Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

High Power - tuunaajat älkää vaivautuko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei ole lillukanvarsiin takertumista, jos ratkaistaan ihan oikeaa ongelmaa. Silloin kun vitosessakin kiekkamittari vilahtaa viisinumeroisille, niin alkaa nuo venttiilikoneiston osat olla aika kovilla.

    Mä en tee kansia, enkä ole kansien kanavien muotoiluun perehtynyt pätkääkään, joten en osaa vastata yhteenkään sun kysymykseen.

    En ole niin ammattimaisesti tehnyt yhtään projektia, jossa olisi muutettu pelkkää pakokanavan mallia ilman muita muutoksia. Ja vaikka olisi, niin en ole kertaakaan yrittänytkään perehtyä siihen, onko pakokanavassa venturia vai ei.

    Kansihommissa on menty se pää edellä, että annan kansimiesten tehdä tehtävänsä, mä koeponnistan, jos ei sysää, niin sitten puututaan asiaan. Kertaakaan en ole osannut huonosta lopputuloksesta syyttää puuttuvaa pakokanavan venturia tai lautasen muotoa.

    Joskus on porttaajaa syytetty alaväännön puutteesta. Sitten sitä on korjattu jollakin muulla. Muutettu turboa tai säädetty nokkia tai muutettu pakosarjaa.

    Comment


    • Ok. Aattelin vain, kun olet ollut monessa isommassa projektissa mukana että jotain tämmösiä ois saattanut joutua tutkimaan/tulla vastaan.

      Comment


        Miten kytkimen ja laatikon laita kun lähdetään tekemään 1000/1000 setuppia. Käytännössä jää varmaan sinne max 800/800 tienoille, mut jos meinaa, että kestää niin pitää tehdä vähän ylimitoitettu.
        Löytyykö 01e laatikosta sulake jos saa kytkimen siirtämään voiman laatikkoon vai mistä seuraava sulake kytkimen jälkeen löytyy näistä?

        Comment


          En usko että laatikosta löytyy. Eiköhän se löydy takavetareista.

          Comment


          • Ei se sieltä ainakaan kadulla löytyne, epäilisin. Faktatietoa ei itsellä toki ole.

            Comment


              Jos kyseessä on pikkukorinen, kuten topikin aloittajalla, sulake tosiaan sieltä taka-akselilta löytyy. Seuraava (?) sitten yksilevykytkin, perää jne.

              Comment


                S2:ses ainakin takavetoakselit/murrokset ovat olleet heikoinlenkki.

                Alkupään askeissa ,kapeita ykkösen rattaita on myös mennyt,vaihtui jossain vaiheessa leveempiin.

                Comment


                • Siinä vaiheessa kun lukemat on 1000/1000, ei ykkösen eikä todennäköisesti kakkosenkaan rattaat ole vaarassa.

                  Comment


                    "Siinä vaiheessa kun lukemat on 1000/1000, ei ykkösen eikä todennäköisesti kakkosenkaan rattaat ole vaarassa."

                    Nyt kun kerta oppia on ikä kaikki, niin kerro mulle ihmeessä mikä on ku näin toteat - jos ymmärrän oikein niin jos tehdään 600/600 niin vaara on suurempi vai mihin viittaat tuolla?
                    Eikö voiman kasvaessa rasitus kasva yhtä lailla.

                    Ja mulla tosiaan urS4, eli tässä vissiin takavetarit järeämmät kuin pikkukoppasessa?

                    Comment


                      Kun ei niillä tehoilla enää herääminen pikkuvaihteilla taida olla niin hurjaa. Vai olenko väärässä?

                      Comment


                        No jos kattoo Youtubesta muutaman hidastetun varttimaililähdön jossa joku 800-1100 heppanen TQ on pääroolissa niin on se melkoista repimistä ihan siellä pikkuvaihteillakin. En tiiä sitten repiikö enemmän vai vähemmän mitä pienempitehoiset...

                        Comment


                          1000/1000 paketilla voimaa on niin paljon, että sitä ei enää saa pikkuvaihteilla siirrettyä tiehen ja siten rattaatkaan, eikä muutkaan paikat, ei ehdi saamaan sitä murhaavaa lyöntiä. Osien hajoamisen kannalta on rasitusvoiman suuruuden lisäksi merkitystä myös sillä kuinka kauan ja millaista vastusta vasten voima vaikuttaa. Paikat kestää korkeamman rasituksen lyhyenä pulssina kuin hiukan pienemmän voiman pitkällä vaikutuksella. Vähän sellainen massan hitaus tyyppinen juttu, muutoksen tapahtuminen kestää oman aikansa.

