Eberiin piti olla tuohon Easy start cell sarjaan joku numero koodi siinä tunnistelätkässä en uista mikä mutta itelle kysyin sitä niin ei saa koska ei ollu niitä numeroita mun lämppärissä. Eberi siis ollut mulla nyt tuossa autossa eikä muuta lämmitystä ole ja nyt on viime talvena ja tänä talvena oikutellu että ei aina lähde päälle. Ois tuossa käytetty Webasto pitäs alakaa se kokeilla laittaa paikalleen kun on ensin aukassu ja putsannu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Eber vai Webasto Audiin?
Collapse
X
-
Omat kokemukset n. 2vuotta webastoa, ei ongelmia.
Kolmessa eri kulkineessa ollut 5kw eberi yhteensä n. 4v ajan, kaikki käytetystä/viallisista korjattuja ja ongelmia omassa käytössä ei ole ollut.
Eberin hehkut kestää jos vaan keraamista mallia. Höyrystinsukat on ehkä heikoin lenkki mutta riippuu niin paljon käytöstä, jos paljon lyhyttä käyttöä niin tukkeutuu nopeastikkin. Paloilmapuhaltimia on mennyt jokunen mutta 90% tapauksista on voinut todeta osasyyllisen olevan ilmanoton letkun irtoaminen tai imevän ilmat jostain mistä tulee herkästi ajoviiman likaa/roiskeita.
Webastoja on nyttemmin ollut vähemmän meillä kun eberit yleistyneet. Webastoihin on ohjainlaitteita joutunut laittamaan, hehkut ja vesipumput on kans ollut rikki. Pa-pumppuja en ole eberiin koskaan vaihtanut mutta webastoihin jokusen.
Itselle ei olisi väliä kumpi merkki kunhan käyttö on muuta kun 10min ajo automaattikäynnistyksellä. Kaket ja kellot ehkä vaikuttais mun valintaan. Siksi eberin 5kw ja webaston kello :D
Comment
-
Webasto on nyt vuoden palvellut ja hyvin pelannut, lienee makuasia kumman laittaa..,laatukamppeita molemmat.. Kunhan käyttää säänöllisesti, myös kesällä kannattaa ottaa tavaksi edes kerran kuukaudessa pöhistellä.
Ja tuota kännykkä ohjausta voin kehua, ite oon tykänny tosi paljon ja hinta suurinpiirtein sama ottiko kännykkä ohjauksen tai paremman kaukkarin jolla voi ohjelmoida. SIM-kortinhan se vaatii ja tekstarilla toimii mutta tekstarithan nyt ei maksa juuri mitään. Lisänä on sitten keskikonsolissa ON/OFF nappi.
Comment
-
B8 nelkkuun vaihdoin tänään itse akun. Tosin se pitää mukauttaa auton järjestelmään että se tietää millainen akku siellä on. Vakio tuossa 1.8t :ssä on 70Ah normi akku. Tilalle mahtui ainakin helposti 92Ah AGM akku. Exiden akussa vaan näyttää ilmaputki menevän toiselle puolelle kuin vakiossa niin joutui sen siirtämään.
Comment
-
Eber tai webasto A6 4F Allroadiin
Noita Eber/webastoketjuja on kyllä aikas paljon, mutta en löytänyt vastausta siihen että onko nyt tosiaan vielä nykyäänkin niin että auto pitää jätää aina parkkikselle eberi-moodiin (lämppäripuhallus täysille, ilmasuuttimet ikkunaanpäin ja mitä vielä) jos haluaa eberiä käyttää? Mitä jos auto ei ole eberimoodissa? Sisätila ei lämpiä vai tuleeko jotakin muutakin haittaa? Ihmetyttää varsinkin tuo "puhallus täysille" -asia...
Tarkoituksena laitattaa jäkiasenteinen Eber (tai webasto) ja mahdollisesti Remuc kännykkäohjauksella. Integroituuko tuollainen systeemi jotenkin auton MMI:hin vai elääkö lisälämppäri aivan omaa elämäänsä?
Onko ko kulkineessa jotakin erikoista verrattuna "tavalliseen" A6:een? Ts jos jokin paja on asentanut A6 4f:ään lämppärin, niin se osaa laittaa sen samalla reseptillä myös tuohon? Auto on siis 3.0tdi automaatti
Saa vielä suositella hyvää asentamoa Tampereen seudulla :)
Comment
-
Jos on plussa-ilmastointi eli se näytöllinen malli + b-pilarien ilmasuuttimet, ei tarvitse jättää "eberi-moodiin". Vesiventtiilin ohjaukseen tosin pitää tehdä kikka, ettei se estäisi vesikiertoa.
Itse asiassa varmaan sen 4-nuppisen perusilmastoinninkin kanssa ko. vesiventtiilikikalla voisi homma toimia ilman mitään ihmeitä.
