Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Navan pultti on todella tiukassa... sen jälkeen kun saat sen auki, niin alapalloa tms. irti jos ei mahdu tulemaan sieltä välistä kun kääntää renkaat linkkuun. Käytä napapulttia ulosvetimenä, eli kun vetari on irti navasta käännä pultti pohjaan kunnes murros muljahtaa irti.
Irroitetaan rengas ja napapultti. Sen jälkeen irroitetaan alatukivarret ja vedetään napaa ja niin paljon ulos, että vetoakselin voi vetää pyöränlaakerin sisältä pois. Sitten kierretään napapultti takaisin niveleen aivan pohjaan niin, että se ottaa vetoakseliin kiinni ja ulkonivel ei enää pääse liikkumaan. Toinen kaveri pitää isoilla putkipihdillä vetoakselista kiinni ja toinen kiristää pulttia niin pitkään että, nivel irtoaa.
Sitten vain puhdistetaan nivelestä liat ja suurin osa vanhoista rasvoista pois. Jos kumi on ollut enemmänkin rikki, niin sitten kannattaa puhdistaa nivelestä kaikki rasvat pois. Tämä on aikaa vievää ja likaista hommaa, mutta kannattaa aina.
Sitten pujotetaan uusi suojakumi vetoakseliin valmiiksi ja laitetaan suojakumin paketissa tulevat osat (lukkorengas, jousialuslevy ja muoviholkki) paikalleen ja nivelen sisään hieman mukana tulevaa rasvaa ja uusi nivel kiinni. Nivel menee paikalleen niin, että laitetaan nivel boorille ja lyödään vasaralla nivelen päähän, kunnes lukkorengas napsahtaa uraansa ja nivel ei tule käsin vetämällä pois.
Seuraavaksi työnnetään loput rasvat, kokonais määrä 120 g suojakumin sisään ja venytetään kumi nivelen päälle ja kiristetään mukana tulevilla klemmareilla. Lopuksi nivel takaisin pyöränlaakerin sisään ja napapultti ja alapallonivel paikoilleen.
Jos tukivarret irrotetaan korin puolelta kiristetään ne lopullisesti vasta auton ollessa pyörillään.
Mielestäni korin puolelta helpompi irroittaa
Napapultti pitää vielä vetää momenttiin.
M14 pultti 120Nm + 90 astetta
M16 pultti 200Nm + 90 astetta, en kyllä ole varma tarkoittaako +90 momentin lisäksi
(pultin venytys) vai???
Mikäli ei halua/pysty molempia alapalloja irroittamaan niin takimmaisen irroitus riittää, ainakin jos jarrusatulan irroittaa myös. Tulipa juuri viikonloppuna suojakumi vaihdettua.
Nuo asteet tarkoittavat juurikin pultin venytystä.
No niin, eilettäin tuli nivel vaihdettua. Kiitoksia paljon tarkoista ohjeista!
Sen huomasin että napapultti oli hyvä irrottaa rengas paikoillaan, mutta olipahan lujassa.
Töitä teetti vetoakselin päähän tuleva lukkorengas. Jostain syystä nivelen mukana tullut lukkorengas oli pehmeä, ja en saanut niveltä millään hakattua akseliin. Rengas vaan linttaantui väkisin boorien väliin. Loppujen lopuksi vaihdoin sen toiseen (olin ostanut suojakumin erikseen, ja senkin mukana tuli lukkorengas), jolloin nivel meni hienosti paikoilleen. Uusi lukkorengas oli selvästi jäykempi.
Aika iso homma näin ensi kertaa, mutta nythän sen osaa. Välillä ajattelin että kyllä asentaja on palkkansa ansainnut.
Mulla kun vaihdettiin suojakumit, niin apumies (minä) lukitsi meisselillä jarrulevyn keskeltä (siis sieltä ulkokehältä meisseli levyn sisään) sen satulaa vasten ja työn suorittaja (JK) väänsi pultin auki. Tuossa tapauksessa ilman muuta helpompi tehdä rengas poistettuna. Kait tuossa kuutosessa on samantapaiset levyt kuin Ässässäkin?