                          Comment


                          • Kyse ei niinkään ole siitä, etteikö voimaa saisi ihan yhtälailla tiehen pienellä ja suurella huipputeholla. Kyse on siitä, että ellei puhuta jostain yhdistelmäahtamisesta (sekventiaali/remmi-turbo/compound), niin 1000 hevosvoimaa ja 1000 newtonmetriä tuottavalla laitteella siellä ykkös-kakkosvaihtella, jossa moottorin vääntö kohdistetaan moninkertaisena voimansiirron osiin, ei vain saada riittävästi kuormaa jotta saataisiin aikaiseksi vahingoittavaa vääntöä.

                            Huipputehoon voimansiirron osat harvemmin särkyy, mutta alavääntö on haitallista. Tästä syystä 1000/1000 setupilla säretään normaalissa katuvehkeessä vähemmän osia, kuin hyvin heräävässä 600/600 vehkeessä.

                            Ja kyllä, paukkulähtö liimaradalla sliksikumilla on sitten aivan toinen tarina.

                            Comment


                            • Nyt joudut vähän selventämään, eli miksi ei saada kuormaa, jos kerran saadaan pitoa?

                              Comment


                              • Et ole koskaan mittavalla urallasi törmännyt siihen, että isolla ahtimella varustetussa pienessä moottorissa ei pienillä vaihteilla ole "ketään kotona"? Eli kun ei saada moottoria kuormitettua riittävästi, riittävän pitkään, ei ahdin kerkeä heräämään ennen rajoittajaa eikä voimansiirron osia siten saada rääkättyä silloin, kun moottorin tuottama vääntö muunnetaan suurimmalla välityksellä pyörille.

                                Comment


                                • En ole törmännyt en. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat.

                                  Ei ole tullut 1000hv vehkeillä paljon kadulla ajeltua, niin ei ole tullut tosiaan tälläinen vastaan.

                                  Kyllä molemmat mun säätämät ~1000hv 2.2-setupit on syttyneet kivasti ykköselläkin ilman paukkua, mutta silloin kyllä lähtee pito, eli tulos on sama. Nuo isomman tehon vehkeet ei sit ole koskaan olleetkaan kadulla, ja lähtö siis liimaradalla, toki silloinkin ilman paukkua.

                                  Tästähän saisi tehtyä traktoriturbo vs. viriturboaiheisen väännön, mutta tuskin maksaa vaivaa.

                                  Comment


                                  • Mä nyt tässä tapauksessa niputin paukkulähtöön sekä varsinaisen paukkulähdön, että pelkän lähtörajoittimella laukaisun..

                                    Comment


                                    • Juu, ymmärrän. Silti pari +900hv peliä on kadulla säädetty, ja kyllä ne teki molemmat täyden paineen ykkösellä ilman kikkailuja.

                                      Sillä tavalla ei välttämättä syty, että ajetaan viittätoista ja siitä rullataan kaasu lattiaan ykkösellä. Silloin täysi paine vasta kakkosella, mutta kyllä siinä silloin katurenkaalla pito murtuu. Eli edelleen tulos sama.

                                      Koko keskustelu on ajautumassa sivu-urille, mutta siis aski näistä ei kyllä ihan heti petä. Ekaksi menee vetarien ulkonivelet, sitten sisälaipat, sitten itse vetarit, sitten perän lukkokehät, ja sen jälkeen vasta alkaa porsia askit, ja nekin vaatii siis liimaradan ja kilparenkaat.

                                      Comment


                                        No niin, saatiin väännettyä ja onneksi palattiin siis takaisin oikeille urille.
                                        Onko noihin vetoakseliston osiin mitään upgradea saatavilla?

                                        Ja sitten toinen kysymys - jos tällaista 1000/1000 setuppia on hakemassa niin minkälaista kytkinpuolta kannattaa ajatella?
                                        Tällä hetkellä autossa (stage 1 kesken) Speedin billettivauhtis + 754 + 4-lapainen sintteri - tuskin tulee kestämään seuraavaa mottia. Jostain lueskelin maailmalta, että jotain Tiltoneita laittavat yms. yms.
                                        Mut mitä raati ehdottaa laitettavaksi jos meinaa joskus launchia käyttää?

                                        Comment


                                        • Tuollaisilla lukemilla se Tilton alkaa olemaan ainoita taloudellisesti järkeviä vaihtoehtoja.

