Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voimansiirto ääntää?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Voimansiirto ääntää?

    Tuossa jo pitemmän aikaa kuunnellu tuota voimansiirtoa: vaihde silmässä ja veto päällä kuuluu vaihdelaatikon/ etuvetoakseleiden paikkeilta laahaavaa/ metallista kihnutusta. Edellisen omistajan mukaan viime syksynä vaihdettu öljyt laatikkoon. Pientä vuotoa on, mutta kyllä siellä vielä öljyvä piisaa.

    Ääntä ei kuulu vaihde päällä ja kytkin pohjassa, mutta vedot päällä siis kuuluu. Vedätettäessä isommalla vaihteella enemmän ääntä. Ääni kuulostaa tasauspyörästön normiääneltä, vai oisko sittenkin öljyt vähissä? Onko tasauspyörästössä öljyt erikseen vai onko yhteinen vaihdelootan kanssa?

    En pääse nyt viikon aikana tutkimaan autoa, mutta heittäkää vihjeitä mikä voisi ääntää? Laatikko kuitenkin toimii normaalisti eikä merkkejä öljyn loppumisesta ole.

    Edit. Jos on jollakin samanlaista kokemusta niin hihkase ihmeessä. Haluais tietää onko joku onkelma vai ominaisuus?!
    Viimeksi muokannut vV8m5; 9.10.2007, 17:47.

    #2
    Voisi kuulostaa laakeriääneltä, joko poskilaakerit (helpompi) tai akselien laakerointi. Akuuttia hätää ei ole, kunhan askissa on tarpeeksi öljyä, eikä ääni ole pahentunut nopeasti.

    Öljytila on yhteinen. Saattaa olla hyväksi vaihtaa ne öljyt ja samalla tutkailla, josko vaikka olisi metallia seassa.

    Comment


      #3
      Välillä äänen huomaa paremmin, muttei se kovemmalta kuulosta. Äänen kuulee parhaiten kolmosella, ja esim. alamäessä kun heittää kolmosen sisään. Kaverin vanhassa 300 bemussa perä jollottaa metallisesti, omassa tuo tasauspyörästön ääni on jotain 1/10 tuosta, joten ei uskoisi hätää olevan. Ja kuuluuhan sen voimansiirron vähän enempi ääntääkin kuin etuvetoisen.
      Pitää tässä ennen kunnon pakkasia uusia nuo öljyt. Tämmösen löysin voimansiirron öljyistä haulla: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...uattron+%F6ljy
      Olisko mitään suurensuurta syytä ostaa audin omia öljyjä marmoritiskiltä?
      Viimeksi muokannut vV8m5; 26.10.2007, 11:57.

      Comment


        #4
        Tuo "vihreä kulta" lempinimi on tehostinöljylle. Esim. nuo mobilin tuotteen on ihan käypää tavaraa.

        Comment


        • #5
          -94 2.5tdi avant

          Kuulostaa tutulta. Tuota samaista kihnutusta/rohinaa oon kuunnellu itekki.
          Vaihdoin laatikkoon öljyt, mutta eipä sillä mainittavaa vaikutusta ollut. Jotain tummaa propussa oli kiinni, mutta ei mitään sorvaustuotetta kuitenkaan. Oisko se sitte vaihdeakseli, jonka laakeri(t) on kuluneet ja akseli heiluu vedätyksen/moottorijarrutuksen mukaan.. Siltä ainaki kovasti vaikuttaa. Poskilaakeri ei oikeen sovi mun oireisiin, mutta kukapa tietää..

          Tämän vehkeen kilometreistä ei oo tietoa, mutta oletettavasti 500-800tkm.
          Kai se saa jo ääntääkki. Varsinki jos ollut vetoautona..

          Comment


            #6
            Mulla äänteli laatikko samalla tavalla pari vuotta.

            Sitten rupes 5 vaihde jäämään päälle ja loppujenlopuksi jäi pakki päälle, enkä saanu sitä enää pois päältä.

            Vaihdekeppi heilu huomattavasti enemmän, kun tossa vaihtolaatikkossa, jos nosti tai painoi kaasua vitonen pesässä.

