttavat?

          Mulla on Remuc ohjaamassa Eberiä ja kun auton lämpömittari laskee, niin myös Remuc ilmoittaa, että lämpötila menee Eberin mittaaman raja-arvon alle, eli ei ole mittausvirhekään.

          Epäilin myös että järjestelmässä voisi olla ilmaa, mutta ilmausruuveista tuli vain nestettä ja sama homma myös lämppäriltä tulevan letkun kanssa.

          Comment


          • #35
            Tuli tässä vielä sellainenkin mieleen, että pitää varmaan vielä ottaa pyöräkotelon pahvia sen verran auki, että voi varmistua, että Eberin vesiletkut on varmasti kytketty oikein päin...

            Näin sen vuoksi, että tänään työmatkalla taas seurailin lämpömittarin kohoilua ja laskua ja havaitsin, että saan laskevan lämpömittarin neulan kohoamaan saman tien, kun maantiellä pudotan Tiptronicista 6 -> 4. Sopisi nimittäin kuvaan, että matalilla kierroksilla Eberin pumppu vie voiton (imee lämppärin kennon suunnalta, jolloin kennollekin menee viileämpää vettä -> lämmöntuotto kabiiniin huonoa), mutta kun kierrokset nousevat (tai eberi sammutetaan), niin auton pumppu vie voiton. Tällöin tietysti sisällekin riittää lämmintä paremmin, kun veden kiertosuunta on oikein.

            Olen kyllä aika varma, että letkut ovat oikein päin, koska kyllä minä siihen asennuksen aikana ajatuksen ja parikin uhrasin, mutta mistä näistä tietää, kun itse tekee :)

            Vesipumppu itsessään tuskin on viallinen, koska tuolloin luulisi, että kone keittäisi paikalla ollessaan, mitä se ei nyt tee. Enemmänkin on ongelma, että kone ei tunnu lämpenevän. Eli termostaatti menee joka tapauksessa vaihtoon, koska nykyään ei lämpömittari pysy missään tilanteessa osoittamassa 90 astetta.

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
              Tuli tässä vielä sellainenkin mieleen, että pitää varmaan vielä ottaa pyöräkotelon pahvia sen verran auki, että voi varmistua, että Eberin vesiletkut on varmasti kytketty oikein päin...
              Joo-o, käsi pystyyn virheen merkiksi :) On se vaan sillä tavalla, että kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee. Nyt lämpenee ilman mittarin heilumisia.

              Comment


              • #37
                Termostaatti

                Minulla on 3.0tdi B8 ja ei nosta lämpöjä. Termostaatin vaihto olisi edessä. Paikallisessa AD huollossa selvittivät termostaatin saatavuutta. Tukussa sanoivat että pitäsi vaihtaa öljynsuodattimen jalan kanssa. Hinta yli 400. Onko näin? Ainakin autodocilta löytyy termostaattia varaosana ihan irrallaan?

                Comment


                • #38
                  Itsekin tilasin ensiksi Autodocilta, mutta lähettivät vääränlaisen, vaikka osanumeron piti olla sama. Hain marmorilta aidon. Ja ei tosiaan mitään öljynsuodattimen jalkaa tarvinnut termarin vaihdossa vaihtaa :) Mulla CCWA-kone.

                  Comment


                  • #39
                    Mulla autossa nousi lämmöt normaalisti 90 astetta mutta puhalsi pelkkää kylmää autoon, ajattelin kokeilla silti jos uudella termarilla lähtis puhaltamaan lämmintä ja siinähän se vika oli.. suht helposti vaihdettavissa ilman että keulaa tarvii vetää huoltoasentoon. 45min meni kyllä termarikotelin pultin etsimiseen mikä tippu kädestä alas koneen alle erittäin hyvään paikkaan.. joten varovainen saa niiden kanssa olla..
                    laakkosella uus termari 73E

                    Comment


                    • #40
                      Onpas mielenkiintoinen tapaus. Miten se tosiaan voi puhaltaa kylmää jos kone kuuma.
                      Remontin jäljiltä olisi vielä ymmärrettävissä, mutta noin niinku yhtäkkiä...??
                      Viimeksi muokannut Killeri; 8.12.2018, 12:28. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #41
                        Ilmaa järjestelmässä? Vaikkakin pitäs kyllä ilmaantua itsestään.

                        Comment


                          #42
                          Ainakin A4 (B7) korissa lämpöanturi on kennolle menevässä letkussa, eli jos kennolle ei vesi virtaa, ei mittarikaan lienee nouse niin kuin pitäisi. A6 vesiventtiileineen on vähän monimutkaisempi tapaus.

                          Joka tapauksessa ilmauspisteet löytyy akkukaukalosta kennon ylemmästä letkusta ja kennon paluuletkun jälkeen olevasta vesiputkesta koneen etupuolelle kääntyvältä osuudelta (ilmausruuvi).

                          Comment


                          • #43
                            Ai siellä on vielä ilmauspisteet kennon letkuilla, ilmiasun ainoastaan ylävesiletkun päästä juuri ennen syylaria..
                            auto toimi viime talvena hyvin mutta tälle talvelle ei tehnyt enää yhtää lämmintä vaikka lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen..