Mulla ois kans ongelma tuon murroksen irroittamisen kanssa...
Tuossa mainitaan että napapulttia kiertämällä pohjaan asti ja vähän lisää niin tuon nivelen pitäis lähteä irti... Millä periaatteella tuo murros irtoaa tuota mutteria kiristettäessä? Sehän on "yhtä puuta" tuo kierre osa ja se booriosa mihin tuo mutteri ottaa sit kiinni.
Ei kai tuo murros voi olla "kierteillä" kiinni? Miten se kestää ajossa paikallaan jos tuommonen vajaa 300nm vääntöä riittää irroittamaan sen, kyllähän vetariin kohdistuu helposti yli tuon oleva vääntö.
Nivel ei ole kierteellä kiinni. Jos sulla on nivel kiinni mutterilla niin unohda ylläolevat ohjeet, ne koskee vain pulttikiinnitystä.
Sinun autosta nivel lähtee lyömällä tai heittovasaralla. Tarkasta ensin onko nivelen sisäpuolella lukkorengasta.
Mulla kun vaihdettiin suojakumit, niin apumies (minä) lukitsi meisselillä jarrulevyn keskeltä (siis sieltä ulkokehältä meisseli levyn sisään) sen satulaa vasten ja työn suorittaja (JK) väänsi pultin auki. Tuossa tapauksessa ilman muuta helpompi tehdä rengas poistettuna. Kait tuossa kuutosessa on samantapaiset levyt kuin Ässässäkin?
Tuohon on myös toinen konsti. Jos on tullut rengas jo otettua pois niin laittaa pari pulttia takaisin (syvään ettei mene kierteet pilalle) ja apumies painaa jarrua ja toinen vääntää pultin auki.
Tuota lukitusta ei näy päällepäin. Tuon vetoakselin ja nivelen sisäosan välillä on metallinen prikka ja muovinen rengas. Tuossa muovirenkaassa on yhdessä kohtaa semmoinen painauma.
Uuden suojakumin mukana tulee uusi prikka ja tuo muoviosa, lisäksi tulee tuommoinen C-sokka. Eli mitä luultavammin tuossa on siis tuo C-sokka kiinnitys. Onko se sokka siellä muoviosan ja prikan välissä?
Mites toi nivel kestää iskua? Mul ei ole tuota heittovasaraa jolla tuo lähtis varmaan nätisti. Luulisin ettö tuo on kuitenkin melko kovaa terästä tuo nivelosa.
Lukkorengas pitäis näkyä nivelen ja akselin välissä jos semmonen on. Jos uuden mukana tulee c-sokka ja osa on oikea niin lukkorengasta ei pitäis silloin olla.
Nivel lähtee kun annat massavasaralla nivelen sisäkehään akselin suuntaan.
Irtihän se lähti! Vikana tosiaan oli voiman puute. Toisen lekan asetin oikeeseen kohtaan ja toisella napakka isku niin sehän ei ollut edes tiukassa :)
Näköjään kestää hyvin iskua kunhan osuu oikeeseen paikkaan lyönnit.
Vaihdoin vetonivelen viikko sitten...
Ei tarvinnut irroittaa kuin naparuuvi ja sisemmän nivelen laipan ruuvit niin koko akseli irtosi. Laipan ruuvit vaan eivät olleet Torgxeja (6-nystyä) vaan malli, jossa on 12-nystyä (en nyt muista avaintyypin nimeä). Huonolla valaistuksella luulin niitä ensin kuusiokoloruuveiksi, sitten luin täältä jostakin, että Torgx mutta vasta toisella adapterin ostoreissulla tuli ostetuksi oikea adapterityyppi...