            Comment


              #7
              RVS:t laatikkoon. Ääni vaikenee, jos kyseessä ei ole jo erityisen pahaksi muodostunut kuluma.

              Comment


                #8
                Eipä tuo ääni tuosta omasta mielestäni ole voimistunut, öljyjä en vielä kerinny vaihtamaan. Mullakin heiluu aika paljon vaihdekeppi vitosella vedon muuttuessa. Ja on nuo vaihdetangot löystyneet kun heiluu tuo keppi muutenkin aika roimasti
                Ei luulisi vaihdeakselin näillä kilometreillä (175tkm) vielä kuluneen. Mikähän tuon on voinut aiheuttaa jos on vaihdeakseli väljä? Vitosella on tullut kyllä vedätettyä kaupunkinopeudessa aika paljon. Oliko sulla JKK tuo vaihdeprobleema profiilin aanelkussa ja johtiko probleema vaihdelaatikon hajoamiseen vai vaihdoitko varotoimenpiteenä?

                Comment


                  #9
                  Jos keppi heiluu, on vaihteiston ja moottorintuenta antanut periksi tahi kepin alapallo kulunut tai irronnut kannakkeet auton rungosta. Vaihdevipu kun menee yhtenä kankena suoraan laatikkon, ei siinä oikein voi olla väljää.

                  Eräässä Ranskalaisessa ajoneuvossa aiheutti vitosen värinää kuluneet kytkentärenkaat. Lopulta vaihde ei pysynyt päälläkään kuormaa muutellessa ja rattaat menivät vaihtoon. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan pitäisi esiintyä Saksalaisissa, joissa vitonen ei ole voitelemattomana lisävaihteena vaihteiston jatkeessa.

                  Comment


                    #10
                    Profiilin kulkineeseen vaihdoin. Pakkohan se oli vaihtaa, kun en saanut sitä pakkia pois päältä:)

                    Tukikumeja en vaihtanut. Eli kyllä se välys tässä tapauksessa oli siellä laatikon sisällä.

                    Comment


                    • #11
                      Paras keino säästää jo siipeensä saanutta laatikkoa/perää on vaihtaa öljyt USEIN. Ei liian notkeita litkuja laakerivaurioiseen laatikkoon vaan jäykkää ja liukasta GL-5:ttä. Esim 80W-90 Hypoid on toiminut.
                      Näin meillä on ainakin saatu sekä Lancerin että parin volkkarin laatikot kestämään "varmasti hajoaa kohta" -tuomion jälkeen. Eihän niillä mitään rallia ole ajettu tai vaunuja ole vedetty, joten ovat kestäneet ajaa vaikka laatikot vähän ääntävät. Se irtonainen metalliroju pitää vaan saada pois hiomasta laakeroiteja.

                      Comment


                        #12
                        Lisää ulinoita

                        Tuo ajossa kuuluva kahina ei pahentunut, mutta nyt on alkanut vauhtipyörän/ vaihdelootan paikkeilta kuulua lämpimällä koneella kierrosten mukana tulevaa ulinaa. Ei kuulu kylmänä vaan lämpöisenä ja ajon jälkeen eikä kuulu tyhjäkäynnillä, vaan alkaa kaasua painettaessa kuulua ja joskus jää tyhjäkäynnille pudotuksen jälkeen ulisemaan.

                        Ulina on kuin väljä laturin hihna joka ulvoo, mutta ääni kuuluu selvästi koneen takaosasta, tarkemmin lootan paikkeilta. Ulina kuului jo syksyllä hiljaisempana, nyt voimistunut. Kuuluu varmasti ajonkin aikana, koska paikallaan ollessa alkaa kierrosten myötä kuulua. Kytkimen painallus muuttaa ulinaa himpun verran. Vaihdeakselin laakerivika?
                        Huonompi homma tällä hetkellä jos tarvii suurempaa remonttia koska suoritan opinnäytetyötä ja päivässä tulee 110km ajot. Ei olisi halukkaita ostamaan kelpo quattroa halvalla? ;)

                        Comment


                        • #13
                          luultavasti ns, juuri laakeri ulisee kuin ois sahalla töissä.

