Onko 2000-lukuisen 4.2 koneen lastutuksesta muuta todellista hyötyä kuin lastukauppiaan ruokkiminen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vaparin lastutus - todellista hyötyä?
Collapse
X
-
Olen vähän selvitellyt asiaa ja joka puolella sanotaan, että vapari V6:n viritys on kallista puuhaa. Eli periaatteessa koneeseen pitäisi pistää kiinni turbo, jos haluaisi tarpeeksi potkua.
Mielestäni tuo 2.4 litrainen on moottorina ihan ok, mutta pikkasen kaipaisin lisää tehoja.
Googletin asian teemoilta ja eteeni osui tällainen sivusto.
Tuon mukaan 2.4:n koneeseen saisi kohtuu halvalla +14kW(165hv.-->183hv.) pelkällä lastulla, mikäli oikein ymmärsin (hiukan on ruosteessa oma Hollannin kielen taitoni).
Eihän tuo 14kW paljon ole, mutta kyllä varmasti ajossa luulisi huomaavan...
Onko kukaan kokeillu vastaavaa tuotetta vai onko tuo ihan huuhaata?
Jos tehonlisäys pitää paikkaansa noilla hinnoilla, niin laitan kyllä itselleni tuollaisen palikan heti tilaukseen.
-
Vaparin piristäminen pelkällä lastulla on huuhaata. Tehdas on kyllä hieronut ne kartat niin kohdalleen, ettei sieltä paljon lisää löydy. Muutaman heposen voi saada, mutta ei ole sen väärtti. Eri asia, jos tehdään muita muutoksia, nokat, pakosarjat + putkisto, kansitöitä. Sitten se lastukin tarvitaan, ja saadaan jotain hyötyä. Siltikin turbossa pelkkä lastu tuo enemmän kuin nuo em hommat.
Olisi kiva sanoa toisin, mutta valitettavasti homma tuntuu olevan näin. Tietysti jos se lastu saa auton tuntumaan nopeammalta (ns placebo-efekti), niin sittenhän se hintansa väärtti.
Comment
-
Mutta katsokaas tätä, esim. C5 koppainen A6 2.4 V6 30V moottorilla!
Ei pelkkä tehonlisäys, vaan todella huima kulutuksen tippuminen!
Oli pakko aikoinaan lähettää meiliä ja kysellä, että mihin toi perustuu ja täyttyykö lupaukset kanssa. Aika ympäripyöreän vastauksen sain jossa kuitenkin selkeästi sanottiin, että palauttavat auton vanhan ohjelman takaisin ilmaiseksi mikäli ei olla tyytyväisiä. Vielä ei ole tuolla kuitenkaan tullut käytyä ;)
Hyvän esimerkin muista työkaverien Volvoista, niitä 2.4 koneita kun on 140hp ja 170hp versioita.
140hp:n lastuttamalla siitä irtoaa reilu 180 kaakkia. Käytännössä kuitenkin vakio 170hp on kaikilla osa-alueilla parempi (ripeämpi) työkaverien testien mukaan.
E: Olisihan se tietty mielenkiintoista tietää miten tuo vaikuttaa, mutta sillä saralla saa joku muu tehdän sen 400 eskon pioneerityön kuin minä...
Comment
-
Soitin Aki tuonne mainitsemaasi liikkeeseen Tampereelle ja sain mielestäni aika tyhjentäviä vastauksia. Eli tuo kulutuksen väheneminen on suoraan verrannollinen sytytysennakon paranemiseen ja kyllä nuo tehonlisäykset pelkällä palikalla ovat testattuja tuloksia. Myyjä suositteli myös vapaavirtaussuodattimen vaihtoa samalla hengityksen parantamiseksi, mutta periaatteessa noihin ilmoitettuihin tehoihin kyllä pääsee ilmankin. Lisähevosia tuskin ajossa huomaa, mutta tuo väännön kasvu jäi kiinnostamaan.
Omaan autooni paketti asennuksineen maksaa 400 euroa ja tuotteella tietenkin tyytyväisyystakuu.
Ajattelin ihan mielenkiinnon vuoksi kokeilla palkkapäivänä, eihän tuossa mitään häviä :-)
Comment
-
Hyvän esimerkin muista työkaverien Volvoista, niitä 2.4 koneita kun on 140hp ja 170hp versioita.
140hp:n lastuttamalla siitä irtoaa reilu 180 kaakkia. Käytännössä kuitenkin vakio 170hp on kaikilla osa-alueilla parempi (ripeämpi) työkaverien testien mukaan.
Comment
-
Käy kuitenkin dynolla ennen ja jälkeen niin saadaan skeptikot hiljaiseksi
Ei välttämättä ihan yhtä luotettava kuin pajalla, mutta ilmainen. Voisin vaikka verrata useamman otoksen keskiarvon luotettavuuden parantamiseksi.