Eikai Allroadissa mitään eroa ole noilta osin.
Löytänet foorumia kahlaamalla vesiventtiilikikan yksityiskohdat.
Comment
-
Ei ole pakko väännellä moodeja jos kytkee ns oikein. Ilmastoinnin ohjausyksikköön viedään eberiltä johto että se herää puhaltamaan, vcds:llä koodattava siihen jälkiasenteinen lämmitin, tuo on ainut varsinainen integrointi.
Sen lisäksi vesiventtiileille tuulilasikaukalossa tehtävä relekytkentä, jossa ne irroitetaan sähköistä ja ne aukeavat silloin kun eber kierrättää vettä.
Tuossa muutama vanha ketju:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=103058
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...760#post697760
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...816#post712816
Comment
-
Kiitos kommenteista!
Kävin jo yhdessä varteenotettassa asentamossa ja siellä selitettiin juurikin tuosta releestä mm sitä että joihinkin autoihin sen tarvitsee ja joihinkin ei ja muisteli että tuo 2010 on juuri siinä ja siinä että ehkä tarvii, ehkä ei. Höpisi jotakin väylän herättelystä ja että hanskalokeron valosta otetaan sitä ja tätä, ilmeisesti sieltä löytyy kätevästi aina päällä olevaa sähköä releasennuksille? Piti kysyä tarkentava kysymys tuosta hanskalokerojutusta, mutta juttu meni niin lennokkaasti enkä enää muistanut...
B-pilareissa on suuttimet ja itse konsoli on jotakuinkin tuonnäköinen http://upload.wikimedia.org/wikipedi...05_C6)_001.JPG eli ilmeisesti on plussailmastointi?
Comment
-
Kuvissa näkyy juurikin plussa. Hanskalokeroon ei tarvitse koskea eikä väylää erikseen herätellä, ne herää kyllä kun ilmastoinnin ohjausyksikköön syötetään lisälämmitinkarvaan sähköä. Vesiventtiilien releelle saa sähköt kaukalossa ilmanoton kotelon kupeessa olevalta ilmanlaatuanturilta.
Comment
-
Olennaista on myös, että ilmastointiyksikkö koodataan jälkiasenteiselle lämmittimelle. Muussa tapauksessa esim päälle jääneet penkinlämmittimet lähtevät samalla päälle kun puhalluskin...
Asentamo varmaankin puhui joko vaihtoreleestä, joka tyypillisesti asennetaan vanhempiin autoihin syöttösähköihin tai sitten PWM-ohjaimesta, joka joihinkin uudempiin autoihin asennetaan puhallinohjaukseen. Kumpaakaan ei 4F:ssä tarvitse, mutta hyvin toimiva systeemi edellyttää vesiventtiilien ohjaukseen kikkareleen.
Comment
-
Jotenkin niin se vissiin menee että ensin asennetaan "normaalisti" tuon vesiventtiilireleen kanssa ja kokeillaan jos toimii ja jos ei toimi, niin sitten tehdään tuo väylänherättely temppu. Hansikaslokero lienee kai helpoin paikka mikä on väylässä ja siksi herättely tehdään sitäkautta.
Asentaja oli vähän skeptinen erityisesti tuontiautojen kohdalla, hän ei oleta etukäteen mitään koska vastaan on tullut hyvinkin erilaisia, yleisestä linjasta poikkeavia setuppeja autojen kokoonpanoissa. Eli vaikka suomi-4f:ssä on tiedossa ettei tarvita herättelyitä, niin se ei tarkoita samaa asiaa vaikkapa burmaan myydyssä 4f:ssä, vähän kärjistetysti sanottuna.
No oli kuinka oli, viikonpäästä pitäisi webaston pöhistä kännykän käskystä :)
Comment
-
Remucilla datan nopeudella ei kuitenkaan ole merkitystä, joten 256kbs rajaton paketti 2€/kk tyyppinen sim riittää hyvin. Tekstareilla ohjaus on tuskaa ja tulee kalliimmaksikin äkkiä. Kyllä tuon natiiviclientit ja webbiohjaukset on sen verran pitkälle kehitettyjä että niitä kannattaa käyttää.
Comment
-
Webaston TC3:een on se natiiviappsi kaikille alustoille myös. Se lähettää ne tekstarit jne ettei tartte itse niitä omituisia viestejä opetella. Se maksaa kympin. Jos ei halua vastauskuittauksia, niin sehän maksaa sit vaan ton 0,69€ kuukaudessa. Sit taas jos se laittaa kuittausvastauksen viestillä niin 0,07€ käynnistys/sammutus eli kuitenki alle 5€/kk. Ei se paha oo noinkaan.