                          Comment


                            #14
                            Onkohan kallis laakerointiremppa ja onko ollu yleinen ongelma alkupään t89:issä? Onnistuuko konetta irrottamatta tuo remppa? Samalla pitäis kyllä kytkin asetelmakin uusia, mutta onko tuolla laakerilla ollut tapana yllättäen tuhoutua totaalisesti vai koveneeko tuo ääni loppua kohti? Ja onko tuo ajon aikana kuuluva kahina tuon laakerin syytä vai onko lisäksi odotettavissa muuta ongelmaa?

                            Comment


                              #15
                              Häviääkö tuo ulina kokonaan, kun painat kytkimen pohjaan?

                              Comment


                                #16
                                Ei häviä kun kytkintä painaa, ja ei se ääni oikeastaan muutu kun kytkintä painaa. Pieni muutos EHKÄ on havaittavissa, mutta ei suurta. Hyvin tuo tuntuu vielä kulkevan ja toivottavasti kulkeekin palkkapäivään asti että saa korjaukseen. Vähän vaan aina hirvittää nuo ylimääräiset äänet ja tällä kelillä varsinkin kun pitäisi päästä kulkemaan.

                                Kyllähän se ulina kuulostaa juurikin siltä kuin sahalla olisi, ja kylmänä sitä ei siis kuulu ollenkaan. Mutta voisiko alipainepumppu pitää tuollasta ääntä? Perän lukko ei ole syksystä asti toiminut ja jos joku alipaineletku olisi irti pumpulta niin voisiko se ulista noin?

                                Onko tietoa onko kallis korjaus jos on vaihdeakselin laakerit kuluneet vai kannattaisiko alkaa etsiä vaihtoaskia? Tarviiko konetta irrottaa?
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 18.1.2008, 13:07. Perustelu: Lisäys*2

                                Comment


                                • #17
                                  Ulinoita ootellessa :), katoin ainaki, että 2.5tdi:n laatikko näytti olevan hyvinkin vaihdettavaa mallia.. Hintahaarukka ~400-600? (6-vaihteinen man.). Mutta jospa tuo oma vielä jonku satatuhatta menis :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Kytkinremppaa

                                    Ja vähän kun tutki niin kyllähän siis kytkimen painaminen hävittää tuon äänen. Hämmensi vaan kun se ulina loppui välillä itsekseen, mutta kun kunnolla painaa kytkimen pohjaan niin kyllä se ulinakin loppuu. Eli kytkinremppaa...
                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 13.3.2008, 07:14.

                                    Comment


                                      #19
                                      Voe keturan vitura...

                                      Nyt on kytkinpaketti uusittu, vaihdeakselin silmälaakeri ja öljyt lootaan ja perään myös. Silti ulina jatkuu... Eli lämpimällä koneella ajon jälkeen, kun nostaa kierroksia alkaa ulina (metallinen) kuulua vauhtipyörän paikkeilta, ei siis ollutkaan huohotinletkun vuoto.
                                      Mitä muita laakereita vaihdeakselilla/ laatikolla on, jotka pyörisivät myös vapaalla ollessa? Voivatko nuo poskilaakerit aiheuttaa tällaisen vingun vai onko vauhtipyörä halki?
                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 15.4.2008, 09:10.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ulina vauhtipyörän luota?. Jatkuu yhä...

                                        Eli alunperin ääni kuulosti kuluneelta vaihdeakselilta, sitten päädyin korjaamaan huohotinkumiletkun kun näytti halkeilleelta. NO ei vieläkään loppunut ulina.
                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 15.4.2008, 08:34.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jatkan tähän että saan nostettua ylös threadin ;D. (moderaattori yhdistää jos ei tykätä)
                                          En vieläkään jaksaisi uskoa äänen kuuluvan vaihdeakselista, vaikka ääni alkaakin kuulua lämpimällä koneella ajon jälkeen, kun kiekkoja nostaa. Huomasin jo, että pommi hävittää paineita, mutta voiko paineakku vuotaa niin reilusti että se ulisisi? Ja onko pommi samassa paikassa kuin lötkössä eli syylärin alla, ei vaan sattunut äkkiseltään silmään?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kuuluko ääni varmasti vauhtipyörän kohdilta? Häviääkö kytkin pohjassa?