Comment
-
Volvolla nuo 2.4L 140 ja 170hv koneet ovat yksi ja sama kone. Pienempitehoisessa on ohjelmallisesti rajoitettu sähköisen kaasuläpän aukeamista. Kun siihen laitetaan lastu siitä tulee käytännössa sama kone kuin tuo suurempitehoinen.
Edit: vain Ford voi keksiä tällaisia ratkaisuja konserninsa autoihin. Vittu mitä kusetusta.
Comment
-
^Mutta eikös tuota samaa jippoa ole noudatettu myös 9-3ss Saabeissa (1.8t ja 2.0t molemmat kakslitrasia, 1.8t vaan ohjelmalla "kuristettu") ja esim. joissain mersun dieseleissä, w202 200CDI/220CDI tjsp.?
Yks selitys voi olla hevosvoimiin perustuvat vakuutus- tms. maksut ja sen vuoksi joku haluaa 150 heppasen auton 175 heppasen sijasta?
edit: Niin ja vanhemmissa 9-3 saapeissakin taitaa olla sama kakslitranen pannu, oli se sitten 150hv tai tehokkaampi (185hv?); aerossa (205hv) on sitten jo mekaanista eroa. Samalla pannulla en tarkoita että kyseessä olisi sama kone 9-3ss:n kans vaan että vanhemman ysikolmosen 150hv ja 185hv koneet on keskenään samanlaisia.
Comment
-
En ole lastuttanut. Tuli kesällä hiukan muita kuluja, joten lykkäsin suunnitelmaa.
Olen myös aikeissa vaihtaa autoa tässä pikkuhiljaa, joten en varmaankaan tähän vanhaan enää kustanna lastuviritystä.
Käyn tällä hetkellä sisäistä taistelua minkä noista valitsisin:
A4 2.4V6 Multitronic
A4 1.8TQ man.
A4 1.8T Multitronic
Mikäli päädyn tuohon 2.4 koneiseen, niin päivitän sytytysennakot varmaan samantien.
Kunhan vain saisin hiukan lisäinfoa tuon Multin kestävyydestä, niin tiedän mihin päädyn ;-)
Edit:typo
Comment
-
Volvolla nuo 2.4L 140 ja 170hv koneet ovat yksi ja sama kone. Pienempitehoisessa on ohjelmallisesti rajoitettu sähköisen kaasuläpän aukeamista. Kun siihen laitetaan lastu siitä tulee käytännössa sama kone kuin tuo suurempitehoinen.
Noissa vapareiden zippauksissa kannattaa nimenomaan tutkia, onko ko koneesta olemassa tehokkaampi versio. Näissä tapauksessa zippaus voi tuottaa hyviäkin tuloksia. Sen sijaan jos oma kone on koneperheen tehokkain, silloin ei yleensä saavuteta lastulla juuri mitään.
Comment
-
No 1.8t:sta tietysti sitä tehoa aika hyvin saa lisää... ;)
Toisaalta jos päädyn luopumaan haaveestani tuon Multin suhteen, niin silloin varma valinta olisi 1.8TQ.
Harmi vaan kun ei riitä rahat automaattiin ja nelivetoon samassa paketissa :-(
Comment
-
Jottei aina olisi pelkkää rinkulaa: Tässä esim BMW 330xi (231hv -> 250hv, ainakin ilmoituksen mukaan):
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1014576
SuperSprint keskiputki, SuperSprint takavaimennin, TMS alivälitetty hihnapyöräsarja, Digituning, K&N -paneeli
Comment
-
SS
Itse tässä pähkäilin jotta ottaisiko sittenkin voimaa.com:sta lastun tuohon passattiin.
Tehon lisäys ei ole kuin 15 hp / 25 nm, mutta lupasivat huippunopeuden nousevan 21 km/h.
Todellisuudessa taitaa rajoitin poistua, hinta ei tosin ole paha, 399 euroa.
Comment
-
En itse tiedä kovinkaan paljoa moottorin laittamisesta tai varsinkaan lastuttamisesta.
Jostain olen kuitenkin kuullut että esim. omaan autooni luvattavat 18hp:n ja 20nm:n (http://www.digituning.com/fi/tuotteet/audi.htm) parannukset eivät tule pelkällä lastulla.
Autoni on 2.8 V6 moottorilla oleva 80:nen ja pieni piristys ei tekisi pahaa..
Eli toisiko lastu ollenkaan huomattavaa eroa tehoihin vai pitäisikö sen mukana vaihdella muitakin osia?
Huonompi puoli on se että raha ei kasva mullakaa puissa joten se rajoittaa aika pitkälti suurempien vaihdosten tekoja.
Ja sen verran olen myös tääläkin lukenut että juuri tämä moottori ei ole paras mahdollinen kehitettävä eikä muutenkaa yleinen "projekteissa". Samalla voi kertoa tämän moottorin "vakiovioista" jos sellaisia on ja niistä kokemusta löytyy, ettei myöhemmin tulisi yllätyksenä.
Comment
Comment