Hommasin aika tarkalleen 4 viikkoa sitten Tampereen Laakkoselta 2006 A4 B7 Avant 2.0TFSI Quattron, ajettu 115 tkm. Ehdin sillä vähän alle 3 viikkoa ja noin 1000 km ajaa, kunnes eräs aamu starttia joutui sahaamaan tavallista pidempään, jonka jälkeen EPC-valo jäi palamaan. Turbo oli poissa pelistä, ja tehot poissa. Ilmeisesti jonkin sortin suojatilassa siis. Ajoin töihin ja takaisin yhteensä 20 kilometriä (molemmat matkat ilman tehoja), ja sen jälkeen auto seisoi melkein viikon parkkiksella huoltoaikaa S.Räsäselle odotellessa. Asun itse Vantaalla, joten auton roudaaminen Tampereen Laakkoselle olisi vähintäänkin työlästä.
Pari päivää sitten maanantaina 11.8. kävin luetuttamassa siitä vikakoodit, joita löytyi 4 kappaletta, kaikki startin aikana ilmestyneitä. Tehot olivat muuten mystisesti palanneet viikon seisomisen aikana ja EPC-valo oli vaihtunut moottorihäiriövaloon.
En epähuomiossa tajunnut ottaa tarkkoja vikakoodeja ylös, mutta kuitissa lukee:
- haihtuvien päästöjen venttiili (virtapiiri avoin)
- polttoainepaineen säädin (virtapiiri avoin)
- by-pass valve (virtapiiri avoin)
- ahtopaineen säätöventtiili (virtapiiri avoin)
Nuo kaikki ovat ilmeisesti saman sulakkeen takana. Sulake oli kuitenkin kunnossa. Myös nuo kaikki laitteet käsittääkseni testattiin, että toimivat normaalisti. Ei oikein osannut huollossa sanoa, mistä olisi voinut johtua, joten vikakoodit nollattiin ja kotimatka sujui normaalisti. Samoin eiliset ajot.
Tänäänkin pääsin vielä töihin normaalisti, mutta iltapäivällä auto starttasi taas hieman yskien ja EPC-valo syttyi tauluun, ja kotimatka meni ilman turboa/tehoja. Jotain suurempaa vikaa tuossa on siis väkisinkin. Vai voisiko sulake vaan olla jotenkin viallinen, ja kannattaisiko se ensin vaihtaa, ja katsoa, mikäli jeesaa?
Onko kenelläkään muilla ollut vastaavia ongelmia? Laakkoselle on laitettu viestiä, mutta aika hitaasti tuntuvat vastaavan, nyt kun kyse onkin ongelmista eikä auton ostamisesta. Huomenna soitan sinne, mikäli mitään ei kuulu. Alun perin epäilivät karstoittunutta turboa. Voisiko se aiheuttaa tuommoista?
Mitenhän tällaisessa tilanteessa kustannukset pitäisi jakaa, kun viat ilmaantuivat alle 3 viikkoa kauppojen jälkeen. Oma mielipide on tietenkin, että viat ovat olleet autossa jo ostohetkellä, ja ilmaantuivat vasta nyt, enkä varmasti maksa omasta pussista kaikkia kustannuksia. Tappelutilanteessa toki otan kuluttajaneuvojaan yhteyttä.
Pari päivää sitten maanantaina 11.8. kävin luetuttamassa siitä vikakoodit, joita löytyi 4 kappaletta, kaikki startin aikana ilmestyneitä. Tehot olivat muuten mystisesti palanneet viikon seisomisen aikana ja EPC-valo oli vaihtunut moottorihäiriövaloon.
En epähuomiossa tajunnut ottaa tarkkoja vikakoodeja ylös, mutta kuitissa lukee:
- haihtuvien päästöjen venttiili (virtapiiri avoin)
- polttoainepaineen säädin (virtapiiri avoin)
- by-pass valve (virtapiiri avoin)
- ahtopaineen säätöventtiili (virtapiiri avoin)
Nuo kaikki ovat ilmeisesti saman sulakkeen takana. Sulake oli kuitenkin kunnossa. Myös nuo kaikki laitteet käsittääkseni testattiin, että toimivat normaalisti. Ei oikein osannut huollossa sanoa, mistä olisi voinut johtua, joten vikakoodit nollattiin ja kotimatka sujui normaalisti. Samoin eiliset ajot.
Tänäänkin pääsin vielä töihin normaalisti, mutta iltapäivällä auto starttasi taas hieman yskien ja EPC-valo syttyi tauluun, ja kotimatka meni ilman turboa/tehoja. Jotain suurempaa vikaa tuossa on siis väkisinkin. Vai voisiko sulake vaan olla jotenkin viallinen, ja kannattaisiko se ensin vaihtaa, ja katsoa, mikäli jeesaa?
Onko kenelläkään muilla ollut vastaavia ongelmia? Laakkoselle on laitettu viestiä, mutta aika hitaasti tuntuvat vastaavan, nyt kun kyse onkin ongelmista eikä auton ostamisesta. Huomenna soitan sinne, mikäli mitään ei kuulu. Alun perin epäilivät karstoittunutta turboa. Voisiko se aiheuttaa tuommoista?
Mitenhän tällaisessa tilanteessa kustannukset pitäisi jakaa, kun viat ilmaantuivat alle 3 viikkoa kauppojen jälkeen. Oma mielipide on tietenkin, että viat ovat olleet autossa jo ostohetkellä, ja ilmaantuivat vasta nyt, enkä varmasti maksa omasta pussista kaikkia kustannuksia. Tappelutilanteessa toki otan kuluttajaneuvojaan yhteyttä.
Comment