Koko akseli lähti aika helposti pois alatukivartta aukaisemetta...kuitenkin oli ohjausta käännettävä niin, että oikeaa akselia kun poistin niin piti kääntää vasemmalle, jotta tuli tilaa tarpeeksi.
Ohjauksen kääntäminen on vaarallista... täytyy olla varma, että auto pysyy paikallaan, eikä putoa...varmistukset paikoillaan.
Nivel lähti täälläkin olleiden ohjeiden mukaisesti. Uudessa nivelessä ei tullut mukana muovista rengasta...kannattaa muista laittaa vanha paikkaansa.
Suosittelen vaihtoa kun työkalut ovat valmiina....montaa erilaista ei tarvita.
XZN ja Torx, ja semmoinen Torx jossa on tappi keskellä on "tamperproof". Foordit on huhun mukaan kasattu tamperproof Torxeilla, syytä en voi kuin arvailla. Audissa tuo tamperproof tulee riittävällä oksidimäärällä.
Omaan kulkineeseen (Edit: B5-1995) tuossa aloin vaihtamaan, ja korjausopas neuvoi irroittamaan olkatukivarren ja ylätukivarret yhdistävän pitkän pultin.
No sehän on umpiruosteessa, mikään muu pultti ei muuten ollut yhtään.
Nimim. "matkos" sanoi edellä vaihtaneensa irroittamatta tukivarsia ollenkaan.Onnistuuko tuo?
Tai sitten jos irroittaa alatukivarret, pitääkö käyttää pyöränkulmasuuntauksessa?
Eikös niitä kulmia alapallosta säädetä vai mistä..?
Minä en ole kyllä saanut vetaria pois irroittamatta tukivarsia. Olen aina irroittanut nuo ylätukivarret, saa tapella sen ruosteisen pultin kanssa ;) Kerran meni viisi tuntia sen irroituksessa...
Eihän niiden kulmien pitäisi mihinkään muuttua kerran tukivarret tulevat täsmälleen samaan kohtaan kiinni. Etupään kulmia ei säädetä muualta kuin raidetangosta.
Onko hyviä ideoita miten sen pultin saisi auki?Kierteethän siinä on?Mutteri lähti, pultti ei todellakaan vaikka puolen metrin varrella pääsin vääntämään.
Pitää kokeilla alapään irroittamista myös, kun talliin eksyn taas huomenna...
No kunnon CRC:t tai vastaavat ainakin, ja mieluusti päiviä etukäteen, monena päivänä. Itse laitoin viimeksi sellaista jäädyttävää öljysprayta, sillä lähti aika mukavasti mutta ei se ollutkaan pahasti jumissa. Ei se sieltä vääntämällä lähde, ennemmin pultti tai työkalu hajoaa. Se ei ole kierteillä.
Mutteri auki ja paikalleen siihen pultin loppupäähän että pultin pää kestää paremmin lyömistä. Sitten parin kilon moskalla lyö siihen päähän niin kauan kuin jaksaa. Toinen hyvä konsti on paineilmavasara, sillä on aika kiva päryyttää, ja se on kyllä aika tehokas. Välillä kannattaa lisätä CRC:tä. Jos se tuntuu vähänkin liikkuvan niin sitten voi kokeilla kääntää vähän, ja lisää hakkaamista. Myös jollain kaasutoholla voi kokeilla lämmittämistä, mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei tukivarsien kumit pala.
Voi kyllä olla niinkin että se pultti on niin jumissa ettei mikään noista auta (ainakaan muutaman tunnin työllä), sitten se on vaan porattava sieltä pois. Kyllä jossain vaiheessa voi olla melkoinen v**utus kun se ei vaan tahdo aueta.
Uusi pultti kannattaa olla varalla, se on muistaakseni 100mm M10 8.8 pultti.
Pulttipyssy ja kosani, sillä lähtee.
Pitää vaan olla _erittäin_ varovainen sen kosanin kanssa jollei ole tarkoitus vaihtaa ylimmäisiä tukivarsia samalla.