                                            Jospa ääni kuuluukin esim. tehostimenpumpusta tai vesipumpusta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ääntä on paikannettu jo viiden miehen voimin, joidenkin mielestä kuuluu ennemminkin koneen etuosasta, mutta kyllä se hyvin selvästi kuuluu koneen perältä. Jo syksyllä kuului tuo ääni, mutta hyvin vaimeana. Tuolloin arvelin sen kuuluvan katista, kun kuului sieltä paikkeilta. Tammikuusta lähtien on kuulunut kovempana ja tosiaankin vasta lämpimällä koneella tietyn ajomatkan jälkeen. Kylmäkäynnityksen yhteydessä tosin jokin kirskahtaa, luultavasti jokin kiristinrulla, mutta tämä siis etuosasta konetta. Hihnanvaihdosta n.55tkm ja 4 vuotta.
                                              Kytkimen painaminen ei vaikuta, koska ääni lakkaa vähän miten haluaa, tähänkään ei vielä tullut selvyyttä. Alkuun tutkin huohotinletkun, koska sen kannatin oli rikki ja letku painunut kasaan. Korjasin letkun ja kannattimen, mutta ääni ei hävinnyt. Ääni on metallimainen ulina ja tuntuu yhtä vaikealta paikantaa kuin kulunut pyörän laakeri...

                                              Comment


                                                #24
                                                Bensaletkun pätkä on hyvä apu noitten äänien metsästämiseen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto: A6 Avant 1.9 TDI (96 kW AVF), 2003, etuveto, manuaali, ESP. 197 tkm.

                                                  Alussa ei ollut mitään oireita alle 60 km/h nopeudessa, mutta siitä ylöspäin alkaa kuulua nopeuden mukaan muuttuva surina, jota epäilin etupyörän laakeriksi. Kaveri neuvoi että voisi olla tasauspyörästö ja kävin nostamassa eturenkaat vuoroperään ilmaan ja pyörittelin käsin, jolloin molemmilta puolilta kuuluu samanlainen jurmutus ja rengas pyörii todella nihkeästi. Väljyyttä en huomannut. Ääni ei muutu jos vaihtaa vaihdetta tai painaa kytkimen pohjaan. Ei myöskään muutu mutkitellessa.

                                                  Video, vasemman eturenkaan pyöritys käsin:
                                                  https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2020.27.08.mov

                                                  Surina 100 km/h nopeudessa:
                                                  https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2016.19.11.mov

                                                  Veikkauksia: Mitä rikki ja mitä maksaa? Käyn huomenna kysymässä huollosta hinta-arviota.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sain vasta huomenna iltapäivästä ajan huoltoon, joten tänään liikutaan bussilla...edellinen omistaja tiesi kertoa että alle 2 vuotta sitten on vaihdettu toisiolaakerit sieltä vetareiden sisemmästä päästä.

                                                    Edit: aika peruttu huollon toimesta.
                                                    Viimeksi muokannut Jani R.; 13.12.2013, 08:22.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Perä tai vetarien sisemmät päät on luultavasti vian sijainti...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mulla porsi perä a4:ta. En oo vielä aukaissu, mutta laakerit melko varmuudella vian aiheuttajat.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Edellistä edellinen omistaja on vaihtanut koko vetoakselit (Saksassa) ja jos 1,5 v sitten on vaihdettu ne sisemmän pään laakerit, niin voisiko esim. öljyvajaus siellä tasauspyörästössä aiheuttaa tämän? Saan auton huomenna 16-17 välillä nosturin päälle…

                                                          Katselin vagcatista 6-vaihteisen manuaalin (etuvetoisen) 1.9-koneen tasauspyörästön räjäytyskuvia:
                                                          http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A6/...64/52/3429522/

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tässä on muuten hyvä ketju siitä mitä tuo voi tulla maksamaan:
                                                            http://www.variantclub.fi/phpbb/view...p=95332#p95332

                                                            Tasauspyörästö on kuulemma irroitettavaa mallia, joten jos jostain löytyy vastaava purkuosana, niin se olisi yksi ratkaisu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X