Edit: Niin, joo, tuohan toimii myös niin et ku soittaa siihen niin se menee päälle (jos oli pois) ja sit ku soittaa sen ollessa päällä niin se menee pois. Eli noin selviää pelkällä kk maksulla ku se vaan vastaanottaa puhelun.Viimeksi muokannut msuomal; 27.9.2013, 16:55.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja janne Näytä viestiJotenkin niin se vissiin menee että ensin asennetaan "normaalisti" tuon vesiventtiilireleen kanssa ja kokeillaan jos toimii ja jos ei toimi, niin sitten tehdään tuo väylänherättely temppu. Hansikaslokero lienee kai helpoin paikka mikä on väylässä ja siksi herättely tehdään sitäkautta.
Asentaja oli vähän skeptinen erityisesti tuontiautojen kohdalla, hän ei oleta etukäteen mitään koska vastaan on tullut hyvinkin erilaisia, yleisestä linjasta poikkeavia setuppeja autojen kokoonpanoissa. Eli vaikka suomi-4f:ssä on tiedossa ettei tarvita herättelyitä, niin se ei tarkoita samaa asiaa vaikkapa burmaan myydyssä 4f:ssä, vähän kärjistetysti sanottuna.Viimeksi muokannut KimmoL; 27.9.2013, 19:50.
Comment
-
Jaa-a, en kyllä osaa sanoa tuosta väyläherättelystä enempää, ehkä se on terminä harhaanjohtava, mutta asentaja käytti sitä ja hän ei ole natiivi suomalainen vaikkakin puhuu erittäin hyvää suomea. Mutta se siitä, keskustelujen perusteella luotan täysin siihen mitä hän tekee ja saan siitä vakuudeksi asennuksille ja laitteille 3v takuun ja valmiin järjestelmän päästötestattuna.
Comment
-
Otitko sen laturin asennuksen samaan pakettiin? Mietin tässä juuri, että pitäisikö se tilata kuitenkin. Eipä sitä kyllä joka yö tulisi piuhaan laitettua, joten josko sitä jaksais aina sen verta avata konepeltiä lataillessa. Edellisessä A4:ssa pärjäsin ihan hyvin lataamatta koko talvena, kun aamuisin käytin noin 30-40 min lämmitystä ja kerran viikossa aina tuli pidempi ajomatka, jossa akku latautui varmasti kunnolla.
Comment
-
Jälkiasennetulla eberillä saattaa käydä akun kanssa niin, että yli-innokas virranhallintamoduuli, varsinkin jos ei ole uusinta versiota saattaa katkaista ilmastoinnin sisäpuhalluksesta virrat, kun eberin käyttö pudottaa napajännitettä liian alas pidemmässä poltossa. Vaikka lähtötilanteessa akku olisi latautunut, mutta 4F muutenkin lataa liian alhaisella jännitteellä. Yksi ratkaisu laittaa ulkoinen laturi syöttömoodissa jolloin jännite ei kyykkää.
Comment
-
Joo, otin laturilla. Saa nyt sitten nähdä kuinka sita tulee käytettyä, mutta ajattelin niin että oikeilla pakkaskeleillä saa laittaa auton yöksi narunpäähän ja voi surutta huudattaa webastoa ehkä vähän pidempään. Itsellä tulee kuitenkin vain puolentunnin työmatka per sivu, joten akku ei siinä välttämättä tykkää latautua kunnolla.
Comment
-
Mites homma meni ja onko nyt toimiva lisälämmitin? Mulla oli perjantaina asennuksessa ja TC3:nen tuntuu toimivan hyvin. Muuten taisi mennä ihan ok, mutta huomasin vasta kotona, että asennuksessa on unohtunut TC3:sen nappi (joka toimii myös status ilmaisimena ledillä). Sillä saa "manuaalisesti" lämmittimen käyntiin ja pois päältä.
Ohjeistus oli, että parhaan tuloksen saa säätämällä puhalluksen tuulilasille ja lämmön täysille ennen webaston käyttöä. Näinhän se on, että kun automaatille jättää niin melko kevyesti hönkii ja alkaa vissiin lämmittää jalkatilaa ensimmäisenä. Sinällään tuossa auton puhalluksen logiikassa ei siis semmoista "webasto" moodia ole, että tajuaisi alkaa automaatti asetuksella käyttämään erilaista ohjelmaa ja aloittaa lämmityksen lasien sulattelusta.
Edit: Niin, TC3:sen appsi Applen iOS alustalla on siitä kökkönen, että se ei itse saa lähettää sitä tekstaria. Se vaan muodostaa oikeanlaisen tekstarin ja heittää luurin siihen tekstaritoimintoon ja vielä pitää itse painaa send nappulaa. Android alustalla taas se appsi itse saa lähetettyä tekstarin.
Comment
Comment