                                          Comment


                                            Sachs SRE "Monsterille" luvataan muistaakseni +1000Nm kesto, mutta en tiedä onko kukaan ponnistanut sen vertaa..? Kohtuu hyvä ajettava se kummiski on verrattuna monilevykytkimiin.

                                            Comment


                                            • Yksilevykytkin on kivempi lähteä paikaltaan, mutta vastaavasti sitten haastava ykköseltä kakkoselle vaihto sujuu sata kertaa sujuvammin, jos autossa on pieni kytkin.

                                              184mm (7.25")monilevykytkimiä tekevät melkein kaikki isommat valmistajat, ja niiden kehät sekä levyt ovat aika hyvin keskenään vaihtokelpoisia, eli ei sen kytkimen tarvitse just Tilton olla.

                                              Tuhanteen nyyttoniin riittää kaksilevyinenkin, kunhan on napakka jousi. Ainakin AP:n kovin jousi on reitattu yli 500Nm per levy, jolloin kaksilevyinen sietää sen tonnin. Alconin ja AP:n ilmoittamassa väännönkestossa on merkittävä turvavara, joten 1000Nm kykä pysäyttää vielä ainakin 1300Nm.

                                              Comment


                                              • Juu ei tarvitse olla välttämättä Tilton, mutta niitä tuppaa saamaan melkoisen järkevään hintaan käytettynä rapakon takaa. Ebayhin tarjoaa hakusanoiksi "Tilton", "OT-II", "7.25"" ja "nascar clutch", niin alkaa löytymään. Levyissä kannattaa tähdätä .102 tai paksumpiin, sellaisten kanssa tulee toimeen monta vuotta. Jos haluaa välttämättä uusia hankkia, niin niitä saa valmiiksi keskiöitynä ihan Suomestakin. Samoin kuin niitä keskiöitä käytettyihin levyihin. AP:n ja Alconin vastaavat tuntuvat olevan vaikeammin löytyviä, kun eivät taida olla niin laajalti käytettyjä ja hintalaput on myös hieman kalliimpia. Tästä ei ole tosin lähivuodelta tietoa, mutta näin asiat olivat vielä vuosi-pari sitten.

                                                Yhdestä AP:n kaksilevyisestä välillistä kokemusta, eikä se vähän kuluneena pitänyt enää edes n. 700Nm vääntöjä. Ei tosin ole tietoa siitä, mitkä jouset kyseisessä asetelmassa oli. Juurikaan mukavamman tuntuinen ajaa ei kyseinen limppu myöskään ollut kolmilevyiseen Tiltoniin verrattuna. Siitä syystä en jättäisi sitä yhtä levyä sieltä pakasta pois, että haluaa kivemman ajettavan. Huono se on joka tapauksessa.

                                                Jos esim. Sachsilta todella löytyy sellainen, joka kestää jotain tuon suuntaisia vääntölukemia, niin suosittelen todella lämpimästi pysymään semmoisessa.

                                                Comment


                                                  Tuo on varmasti totta. Itellä on odottamassa AP:n 2-levyinen(käytettynä ostettu). Malli näyttäis olevan CP7372-CE90-SF jolle luvataan 848Nm kesto. Yhtäkkiä en löytänyt AP:n 2-levyistä mallia jossa olis suuremmat lupaukset..? Sit nähään miten luisteleepi...

                                                  Comment


                                                    Monilevykytkimissä kannattaa sitten ottaa huomioon, että yleensä se keskiön teettäminen audiin sopivaksi maksaa enemmän kuin uusi levy oikealla boorilla.

                                                    Comment


                                                    • Mistä saa niin halvalla levyjä oikealla poorilla? Jos keskiöinnin ulkoistaa, niin se oli jotain luokkaa pari sataa per kolme levyä. Keskiöt taisi olla niitteineen nelisen-viitisen kymppiä per levy, tee-se-itse-miehelle siis.
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 22.2.2016, 11:22. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus ;)

                                                      Comment


                                                        220e asennettuna uudet keskiöt kolmeen levyyn. http://www.blingfactory.fi/epages/vi...ducts/BF300006

                                                        Comment


                                                        • Joo, näin muistelin. Ja muistelisin myös, että Blingiltä tai jostain sai myös uusia levyjä valmiiksi keskiöitynä, niin niiden hinta oli n. 150e/kpl tai jotain sen suuntaista.

                                                          Comment


                                                          • Millaista painelaakeria olette käyttäneet Tiltoneiden kanssa?

                                                            Comment


                                                            • OEM painelaakerista poistaa sen muovisen "otsapinnan" ja prässää siihen metalliseen osaan adapterin. Tämän näköinen paketti käytännössä.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X