A6:sta hakkasin kaksi päivää pultteja irti vaikka aloitin CRC-hoidon hyvissä ajoin. A4:ssä ei liikkunut pultit sen enempään mutta tuo kosani ja pulttipyssy hoiti homman tuota pikaa.
Välillä lämmittelee ja välillä kokeilee pyssyllä josko lähtis.
Kuinka paljon kuumensit sitä pultin aluetta? Ja kauanko meni että sait sen pois? Noissa on kuitenkin eroja miten ne irtoaa, vaikka ne ei alussa liiku yhtään.
Molemmille puolille joutui tekemään niin, että kuumensin neljään viiteen otteeseen ja välillä siis kokeilin pulttipyssyllä täryyttää niin kauan kun kompurassa puhtia riitti (pieni säiliö, vain 24l muistaakseni). Kerralla taisin kuumentaa jotain minuutin luokkaa, kosanissa ei ollut "tehot" täpöllä koska sitten olis jo palanu iskarin pölysuojakin.
Lähtihän se!
Ensin kunnon WD-40 uitto, sitten takomista vasaralla, WD:tä, takomista, järeällä black&deckerin puhaltimella kuumaa jokunen minuutti, takomista ja lähti irti.
Näytti olevan se pultti vähän kierokin...Uusiks menee.
Myös ne sisemmän nivelen pultit pitää vaihtaa normaaleihin pultteihin, ne 12-sakaraiset ovat ihan liian nuljaantumisherkkiä.
Autolla on ajettu varmaan useampi tuhat kilometria suojakumi totaalisesti rikki, jonka perusteella ostin koko nivelen (Löbro 89e).Ei tunnun vanha ainakaan kädessä väljältä eikä ajossakaan naksunut.
Mitäs mieltä olette, vaihdanko suosiolla nivelen uuteen (on siis ostettu jo) vai palautanko ja otan pelkän kumin tilalle?
Ajattelin tässä laittaa vinkin ABS-anturista......on niitä kuullut tarinoita hajonneista antureista vetariremonttien jäljiltä.
Kukaan ei mielestäni kuitenkaan ainakaa KOVAAN ÄÄNEEN painottanut asiaa.
Lisäksi mainittakoon, että B4/A4:sen ja saman ikäisen C4/A6 Audien etupään ripustukset ovat totaalisen erilaiset. C4-kopassa on "vanhan liiton patarauta-tavaraa". Kolmioniveltuenta tuli vasta C5 malliin. Jos/kun olen väärässä, ei ole tullut sitten vaan toisenlaisella alustalla olevaa C4-koppaa ropailtua.
No ehkä tehokkain tapa särkeä abs-anturi on painaa se asennuksen lopuksi 'pohjaan' asti kiinni jolloin nivelen nystyrät sirkkelöivät anturin pään irti. Mutta missä se vinkki oli? :)
--
Tuo vielä C4:ssakin käytetty 70-luvulla käyttöönotettu ja asteittain parannettu etupään tuenta on kyllä hyvin idioottivarma ja lastentaudeista karsittu, hakee vertaistaan maantiellä suhteessa ikään - vaikkei sitä enää viimeiseen kymmeneen vuoteen ole tehtaalta enää autoihin laitettukaan.
M14 pultti 120Nm + 90 astetta
M16 pultti 200Nm + 90 astetta, en kyllä ole varma tarkoittaako +90 momentin lisäksi
(pultin venytys) vai???
Olenpas taas tyhmä kun ei järki juokse.
Olis näillä näppäimillä tarkoitus huoltaa jarrut täysin ja laittaa samalla vetonivelen ulommat gummit.
En nyt ole vielä katsonut, mutta epäilen olevan M16 pultti ja 120Nm loppuu avaimessa asteikot, että mites mä nyt sainkaan tuon oikeaan momenttiin?
Comment