                            Comment


                            • #44
                              ASB termostaatti

                              Onko kokemuksia tarvike termareista 3.0 tdi koneissa (ASB) ja niiden toimivuudesta?
                              Olen seuraillut tuota ASB koneen lämpeämistä. Kun auto tuli minulle pari kuukautta sitten lämmöt ei nousseet kuin 80 asteen nurkille. Huollossa vaihdettiin Gatesin termari (ei merkkari), sittemmin selvis että Gates tilalle onkin laitettu Motorad. Lämpeämis nopeus ei hirveästi parantunut, mutta nyt kuitenkin alkoi nousta normilämpöön. Kuopiossa kun kävin uutta ohjelmaa hakemassa niin huomattiin että kone lämpenee vähän liikaakin, vähän happea ja lämmöt nousee 96, jopa lähelle sataa astetta. Viisari näyttää muuten 90 astetta, vaikka VCDS:llä tsekattuna arvot olisi todellisuudessa 80 ja 100 välillä...
                              No, tilasin toisen Gatesin termarin ulkomailta. Jälleen tuli Motorad gatesin laatikossa.. Eilen sitten vaihdoin vielä vesipumpun ja toiden termarin kokeeksi. Ei vaikutusta reiluihin lämpöihin. Nyt pitää lämmöt 91-95 asteessa 85 km/h matkanopeudessa. Maskit auki, ulkolämpö asteen pari pakkasella.

                              Miten muilla lämmöt käyttäytyy?

                              Lämmöt pysyy tasan 90 asteessa esim huoltopolton ajan. Flektit kylläkin pyörii silloin.
                              Syyläri voi olla hiukan tukkeessa mutta miksi se ei sitten ensimmäisellä termarilla lämmennyt , jos jäähdytysteho ei riittäis.?

                              Oma epäilykseni kohdistuu edelleen termostaattiin.. Onkohan tämä(kin) sellainen osa mikä pitää hakea vain Marmorilta?

                              Comment


                              • #45
                                Mulla ei tehnyt lämmintä ja lämmöt käyttäytyä normaalisti, ajattelin kuitenkin vaihtaa termarin ja kokeilla olisiko vika siinä, hain termarin laakkoselta ja nyt auto lämpömittari nousee hitaammin 90 asteeseen mutta tekee lämmintä hyvin kapiiniin. Tosin jos antaa kenkää autolle niin silloin lämmöt nousee 90:een nopeammin.
                                En sit tiedä vaikuttaako toi lastu ja dpf pöntön poisto tohon lämpenemiseen..

                                Comment


                                • #46
                                  Jatkoa termari ongelmaan.

                                  Gatesin (Motorad) kesti sen kuukauden päivät. Pari viikkoa sitten lakkas lämpenemästä juuri ollenkaan. Hain sitten marmorilta alkuperäisen termarin. Vaihdon viikonloppuna sen, ja siihen loppui myös lämpömurheet.

                                  Vanhassa oli O-rengas pullahtanut lautasen ja termarin rungon väliin, joten päästi koko ajan pikkasen läpi.

                                  Tarinan opetus (jälleen kerran), termostaatit Audiin vain alkuperäistä!

                                  Comment


                                  • #47
                                    Pitäs alkaa A4 (-07) ASB moottoriin vaihtamaan termostaatti. Pitääkö tuota keulapeltiä nytkäyttää eteenpäin että mahtuu vaihtamaan? Termostaatti tulee alkuperäisenä :)

                                    EDIT: Voi näihin näköjään muutakin vikaa tulla kuin perus jumitusta....
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut antti_aamunen; 3.11.2019, 00:16.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mulla 3.0l TDi 06 allroad, vaihdoin ton termarin viime talvena ja en purkanu keulaa siitä, ahdasta on mutta kyllä sen siitä saa tehtyä.
                                      tosin nyt on joku lämmitysvika taas, lämmöt nousee 90 asteeseen mutta työntää pelkkää kylmää silti..

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tossa kokeilin, koneen lämmöt 90 astetta ja puhaltaa kylmää, heitin manuaalipuolen päälle ja kierrokset 4 tonnii ja annoin hetken aikaa mennä niin alkaa tulee lämmintä kapiiniin, Voisko olla vesipumpussa vika??

                                        Comment


                                        • #50
                                          Moottori 3.0tdi, 233hv, asb moottorikoodi a8 d3 korissa.

                                          Millainen homma vaihtaa termostaatti ja onko niitä useempi kuin yksi? Hieman huonosti tuntuu lämpenevän jo pienilläkin pakkasilla, vai pahviako täytyy keulaan laittaa?

                                          Kiitokset jo etukäteen.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Termostaatti näkyy moottorin etuosassa kun nostat konepellin ylös. Konepellin tuulihaan kohdalla olevasta reijästä näkyy. Seuraa ylävesiletkua niin ei voi olla huomaamatta. Omaani termostaatin vaihdoin reilut vuosi sitten. Osan mahtui vaihtamaan ilman suurempia purkamisia.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 5.12.2019, 07:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X