Audi 80 2.0E 1992 - bensapumppuongelmia(ko)?
Jäinpä tänään lähtöruutuun, kun Audi 80 2.0E (1992) ei lähtenyt käyntiin. On se viime aikoina ollut huono käynnistymään silloin tällöin ennenkin, sekä kylmänä että lämpimänä, mutta lähtenyt aina lopulta. Oireilu on kuitenkin ollut harvinaista, melkein aina se on käynnistynyt auliisti avainta vähän näyttämällä.
Tällä kertaa se lämpimässä tallissa tunnin verran lämpimästä jäähdyttyään lupaili ensin muutaman yrityksen, mutta sitten ei enää ollenkaan.
Tarkistin tulpat, jokainen antaa kipinää. Akussa on puhtia ja käynnistysmoottori pyörittää reippaasti. Avasin bensapumpun kannen ja irrotin pumpun piuhan, jossa on 4 johdinta, niistä vain yhteen näytti tulevan jännitettä kun sytytysvirta oli päällä. Sekin tosin sai valokynän syttymään vain laiskasti ja punertavasti, ei varmaan ollut täydet 12V. Piuha paikalleen ja kaveri käynnistämään moottoria, mutta bensapumppu oli vierestä kuunnellen ihan mykkänä.
Siispä epäilen bensapumpun relettä tai pumppua. Olisi pitänyt tietysti samalla vaivalla tarkistaa, tuleeko siihen pumpun piuhan johtimeen (ja muihin kolmeen johtimeen) enemmän jännitettä silloin kun käynnistysmoottori pyörii, olisi voinut selvitä saman tien kummasta on kysymys. Täytyy huomenna mittailla.
Mutta minä kun olen aikoinani rassannut parikymmentä vuotta enimmäkseen Amazoni-Volvoa, jossa ei ole tasan yhtään mikropiiriä, niin enpäs tiedä näistä ajotietokoneista, lambda-antureista, suoraruiskutuksista ja muista nykyajan kotkotuksista paljoakaan... tuleeko palstan tietäjille muita ilmeisiä vikavaihtoehtoja mieleen oireiden perusteella?
Olen poikkeuksellisesti joutunut pitämään Audia lämpimän tallin sijasta taivasalla muutaman viikon, ja vettähän on tullut kuin Esterin p... - olisiko ylettömällä märkyydellä ja ilmankosteudella kenties asiaan jotain yhteyttä?
Ilmaletkuissa tuskin on vuotoja, kun oireilut ovat harvinaisia ja niiden välillä kone käynnistyy, käy ja vetää melkein aina moitteettomasti, sitkeästi ja tehokkaasti kaikilla kierrosluvuilla, sekä kylmänä että lämpimänä. Nytkin edellisestä oireilusta on yli viikko, ja sinä aikana ei ole kertaakaan ollut mitään valittamista, vaikka päivittäin ajelen ja kosteutta, sadetta ja pikku yöpakkasia on piisannut.
Tosin nykimistä erityisesti noin 1600 rpm kohdalla ja joutokäynnin sammahtelua ja harhailua aina 1200 rpm asti on esiintynyt harvakseltaan jo vuosia, useimmiten syksyn ja kevään kylmänkosteilla keleillä puolilämpimänä - ei täysin kylmänä eikä täysin lämpimänä. Tänä syksynä sellaista on ilmennyt vain pari kertaa ulkosalla säilytyksestä huolimatta. Nämä käynnistykseen liittymättömät oireet voisivat varmaan johtua jostain ihan muustakin kuin bensapumpusta/releestä (ehdotuksia?) Kiitoksia etukäteen...
Jäinpä tänään lähtöruutuun, kun Audi 80 2.0E (1992) ei lähtenyt käyntiin. On se viime aikoina ollut huono käynnistymään silloin tällöin ennenkin, sekä kylmänä että lämpimänä, mutta lähtenyt aina lopulta. Oireilu on kuitenkin ollut harvinaista, melkein aina se on käynnistynyt auliisti avainta vähän näyttämällä.
Tällä kertaa se lämpimässä tallissa tunnin verran lämpimästä jäähdyttyään lupaili ensin muutaman yrityksen, mutta sitten ei enää ollenkaan.
Tarkistin tulpat, jokainen antaa kipinää. Akussa on puhtia ja käynnistysmoottori pyörittää reippaasti. Avasin bensapumpun kannen ja irrotin pumpun piuhan, jossa on 4 johdinta, niistä vain yhteen näytti tulevan jännitettä kun sytytysvirta oli päällä. Sekin tosin sai valokynän syttymään vain laiskasti ja punertavasti, ei varmaan ollut täydet 12V. Piuha paikalleen ja kaveri käynnistämään moottoria, mutta bensapumppu oli vierestä kuunnellen ihan mykkänä.
Siispä epäilen bensapumpun relettä tai pumppua. Olisi pitänyt tietysti samalla vaivalla tarkistaa, tuleeko siihen pumpun piuhan johtimeen (ja muihin kolmeen johtimeen) enemmän jännitettä silloin kun käynnistysmoottori pyörii, olisi voinut selvitä saman tien kummasta on kysymys. Täytyy huomenna mittailla.
Mutta minä kun olen aikoinani rassannut parikymmentä vuotta enimmäkseen Amazoni-Volvoa, jossa ei ole tasan yhtään mikropiiriä, niin enpäs tiedä näistä ajotietokoneista, lambda-antureista, suoraruiskutuksista ja muista nykyajan kotkotuksista paljoakaan... tuleeko palstan tietäjille muita ilmeisiä vikavaihtoehtoja mieleen oireiden perusteella?
Olen poikkeuksellisesti joutunut pitämään Audia lämpimän tallin sijasta taivasalla muutaman viikon, ja vettähän on tullut kuin Esterin p... - olisiko ylettömällä märkyydellä ja ilmankosteudella kenties asiaan jotain yhteyttä?
Ilmaletkuissa tuskin on vuotoja, kun oireilut ovat harvinaisia ja niiden välillä kone käynnistyy, käy ja vetää melkein aina moitteettomasti, sitkeästi ja tehokkaasti kaikilla kierrosluvuilla, sekä kylmänä että lämpimänä. Nytkin edellisestä oireilusta on yli viikko, ja sinä aikana ei ole kertaakaan ollut mitään valittamista, vaikka päivittäin ajelen ja kosteutta, sadetta ja pikku yöpakkasia on piisannut.
Tosin nykimistä erityisesti noin 1600 rpm kohdalla ja joutokäynnin sammahtelua ja harhailua aina 1200 rpm asti on esiintynyt harvakseltaan jo vuosia, useimmiten syksyn ja kevään kylmänkosteilla keleillä puolilämpimänä - ei täysin kylmänä eikä täysin lämpimänä. Tänä syksynä sellaista on ilmennyt vain pari kertaa ulkosalla säilytyksestä huolimatta. Nämä käynnistykseen liittymättömät oireet voisivat varmaan johtua jostain ihan muustakin kuin bensapumpusta/releestä (ehdotuksia?) Kiitoksia etukäteen...
Comment